Skatteudvalget 2008-09
L 154 Bilag 15
Offentligt
653901_0001.png
653901_0002.png
653901_0003.png
653901_0004.png
653901_0005.png
653901_0006.png
Til lovforslag nr.L 154
Folketinget 2008 - 09
Tillægsbetænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. marts 2009
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne forindeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgavbetænkning den 5. marts 2009. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. marts 2009, hvorefter detblev henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.Dispensation fra bestemmelsen i § 8 a, stk. 2, i Folketingets forretningsordenEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller, at Folketingets behandling aflovforslaget gennemføres hurtigst muligt, og at der dermed dispenseres fra bestemmelsen iFolketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra omdeling aftillægsbetænkningen, til lovforslaget 3. behandles i Tinget.MøderUdvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1møde.SpørgsmålUdvalget har under den fornyede behandling af lovforslaget stillet 4 spørgsmål til skatteministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af spørgsmål 29 som alene erforeløbigt besvaret.2. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af RV og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelseiden affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.Etmindretali udvalget (RV) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelse.3. Politiske bemærkningerUdvalgetudtaler, at der under andenbehandlingen af lovforslaget - bl.a. på baggrund af en rækkespørgsmål, som udvalget havde stillet til skatteministeren - opstod principiel debat om lovlighedenaf det i lovforslaget valgte håndhævelsestidspunkt. Udvalget udtrykker sin tilfredshed med, at detteprincipielle og vigtige lovgivningsanliggende nu behandles af Udvalget for Forretningsordenen. Der
2
henvises til de spørgsmål, som Udvalget for Forretningsordenen har stillet til justitsministeren, ogsom er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler iøvrigt, at de topartier ønsker at tilslutte sig Det Radikale Venstres politiske bemærkninger i betænkningen af 5.marts 2009 over lovforslaget.Enhedslistens medlem af udvalget tilføjer, at Enhedslisten finder regeringens fremgangsmådeprincipielt uantagelig, og hvis ikke det fastslås af Justitsministeriet, at en minister ikke kanadministrere i strid med gældende lov og i stedet administrerer efter en lov, der ikke er vedtaget, såmener Enhedslisten, der skal arbejdes videre med spørgsmålet, herunder ved inddragelse afuafhængige statsretseksperter.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet fortillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermedikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Christensen (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211113
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 154 efter afgivelse af betænkningBilagsnr. Titel12Betænkning afgivet 5. marts 2009131. udkast til tillægsbetænkning14Kopi af UFO alm. del - spm. 1-3, til justitsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154Spm.nr.28TitelSpm. om, hvad begrundelsen er for, at ministeren ikke har indhentetJustitsministeriets vurdering af spørgsmålet om lovligheden afhåndhævelse af de foreslåede regler inden lovforslagets vedtagelse,stadfæstelse og kundgørelse, jf. L 154 – spm. 23 og ministerensbesvarelse heraf, til skatteministeren, kopi til justitsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stort et beløb, der forventes ikke at være indbetalt efterde gældende regler, når lovforslaget kommer til 3. behandling, tilskatteministeren, og ministerens foreløbige svar herpåSpm. om, hvad konsekvensen vil være, hvis der bliver udskrevet valginden 3. behandling af lovforslaget, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om der er bestemmelser i grundloven, der gør det lovligt for enminister ikke at administrere efter gældende lov, til skatteministeren,og ministerens svar herpå
29
30
31
4

Bilag 2

L 154 – bilag 14Bilaget er optrykt efter ønske fra udvalget.Udvalget for ForretningsordenenTil:Dato:Justitsministeren10. marts 2009
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:UFO alm. delSpørgsmål 1Justitsministeren bedes gøre rede for, om myndigheder kan håndhæve foreslåede regler forud forreglernes vedtagelse, stadfæstelse og kundgørelse samt gøre rede for Justitsministeriets vurderingaf, om den førte administration, hvorefter SKAT allerede fra fremsættelsestidspunktet administrererefter de i lovforslaget foreslåede regler, er forenelig med grundlovens § 22. Der henvises tilJustitsministeriets Vejledning om lovkvalitet, juni 2005, side 39 til 40, hvor det bl.a. fremgår:»Tilbagevirkende kraft: »Grundlovens § 22 indeholder følgende bestemmelse om lovesikrafttræden og kundgørelse: »§ 22. Et af Folketinget vedtaget lovforslag får lovskraft, når detsenest 30 dage efter den endelige vedtagelse stadfæstes af kongen. Kongen befaler lovenskundgørelse og drager omsorg for dens fuldbyrdelse.« For at afgøre, hvilket tidspunktlovgivningsmagten kan fastsætte for en lovs ikrafttræden, kan det være hensigtsmæssigt at sondremellem to problemstillinger:a) Det tidspunkt, fra hvilket myndighederne kan anvende loven (håndhævelsestidspunktet), ogb) det tidspunkt, fra hvilket kendsgerninger afføder retsvirkninger i overensstemmelse med loven(gyldighedstidspunktet).Det antages, at en lov først kan håndhæves, når den er vedtaget, stadfæstet og kundgjort.«Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Helveg Petersen (RV).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].På udvalgets vegneThor PedersenFormand
5
Udvalget for ForretningsordenenTil:Dato:Justitsministeren10. marts 2009
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:UFO alm. delSpørgsmål 2Justitsministeren bedes gøre rede for, om den almindelige lovtekniske gennemgang somJustitsministeriet foretager af regeringens lovforslag, gør det overflødigt, at Justitsministeriet fårlejlighed til at vurdere, om spørgsmål fra et folketingsudvalg rejser nye eller andre aspekter, end deaspekter der indgik i Justitsministeriets lovtekniske bemærkninger til det fagministerium, som ud-former et lovforslag, og om der derfor er behov for et uddybende svar fra Justitsministeriet tiludvalget?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Helveg Petersen (RV).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].På udvalgets vegneThor Pedersenformand
6
Udvalget for ForretningsordenenTil:Dato:Justitsministeren10. marts 2009
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:UFO alm. delSpørgsmål 3Ministeren bedes forklare, om staten kan frasige sig eller udskyde en betaling til staten, uanset omder er tale om en lempelse for borgerne, hvis staten efter lovgivningen har krav på betalingen, ogder endnu ikke er hjemmel til, at staten frasiger sig eller udskyder betalingen i en lov, som både ervedtaget og trådt i kraft, ministeren bedes i den forbindelse inddrage den særlige ordning, der blevindsat ved en ændring af pasloven (lovforslag L 153 fra folketingsåret 2004-05 (2. samling)), omindførelse af børnepas, hvor det var bestemt, at borgerne skulle erklære at ville betale den hidtidigepris for passet, samt at statens krav på den fulde betaling først bortfaldt, når lov en herom var vedta-get og trådt i kraft?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Helveg Petersen (RV).Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].På udvalgets vegneThor Pedersenformand