Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

THA/ J.nr. 2008-6689

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 12. november 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 11. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 31 (Ad L 15).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 31:

 

”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag, der indebærer, kommunerne af egen drift genoptager de sager med personer, der har mistet deres merudgiftsydelse siden Ankestyrelsens principafgørelse nr. C-27-07 og vurderer dem med tilbagevirkende kraft efter principperne i L 15?”

 

 

Svar:

 

Hermed fremsendes det ønskede udkast til ændringsforslag:

 

Ændringsforslag

Til § 2

Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

”Stk. 3. Velfærdsministeren kan i medfør af servicelovens § 100, stk. 4, fastsætte regler, der har virkning fra den 1. august 2007.”

 

Det er dog min opfattelse, at et sådant ændringsforslag vil medføre en række problemer.

 

Det skal indledningsvis bemærkes, at udviklingen i kommunal praksis siden sommeren 2007 ikke er erklæret i strid med lovgivningen, selv om den er restriktiv i forhold til kompensationsprincippet på handicapområdet. Kommunerne har derfor udøvet et skøn, der ligger inden for lovgivningens rammer. Kommunernes afgørelser har således været lovlige på tidspunktet for afgørelserne.

 

En ændring med tilbagevirkende kraft vil medføre, at kommunerne af egen drift skal genoptage alle sager, hvor der er truffet afgørelse om afslag på merudgiftsydelse under henvisning til, at de pågældende ikke er omfattet af personkredsen. Dette vil have administrative konsekvenser for kommunerne med deraf følgende krav om økonomisk kompensation, idet der ligger en betydelig opgave i at finde frem til de sager, som skal genoptages. Dertil kommer et eventuelt krav som følge af øgede kommunale udgifter i perioden 2007-2008 til merudgiftsydelsen.

 

I forhold til at give lovforslaget tilbagevirkende kraft vil der være en gruppe borgere, der helt har afstået fra at søge efter den restriktive praksisudvikling, fordi de har forventet et afslag. Det skaber et ligebehandlingsmæssigt problem.

 

Jeg er dog opmærksom på, at der er behov for en særlig informationsindsats i forhold til de borgere, der siden sommeren 2007 har været udelukket af merudgiftsydelsens personkreds. I den forbindelse vil jeg rette henvendelse til såvel kommuner som relevante handicaporganisationer og eksplicit henlede opmærksomheden på lempelserne vedrørende personkredsen for merudgiftsydelsen.

 

 

Karen Jespersen

 

/ Karin Ingemann