Uddannelsesudvalget 2008-09
L 186
Offentligt
679817_0001.png
679817_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
07-05-2009I forbindelse med behandlingen af (L 186) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen m.v.)har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 16. april 2009 stillet migfølgende spørgsmål:
Spørgsmål 1:”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5/4-09 fra Bent ØrnsbølLarsen, Dragør, vedr. L 186, jf. L 186 - bilag 1?”Svar:Forslagene i L 186 om at udvide skolelederens kompetence – ved at gørede konkrete beslutninger vedrørende skolens elever til skolelederensselvstændige kompetence, ved at udvide muligheden for at iværksætteoverflytning til en anden skole til fremme af god orden og ved at givemulighed for at foretage klassetrinsindplacering, uden at der nødvendig-vis foreligger samtykke fra forældrene – er et led i en generel målsætningom at styrke skolelederen. Forslagene tydeliggør og udvider skolelede-rens ledelsesrum, hvorved der fremmes en stærk og synlig skoleledelse,ikke mindst i forhold til pædagogisk ledelse.Det er derimod ikke hensigten med lovforslaget at begrænse den forplig-telse til at samarbejde med forældrene, som efter folkeskoleloven påhvi-ler skolelederen og dennes medarbejdere. Uanset at der lægges op til påforskellige punkter at udvide skolelederens beslutningskompetence ved-rørende eleverne, skal skolelederen fortsat inddrage forældre og elever ibeslutningsprocessen, ligesom der ikke er nogen begrænsninger i skole-bestyrelsens kompetenceforhold. Tværtimod udvides skolebestyrelsenskompetence med ansvaret for at udarbejde et værdiregelsæt for skolen.
2Jeg henviser i øvrigt til det høringsnotat vedrørende de indkomne hø-ringssvar til L 186, som er sendt til Uddannelsesudvalget den 30. april2009.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder