Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
L 174 Bilag 1
Offentligt
661575_0001.png
661575_0002.png
661575_0003.png
Ministeriet for Flygtninge, IndvandrereOg IntegrationLovkontoretHolbergsgade 61057 København K
14. januar 2009
ADVOKATERNES HUSKRONPRINSESSEGADE 281306 KØBENHAVN KTELEFON 70 20 32 12

Vedr.: Høring over udkast til forslag til lov om ændring af

udlændingeloven (Skærpelse af udvisningsreglerne og reglerne om

indrejseforbud, udelukkelse m.v. af udlændinge opført på FN’s og EU’s

sanktionslister).

1.

Integrationsministeriet har den 22. december 2008 (j.nr. 2008-4000-98)sendt et udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelseaf udvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud, udelukkelse m.v. afudlændinge opført på FN’s og EU’s sanktionslister) med anmodning omeventuelle bemærkninger senest den 12. januar 2009.Det fremgår af høringen af 22. december 2008, at lovforslag forventesfremsat i uge 9.Endvidere fremgår det af høringen, at det lovudkast (L 11 af 8. oktober2008), der blev sendt i høring den 28. august 2008, tillige indeholdtbestemmelser om sanktionslister og udvisning på grund af dom forovertrædelse af straffelovens § 136. Disse dele af lovudkastet udgikimidlertid af lovforslaget, og bestemmelserne indgår i stedet i nærværendelovudkast.Det fremgår af lovudkastets almindelige bemærkninger under pkt. 1, atformålet med lovforslaget bl.a. er at gennemføre de dele af regeringensaftale af 22. september 2008 med Dansk Folkeparti, som vedrører udvisningaf udlændinge.

2.

Indledningsvis bemærkes det med hensyn til selve lovgivningsprocessen,at det efter Danske Advokaters opfattelse er problematisk i forhold til
[email protected]WWW.DANSKEADVOKATER.DK
hensynet til at sikre den fornødne lovkvalitet, at lovudkastet er sendt ihøring med så kort en høringsfrist henover jul og nytår.Med hensyn til de enkelte forslag til ændringer af udlændingeloven, der erindeholdt i lovudkastet, skal Danske Advokater bemærke følgende:Nr. 7 (§ 22, nr. 6)Der foreslås en yderligere skærpelse af den særlige udvisningsadgang, derindebærer, at udgangspunktet skal være, at der skal ske udvisning af enudlænding, der idømmes ubetinget fængselsstraf for overtrædelse afstraffelovens § 244 om såkaldt simpel vold. Det samme gælder med hensyntil overtrædelse af bestemmelsen i straffelovens § 136.Det forekommer efter Danske Advokaters opfattelse som et noget tyndtgrundlag for at fravige den sædvanlige trappestigemodel at henvise tilforhandlinger, der er foregået som led i finanslovsforhandlingerne.Forslaget er efter Danske Advokaters opfattelse reelt set udtryk for politisksignallovgivning, som ikke vil få betydning i praksis.Det bemærkes endvidere, at domstolene ikke – som anført i lovudkastetsalmindelige bemærkninger under pkt. 1 – kan udvise en udlænding, deridømmes ubetinget fængselsstraf, uanset længden af den idømtefængselsstraf og uanset varigheden af den pågældendes lovlige ophold iDanmark.Baggrunden herfor er, at Danmark er bundet af internationale konventionerog EU reglerne, og i lovudkastet forholder man sig hverken til praksis fraorganer tilknyttet de internationale konventioner eller fra Højesteret.Det er netop ved proprotionalitetsafvejningen, at der skal skelnes til såvelalvorligheden af den begåede forbrydelse som udlændingens tilknytning tilDanmark, og udvisning vil derfor i mange tilfælde ved simpel vold ikkevære en proportional retsfølge, uanset at dette som foreslået måtte fremgå aflovgivningen.Nr. 13 (§ 24 a, nr. 5)
2/2
Danske Advokater har ingen bemærkninger til forslaget om, at det skalanses som en skærpende omstændighed, at kriminalitet er begået af flere iforening.I den forbindelse bemærkes, at det følger af bestemmelsen i straffelovens §81, nr. 2, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal indgå som enskærpende omstændighed, at gerningen er begået af flere i forening.Nr. 14-19Det foreslås, at længden af indrejseforbud skal forlænges.Danske Advokater skal også i forhold til dette forslag henledeopmærksomheden på, at en skærpelse af længden af perioden skal indgå iden samlede afvejning af, hvorvidt udvisning er en proportional retsfølge.Man kan således forestille sig, at domstolene i realiteten vil udvisetilbageholdenhed med at træffe afgørelse om udvisning, hvis en sag liggerpå vippen, idet indrejseforbuddet har fået en betydelig længde.Særligt med hensyn til spørgsmålet om FN’s og EU’s sanktionslister skalDanske Advokater mere generelt henlede opmærksomheden på deretssikkerhedsmæssige spørgsmål, der kan være forbundet med FN’s ogEU’s sanktionslister. Det er således af helt central betydning, at procedurerfor revision af og eventuel fjernelse af personer fra sanktionslisternefungerer effektivt.Der henvises i den forbindelse til EF domstolens dom af 3. september 2008(C-402/05/P), hvor man forholder sig kritisk til de kriterier, der ligger tilgrund for at blive optaget på listen.Venlig hilsenHelle Hübertz Krogsøevicedirektør/retschef
3/3