Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
L 190 Bilag 4
Offentligt
674659_0001.png
674659_0002.png
674659_0003.png
Fastholdelse af miljøkrav om 2.000 m3grænse for skibe der foretagerindvinding af sømaterialer på det danske søterritorium

1

Indledning

Ifølge bemærkningerne til § 19 i den gældende råstoflov om udstedelse af § 19-indvindingstilladelser til skibe skal tilladelsessystemet fortsat administreres med (i) et loftover den samlede lastekapacitet på ca. 25.000 m3, og (ii) en begrænsning af det enkelteindvindingsfartøjs størrelse til maksimum 2.000 m3. EU-Kommissionen har ved åbningsskri-velse af 18. oktober 2006 gjort indsigelse mod råstoflovens § 19 og § 20, stk. 2 (tildeling afenerettigheder til at indvinde i et område). Åbningsskrivelsen skyldtes en klage fra den hol-landske indvindingsvirksomhed Boskalis om, at selskabet på grund af loftet på 25.000 m3ik-ke kunne få § 19-tilladelse til Amager Strandpark – og var ikke en klage over 2.000 m3grænsen.Ifølge miljøministeren medfører indsigelsen mod § 19, at blandt andet begrænsningen iskibsstørrelsen på 2.000 m3ikke kan bibeholdes. Dette notat tjener til at belyse, at be-grænsningen i skibsstørrelsen på 2.000 m3ikke udgør et problem i forhold til EU-retten.

2

EU-lovmedholdelighed af de gældende regler

De gældende regler blev vedtaget af Folketinget i 1996. I forbindelse med reglernes vedta-gelse vurderede Justitsministeriet gyldigheden af en videreførelse af begrænsningen i hen-hold til råstoflovens § 19. Ifølge Justitsministeriets notat af 27. april 1995 (Bilag 1) ville envidereførelse af den gældende administrative ordning ikke være i strid med EU-retten. Dengældende administrative ordning indebar altså både en begrænsning i antallet af skibsstør-relser, men også en begrænsning af de enkelte fartøjers størrelse.
-1-829373-3
Der findes i EU en stor flåde af indvindingsfartøjer, der er mindre end 2.000 m3, og der erikke noget nationalitetsdiskriminerende i en sådan grænse. Som Bilag 2 vedlægges en over-sigt over disse skibe. Alle væsentlige indvindingsvirksomheder, herunder Boskalis, har skibe,der opfylder kravet.Begrænsningen i skibsstørrelsen blev i henhold til lovforarbejderne fra 1996 begrundet i, atder hermed skete en begrænsning af ”demiljømæssige effekter ved råstofindvinding medstore skibe”,og det sikrede,”at alle landets egne kan forsynes med sømaterialer samtidig ikraft af, at der findes et vist antal arbejdende skibe”.Disse hensyn er naturligvis fortsatgældende.Ved de miljøvurderinger der igennem mange år er foretaget om indvinding af materialer fraområder på det danske søterritorium har det været lagt til grund, at skibenes størrelse ikkeville overstige 2.000 m3. Dette er også gældende for nylige VVM-undersøgelser. Grænsenhar været et væsentlig miljømæssigt parameter i de givne tilladelser. Som eksempel herpåhenvises til Kystdirektoratets VVM-redegørelse af oktober 2003 vedrørende nyt sandindvin-dingsområde på Vestkysten ud for Husby Klit-Søndervig samt Råstofselskabet A/S’ VVM-redegørelse om indvinding på Jyske Rev af 2006.Større skibe udsætter havbunden for langt større miljøbelastning end mindre skibe. Detteskyldes, at de større indvindingsfartøjer har indvindingspumper og sugefod, der er tilsvaren-de øget i dimensioneringen. Lastetiden er stort set den samme uanset indvindingsfartøjetsstørrelse. Jo større pumper og sugefod er dimensioneret, jo mere indgribende er påvirknin-gen af havbunden.Andre EU-lande opererer i vidt omfang med tilsvarende grænser, når entrepriser bringes iudbud. Et eksempel er et udbud af en entreprise i Hamborg i januar 2007, hvor det anføres,at skibenes størrelse skal være mellem 7.000-10.000 m3. Mange andre eksempler kan fin-des. Kopi af udbudsbetingelserne vedrørende arbejdet i Hamborg vedlægges som Bilag 3.En fastholdelse af grænsen vil ikke være i strid med EU-retten. Tværtimod er den miljømæs-sigt velbegrundet, og de mange VVM-undersøgelser og andre miljøundersøgelser, der erfremført i dag, bygger på denne begrænsning i skibsstørrelsen.

3

Overgangsregel

Dersom Folketinget måtte finde, at 2.000 m3grænsen skal afskaffes, bør det ske gennem enrimelig overgangsordning, eventuelt forbundet med en gradvis forøgelse af skibsstørrelserne.Et forslag til en sådan gradvis forøgelse blev fremsat af Miljøministeriet ved brev af den 9.november 2005.
-2-829373-3
Årsagen til, at der bør gælde en overgangsregel er, udover de miljømæssige hensyn, at dedanske indvindingsvirksomheder igennem en meget streng administrativ praksis fra Skov- ogNaturstyrelsen (i dag By- og Landskabsstyrelsen) ikke har kunnet få § 19-tilladelse til skibe,der var større end 2.000 m3. Dette betyder, at alle de nyinvesteringer, som de danske ind-vindingsvirksomheder har foretaget, kun har kunnet ske i mindre skibe. Skal indvindingsvirk-somhederne omstille sig til en konkurrencesituation, hvor der kan anvendes større skibe, måindvindingsvirksomhederne gives behørig tid således, at de kan nå at få bestilt nybygninger,finansieret disse og gennemført nybygningsprogrammerne, førend loftet fjernes. Dette bety-der, at en overgangsordning bør være på minimum fem år, gerne ti år.EU-Kommissionen har ved et møde med Danmarks Rederiforening og Rohde Nielsen A/S den13. december 2007 tilkendegivet, at en rimelig overgangsordning kunne accepteres.
28. april 2009
-3-829373-3