Skatteudvalget 2008-09
L 154 Bilag 9
Offentligt
650905_0001.png
650905_0002.png
650905_0003.png
650905_0004.png
650905_0005.png
650905_0006.png
650905_0007.png
Til lovforslag nr.L 154
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. marts 2009
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne forindeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 25. februar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.Dispensation fra bestemmelsen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at lovforslagetkommer til 3. behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringLovforslaget har ikke været sendt i høring forud for fremsættelsen, men Skatteministeriet sendtelovforslaget i høring den 27. februar 2009 med svarfrist den 3. marts 2009.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra BuemannsConsulting, Torsten Buemann og Gabri EL Frederikssund ApS, som skatteministeren harkommenteret over for udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 21 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[]
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet forbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikkeadgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksompå, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemningi Folketingssalen.]4. Ændringsforslag med bemærkning
ÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af<>:Til § 61)Efter »§ 12, stk. 4,« indsættes: »1. pkt.,«.[Præcisering aktualiseret af ændringsforslag nr. 2]2)Somstk. 2indsættes:»Stk.2.Tilsvar efter en angivelse, som er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i § 5, kanuanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., ikke modregnes i beløb, som skal udbetales til envirksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, når den udskudte frist for den pågældendeangivelse ikke er udløbet«.[Fjernelse af utilsigtet modregningsadgang]
BemærkningerTil nr. 1 og 2Efter opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., kan SKAT modregne krav, der vedrører afsluttedeafregningsperioder, i udbetalinger af negative skatte- og afgiftstilsvar, for meget betalte skatter ogafgifter samt visse godtgørelser og lignende. Dette gælder, selv om de krav, der modregnes for,endnu ikke er forfaldne.Forslaget om udskydelse af angivelsesfristen for moms for virksomheder med måneden somafregningsperiode (store virksomheder) vil betyde, at SKAT efter denne regel vil kunne modregnepositiv moms i udbetalinger af negativ moms, før betalingsfristen for den positive moms er udløbet.Dette skyldes, at lovforslaget fører til, at angivelses- og betalingsfristen for en måned udløber efterudløbet af den næste måned.Et eksempel kunne være en virksomhed, som har positiv moms for februar 2009 men negativmoms for marts 2009. For at få den negative moms for marts udbetalt hurtigt, angivervirksomheden for marts i starten af april. Virksomheden har på det tidspunkt angivet for februarmen ikke betalt tilsvaret, da betalingsfristen for dette tilsvar efter lovforslagets § 5 først er den 27.
3
april 2009. SKAT kan så efter § 12, stk. 4, 2. pkt., modregne momsen for februar i den negativemoms for marts, også før betalingsfristen den 27. marts for februar-momsen.Efter de normale regler udløber betalingsfristen for februar 2009 den 25. marts 2009. Det vil sigefør udløbet af marts måned. Derfor opstår denne problemstilling ikke i dag.Denne adgang for SKAT til at modregne positiv moms før udløbet af betalingsfristen i negativmoms for den efterfølgende måned er ikke en tilsigtet konsekvens af lovforslaget. Desuden betyderden, at virksomheden ikke vil få den likviditetsforbedring, der er tilsigtet med lovforslaget, damoms, som modregnes forud for betalingsfristen, reelt betales tidligere end betalingsfristen.Det foreslås derfor, at modregningen af positiv moms for en afsluttet måned i udbetalinger afnegativ moms m.v. ikke kan ske, hvis følgende er tilfældet:– der er tale om positiv moms efter en angivelse, som er omfattet af udskydelsen afangivelsesfristerne for virksomheder med kalendermåneden som afregningsperiode, jf.lovforslagets § 5, og– den udskudte angivelses- og betalingsfrist for den pågældende måned er ikke udløbet.Den foreslåede bestemmelse har en nær sammenhæng med lovforslagets § 6, som indeholder enundtagelse fra opkrævningslovens § 12, stk. 4, 1. pkt., om tilbageholdelse af udbetalinger af negativmoms m.v., indtil der er angivet for afsluttede afregningsperioder.Lovforslagets § 6 omhandler således moms for afsluttede måneder, som virksomheden ikke harangivet for, mens det foreslåede stk. 2 i § 6 omhandler moms vedrørende afsluttede måneder, somvirksomheden har angivet for, men hvor virksomheden endnu ikke har betalt.Begge undtagelser finder kun anvendelse, når angivelsesfristen for momsen for den afsluttedemåned er omfattet af udskydelsen af angivelsesfristen for virksomheder med kalendermåneden somafregningsperiode, og den udskudte angivelsesfrist for den pågældende måned ikke er udløbet.Denne sammenhæng giver anledning til, at det præciseres i stk. 1 (det eneste stykke i § 6 i detfremsatte lovforslag), at det knytter sig til 1. pkt. i opkrævningslovens § 12, stk. 4, omtilbageholdelse af udbetalinger. Det nye stk. 2 henviser herefter til 2. pkt. i opkrævningslovens § 12,stk. 4, om modregning i udbetalinger af negativ skatte- og afgiftstilsvar m.v.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Christensen (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)21111
