Kommunaludvalget 2008-09
L 189
Offentligt
687912_0001.png
687912_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 19. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
MME/ J.nr. 2009-3980
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 30. april2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 5 (KOU L 189). Spørgsmålet er stillet efter ønske fraFlemming Bonne (SF).
Spørgsmål nr. 5:” Vil ministeren fremsætte ændringsforslag som sikrer en særlig pulje til dedanske småøer og som kan forvaltes af nedsatte ø-råd/ ø-udvalg? Puljenskal kunne anvendes til medfinansiering af erhvervsfremmeprojekter, drifts-tilskud med henblik på nedsættelse af færgetakster så øernes erhvervsliv fårbedre konkurrencebetingelser, kultur og foreningsarbejde samt bosætnings-initiativer mv.”
Svar:Der eksisterer allerede i dag en bred vifte af støtteordninger rettet direkteeller indirekte mod de danske småøer. I det følgende redegøres for ordnin-ger, der administreres af Indenrigs- og Socialministeriet.Fra ministeriets pulje til forsøgsprojekter i landdistrikterne og de små øsam-fund har beboere og erhvervsdrivende på småøerne mulighed for at opnåtilskud til projekter og lån. Der kan opnås støtte til gennemførelse af projek-ter, der medvirker til at skabe eller bevare arbejdspladser på øerne. Ministe-riet kan endvidere støtte projekter, der kan øge bosætningen på øerne.Puljen udgør i alt 21,1 mio. kr. årligt, hvoraf 1,1 mio. kr. er øremærket tilSammenslutningen af Danske Småøers sekretariat på Strynø, som informe-rer og rådgiver om småøerne.Med kommunalreformen er den tidligere færgestøtte omlagt til et generelttilskud til kommuner med tilhørende øer på 79,6 mio. kr. årligt. Omlægningen
2
til et generelt tilskud skal ses på baggrund af, at der med kommunalreformener sikret større og mere bæredygtige kommuner, der kan sikre en effektivfærgebetjening af de mindre øer.I og med, at der alene indgår de hidtidige stats- og amtsandele i det nyegenerelle tilskud, er det således også i den nye ordning forudsat, at kommu-nen skal bære en del af både drifts- og investeringsudgiften ved færgetrafik.Den kommunale færgebetjening kan dermed sidestilles med de øvrigekommunale serviceydelser, hvor spørgsmålet om prioritering og udformningaf de enkelte tilbud er et lokalt spørgsmål. Færgebetjeningen er således etkommunalt ansvar, hvorfor det også er den enkelte kommunalbestyrelsesansvar at fastlægge taksterne vedr. færgedriften til småøerne.Med finanslovsforliget for 2008 blev der afsat ekstra 20 mio. kr. årligt i perio-den 2008-2010 til en tilsagnspulje til medfinansiering af kommunale anskaf-felser af nye færger.Endelig er der som led i Aftale om en grøn infrastrukturpolitik afsat en puljepå 200 mio. kr. i 2009 til samme formål.Samlet er det ministeriets indtryk, at de forskellige støtteordninger rettet modsmåøerne, der eksisterer under Indenrigs- og Socialministeriet såvel somunder andre ministerier, fungerer efter hensigten, hvorfor der ikke vurderesat være behov for yderligere puljer.
Karen Ellemann/ Michael Medom Hansen