Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09, Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 150 , L 151
Offentligt
681423_0001.png
681423_0002.png
VandJ.nr. BLS-400-00005Ref. MEBRADen 1. april 2009
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 1 (L 150/L 151) stillet af Folke-tingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 26. marts 2009Spørgsmål:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. marts fra OdenseVandselskab A/S, jf. L 150/ L 151 bilag 3.Svar:Odense Vandselskab A/S anfører, at prisloftreguleringen er et unødvendigtinstrument, da effektiviseringer kan opnås med obligatorisk benchmarking.Den foreslåede prisloftregulering gælder for alle vandselskaber omfattet aflovforslaget. Prisloftet er en central del af forligsaftalen og dermed også afden foreslåede regulering af sektoren. Prisloftreguleringen skal give de nyevandselskaber et incitament til at minimere omkostningerne og effektiviseredriften. Prisloftreguleringen vil sikre en stabil prisudvikling i sektoren, fordidet forudsættes at selskaberne bruger effektiviseringsgevinsten til forbed-ringer af selskabernes anlæg. Prisloftet fastsættes med udgangspunkt i sel-skabets historiske priser og korrigeres med andre parametre som f.eks.effektiviseringskrav og efterslæb i renoveringen. De nærmere regler for pris-loftet skal udarbejdes i samarbejde med KL og branchen.Videre bemærker Odense Vandselskab A/S om tilknyttede aktiviteter, atomsætningsgrænsen for tilknyttede aktiviteter, der udføres i udlandet, børforhøjes eller helt fjernes og at kravet om selskabsudskillelse ved tilknyttedeaktiviteter i udlandet i samarbejde med private bør udgå. Vandselskabernekan deltage i tilknyttede aktiviteter, når aktiviteten har nær tilknytning til for-syningsvirksomheden og udøves på kommercielle vilkår. Den tilknyttedeaktivitet skal foregå i et selvstændigt selskab med begrænset ansvar, hvisden årlige omsætning er mere end 2 mio. kr. Bestemmelsen om tilknyttedeaktiviteter begrænser et vandselskabs mulighed for at udøve andre aktivite-ter og dermed også muligheden for, at midler fra vandsektoren anvendes påandre områder. De nærmere regler om de tilknyttede aktiviteters omsætningskal fastsættes i en bekendtgørelse på baggrund af den trappemodel, der erbeskrevet i lovforslagets bemærkninger. Det betyder, at omsætningen ivandselskabet er afgørende for, hvor stor omsætningen i den tilknyttedeaktivitet kan være. Omsætningsgrænserne i trappemodellen er fastsat un-der hensyn til ønsket om, at den tilknyttede aktivitet ikke skal blive for stor iforhold til forsyningsvirksomheden, og at aktiviteten er en naturlig udnyttelseaf forsyningsvirksomhedens overskudskapacitet og biprodukter. Trappemo-dellen gælder for alle tilknyttede aktiviteter, herunder også for de aktiviteter,
By- og Landskabsstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København ØTlf. 72 54 47 00 • Fax 39 27 98 99 • CVR 30811054 • EAN 5798000873100 • [email protected] • www.blst.dk
der udøves i udlandet. Lovforslaget giver mulighed for, at der kan fastsæt-tes særlige regler om, at omsætningsgrænserne i trappemodellen kan fravi-ges i tilfælde, hvor der er tale om selskaber, der også ejes af private sel-skaber, der ikke er vandselskaber. En sådan eventuel fravigelse af trappe-modellen vil have til formål at tilskynde til samarbejde mellem vandselska-berne og private investorer.Endelig påpeger Odense Vandselskab A/S, at det bør være muligt for étselskab at have to forskellige takstblade for to forskellige geografiske forsy-ningsområder. Den foreslåede prisloftregulering medfører, at der skal fast-sættes et prisloft for hver forsyningsart i et selskab. Selskabet fastsætterderefter taksten for vand eller spildevand under overholdelse af det udmeld-te prisloft. Denne udformning af prisloftmodellen er valgt for at det skal væreså administrativt enkelt som muligt for Forsyningssekretariatet at fastsætteprisloftet for det enkelte selskab. Dermed sikres samtidig også den størstmulige gennemsigtighed i prisloftets sammensætning for den enkelte for-bruger. Såfremt to selskaber ønsker at samarbejde, er dette muligt (fx gen-nem et holdingselskab), og der vil fortsat kunne fastsættes forskellige tak-ster i hvert selskab, men ikke forskellige takster indenfor samme selskab.
2