Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190 Bilag 13
Offentligt
688371_0001.png
688371_0002.png
688371_0003.png

Notat

Miljøpolitisk SekretariatJ.nr. BLST-700-00006Ref. LMKDen 19. maj 2009

L 190 (Råstofloven) Miljøministerens bidrag til betænkning

”Ministeren har tilkendegivet følgende over for udvalget:Ad fællesområderBranchen har samlet givet udtryk for, at de har behov for flere fællesområder. For det første vilsamtlige overgangsområder overgå til fællesområder. Og i stedet for at afvente, at konverterings-områderne løbende udtømmes, vil overgangsområderne blive udlagt i bekendtgørelse efterhåndensom de bliver miljøvurderet.Når der er tildelt eneret i et auktionsområde, vil for det andet den resterende del af efterforsknings-området desuden overgå til fællesområde i takt med, at de råstofmæssige og miljømæssige under-søgelser bliver gennemført. For det tredje vil hele auktionsområdet efter endt eneret overgå til fæl-lesområde, når der er foretaget de nødvendige vurderinger og undersøgelser.Som udgangspunkt vil det være sådan, at når den resterende del af et auktionsområde overgår tilfællesområde, vil der være tale om et område, hvor der ikke tidligere har været indvundet råstoffer.Når der påbegyndes råstofindvinding i et område, skal der forud være foretaget undersøgelser, derredegør for de natur- og miljømæssige konsekvenser, der igen forudsætter kendskab til råstoffore-komstens udstrækning, mængde, kvalitet og sammensætning. En fyldestgørende miljøvurdering vilderfor normalt bygge på en efterforskning af området. I det omfang, der ikke er foretaget en sådanefterforskning, vil oplysningerne skulle tilvejebringes som et led i miljøvurderingen. De resterendedele af et auktionsområde vil derfor blive udlagt, når en eller flere ansøgere har gennemført detail-efterforskning og de nødvendige miljøundersøgelser og har fået indvindingstilladelse. Efterfølgendeindvindingstilladelser til fællesområderne kan meddeles på baggrund af en kortfattet ansøgninguden dokumentation for gennemførte undersøgelser.Ad overgangsordningFor at afbøde virkningen af et faldende råstofforbrug på grund af finanskrisen stiller jeg ændrings-forslag, der modificerer overgangsordningen ved, at de indvindingstilladelser, der bliver givet påbaggrund af efterforskningstilladelser fra før loven blev sendt i høring, vil kunne forlænges yderlige-re, så de i alt kan løbe indtil udgangen af 2013 i stedet for 2011.Ad miljøbeskyttelsenDer er intet, der tyder på, at det vil medføre øget miljøbelastning, når der åbnes op for de størreskibe. Endvidere gør de store skibe det muligt at indvinde på dybere havområder, hvor der helt ge-nerelt er mindre miljørisiko. Det har indtil nu ikke været muligt. Fordi loven har begrænset skibsstør-relserne, har indvindingen nødvendigvis fundet sted på lavere vanddybde.
Udvalget har modtaget Dansk Hydraulisk Instituts rapport fra november 2007, som dokumenterer,at indvinding med et større indvindingsfartøj ikke ændrer miljøpåvirkningerne i forhold til mindrefartøjer. Jeg vil over for udvalget redegøre nærmere for, hvordan rapportens konklusioner også vilvære dækkende for større skibe end 6.000 m3.Med de danske besejlingsforhold i sejlrender og havne - både i de indre danske farvande og påvestkysten - er det forventningen, at det også fremover vil være de mindre skibsstørrelser, der erdominerende i danske farvande.Både land- og havmaterialer transporteres på lastbil frem til anvendelsesstedet. En øget efter-spørgsel efter havindvundne råstoffer vil medføre en øget transport fra havnene til anvendelsesste-det, men denne transport vil erstatte transporten fra grusgravene. En øget tilførsel af havmaterialertil havne beliggende spredt i landet kan føre til en mindskelse af den samlede transport på bil.Resultaterne af de intensive undersøgelser og overvågninger, der er udført i forbindelse med destørre anlægsprojekter (bl.a. Storebælt- og Øresundsforbindelserne samt Århus Havn), viser enty-digt, at betydende miljøeffekter kun kan registreres i selve indvindingsområdet og i et områdeumiddelbart rundt om. Når indvindingen ophører, sker der en naturlig retablering af området.Et egentligt obligatorisk overvågningsprogram forventes ikke at kunne bidrage med ny viden, somvil stå mål med de omkostninger, der vil være forbundet hermed, hvorimod der fortsat efter en kon-kret vurdering vil blive stillet vilkår om overvågning i de enkelte indvindingstilladelser.Der findes imidlertid ikke samme omfattende viden om eventuelle akkumulerede miljøkonsekvenseraf den samlede råstofindvinding.Jeg vil derfor som led i de miljøundersøgelser, der skal gennemføres i forbindelse med den gene-relle kortlægning, der skal foretages efter lovforslaget, også stille krav om gennemførelse af under-søgelser, der afdækker den mulige akkumulerede effekt af råstofindvinding i større farvandsområ-der.Udgifterne hertil vil blive afholdt inden for rammen af lovforslagets beregnede statslige merudgifter.Ad vederlagets betydning for forholdet mellem hav- og landbaserede råstofferEt af formålene med lovforslaget er at skabe konkurrence mellem virksomheder, der kan indvindepå havet. Dels konkurrence om muligheden for at indvinde materialer og dels konkurrence på af-sætningsmarkedet. Denne konkurrence vil alt andet lige føre i retning af faldende produktionsom-kostninger for materialer fra havbunden og faldende priser på afsætningsmarkedet. Det skønnessåledes ikke, at vederlaget vil medføre øget import af granit.De faldende priser på materialerne fra havet vil naturligvis blive reduceret af vederlaget til staten,der vil virke i modsat retning, men auktionsordningen er et væsentligt element i forsøget på at vita-lisere konkurrencen.Ad fritagelse af offentlige anlæg for vederlagHavbaserede råstoffer, som indgår i kystbeskyttelsesarbejder, der er godkendt af Kystdirektoratet,samt offentlige anlægsarbejder på søterritoriet og på kontinentalsoklen, der er vedtaget ved lov, erefter lovforslaget fritaget for vederlag.
2
Langt den overvejende del af de råstoffer, som anvendes ved offentlige anlægsarbejder på land,bruges til veje, broer og jernbaner. Materialerne anvendes til opfyldninger under veje, jernbaner ogbroer eller indgår i vejenes konstruktion. Desuden kan materialerne indgå ved udbygning og etable-ring af diger. Hertil kommer mindre mængder, som indgår i den beton, som anvendes i anlæggene.Det er imidlertid i dag kun i begrænset omfang, at de havbaserede råstoffer anvendes i offentligeveje og jernbaner på land.Der kan flere steder i landet konstateres en stigende mangel på forskellige land-baserede råstofty-per. Som led i lovforslagets bestræbelser på at skabe rammerne for en øget tilførsel af havmateria-ler til land stiller jeg derfor ændringsforslag om inden for visse fastlagte rammer også at undtageoffentlige anlægsprojekter på land for vederlag.Jeg vil 2 år efter lovens ikrafttræden over for udvalget redegøre for lovens virkninger.”
3