Skatteudvalget 2008-09
L 195 Bilag 10
Offentligt
679069_0001.png
679069_0002.png
679069_0003.png
J.nr. 2009-311-0027Dato: 6. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til lov om ændring af personskatteloven ogforskellige andre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, la-vere skat).Hermed fremsendes kommentar til henvendelse til Skatte-udvalget fra Mainstreamingnetværket af 2005 (L 195 – bi-lag 4).
Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Mainstreamingnetværket af 2005 har ønsket foretræde for Skatteudvalget for at fremføresine synspunkter om de ligestillingsmæssige aspekter i forslag til lov om ændring af per-sonskatteloven og forskellige andre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat) - L195.Mainstreamingnetværket er af den opfattelse, at skatteministeren har afvist at udarbejde enligestillingsvurdering af Forårspakke 2.0 og henviser til fremførte synspunkter herom i enrække vedlagte artikler samt til regeringens Perspektiv- og handlingsplan 2009 m.v.Bemærkninger til henvendelsen:Indledningsvis vil jeg klart afvise, at de fremsatte lovforslag og bemærkningerne hertil er etbrud på ligestillingsloven, som det fremføres i artiklerne.At der ikke er medtaget en ligestillingsvurdering i lovforslagenes bemærkninger, er ikkeensbetydende med, at en sådan analyse ikke er foretaget. Der foretages løbende en ligestil-lingsmæssig vurdering af Skatteministeriets lovgivning, og en sådan vurdering er også fore-taget af lovforslagene til udmøntning afForårspakke 2.0.I det lovforberedende arbejde er der således foretaget en ligestillingsmæssig vurdering afhver enkelt af lovforslagenes bestemmelser for at sikre, at de ikke medfører brud på degældende principper i skatte- og afgiftslovgivningen om, at reglerne er fuldt ud kønsneutra-le. Følgende konklusion herpå var at finde på side 44 i det udkast til forslag til lov om æn-dring af personskatteloven og forskellige andre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lave-re skat), der blev sendt på høring den 20 marts 2009:”Lovforslagene vedrørende Forårspakke 2.0 indeholder ingen ligestillingsmæssige aspekter.Skatte- og afgiftssystemet er i sine grundprincipper kønsneutralt, og dette forhold ændrer defremsatte lovforslag ikke ved. Der er ved udformningen af forslagene til ændringer af bestem-melser i såvel personbeskatningen som på afgiftsområdet sikret, at alle personer uanset køn be-handles ens i henhold til lovgivningen.For så vidt angår forslaget til lov om en ”grøn check” er det foreslået, at den supplerende checkpå 300 kr. pr barn, dog højst til 2 børn pr familie, fortrinsvis udbetales til moderen. Har kun fa-deren forældremyndigheden over barnet udbetales den supplerende check til ham. Dette udbeta-lingsprincip svarer fuldt ud til bestemmelserne for udbetalingen af børnefamilieydelsen, der harværet gældende siden 1987.”Disse bemærkninger om de ligestillingsmæssige konsekvenser udgik imidlertid i den frem-satte udgave af lovforslaget i overensstemmelse med Justitsministeriets anbefalinger i for-bindelse med den lovtekniske gennemgang af lovforslaget, jf. også Justitsministeriets vej-ledning om lovkvalitet. Heraf fremgår, at eksempelvis ligestillingsmæssige konsekvenseralene bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, hvis der på baggrund af lovforslagets ind-hold er foretaget en større konsekvensvurdering.Konklusionen på Skatteministeriets ligestillingsmæssige vurdering, som er refereret oven-for, er på ingen måde udtryk for, at ligestillingsvurderinger af indkomstforskelle ikke ansesSide 2
for nyttige, og der er fuld forståelse for, at Mainstreamingnetværket benytter lejligheden tilat sætte fokus på indkomstuligheder i samfundet.Det er imidlertid ikke fundet relevant at foretage en fordelingsmæssig vurdering afForårs-pakke 2.0opdelt på køn, da en sådan analyse alene vil afspejle de generelle indkomstfor-skelle mellem mænd og kvinder i samfundet, da de foreslåede ændringer i skatte- og af-giftslovgivningen ikke bryder med skatte- og afgiftslovgivningens generelle principper forkønsneutralitet.MedForårspakke 2.0lykkes det at få nedsat de alt for høje marginalskatter på arbejde, derhæmmer virkelysten og incitamenterne til at yde en ekstra indsats. I den forbindelse kan derhenvises til Skattekommissionens rapport, der kortfattet berører nogle kønsrelateredeaspekter i forbindelse med, at forskning har vist, at kvinder reagerer kraftigere end mændmed hensyn til øget arbejdsudbud som følge af skattenedsættelser, jf. Lavere skat på arbej-de, Skattekommissionens forslag til skattereform, februar 2009, s. 193. Herudover har Skat-tekommissionen ikke fundet anledning til at foretage en særskilt vurdering af deres skatte-reformforslag opdelt på køn.
Side 3