Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrørende forslag til L 154 lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

/Henrik Ludolph

                        

 

 

 

 


Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til lovforslag L 154 lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.

Organisationer

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærkninger

Dansk Byggeri

Anerkender vigtigheden af at virksomhederne får udskudt betalingsfristerne, men bemærker, at den sene udmelding af initiativet har gjort det vanskeligt at nå at indrette forretningsgange og systemer.

Det har været vigtigt for regeringen at initiativet kunne træde i kraft hurtigt. Derfor blev det valgt at lade ordningen virke allerede for betalingerne af indeholdt A-skat for februar og momsafregningen for januar. Der er tale om en frivillig ordning for virksomhederne. Dertil kommer, at der er etableret en mulighed for hurtig tilbagebetaling af beløb, som virksomhederne fejlagtigt kommer til at indbetale, fordi de ikke har nået at indrette sig på de nye regler.

Danske Erhverv

Bemærker, at forslaget rammer helt plet i forhold til den aktuelle meget alvorlige likviditetssituation.

Opfordrer til at regeringen vurderer kreditsituationen inden ordningens ophør med henblik på en vurdering af om ordningen bør forlænges.

Mener generelt, at afregningsfristerne er for korte for moms og afgifter henset til de gældende leverandørkreditfrister i brancherne.

Spørger om det er muligt med tilbagevirkende kraft også at omfatte den allerede indbetalte indeholdte A-skat for januar måned – eventuelt som en modregning af senere betalinger.

Regeringen vil følge udviklingen i finansmarkederne tæt og vurdere situationen igen, når fristen for udfasningen af ordningen nærmer sig.

Det er ikke hensigten med lovforslaget generelt at ændre på de gældende frister for betaling af moms og afgifter uanset længden på de valgte leverandørkreditter i brancherne.

Lovforslaget omfatter ikke udskydelser af betalinger, som allerede har fundet sted inden regeringen traf beslutning om udskydelse af betalingsfrister. Det skyldes, at ordningen skal være enkel og let at administrerer for at den kan træde i kraft så hurtigt som ønsket. En modregning af allerede indbetalte beløb i fremtidige betalinger indgik derfor ikke i initiativet.

Dansk Landbrug

Finder det positivt, at erhvervslivet får forbedret likviditeten.

Spørger til indholdet af reglerne, når en virksomhed, der afregner moms halvårligt pr. 1. januar 2009 overgår til kvartalsvis afregning af momsen.

Spørger til indholdet af reglerne, hvis en virksomhed pr. 1. januar 2009 overgår fra betaling af moms til betaling af lønsumsafgift.

Ved overgang fra halvårlig afregning af moms til kvartalsvis afregning pr. 1. januar 2009 får virksomhederne udskydelse af fristen for afregning af momsen for januar kvartal og april kvartal med gennemsnitlig 20 dage. Der sker ingen udskydelse af betalingen af momsen for 2. halvår af 2008.

Ved overgang fra halvårlig afregning af moms i 2008 til betaling af lønsumsafgift for 2009 sker der ingen udskydelse af betalingsfristerne. Der sker ingen udskydelse af betalingen af momsen for 2. halvår og lønsumsafgiften er ikke omfattet at regeringens initiativ.

Foreningen af Statsautoriserede Revisorer

Har ingen tekniske bemærkninger.

Anser det for en utilsigtet virkning af lovforslaget, at virksomheder, der pr. 1. januar 2009 overgår fra halvårlig afregning af moms til kvartalsvis afregning af moms, afskæres fra fordelen ved forlænget afregningsperiode som følge af ændringen af afregningsperioden.

Virksomheder, der overgår fra halvårlig momsafregning til kvartalsvis momsafregning er omfattet af den udskydelse af betalingsfristerne, der gælder for andre virksomheder, der betaler moms kvartalsvis. For virksomheder, der afregner moms halvårligt er det ikke muligt at udskyde betalingsfristen på grund af EU’s krav om maksimalt 2 måneders kredittid fra udløbet af afregningsperioden. For disse virksomheder har det derfor været nødvendigt at lægge to momsperioder sammen for at kunne give de små virksomheder en bedre likviditet i perioden frem til udgangen af august, hvor ordningen ophører. Sammenlægning af de to momsperioder giver en større udskydelse af betalingsfristerne end oprindeligt tiltænkt. Men det har ikke været muligt at gøre noget for denne gruppe af virksomheder på anden måde. Ordningen med sammenlægning af perioder er derfor begrænset til de virksomheder, som ikke kan omfattes af andre udskydelser, fordi de afregner moms halvårlig i både 2008 og 2009.

Med den valgte afgrænsning af ordningen med sammenlægning af perioder gøres der ikke forskel på, hvornår overgangen fra halvårlig afregning til kvartalsvis afregning har fundet sted.  Der er således ikke tale om en utilsigtet virkning af loven.

FTF

Er generelt positiv overfor regeringens forslag.

Undrer sig over, at forslaget ikke omfatter betaling af lønsumsafgiften, da disse virksomheder også har brug for bedre likviditet. Opfordrer til at fristerne for lønsumsafgift også udskydes.

Hovedparten af lønsumsafgiften bliver betalt af den finansielle sektor. Den finansielle sektor fik med kreditpakken i januar hjælp til at komme igennem finanskrisen. Den finansielle sektor har derfor ikke samme behov for lettelse af likviditeten som virksomheder, der betaler moms.

Af hensyn til at kunne etablere ordningen med udskydelse af betalingsfrister meget hurtigt har det være nødvendigt at vælge en ordning, som er meget enkel og kun omfatter få skatter og afgifter. Derfor er der ikke etableret en særordning for de virksomheder uden for den finansielle sektor, som betaler lønsumsafgift. I øvrigt bemærkes, at alle virksomheder, der betaler lønsum, er omfattet af de foreslåede regler om udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat, hvis de har ansatte.

 

Advokatrådet, Dansk Arbejdsgiverforening, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer og SKAT har ikke haft bemærkninger til lovforslaget.

Konkurrencestyrelsens statsstøttekontor har haft lovforslaget til høring inden fremsættelsen og bemærkede, at lovforslaget ikke vurderes at udgøre statsstøtte. Konkurrencestyrelsens bemærkninger er indsat i lovforslaget under afsnittet om forholdet til EU-retten.