Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 Bilag 12, L 151 Bilag 12
Offentligt
680865_0001.png
680865_0002.png
L 150 og L151Kommentarer på Miljøministerens svar påDANVA henvendelse - Bilag 2Skattemæssige indgangsværdier ved overgang tilskattepligtI lovforslaget er der lagt op til, at vandselskabernes skattemæssige indgangsværdierskal fastlægges på grundlag af aktivernes handelsværdier. Dette ved at der henvises tilen eksisterende bestemmelse i Selskabsskatteloven - § 5 D.Værdiansættelse ud fra begrebet handelsværdi er et normalt skattemæssigt princip,hvor handelsværdi normalt tages som udtryk for den pris, som en uafhængig part ek-sempelvis vil betale for et givet aktiv.I relation til vandselskaberne er der imidlertid den begrænsning i anvendeligheden afbegrebet handelsværdi, at der i forbindelse med vandselskabernes overgang til skatte-pligt (eller udskillelsen fra en kommune til et selskab) ikke sker et salg til en uafhængigpart, og at der i realiteten ikke er noget marked for handel med vandselskaber eller de-res ledningsnet m.v.ProblemstillingenProblemstillingen er således kort formuleret, at der ikke består noget umiddelbart sam-menligningsgrundlag, og forsyningerne kan således ikke dokumentere eller være sikrepå, at deres aktiver og passiver i skattemæssig henseende er optaget til handelsværdi-er.LøsningenOvenstående problemstilling var den samme, som var til stede i forbindelse med elsel-skabernes overgang til skattepligt i 2000. Dengang valgte man at lave en særlig over-gangsbestemmelse, hvor elselskaberne kunne vælge imellem to værdiansættelsesme-toder, som ligeledes kunne anvendes regnskabsmæssigt;--anskaffelsessummen nedskrevet med den tekniske værdiforringelsegenanskaffelsesværdien korrigeret for restlevetid og korrigeret for infla-tion/prisstigninger.

DANVA

Dansk Vand- ogSpildevandsforening
I tilknytning til ovenstående blev der udarbejdet en række standardværdier, som selska-berne kunne lægge til grund. Disse værdier tog eksempelvis hensyn til, om et elnet varetableret i city, land eller by.Elselskaberne kunne således overgå til skattepligt baseret på regnskabs- og skatte-mæssige værdier opgjort efter et ensartet princip og samme skabeloner.Det foreslås derfor, at vandselskaberne skal kunne fastlægge deres skattemæssige ind-gangsværdier på et lignede grundlag, som udover at skabe et ensartet grundlag mellemde skatte- og regnskabsmæssige værdier tillige må anses at være operationelt og umid-delbart dokumenterbart.Det skal bemærkes at § 5 D først blev indsat i loven efter elselskabernes overgang tilskattepligt - der var således ikke nogen bestemmelse som regulerede værdiansættelsenVandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056Mail: [email protected]Side1 af 2Bilag 2 - replikWeb: www.danva.dk

DANVA

Dansk Vand- ogSpildevandsforening
ved overgangen fra skattefrihed til skattepligt forud for elselskabernes overgang til skat-tepligt. Folketingspolitikerne og til dels SKAT vil derfor være af den opfattelse, at der nufindes en bestemmelse - nemlig § 5 D - som regulerer overgangen. Bestemmelsen erimidlertid, som anført ovenfor, ikke operationel for en branche, hvor der ikke består no-get effektivt marked eller prissammenligningsgrundlag.Yderligere motivationProblemstillingen omkring værdiansættelse påhviler umiddelbart selskaberne, men vilpå selvangivelsestidspunkterne tillige udgøre en udfordring for SKAT.Dette kan eksemplificeres ved at SKAT, gennem snart halvandet år har undladt at afgi-ve et bindende svar omkring netop værdiansættelse af et vandselskabs aktiver og pas-siver.Ovenstående til trods for at der i realiteten ligger en Landsskatteretskendelse, som an-giver metoden "nedskrevne genanskaffelsesværdier" som en anvendelig løsningsmodeli forbindelse med et varmeselskabs overgang til skattepligt efter netop § 5 D.Det bemærkes, at der i forbindelse med anmodningen om det bindende svar netop erhenvist til Landsskatterets kendelse.Landsskatteretten lagde i den pågældende sag følgende syns- og skønsmands udtalel-se til grund:"Handelsværdien er den værdi, som en uafhængig køber ville betale for ledningsnet-tet, hvis det skulle erhverves pr. 1. juli 2001.Der findes ikke noget effektivt marked for handel med varmeværker eller lednings-net, hvor handelsprisen på førnævnte indtrædelsestidspunkt kan indhentes. Der erderfor enighed mellem vurderingsmændene om, at værdiansættelsen skal tage ud-gangspunkt i en vurdering af ledningsnettets restværdi under hensyntagen til detsart, alder og stand, prisniveauet i 2001 for de relevante bestanddele, samt til jord-bundsforhold i det omfang oplysningerne er kendte.Det er vurderingsmændenes opfattelse, at der ikke ved fastsættelse af skattemæs-sige indgangsværdier skal tages hensyn til de særlige regler i varmeforsyningslovenom fastsættelse af varmeprisen, hvilket heller ikke er sket i sagens tidligere værdi-ansættelser foretaget af XXX Varmeværk A.m.b.a. og SKAT, eller for de øvrige akti-ver ved overgangen til selskabsbeskatning.Værdien tager som angivet udgangspunkt i priserne på komponenter i 2001. Detunderstreges derfor, at den nævnte værdi ikke skal tilbagediskonteres eller pristals-reguleres."
VandhusetDanmarksvej 268660 SkanderborgTlf.nr.: 7021 0055Fax: 7021 0056E-Mail: [email protected]Web: www.danva.dk
Side2 af 2