Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 181 Bilag 16
Offentligt
687026_0001.png
687026_0002.png
687026_0003.png
FORETRÆDE FOR FOLKETINGENS ENERGIPOLITISKE UDVALG
BIODIESEL--- et miljømæssigt bæredygtigt brændstofI den igangværende debat om biobrændstoffer, er der fra nogen side rejst påstande om, at devegetabilske biobrændstoffer af 1stgeneration ikke skulle være miljømæssige bæredygtige, og at dei øvrigt skulle være langt mindre bæredygtige end 2ndgenerations biobrændstofferne.De vedholdende angreb på raps baseret biodiesel og oliebranchens vægring imod at få igangsatforbruget af biobrændstoffer i Danmark, har affødt et ønske fra vor side om at få korrigeret noglefejlagtige oplysninger.1. Rapsbaseret biodiesel er fuldt ud miljømæssigt bæredygtigt, hvilket ses af såvel de sidste 10års officielle danske undersøgelser, som aktuel certificering i henhold til direktiv herom.2. Biodiesel produceret af selvdøde dyr og slagteriaffald har ikke en markant højeremiljømæssig bæredygtighed end rapsbaseret biodiesel når alene henses til CO2fortrængningsevnen. Spørgsmålet er, hvilket af de to, der er mest bæredygtig, hvis alleforhold som : det fulde energiforbrug, anvendelse/bortskaffelse og destruktion afrestprodukter etc. medtages i vurderingen.3. Det fremgår af den aktuelle debat, at oliebranchen ikke finder, at kunne implementerebiobrændstoffer i Danmark før juli 2010 for så vidt angår bioethanol, og juli 2011 for så vidtangår biodiesel. Opmærksomheden skal henledes på, at man på det svenske marked for etpar år siden kunne gennemføre en tilsvarende ændring på blot et par måneder.
I efterstående notat har vi uddybet argumentationen.
Otterup den 19. maj 2009EMMELEV A/S1Bjarne Simonsen
1
Emmelev A/S, Emmelevgyden 25, 5450 Otterup, tel 0045 6482 2540, Mail : [email protected] , Homepage : Emmelev.dk
Bæredygtighed :Emmelev A/S er for tiden ved at blive bæredygtigheds certificeret i henhold til VE direktivet. Certificeringenventes afsluttet i juli 2009, og det kan allerede nu oplyses, at certificeringen bl. andet vil vise en besparelsen iudledning af drivhusgasser ( CO2og CO2ækvivalenter. ) ved dansk rapsbaseret biodiesel på ca. 70%.Der er tidligere gennemført 3 større danske officielle undersøgelser om netop emissions reduktionsevne forrapsbaseret biodiesel ( RME ) :1. EMBIO rapporten ( COWI Consult & Energistyrelsen ) om biobrændstoffer fra januar 19972, hvorkonklusionen var, at RME reducerer emission af drivhusgasser med 71%.2. Energistyrelsens rapport om biodiesel fra i december 20033, med konklusion, at RME reducereremission af drivhusgasser med 77%3. Teknologirådets rapport om ”Morgendagens Transportbrænstoffer” fra januar 20074, hvoraf fremgår,at RME reducerer emission af drivhusgasser med 80%.Fra forskellig side har det været rejst kraftige angreb mod de vegetabilsk biobrændstoffer - f. eks rapsbaseretbiodiesel.Hos Emmelev A/S har vi 20 års erfaring med vegetabilsk olieudvinding og gennem de sidste mere end 7 århar vi, som den eneste danske virksomhed, transformeret rapsolien til biodiesel. Vi kan vel tillade os atantage, at vi besidder en større praktisk erfaring indenfor vegetabilsk olie og vegetabilsk biodiesel end defleste andre, der i Danmark har giver deres mening til kende om biobrændstofferne.Og dog har man fra modstanderside undgået dialog med os.Som eksempel kan fremhæves “LifeCycle Assessment of Bio-diesel from Animal Fat”5, rapport udarbejdet aflektor Henrik Wenzel – pt. Odense Universitet – for Daka Biodiesel a.m.b.a.Forfatteren har ikke blot rapporterer omkring Daka’s eget produkt (animalsk baseret biodiesel), men harudstrakt sig til også at drage konklusioner om adskillige andre biobrændstoffer – bl. andet rapsbaseretbiodiesel.I rapporten er der begået en række fejl, der på afgørende vis har forvansket fakta og givet anledning tilforkerte konklusioner. Det er derfor uheldigt, at netop denne rapport er blevet en centralt dokument i denigangværende debat om biobrændstoffer.I vedhæftede bilag 1 har vi anført en række eksempler på fejl i Henrik Wenzel’s rapport.
