Kommunaludvalget 2008-09
L 189 Bilag 1
Offentligt
664692_0001.png
664692_0002.png
664692_0003.png
VelfærdsministerietKommuneøkonomiJ.nr. 2009-1183nmj
1. april 2009

Notat

om

høringssvar i forbindelse med lovforslag om ændring af lov om kommunal

udligning og generelle tilskud til kommuner

Udkast til lovforslaget blev den 19. marts 2009 sendt til høring hos KL. KL harden 24. marts 2009 sendt vedlagte høringssvar til Velfærdsministeriet.I høringssvaret bemærker KL indledningsvis, at KL kun har enkelte bemærk-ninger til indholdet i lovforslaget. KL understreger i den forbindelse, at KLikke ønsker at tage stilling til den konkrete fordeling mellem kommunerne.Men det er KL´s opfattelse, at der med lovforslaget lægges op til relativt be-grænsede justeringer af det nuværende tilskuds- og udligningssystem. Herefterfølger KL´s bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget.UdgiftsbehovLovforslaget indeholder en ændring af det såkaldte handicapkriterium i detsocioøkonomiske udgiftsbehov. KL har ingen bemærkninger til den konkreteændring af kriteriet.KL bemærker i den forbindelse, at det fremgår af aftalen om opfølgning påfinansieringsreformen, at der skal igangsættes et nyt analysearbejde i forhold tilopgørelsen af kommunernes udgiftsbehov med henblik på justeringer af udlig-ningen med virkning fra 2012. KL kan støtte et sådant analysearbejde og læg-ger vægt på, at det påtænkte analysearbejde igangsættes hurtigt.Velfærdsministeriets bemærkningerDet bemærkes, at den konkrete ændring af det såkaldte handicapkriterium erforeslået på baggrund af et arbejde i Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg,hvor også KL har deltaget.Med hensyn til det kommende analysearbejde skal det bemærkes, at det i afta-len af 17. marts 2009 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det RadikaleVenstre fremgår, at aftalepartierne mødes medio 2009 for at udarbejde/supplerekommissoriet for det fortsatte arbejde, således at eventuelle fremadrettede ju-steringer kan drøftes senest ved årsskiftet 2010/2011 med henblik på at få virk-ning fra 2012.
Side1af3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c069523\@[email protected]
Analyserne skal baseres på data fra de kommunale regnskaber fra de første treår efter kommunalreformen, det vil sige regnskaber for årene 2007, 2008 og2009.Tilskud til kommuner med højt strukturelt underskudKL kan støtte den foreslåede ændring af betingelsen for tildeling af tilskud fraordningen, som indebærer, at betingelsen fremover knyttes til det landsgen-nemsnitlige niveau for det strukturelle underskud. Forslaget indebærer, at enkommune kan opnå tilskud fra ordningen, hvis kommunens strukturelle under-skud er over 96,5 pct. af landsgennemsnittet. KL ønsker ikke at tage stilling tilniveauet for grænsen.Velfærdsministeriets bemærkningerDet skal bemærkes, at den foreslåede grænse for tildeling af tilskud på 96,5 pct.af det landsgennemsnitlige strukturelle underskud svarer til det niveau, der ergældende for tilskudsåret 2009. Den foreslåede grænse medfører således ikkebyrdefordelingsmæssige forskydninger i forhold til det nuværende niveau, menændringen indebærer, at fremtidige kommunale opgaveændringer eller andreændringer i kommunernes udgiftsniveau ikke via denne ordning vil føre tilutilsigtede byrdefordelingsmæssige forskydninger.EU-støtteordninger, tilskud til vanskeligt stillede kommuner og tilskud til ø-kommunerKL har ingen bemærkninger til de forslåede omlægninger af tilskudsordninger-ne vedrørende EU, vanskeligt stillede kommuner, øer samt tilskudsordningenvedrørende kommuner med økonomiske vanskeligheder.Udgiftsniveau i udligningenKL bemærker afslutningsvis, at KL i et høringssvar af 5. marts 2009 til Finan-sieringsudvalgets rapport fra februar 2009 har anført, at det er KL´s opfattelse,at det udgiftsniveau, der indgår i udligningen, bør aktualiseres, således at det ihøjere grad svarer til udgiftsforudsætningerne i økonomiaftalerne.Velfærdsministeriets bemærkningerDet bemærkes, at Velfærdsministeriets Finansieringsudvalg har overvejet detteforhold i udvalgets seneste rapport fra februar 2009. Udvalgets analyser viste,at en overgang til anvendelse af udgiftsforudsætningerne fra økonomiaftalernekun ville have begrænsede byrdefordelingsmæssige virkninger. Udvalget be-mærkede i den forbindelse, at den nuværende metode for opgørelse af udgifts-niveau har været anvendt i en meget lang årrække, dvs. også inden finansie-ringsreformen.På den baggrund har regeringen vurderet, at der ikke aktuelt var behov for atændre metoden. Overvejelser om metoden til opgørelse af udgiftsniveauet iudligningen vil dog eventuelt kunne indgå i det kommende analysearbejde.Udgifter til udlændinge, der arbejder i Danmark, men bor i udlandetEndelig bemærker KL, at der efter KL´s opfattelse bør oprettes en statslig refu-sionsordning for kommunernes udgifter til f.eks. dagtilbud og sygedagpenge i
Side 2 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c069523\@[email protected]
forhold til udlændinge, der arbejder i Danmark men bor i udlandet. Det er efterKL´s opfattelse ikke tilstrækkeligt, at der kan tages højde for problemet vedudmålingen af særtilskud.Velfærdsministeriets bemærkningerRegeringen er opmærksom på den udgiftsbelastning, som enkelte kommunerkan få som følge af udgifter til personer, som bor i udlandet, men arbejder iDanmark. Det er dog efter regeringens opfattelse ikke hensigtsmæssigt at op-bygge en egentlig refusionsordning for et forhold, som er af begrænset betyd-ning og formentlig kun vedrører forholdsvis få kommuner. Der bør i stedettages højde for dette særlige forhold i forbindelse med særtilskuddene. Detfremgår således også at regeringens aftale af 17. marts 2009 med Dansk Folke-parti og Det Radikale Venstre, at dette forhold skal tages i betragtning ved ud-måling af særtilskud.
Side 3 af 3Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@7c069523\@[email protected]