4
Det Radikale Venstre (RV)Enhedslisten (EL)
94
Uden for folketingsgrupperne(UFG)
3
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 154Bilagsnr.12345678TitelHenvendelse af 24/2-09 fra Gabri EL Frederikssund ApSHenvendelse af 25/2-09 fra Buemanns Consulting, Torsten BuemannHøringssvar fra skatteministerenFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag til 2. behandling, fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 25/2-09 fraBuemanns Consulting v/ Torsten BuemannSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/2-09 fra GabriELFrederikssund ApS v/Jan HansenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154Spm.nr.1TitelSpm. om, hvad begrundelsen er for, at der ikke er foreslået enrentebetaling for den udskudte betalingsfrist, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en del af virksomhederne forventes ikke at havelikviditetmæssigt behov for en udskydelse af betalingsfristen og vildermed kunne bruge statskassen som en rentefri kredit, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvorledes provenutabet af lovforslaget vilblive finansieret, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvad tabene på moms, skat ogarbejdsmarkedsbidrag har været i de sidste to halvår, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvordan de skønnede betalinger vedrørende A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms på samlet 65 mia. kr. fordelersig på brancher og virksomhedsstørrelse, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, med hvilken konkret hjemmelsbestemmelse SKAT kanhåndhæve de foreslåede men endnu ikke vedtagne regler, således atvirksomhederne allerede fra fremsættelsestidspunktet gives lov til atundlade at indbetale A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms, der ihenhold til gældende skatteregler er forfaldne til betaling, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren ikke er enig i, at de foreslåede regler juridiskførst træder i kraft og dermed kan finde anvendelse efter lovforslagets
2
34
5
6
7
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
vedtagelse, stadfæstelse og bekendtgørelse i Lovtidende, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad de juridiske konsekvenser er af, at der er administreretefter foreslåede men ikke vedtagne regler, herunder hvis lovforslagetf.eks. ikke bliver vedtaget, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad begrundelsen er for, at ministeren finder detnødvendigt at administrere efter de foreslåede men ikke vedtagneregler allerede fra fremsættelsestidspunktet i stedet for at vente til,reglerne er trådt i kraft, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke virksomheder opnår - som følge af, at der alleredefra fremsættelsestidspunktet administreres i henhold til de foreslåedemen ikke vedtagne regler – økonomisk udbytte heraf set i forhold til,at administrationen først ville være påbegyndt efter (forventet)ikrafttrædelsestidspunkt 13. marts 2009, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, baggrunden for, at der i lovforslagets bemærkninger om deøkonomiske konsekvenser for det offentlige, afsnit 6.2., ikke erangivet, hvad det skønnede tab på debitorer skønnes at blive for desmå virksomheder, der afregner moms halvårligt, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for beregningsforudsætningerne for de ilovforslaget oplyste økonomiske konsekvenser og herunder redegørefor, hvilke forhold, der fører til, at den varige virkning af lovforslagetskønnes til et tab på 30 mio. kr., til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren vil sende lovforslaget i en hurtig høring medhenblik på indhentelse af relevante høringssvar m.v., tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for, hvorledes den foreslåedekreditgivning i form af udskydelse af betalingsfristerne påvirkerforskellige virksomhedstyper m.v., til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at SKAT i sine annoncer for udskydelse afbetalingsfristen skriver: ”regeringen har besluttet”, når det er etlovgivningsanliggende, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om regeringen er enig i, at formålet med udskydelse afbetalingsfristerne er at skabe en likviditetslettelse i samfundet, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. Om, hvor store A-skattebetalinger incl. arbejdsmarkedsbidragden finansielle sektor betaler månedligt m.v., til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om ministeren er enig i, at betalingsudskydelsen for denfinansielle sektor er ren rentestøtte, da der ikke er behov forlikviditetsstøtte i denne form, til skatteministeren, og ministerens svarherpå
7
19
20
21
Spm. om baggrunden for, at regeringen mener, at de små ogmellemstore virksomheder har haft tilstrækkelig likviditet til at betalemoms for 3 måneder den 10. februar 2009 m.v., til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at for størstedelen af de små ogmellemstore virksomheder, der betaler moms kvartalsvis, ermomsbetalingen højest for oktober kvartal, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse hvor mange virksomheder, der skullebetale moms 10. februar 2009 for oktober kvartal 2008, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå