Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 165 Bilag 15
Offentligt
682572_0001.png
682572_0002.png
Fra:Bettina Post [mailto:[email protected]]Sendt:12. maj 2009 16:28Til:Jens Vibjerg; Knud Kristensen; Bent Bøgsted; Torben Hansen; Lone Møller; Eigil Andersen; MortenØstergaard; Line Barfod; Marion Pedersen; Lennart Damsbo-AndersenCc:Mette Juel Hansen; Ole Larsen; Susanne Lech; Jeannette Ulnits; Laura OlsenEmne:Stand-by periode og refusionKære medlemmer af arbejdsmarkedsudvalgetDen 15. april havde Dansk Socialrådgiverforening, med deltagelse af tidligere kræftpatient oghjemmehjælper Susanne Lech, socialrådgiver på Herlev sygehus Mette Juel Hansen ogundertegnede, foretræde for arbejdsmarkedsudvalget.Vores ærinde var bl.a. at sætte fokus på det voldsomme møde mellem meget alvorligt syge ogjobcentret, samt at sikre, at den foreslåede ”stand-by”-periode bliver fulgt af hensigtsmæssigrefusion – det vil sige 65 pct.Ved foretrædet var der flere af udvalgets medlemmer, som mente, at det allerede varbesluttet, at stand-by-perioden skulle ledsages af 65 pct. refusion, men alligevel stilledeudvalget spørgsmål til ministeren om det. Spørgsmålet er spm. 10 til L165 og lyder:”Ministeren har tidligere været positivt indstillet over for en ”stand-by” ordning,hvorefter alvorligt syge ikke har pligt til at modtage jobtilbud eller deltage ibeskæftigelsesrettedeindsatser, og ministeren bedes i den forbindelse oplyse, om ensådan ordning også vil sikre, at kommunerne vil få refunderet 65 pct. af sygedagpengene,hvor forløbet er sat på ”stand-by” af helbredsmæssige årsager.”Svaret fra ministeren kom den 30. april og lyder:I lovforslaget er valgt en refusionsmodel, hvor kommunerne får 65 pct. refusion forudgifter til sygedagpenge, når en sygemeldt er i aktivt tilbud, og 35 pct. når en sygemeldtikke modtager en beskæftigelsesrettet indsats.Modellen har til formål at fremme, at de sygemeldte, der har gavn af en beskæftigelsesrettetindsats, også får det. I de tilfælde, hvor hensynet til den sygemeldteshelbred udelukker, at der ydes en aktiv indsats – fx hvor den sygemeldtes kontakttil kommunen sættes på ”stand by” – vil kommunerne få 35 pct. i refusion.Modellen tilskynder kommunerne til at give sygemeldte en tidlig aktiv indsats. Incitamentetskal sikre, at de sygemeldte får den fornødne hjælp, som de har brug for,til at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet, så de ikke bare overlades til sigselv.Vi ved, at en tidlig og intensiv indsats koster penge, og kommunen vil med den foreslåedeordning få incitament til at investere i at tage hånd om de sygemeldte oghjælpe dem med at fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet.Der er altså ikke taget højde for, at den høje refusion skal følge med stand-by. Jeg er heltuforstående overfor dette svar. De sygemeldte, der omfattes af ”stand-by”, har jo netopikkebrug for en beskæftigelsesrettet indsats, mens de er på stand-by. Og det, at de er på stand-by, viser, at jobcentret netopikkehar ”overladt dem til sig selv”, men tidligt taget aktivtstilling til lidelsens karakter og den sygemeldtes behov. Jeg finder det således helt uhørt, atman på den ene side viser forståelse for de alvorligt syges behov for aro til at passe deresbehandling eller rekonvalescens, og på den anden side lader kommunen betale for forståelsen.Dermed kan man frygte, at der er økonomisk hårdt trængte kommuner, som ikke vurderer atde har råd til denne helt nødvendige omsorg for den sygemeldte.
Jeg vil hermed opfordre udvalget til at få svaret på spm. 10 uddybet, så det forklares, hvorforjobcentret (Kommunen) skal bøde økonomisk for at iagttage, at der er alvorligt syge, som skalhave en stand-by-periode. Desuden vil jeg opfordre til, at der stilles ændringsforslag til L165således, at Stand-by kan følges op med 65 pct, refusion, og vi dermed som samfundsignalerer, at vi mener omsorgen alvorligt.Jeg ser frem til at høre fra jer.Med venlig hilsenBettina PostFormandD 3338 6169 ¶ M 4038 6774

Dansk Socialrådgiverforening

Toldbodgade 19 B ¶ DK 1003 København KT 7010 1099 ¶ [email protected] ¶ www.socialrdg.dk