Uddannelsesudvalget 2008-09
L 187 Bilag 4
Offentligt
676375_0001.png
676375_0002.png
B
U
FolketingetAtt. UddannelsesudvalgetChristiansborg1240 København K.
Dato:Deres ret:V'orret:Sagsbehandler:
29-04-2009
38/20316
/

BUPL's Lederforenings kommentarer til lovforslag nr. L 187

BUPL's Lederforening bakker op om kvalitetsreformens målsætning om kompetente,professionelle og synlige offentlige ledere. Lederforeningen støtter aktivt trepartsaftalensbeslutning, at offentlige institutionsledere "skal have ret til en anerkendt lederuddannelse pådiplomniveau".Lederforeningen har med spænding imødeset Regeringens udspil til en supplering af deneksisterende diplom i ledelse. Det er Lederforeningens holdning, at den nuværende diplom iledelse er en glimrende lederuddannelse med mange relevant moduler, der er rettet modsamme faglige niveau - diplomniveauet - som den pædagogiske bacheloruddannelse.Lederforeningen har, efter en grundig vurdering af de foreslåede ændringer og de perspekti-ver, der udspringer heraf, flere uafklarede spørgsmål. Folketingets uddannelsesudvalgopfordres til at søge svar på disse spørgsmål under udvalgsarbejdet.Hvad blev der af grundforløbet på 30 ECTS point, der skulle "tage udgangspunkt i desærlige vilkår og værdier og krav til faglighed i den offentlige sektor" (FTF's trepartsaf-talestk. 15)?Hvordan sikres det, at der er progression i niveauet og sammenhæng mellem en langrække 5 ECTS point moduler, hvortil der ikke stilles nogen indholdsmæssige krav?I bemærkningerne til lovforslaget kan man intet læse om uddannelsens ledelses-mæssige indhold. Hvilke overvejelser omkring indholdet af uddannelsen har forslags-stilleren gjort sig?Efter hvilke retningslinier ændres 'Bekendtgørelse af lov om erhvervsrettet grundud-dannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne' (§13) og 'Bekendtgørelsen om diplomuddannelsen i ledelse' (§ 7) samt 'Studieordningfor Diplomuddannelsen i ledelse'? Bemærkningerne til lovforslag 187 berører ikkedette.
BØRNE- & UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND • FORBUNDET FOR PÆDAGOGER OG KLUBFOLKBLEGDAMSVEJ 124 • 2100 KØBENHAVN 0TELEFON 35 46 SO 00 • TELEFAX 35 46 50 39 • E-MAIL: [email protected] • www.bupl.dk
BUPL's Lederforening anbefaler, at en lederuddannelse på diplomniveau er bygget omkringet grundforløb på 30 ECTS point. Indholdet i grundforløbet skal være direkte rettet mod denoffentlige sektor og i en vis udstrækning den faglige profession samt tage udgangspunkt i denuværende 3 obligatoriske moduler fra diplom i ledelse 'personligt lederskab', 'ledelse ogmedarbejdere' samt 'ledelse og organisation'. Dette grundforløb bør efterfølges af valgfriemoduler ned til 5 ECTS point, hvor indholdet bør være professionsfagligt, arbejdspladsrelate-ret eller på anden måde relevant for den studerende eller dennes arbejdsgiver. Diplomud-dannelse i ledelse skal afsluttes med en skriftlig opgave på mindst 1/5 årsværk1(svarende til12 ECTS point), hvor den studerende kombinerer diplomuddannelsens teoretiske input medden studerendes egen ledelsespraksis.Lederforeningen frygter, at de nye korte moduler på 5 ECTS point medfører, at der ikkeskabes tilstrækkelige sammenhæng og progression i den samlede diplomuddannelse. Der eren stor risiko for, at diplomniveauet ikke nås med en masse korte moduler, der mere minderom kurser end en samlet gennemtænkt uddannelse. Der må ikke være den mindste tvivl om,at uddannelsen opnår diplomniveau.Lederforeningen ser muligheder i, at der kan indgå en begrænset mængde kortere modulerpå op til i alt 18 ECTS point, der kan rettes mod specifikke problemstillinger relevant forlederen. Indholdet af disse korte moduler kunne lægge vægt på lederens profession,institutionstype eller andet relevant for den sammenhæng den offentlige ledere indgår i.De ændringer, lovforslaget lægger op til, skaber en grundlæggende forskel mellem deforskellige diplomuddannelser. Man kunne frygte at andre diplomuddannelser også ændres,således at der ikke mere er overensstemmelse mellem strukturen inden for diplomuddannel-sessystemet. Dermed bliver muligheden for at skræddersy en diplomuddannelse en illusion,hvilket vil være et tilbageskridt fra de gode muligheder, der findes i dag.
Venlig hilsen
ibeke DueBUPL's Lederforening
1
Bekendtgørelse af lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse for voksne