Uddannelsesudvalget 2008-09
L 186
Offentligt
687425_0001.png
687425_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
18. maj 2009I forbindelse med behandlingen af (L 186) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen m.v.)har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 11. maj 2009 stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 10:”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/5-09 fra Finn Held,Frederiksberg, vedr. L 186, jf. L 186 - bilag 7?”Svar:Jeg har med interesse læst Finn Helds henvendelse, der indeholder noglegode udsagn om især betydningen af klassefællesskabet. Det er korrekt,som Held anfører, at lovforslagets § 1, nr. 5, er mere end blot en præcise-ring, idet den udvider skolelederens beføjelser.Som jeg ser det, udpeger Finn Held nogle faldgruber, som den skolele-der, der overvejer at anvende beføjelsen til at lade en elev indplacere påsamme klassetrin i to år, ikke må falde i.Klassetrinsindplacering på et andet klassetrin, end skolealderen tilsiger,skal således alene have den pågældende elevs eget bedste for øje og måikke anvendes som en disciplinær foranstaltning til fremme af den godeorden i klassen.En ændret klassetrinsindplacering må heller ikke anvendes, alene fordidet er vanskeligt for skolen at honorere den pågældende elevs særligebehov ved differentiering af undervisningen. Lovforslaget ændrer ikkeved folkeskolelovens § 18, som fortsat gælder i forhold til alle elever.Efter forslaget til den nye § 12, stk. 1, skal der i hvert enkelt tilfælde ud-øves et konkret skøn, hvorfor bestemmelsen ikke angiver nogen præcisebetingelser for en afgørelse om ændret klassetrinsindplacering, ud over at
2det skal være til elevens bedste. Dette betyder imidlertid ikke, at eleverfrit kan omplaceres efter skolelederens forgodtbefindende. Afgørelsenherom skal være saglig og proportional, og der er fortsat pligt til at ind-drage forældrene og eleven i beslutningsprocessen. Hvis forældrene læg-ger vægt på, at den nuværende klassetilknytning bevares, skærper detkravene til skolelederens begrundelse for at ændre klassetrinsindplacerin-gen.Det er også vigtigt at huske på, at det er skolelederen, der har den fagligeindsigt. Jeg er optaget af at sikre, at der ikke opstår situationer, hvor denbedste løsning ikke kan vælges, fordi forældrene har stirret sig blind påen løsning, der ikke er til barnets bedste.Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål4.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder