Uddannelsesudvalget 2008-09
L 187 Bilag 7
Offentligt
688234_0001.png
688234_0002.png
688234_0003.png
688234_0004.png
688234_0005.png
688234_0006.png
688234_0007.png
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
Supplerende notat om høring overForslag til lov om ændring af lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddan-nelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (Certificering af uddannelseselementer som led ien offentlig lederuddannelse på diplomniveau og etablering af et certificeringsråd).I. GenereltLovudkastet blev den 31. marts 2009 sendt i høring hos 13 foreninger, organisationer og institutionermed høringsfrist den 16. april 2009. Ved høringsfristens udløb havde Undervisningsministeriet modta-get i alt 11 høringssvar.Høringssvar er oversendt til Folketinget den 28. april 2009. Høringsnotat er oversendt til Folketingetden 5. maj 2009.På baggrund af drøftelser i velfærdsforligskredsen blev det besluttet at forlænge høringen til 14. maj2009. Brev om forlænget høring blev 6. maj 2009 sendt til samme høringskreds, som den oprindeligehøring.Ved den forlængede høringsfrists udløb havde Undervisningsministeriet modtaget i alt 6 supplerendehøringssvar. Herudover har én høringspart meddelt, at de vil afgive supplerende høringssvar efter hø-ringsfristens udløb.Høringslisten med angivelse af, hvem der har svaret, er indsats som bilag 1.II Væsentlige bemærkninger til lovforslaget
GenereltFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråds udgangspunkt er, at det nye uddannelsestilbud tilledere skal have høj kvalitet, relevans og være på diplomniveau. Funktionærernes og TjenestemændenesFællesråd lægger samtidig vægt på, at den samlede indsats for at sikre uddannelse til ledere i det offent-lige ikke forsinkes yderligere, men får det løft, som var tilsigtet, da trepartsaftalen blev indgået i somme-ren 2007.Professionshøjskolernes Rektorkollegium er bekymrede over konstruktionen, da rektorkollegiet finder,at det markerer et afgørende brud med fundamentale træk i dansk uddannelsestradition og ønsker påden baggrund, at lovgivningen betoner forslagets forsøgskarakter.Danske Erhvervsskoler hilser velkommen, at der etableres et nyt kvalificeret udbud af lederuddannelsepå diplomniveau. Erhvervsskolerne tolker lovforslaget således, at alle erhvervsakademier nu får mulig-hed for at blive akkrediteret til at udbyde den nye uddannelse, og erhvervsakademierne finder, at de harkapacitet og ressourcer til at blive en væsentlig udbyder af uddannelsen.Landsorganisationen (LO) opretholder de grundlæggende indvendinger og problematiseringer vedrø-rende delelementer i lovforslaget, som blev fremført i første høringssvar. Landsorganisationen (LO)afgiver dog et supplerende høringssvar med forslag til forbedringer af lovforslaget for det tilfælde, atdet skulle være grundlag for en vedtagelse.
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
Akkrediteringsrådet finder, at oprettelsen af et uafhængigt certificeringsråd for diplomuddannelse i le-delse vil blive et unødvendigt og forvirrende appendix til det eksisterende, lovfæstede akkrediteringssy-stem. Særligt når det ses i sammenhæng med, at der på Undervisningsministeriets område allerede eksi-sterer bestemmelser om den udbydende uddannelsesinstitutions mulighed for at anerkende realkompe-tencer – herunder kurser gennemført i privat regi.AC beklager, at arbejdsgiversiden ikke har fundet det relevant at drøfte udmøntningen af aftalen medde faglige organisationer bag aftalen. AC finder det endvidere uheldigt, at det foreslås at bruge ressour-cer på at udvikle og drive et nyt certificeringssystem, der skal fungere parallelt med den eksisterendeuafhængige akkrediteringsinstitution.Undervisningsministeriets bemærkningerLovforslaget opretholdes.Lovforslaget har blandt andet til formål at sikre forhåndsmerit for certificerede moduler til diplomud-dannelsen i ledelse. Reglerne om anerkendelse af realkompetencer giver alene mulighed for at få enindividuel kompetencevurdering og sikrer således ikke den ønskede automatiserede forhåndsmerit forbeståede certificerede moduler.
Indflydelse på udmøntningen af lovforslaget og nedsættelse af følgegruppe/rådFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd og AC ønsker på lige fod med de øvrige parter atblive inddraget i fastsættelsen af regler om certificering mv., herunder kriterier for certificering, såledesat alle parter i trepartsaftalerne skal være reelt inddraget i udarbejdelsen af det grundlag, der ligger tilgrund for undervisningsministerens udmøntning af lovforslaget.AC ønsker endvidere, at parterne inddrages i den løbende opfølgning af erfaringer med uddannelsen ogi drøftelser af de evt. justeringer, der måtte være relevante i forhold til de eksisterende uddannelsesud-bud samt markedsføring af de nye uddannelsestilbud.Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd ønsker endvidere, at det eksisterende Advisory Boardfor trepartsinitiativet om udvikling af en offentlig lederuddannelse videreføres som en følgegruppe forreformerne af lederuddannelser på diplomniveau. Advisory Board’et skal bestå af repræsenter fra Fi-nansministeriet, Undervisningsministeriet, KL, Danske Regioner, FTF, LO, AC og Professionshøjsko-lernes Rektorkollegium. Advisory Board’et skal have til opgave løbende at drøfte bl.a. information,sammenhæng og overskuelighed i uddannelsestilbuddene til offentlige ledere, udvikling i søgningen tilde to uddannelser, spredningen på uddannelsessteder/udbydere, erfaringer med konsortiedannelser,erfaringer med opdeling af diplomuddannelsen i ledelse på flere, mindre moduler, prisen på at deltage ilederuddannelse og at rådgive undervisningsministeren om forhold vedrørende den offentlige lederud-dannelse og forholdet mellem den offentlige lederuddannelse og diplomuddannelsen i ledelse. AdvisoryBoard’et skal også have mulighed for at komme med forslag til den løbende udvikling af valgfri modu-ler, ligesom Advisory Board’ets erfaringsopsamling kan give anledning til løbende justeringer i uddan-nelsernes indhold og struktur og indgå i den evaluering, som skal finde sted i foråret 2012.Landsorganisationen (LO) foreslår, at der for at skabe samarbejde og åbenhed omkring udvikling af deoffentlige lederuddannelser på diplomniveau nedsættes et rådgivende udvalg for offentlige lederuddan-nelse på diplomniveau, der sammensættes af en repræsentant fra henholdsvis Finansministeriet, Under-visningsministeriet, AC, FTF og LO. Rådet udpeger selv en formand af sin midte. Rådet skal overtage
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
de opgaver, det eksisterende Advisory Board, jf. trepartsaftalen, har. Rådet skal således arbejde viderepå det foreliggende grundlag og vurderes derfor ikke at påvirke tidsplanen. Rådet skal have følgendearbejdsområder:afgive indstilling til Undervisningsministeriet om certificeringskriterierneopsamle erfaringer med reformerne af de offentlige lederuddannelser på diplomniveau (herun-der udviklingen i søgning, udbydere, etc.)foreslå eventuelle justeringer i de eksisterende uddannelsesudbudmedvirke til at skabe sammenhæng og overskuelighed i uddannelsestilbuddene til offentlige le-dereunderstøtte markedsføring og implementering af de nye uddannelsestilbud.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.Arbejdstagersiden vil blive hørt over udmøntningen af certificeringsordningen via det eksisterende Ad-visory Board. Da alle parter, jf. nedenstående, vil få ret til at indstille ét medlem hver til Certificerings-rådet, vurderes der ikke at være behov for et nedsætte en følgegruppe for certificeringsordningen.
Udpegning af faglige eksperterFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, AC og Landsorganisationen (LO) ønsker adgang tilat indstille og udpege eksperter på lige fod med de andre parter i trepartsaftalen, således at faglige eks-perter udpeges af finansministeren, undervisningsministeren, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,KL, Danske Regioner, FTF, AC og LO i fællesskab. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesrådønsker endvidere, at der fastsættes regler om de faglige ekspertudvalgs arbejde, der indebærer, at pro-fessionshøjskolerne som hovedregel er repræsenteret i et fagligt ekspertudvalg.Undervisningsministeriets bemærkningerDer er indgået en stemmeaftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre, hvorefter det i udmøntningen af lovforslagetvil blive præciseret, at Certificeringsrådet nedsætter faglige ekspertudvalg på baggrund af uddannelses-faglige kriterier.
Sammensætning af CertificeringsrådetFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, AC og Landsorganisationen (LO) ønsker indflydelsei Certificeringsrådet på lige fod med de andre parter i trepartsaftalen. Funktionærernes og Tjeneste-mændenes Fællesråd og Landsorganisationen LO foreslår, at formanden for rådet skal udpeges af fi-nansministeren efter samråd med KL, Danske Regioner, FTF, AC og LO. Herudover foreslår Funktio-nærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, at tre medlemmer udpeges af finansministeren, KL og Dan-ske Regioner i forening, samt at Professionshøjskolernes Rektorkollegium, FTF, AC og LO hver isærudpeger ét medlem. Landsorganisationen (LO) foreslår, at Finansministeriet, Danske Regioner, KL,Professionshøjskolernes Rektorkollegium, AC, FTF og LO hver udpeger et medlem til rådet.Danske Erhvervsskoler er af den opfattelse, at erhvervsakademierne på lige fod med professionshøj-skolerne bør have en plads i Certificeringsrådet.
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
Undervisningsministeriets bemærkningerDer er indgået en stemmeaftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre, hvorefter det i udmøntningen af lovforslagetvil blive præciseret, at Certificeringsrådet udvides med tre medlemmer efter indstilling fra LO, FTF ogAC. Certificeringsrådets medlemmer udpeges af undervisningsministeren efter indstilling til én udpeg-ning hver fra finansministeren, Danske Regioner, KL, LO, FTF, AC og Professionshøjskolernes Rek-torkollegium. Undervisningsministeren udpeger formanden for Certificeringsrådet. Certificeringsrådetfår samtidig kompetence til at foretage en faglig vurdering af de faglige ekspertudvalgs indstilling omcertificering eller afslag på certificeringer og til at føre tilsyn med anvendelsen af godkendte certificerin-ger. Certificeringsrådet træffer sine afgørelser ved almindelig stemmeflerhed. Ved stemmelighed erformandens stemme afgørende.
CertificeringsperiodenFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd mener, at den foreslåede certificeringsperiode på 4 årskal nedsættes til 2 år. Når ordningen er evalueret, kan der tages stilling til, om der er basis for at certifi-cere for et længere åremål.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.
De faglige ekspertudvalgs arbejde; indstilling til CertificeringsrådetFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd ønsker, at der fastsættes regler om, at de faglige eks-pertudvalgs indstilling til Certificeringsrådet skal afgives i enighed. Hvis medlemmerne af et fagligt eks-pertudvalg ikke er enige om en indstilling, skal der nedsættes et nyt ekspertudvalg til at foretage vurde-ringen. Hvis to på hinanden følgende ekspertudvalg ikke er enige om at indstille en ansøgning til certifi-cering, afvises ansøgningen.Undervisningsministeriets bemærkningerDer er indgået en stemmeaftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre, hvorefter det i udmøntningen af lovforslagetvil blive præciseret, at såfremt medlemmerne af et fagligt ekspertudvalg ikke er enige i en indstilling,beslutter Certificeringsrådet, om rådet kan træffe afgørelse om ansøgningen på det foreliggende grund-lag, eller om der skal nedsættes et nyt ekspertudvalg til at foretage en fornyet vurdering af ansøgningen.
TilsynFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd ønsker, at der fastsættes regler om, at Certificerings-rådet fører tilsyn med certificerede uddannelseselementer, og hvad dette tilsyn som minimum skal om-fatte, blandt andet om et systematisk tilsyn på grundlag af den enkelte udbyders faktiske aktivitet ogopnåede resultater og faste procedurer for, hvordan tilsyn indgår i opfølgning på klager over certifice-rede modulers indhold, tilrettelæggelse og prøveafvikling.Undervisningsministeriets bemærkninger
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
Undervisningsministeren vil stille et ændringsforslag til lovforslaget, der præciserer, at Certificeringsrå-det fører tilsyn med certificerede uddannelseselementer.I udmøntningen af lovforslaget agtes der fastsat nærmere regler om Certificeringsrådets tilsyn med cer-tificerede uddannelseselementer.
Uddannelsens indhold og tilrettelæggelseProfessionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler, at den foreslåede ændring af modulstørrelser i di-plomuddannelsen i ledelse fra 9 til 5 ECTS-point genovervejes, da det efter rektorkollegiets opfattelsegiver store vanskeligheder i forhold til fleksibilitet samt vil vanskeliggøre opretholdelse af professions-bachelorniveauet.Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd foreslår, at den øgede fleksibilitet i det samlede leder-uddannelsestilbud skal indebære, at udbydere af diplomuddannelsen i ledelse skal have mulighed for atudbyde de obligatoriske moduler parvis (i alt 10 ECTS-point) med én efterfølgende samlet prøve.Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd lægger samtidig vægt på, at der fortsat skal være mu-lighed for at tilrettelægge lederuddannelse med en faglig toning i forhold til ledelse inden for én profes-sion, også i uddannelsens obligatoriske del.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.Der findes allerede diplomuddannelser, hvor der er mulighed for at tilrettelægge modulstørrelser ned til5 ECTS-point. Samtidig udbydes visse masteruddannelser ved universiteterne med modulstørrelser heltned til 3 ECTS-point.Det er ikke muligt at udbyde to obligatoriske moduler i forlængelse af hinanden med kun én efterføl-gende samlet prøve. Diplomuddannelsen i ledelse udbydes efter reglerne om åben uddannelse, hvorafdet fremgår, at deltagerne har krav på at kunne gennemføre uddannelserne som enkeltfag, samt at etenkeltfag er en fagligt afgrænset del af uddannelse, hvortil der er knyttet en prøve. Udbyderne kan såle-des udbyde modulerne i forlængelse af hinanden, men hvert enkelt modul skal afsluttes med en prøve.
Evaluering, forsøg og lovrevisionProfessionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler, at der fastlægges krav i lovgivningen om, at forsø-get med etablering af en ny fleksibel offentlig lederuddannelse på diplomniveau evalueres inden for en3-årig periode ud fra fastsatte kvalitetskrav til udbuddet. Kvalitetskravene skal udformes af parterne bagkonstruktionen, Undervisningsministeriet og Professionshøjskolernes Rektorkollegium i fællesskab ogskal udgøre en bruttoliste over krav og forventninger til de mål, som den nye konstruktion skal opfyldefor at blive permanentgjort. Hvis forsøgskonstruktionen ikke opfylder disse mål, så afvikles den er er-stattes af de samme rammer, som gælder for den nye fleksible masteruddannelse i ledelse.Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd foreslår, at lovovervågningen rykkes ét år frem til2012, så det bliver muligt at foretage eventuel lovrevision i Folketingsåret 2012/2013. Som led i lovo-vervågningen skal der gennemføres en evaluering, hvis temaer skal fastlægges af Undervisningsministe-riet i samarbejde med Advisory Board’et. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd foreslår, atevalueringen som minimum skal omfatte
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
Søgningen til lederuddannelser på diplomniveau og den geografiske spredningUddannelsernes indhold (relevans)Uddannelsernes kvalitet, herunder navnlig fokus på gennemførelsen i moduler á 5 ECTSSamspillet mellem den offentlige Lederuddannelse og diplomlederuddannelsenErfaringer med partnerskabsaftaler mellem udbydere af diplomuddannelsen i ledelse og privateudbydere og/eller aftagereErfaringer med faglige ekspertvurderinger og den øvrige certificeringsprocesOmkostninger til certificering og økonomi i uddannelsen, herunder prisen for gennemførelsenaf den offentlige lederuddannelse.
Undervisningsministeriets bemærkningerDer er indgået en stemmeaftale mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), DanskFolkeparti, Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre, hvorefter der gennemføres en evaluering afcertificeringsordningen om tre år (efteråret 2012).
Information om og valg mellem lederuddannelserFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd lægger vægt på, at de offentlige ledere har adgang tilet samlet overblik over forskellige former for lederuddannelse, hvor de udbydes, og om deres indholdog pris. Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd lægger endvidere til grund, at de lederudvik-lingssamtaler, der skal gennemføres overalt i den offentlige sektor, munder ud i beslutninger om denenkelte lederes deltagelse i lederuddannelse, sådan at udgangspunktet er dialog med afsæt i den enkeltelederes interesser og ønsker.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.Der forventes etableret en hjemmeside med samlet overblik over lederuddannelsestilbud på diplomni-veau.
ØkonomiFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd finder det tvivlsomt, om den afsatte bemanding afsekretariatet er tilstrækkelig og forudsætter, at der tilføres området ressourcer, som sikrer tilstrækkeligarbejdskraft til opgaven, herunder til også at varetage tilsynsopgaver.Undervisningsministeriets bemærkningerBemærkningerne giver ikke anledning til ændringer af lovforslaget.
Undervisningsministeriet18. maj 2009
Sagsnr.: 014.43D.121
Liste over organisationer og institutioner, der høres over udkast til forslag til lov om ændring aflov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessyste-met) for voksne (Certificering af uddannelseselementer som led i en offentlig lederuddannelsepå diplomniveau og etablering af et certificeringsråd).
Nr.123456789101112
HøringspartACE Denmark - AkkrediteringsinstitutionenAkademikernes CentralorganisationDanske ErhvervsskolerDanske RegionerDe Samvirkende InvalideorganisationerDet centrale HandicaprådFunktionærernes og Tjenestemændenes FællesrådLandsorganisationen (LO)KLProfessionshøjskolernes RektorkollegiumRigsrevisionenRådet for erhvervsakademiuddannelser og profes-sionsbacheloruddannelserXXX
XXX
Supplerende høringssvarJaBemærkningerNejJaJaJaXXXJaJaXJaXX