Socialudvalget 2008-09
L 164 Bilag 1
Offentligt
655032_0001.png
655032_0002.png
655032_0003.png
655032_0004.png
655032_0005.png
655032_0006.png
Folketingets Socialudvalg
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. marts 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
AEL/ J.nr. 2008-9934
Til Socialudvalgets orientering sendes hermed høringssvar vedrørendeForslag til lov om ændring af lov om individuel boligstøtte (Forhøjetboligstøtte til personer i anviste almene ældreboliger og lignende ud-lejningsboliger) – L 164
Velfærdsministeriet har modtaget høringssvar fra KL, Dansk Socialrådgiver-forening, Rådet for Socialt Udsatte, Danske Handicaporganisationer, Lands-foreningen Ældre Sagen, Ældremobiliseringen, Boligselskabernes Landsfor-ening, Danmarks Lejerforening, Ejendomsforeningen Danmark og GentofteKommune.De modtagne høringssvar vedlægges sammen med et notat med bemærk-ninger til høringssvarene.
Karen Jespersen/ Bent Nielsen
VelfærdsministerietYdelseskontoretJ.nr. 2008-9934epi/alh/mbe
11. marts 2009
Høringsnotat vedrørendeForslagtilLov om ændring af lov om individuel boligstøtte(Forhøjet boligstøtte til personer i anviste almene ældreboliger og lignendeudlejningsboliger) – L 1641. IndledningForslaget har været i høring i perioden 6.-20. februar 2009. Velfærdsministe-riet har modtaget høringssvar fra følgende:KL, Dansk Socialrådgiverforening, Rådet for Socialt Udsatte, Danske Han-dicaporganisationer, Landsforeningen Ældre Sagen, Ældremobiliseringen,Boligselskabernes Landsforening, Danmarks Lejerforening, Ejendomsfor-eningen Danmark og Gentofte Kommune.Nedenfor gennemgås høringssvarene og Velfærdsministeriets bemærkningerhertil.2. HøringssvarerneRådet for Socialt Udsatte og Ejendomsforeningen Danmark har ingen be-mærkninger til lovforslaget, mens Landsforeningen Ældre Sagen og Dan-marks Lejerforening kan tilslutte sig forslaget.De øvrige høringssvar er generelt positive overfor forslaget. Der er afgiveten række bemærkninger, herunder om lovforslagets målgruppe, boligtyper,regelgrundlaget for kommunens afgørelser og om finansieringen af den for-højede boligstøtte.Om lovforslagets målgruppeKLser positivt på, at lovforslaget åbner op for, at borgere, der er omfattet aflovforslaget, fremover kan modtage støtte. KL mener dog, at der også er engruppe førtidspensionister, som modtager førtidspension efter de nye regler,der ikke har mulighed for at betale huslejen i nyere byggeri. KL vil derforopfordre til, at førtidspensionister på ny ordning, der bor i kommunale pleje-boliger, ligestilles med folkepensionister i kommunale plejeboliger.Gentofte Kommunebemærker, at der forventeligt vil blive tale om, at andreunge med andre forsørgelsesgrundlag end de, der er nævnt i lovforslaget, vilSide 1 af 5
kunne blive visiteret til boligtyper, de ikke vil kunne betale, for eksempelunge på SU eller unge kontanthjælpsmodtagere over 25 år, hvis der er taleom særlig høje boligudgifter, der ikke tilstrækkeligt dækkes ind via aktivlo-vens § 34.Danske Handicaporganisationer, DH,finder det positivt, at lovforslaget skalgøre det muligt at yde en forhøjet boligstøtte til en gruppe af personer, sombliver visiteret til en særlig bolig som følge af fysisk eller psykisk funktions-nedsættelse, og som ikke er i stand til at betale huslejen i den pågældendebolig.DHmener, at forslaget er utilstrækkeligt. Efter DH´s opfattelse løser forsla-get ikke problemet for de mange personer med handicap, der modtager over-førselsindkomst, og som falder uden for lovforslagets målgruppe. Forslagetomfatter for eksempel som udgangspunkt ikke førtidspensionister, som iføl-ge DH også kan have store problemer med at betale de høje huslejer.DHmener, at det er et problem, at reglerne ikke giver borgerne et retskravpå forhøjet boligstøtte, da der skal foretages et kommunalt skøn.Om boligtyper omfattet af forslagetDansk SocialrådgiverforeningogGentofte Kommunegiver i deres hørings-svar udtryk for, at afgrænsningen af boligtyper, som er fastsat i lovforslaget,ikke er hensigtsmæssig. Af høringssvarene fremgår det således, at flerekommuner råder over kommunale boliger, der ikke er omfattet af servicelo-ven eller almenboligloven eller andre love vedrørende støttet boligbyggeri,og som kommunerne i visse tilfælde indretter som bofællesskab eller lignen-de og udlejer efter den private lejelov til den samme personkreds, som eromfattet af lovforslaget. Høringssvarene giver udtryk for, at de pågældendekommunale boliger også bør omfattes af lovforslagets udtømmende af-grænsning af boligtyper.Ældremobiliseringengiver udtryk for, at de går ud fra, at de unge ikke i stør-re omfang vil blive anvist tomme ældreboliger. Det vil kunne skabe utryghedblandt de ældre, og vil næppe være en lykkelig løsning for de unge.Om regelgrundlaget for kommunens afgørelserDansk SocialrådgiverforeningogGentofte Kommunemener, at lovforslagetog bemærkningerne ikke er særligt præcise, hvad angår, hvem der kan tilde-les den individuelle forhøjede boligstøtte, og hvilke konkrete kriterier derskal gøre sig gældende.Dansk SocialrådgiverforeningogGentofte Kommunemener, at det bør præ-ciseres, eller at der bør fastsættes en minimumsgrænse for likvid formue,som kan udløse den forhøjede boligstøtte, ligesom det i orientering ellervejledning bør præciseres, hvordan en eventuel likvid formue skal beregnes.Side 2 af 5
DHkritiserer, at lovforslaget gør det muligt for kommunerne på baggrund afet skøn over husstandens økonomiske forhold, at yde en særlig støtte, menuden at gøre det til en ret for borgeren at opnå den særlige støtte. Sammen-holdt med at den forhøjede boligstøtte skal være 100 pct. kommunalt finan-sieret, ser DH en risiko for et meget stramt kommunalt skøn. DH giver her-udover udtryk for, at kommunerne foretager meget forskellige økonomiskerådighedsvurderinger af borgerens økonomi.Boligselskabernes Landsforening, BL,mener, at der i forlængelse af indsat-sen via satspuljen bør arbejdes mod en permanent løsning, som bør give denomhandlede persongruppe et retskrav på den ekstra boligstøtte til en egnetbolig.Om finansieringen af den forhøjede boligstøtteKLgiver udtryk for, at merudgiften skal følge reglerne om refusion på bolig-støtteområdet og i øvrigt følge de almindelige regler om DUT- kompensati-on. Derudover forudsætter KL, at lovforslaget også er finansieret udover den4-årige periode, som satspuljen dækker.KLvurderer umiddelbart, at målgruppen vil være væsentlig større, end de ca.500 personer, der er nævnt i lovforslaget. Det skyldes bl.a., at der er et bety-deligt antal borgere med psykiske lidelser, som vil være omfattet af lovfors-laget.KLvurderer, at lovforslaget er forbundet med en række administrative byr-der for de kommunale sagsbehandlere, og at kommunerne bør kompenseresfor disse administrative byrder via DUT-forhandlingerne.Dansk SocialrådgiverforeningogGentofte Kommuneskønner, at udgiften tilforhøjet boligstøtte vil blive væsentligt højere end den anslåede udgift efterlovforslaget.DHgiver udtryk for, at med den fulde kommunale finansiering vil manmodvirke, at kommunerne anvender den forhøjede boligstøtte til de mangepersoner på overførselsindkomst, der ikke har råd til de dyre boligudgifter.Lovforslaget løser dermed ikke tidens store udfordring i forhold til menne-sker med handicap på overførselsindkomst, der ikke har råd til at bo i ordent-lige boliger.BLgiver udtryk for, at der kan opstå en risiko for en utilsigtet restriktiv prak-sis omkring tildeling af den ekstra boligstøtte, da den forhøjede boligstøtteikke er omfattet af de sædvanlige refusionsregler, og da der ikke er et rets-krav på ydelsen.
Side 3 af 5
3. Velfærdsministeriets bemærkningerOm lovforslagets målgruppeDet har ikke været formålet med lovforslaget at give alle på overførselsind-komst, uanset indkomstforhold og andre støttemuligheder, der er visiteret oganvist en almen ældrebolig mv., mulighed for en forhøjet boligstøtte.Baggrunden for forslaget er, at det er konstateret, at der er en ret afgrænsetgruppe af borgere, som visiteres og anvises særlige boliger på grund af fy-sisk eller psykisk funktionsevnenedsættelse, som vil have vanskeligt ved atbetale den heraf følgende husleje, blandt andet fordi de ikke kan modtagehjælp til huslejebetalingen ud over almindelig boligsikring.Det foreslås derfor at give kommunerne hjemmel til, på baggrund af en kon-kret vurdering af støttemodtagerens økonomiske forhold, at udbetale forhøjetboligstøtte, som i det væsentlige svarer til boligstøtte efter reglerne for stærktbevægelseshæmmede, når kommunen visiterer personen til en bestemt typebolig. På denne måde supplerer reglerne de særligt gunstige regler for bolig-støtte, som allerede gælder for folkepensionister, førtidspensionister ogstærkt bevægelseshæmmede.Om boligtyper omfattet af forslagetLovforslagets afgrænsning af boligtyper er fastsat ud fra det kriterium, at deomfattede boligtyper er underlagt en lovgivning (almenboligloven eller tidli-gere love vedrørende støttet boligbyggeri), der kræver, at boligerne er opførtog indrettet til en særligt afgrænset personkreds bestående af ældre og perso-ner med handicap - herunder til den personkreds, der er omfattet af lovfors-laget. Der er dermed lagt vægt på, at lovforslaget omfatter boligtyper, som eropført med henblik på, at kommunalbestyrelsen kan visitere og anvise dennebestemte personkreds hertil. De kommunale boliger, som er nævnt i hørings-svarene, er ikke specielt opført, indrettet og særligt forbeholdt til den nævntepersonkreds, idet kommunalbestyrelsen - som ejer - kan udleje boligerneefter den private lejelov til en ikke-afgrænset personkreds.Det bemærkes, at boligtypen almene ældreboliger omfatter almene plejebo-liger og almene ældreboliger indrettet som bofællesskab.Høringssvarene giver på baggrund af ovenstående ikke anledning til ændrin-ger.Om regelgrundlaget for kommunens afgørelserDet er en forudsætning for udbetaling af den forhøjede boligstøtte, at kom-munalbestyrelsen i det enkelte konkrete tilfælde har foretaget en visitation tilen bestemt type bolig, som følge af personens fysiske eller psykiske funkti-onsevnenedsættelse, og at den pågældende herefter anvises en af de nævnteboligtyper.Side 4 af 5
Endvidere er det en forudsætning for udbetaling af den forhøjede boligstøtte,at husstandens økonomiske forhold efter kommunalbestyrelsens konkreteskøn gør det umuligt eller meget vanskeligt at betale huslejen i den anvistebolig.I bemærkningerne til lovforslaget er der givet nærmere fortolkningsbidrag tilbrug ved kommunernes administration af reglerne. Det er ikke muligt at laveen udtømmende beskrivelse af, hvilke økonomiske forhold der kan udløseforhøjet boligstøtte.Høringssvarene giver på baggrund af ovenstående ikke anledning til ændrin-ger.Om finansieringen af den forhøjede boligstøtteSom det fremgår af lovforslagets bemærkninger, sker kommunalbestyrelsensvisitering af personer til de omfattede boligtyper på grundlag af en individuelkonkret vurdering. Endvidere sker tildelingen af forhøjet boligstøtte efterforslaget på baggrund af kommunalbestyrelsens individuelle, konkrete vur-dering af husstandens økonomiske forhold. For at sikre, at de foreslåederegler ikke giver uhensigtsmæssige incitamenter i forbindelse med kommu-nens visitation, foreslås det, at kommunerne fuldt ud afholder udgifterne tilselve forhøjelsen af boligstøtten. Det er overordnet kommunernes ansvar atsikre, at almene ældreboliger opføres til huslejer, som målgruppen kan beta-le. Lovforslaget fastholder kommunerne på dette ansvar, men bidrager sam-tidig til at gøre det lettere for kommunerne at efterleve dette myndighedsan-svar på området.Skønnet over antallet af personer, som er omfattet af lovforslaget, er foreta-get på baggrund af lovmodelkørsler og oplysninger, som ministeriet har ind-hentet fra amterne i 2003 vedrørende netop de målgrupper, der er beskrevet ilovforslaget.Dansk Socialrådgiverforening stiller spørgsmålstegn ved det økonomiskeskøn på grundlag af deres egen beregning af, hvilken nettohusleje den forhø-jede boligstøtte kan dække. Det fremgår ikke, hvordan denne nettohusleje erudregnet, og det er derfor ikke muligt at kommentere specifikt på beregnin-gerne. Det skal dog understreges, at den forhøjede boligstøtte vil være etsupplement til den boligstøtte, borgeren allerede i dag er berettiget til. De2.500 kr., som Dansk Socialrådgiverforening nævner, vil derfor ikke skullestå alene, men lægges til det beløb, som borgerne kan få i ’ordinær’ bolig-støtte.Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.Høringssvarene giver på baggrund af ovenstående ikke anledning til ændringer.Side 5 af 5