Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 183 Bilag 6
Offentligt
712484_0001.png
712484_0002.png
712484_0003.png
712484_0004.png
712484_0005.png
Til lovforslag nr.L 183
Folketinget 2008 - 09
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 20. maj 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lovom arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og lov omintegration af udlændinge i Danmark(Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge, sanktionsreglerne for kontant- ogstarthjælpsmodtagere og målretning af aktiveringsindsatsen m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. ÆndringsforslagBeskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 31. marts 2009 og var til 1. behandling den 22. april 2009. Lovfors-laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministe-ren sendte den 3. marts 2009 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bilag 131. Den 31. marts2009 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestillings-notat til udvalget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget undlader at stemme ved 3. behandling. Årsagener, at lovforslaget indeholder både roser og tidsler.På den ene side er det f.eks. positivt, at der med forslaget sker en vis afbureaukratisering, hvorf.eks. de hidtidige ti målgrupper af arbejdsløse unge reduceres til fire. Det er også en bevægelse iden rigtige retning, at der lempes på den firkantede regel om højst 6 ugers vejledning og opkvalifi-cering for unge arbejdsløse inden for de første 6 måneders arbejdsløshed.
2
På den anden side er det f.eks. negativt, at jobcenteret får ret til at beslutte, hvilken uddannelseden unge skal gå i gang med. SF mener på linje med LO og FTF, at det er en naturlig ret for detenkelte menneske frit at vælge den uddannelse, man ønsker. Et andet eksempel er, at det i visse til-fælde er meget store beløb, man får trukket fra sin kontant- eller starthjælp, når man bliver udsat foren sanktion.Etandet mindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling. Min-dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af SF):Til § 11)I den undernr. 21foreslåede overskrift til§ 37ændres »erhvervskompetencegivende« til: »stu-die- og erhvervskompetencegivende«.[Præcisering af overskriften]2)I den undernr. 22foreslåede affattelse af§ 37, stk. 1,ændres »erhvervskompetencegivende«til: »studie- og erhvervskompetencegivende«.[Præcisering af hovedreglen om, at der ikke kan gives uddannelse som tilbud, vedrører studie- ogerhvervskompetencegivende uddannelser]3)Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 44, stk. 3,ændres »§ 28, stk. 3« til: »§ 28, stk. 2«.«[Redaktionel ændring]4)Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 106, stk. 2,ændres »§ 22, stk. 4« til: »§ 22, stk. 5«.«[Redaktionel ændring]Til § 35)I det undernr. 17foreslåede§ 93 a, stk. 2,indsættes som2. pkt.:»Ved ophør af hjælpen efter § 41 sker tilbagebetaling med et beløb svarende til hjælpen for førstehele kalendermåned, efter at hjælpen er genoptaget.«[Præcisering af, hvordan tilbagebetalingsbeløbet beregnes ved tilbagebetaling efter stk.1]
3
Til § 56)I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 23 a, stk. 6,ændres »erhvervskompetencegivende«til: »studie- og erhvervskompetencegivende«.[Præcisering af de uddannelser, som kommunalbestyrelsen kan give som tilbud til unge]
BemærkningerTil nr. 1, 2 og 6Ifølge aftalen om afbureaukratisering skal unge under 25 år med forsørgerpligt og unge mellem 25og 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse tage en ordinær uddannelse på ordinærevilkår. En begrænset gruppe af disse unge kan på hidtidigt ydelsesniveau få tilbud om ordinær ud-dannelse, der omfatter studie- og erhvervskompetencegivende uddannelse.Med ændringsforslagene bliver det i overensstemmelse med aftalen om afbureaukratisering præci-seret, at adgangen til, at visse unge kan få tilbud om ordinær uddannelse på hidtidigt ydelsesniveau,omfatter studie- og erhvervskompetencegivende uddannelser.Til nr. 3Ifølge lovforslagets § 1, nr. 16, ophæves § 28, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,hvorved stk. 2 og 3 bliver stk. 1 og 2. Der foreslås derfor en redaktionel ændring af lovens § 44, stk.3, således at henvisningen heri til § 28, stk. 3, ændres til § 28, stk. 2.Til nr. 4Ifølge lovforslagets § 1, nr. 13, indsættes et nyt stykke efter stk. 3 i § 22 i lov om en aktiv beskæf-tigelsesindsats, hvorved stk. 4 bliver stk. 5. Der foreslås derfor en redaktionel ændring af lovens §106, stk. 2, således at henvisningen heri til § 22, stk. 4, ændres til § 22, stk. 5.Til nr. 5Tilbagebetaling efter stk. 1 kan ske efter afgørelser om henholdsvis fradrag eller ophør af hjælpen.I stk. 2 er angivet, hvorledes tilbagebetalingskravet skal beregnes, når en afgørelse er truffet efterstk. 1. Efter afgørelsen om fradrag i hjælpen skal tilbagebetaling ske med et beløb svarende til hjæl-pen for første hele kalendermåned efter afgørelsen. Hvis hjælpen er ophørt, sker tilbagebetalingmed et beløb svarende til hjælpen for første hele kalendermåned, efter at hjælpen er genoptaget.
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Knud Kristensen (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S)nfmd.Leif Lahn Jensen (S) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
4
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 183Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmi-nisteren2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren51. udkast til betænkning