Kommunaludvalget 2008-09
L 189
Offentligt
692444_0001.png
692444_0002.png
692444_0003.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 27. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NMJ/ J.nr. 2009-1183
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 26. maj2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens supplerende svarpå spørgsmål nr. 15 (KOU L 189).
Spørgsmål nr. 15:”For at skabe et overblik over konsekvenserne ved ændring af den særligehovedstadsudligning, bedes ministeren udarbejde en konsekvensberegningfor de berørte kommuner med hhv. den nugældende ordning og den nyeordning i fem år frem. I tillæg hertil ønskes en opgørelse over nettobidrags-yderne og nettomodtagerne af hovedstadsudligningen samt en beskrivelseaf de kriterier, der ligger til grund for tildeling af tilskud efter § 19.”Supplerende svar:Spørgsmål nr. 15 til L 189 blev besvaret i et brev af 19. maj 2009. Udvalgethar den 26. maj 2009 skrevet følgende til indenrigs- og socialministeren:”Folketingets Kommunaludvalg lægger vægt på at få oversendt de faktuelleoplysninger, der er anmodet om i L 189 spørgsmål 15 inden 2. behandling aflovforslaget torsdag den 28. maj 2009”.Der kan ud fra spørgsmålets ordlyd være tvivl om, hvilken ordning der refe-reres til. I starten af spørgsmålet nævnes ændring af den særlige hoved-stadsudligning, og senere i spørgsmålet nævnes udtrykkeligt ordningen efter§ 19.Lovforslaget (L 189) indeholder ikke en ændring af den generelle hoved-stadsudligning, men en ændring af ordningen efter § 19, som er en tilskuds-ordning for kommuner i hovedstadsområdet med særlige økonomiske pro-blemer finansieret af hovedstadskommunerne i fællesskab. Spørgsmålet erderfor fortolket sådan, at der menes ordningen efter § 19.
2
I besvarelsen af 19. maj 2009 blev der redegjort nærmere for kriterierne forfordeling af puljen efter § 19, og der var endvidere vedlagt to tabeller, derviste fordelingen af tilskud og bidrag til ordningen for alle hovedstadskom-muner for 2008 og 2009.Til yderligere belysning vedlægges en tabel, der viser nettovirkningen afordningen for alle hovedstadskommuner for årene 2007, 2008 og 2009.I spørgsmålet anmodes endvidere om oplysninger om fordelingen fem årfrem.Det skal i den forbindelse bemærkes, at puljen ikke fordeles efter faste krite-rier men efter ansøgning. Det skal derfor understreges, at der ikke foreliggerfaktuelle oplysninger om fremtidige fordelinger af puljen. Puljen vil i hvertenkelt år blive fordelt på baggrund af en konkret vurdering af den enkeltekommunes ansøgning og økonomiske forhold for det pågældende år. Detfremgår i øvrigt af tabellen med nettobeløb for 2007-2009, at der er ganskestore bevægelser i tallene mellem kommunerne, hvilket bl.a. står i forbindel-se med, at der er tale om en pulje, der primært er fordelt efter ansøgning.Den foreslåede ændring af ordningen vil betyde, at bidraget til ordningen vilblive reduceret for alle kommuner i hovedstadsområdet. Det vil isoleret setindebære en gevinst for alle hovedstadskommunerne. Men da puljen samti-dig bliver reduceret, vil der også blive mindre til fordeling, idet der dog i desenere år er tilbageført visse ikke-fordelte beløb til bidragskommunerne.Som nævnt foreligger der ikke faktuelle oplysninger om den fremtidige forde-ling af ansøgningspuljen.Hvis spørgsmålet i stedet vedrører den generelle hovedstadsudligning skaldet bemærkes, at lovforslaget (L 189) ikke indebærer ændring af denneordning. Hovedstadsudligningen er en mellemkommunal udligningsordningfor kommunerne i hovedstadsområdet. Hovedstadsudligningen er – påsamme måde som landsudligningen – opbygget som en nettoudligning. Detvil sige, at der for hver kommune beregnes et strukturelt underskud elleroverskud, der beregnes som forskellen mellem kommunens udgiftsbehov ogkommunens beregnede skatteindtægter.De kommuner, der har et strukturelt underskud, vil modtage et udligningstil-skud på 27 pct. af det beregnede strukturelle underskud. Omvendt vil dekommuner, der har et beregnet strukturelt overskud, skulle betale et udlig-ningsbidrag, der udgør 27 pct. af kommunens strukturelle overskud.Der vedlægges en tabel, der viser hver enkelt kommunes tilskud fra ellerbidrag til ordningen for 2009 (statsgarantien for 2009).
3
Tilskud eller bidrag for de kommende år vil som nævnt blive beregnet pågrundlag af den enkelte kommunes udgiftsbehov og beregnede skatteind-tægter for de pågældende år.
Karen Ellemann/ Dorte Lemmich Madsen