Det er desværre ikke alle rapportens forudsætninger og beregninger der er offentlig tilgængelige, hvorfor detikke er muligt at gennemføre en egentlig revision af rapporten. Det kan dog påvises, at forfatteren på enrække områder, har ansat forholdene for den animalske biodiesel noget mere positive end de forekommer ipraksis, og samtidig er forholdene for den vegetabilske biodiesel i udpræget grad gjort negative.
2345
Så vidt vides findes EMBIO ikke i en elektronisk version.http://www.ens.dk/graphics/Publikationer/Energipolitik/Biodiesel_2003_revideret.pdf
http://www.tekno.dk/pdf/projekter/morgendagens-transport/p07_rapport_morgendagens-transportbraendstoffer.pdfhttp://www.dakabiodiesel.dk/lib/files.asp?ID=518 og http://www.dakabiodiesel.dk/lib/files.asp?ID=519
2
Rapsbaseret biodiesel (RME) er det bedst beskrevne og gennemprøvede europæiske biobrændstof,og RME er samtidig det mest anvendte biobrændstof over hele Europa.
RME er :Biobrændstof udarbejdet på basis af rapsfrø, hvor godt en 1/3 af frøene omdannes til energi, og hvorhovedparten af frøene føres tilbage til fødekæden i form af proteinfoder ( rapskage ). Som sideproduktfremkommer ren glycerin, der anvendes i den farmaceutiske industri – bilag 2.Glycerinen fra biodiesel produktionen kan dække det danske forbrug af glycerin, et forbrug der alternativtkunne komme fra palmeolie.De knap 2/3 af frømassen, der ender som proteinfoder, erstatter import af sojaskrå, fra primært Nord ogSydamerika.
IkrafttrædenFra Emmelev A/S kan vi i dag levere 100 mio L biodiesel årligt, og vil i løbet af relativ kort tid have udvidetkapaciteten til det dobbelte. Hele produktionen lever op til den internationale biodiesel standard EN 14214,hvilket tilsikre, at blanding med fossil dieselolie kan ske problemfrit.Det forekommer derfor lidt besynderligt, at den danske oliebranchen har tilkendegivet, at man først kan væreklar til at igangsætte iblanding af biodiesel i den fossile dieselolie fra juli 2011.Oliebranchen er karakteriseret ved, at det er de samme selskaber, der opererer i de forskellige lande. I vorenabolande, Sverige, Tyskland osv. har selskaberne blandet i årevis, hvorfor teknikerne naturligvis er kendt afde enkelte selskaber, og næppe kan volde problemer.I Sverige kunne oliebranchen omstille sig til iblanding på nogle få måneder. Forslaget om iblanding blevvedtaget i Den Svenske Rigsdag den 8. juni 2006 og den 1. august 2006 var alle olieselskaber klar tiliblanding6. I Frankrig og Tyskland blev der givet henholdsvis 7 og 12 måneder for olieselskabernesklargøring til iblanding af biobrændstoffer – herunder biodiesel.Det er overholdelse af EN14214 biodiesel normen, der tilsikre at biodiesel problemfrit kan opblandes medfossil diesel.Det vides ikke om oliebranchen skal tage specielle tiltag med henblik på iblanding af biodiesel af animalskoprindelse, om hvilke der måske er tvivl om produktet kan leve op til biodiesel normen. I givet faldforekommer det ikke helt logisk, hvis man skulle udsætte introduktion af biodiesel i Danmark, blot fordi derkunne opstå problemer, hvis produkterne fra en bestemt fabrik blev anvendt.
ooooOoooo
6
Kilde : SPI = Svensk Petroleum Institut.
3