Skatteudvalget 2008-09
L 197 Bilag 1
Offentligt
671604_0001.png
671604_0002.png
671604_0003.png
671604_0004.png
671604_0005.png
671604_0006.png
671604_0007.png
J.nr. 2009-711-0029Dato: 22. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af kildeskatteloven og forskellige andre love (Forenk-ling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag ogkonsekvensændringer som følge af Forårspakke 2.0 m.v.).
Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende udkast til forslag til lovom ændring af kildeskatteloven og andre love (Konsekvensændringer som følge af Forårspakke 2.0m.v.).

Organisationer

Advokatrådet

Bemærkninger i høringssvar

Har ikke inden for høringsfristenhaft mulighed for at forholde sig tilforslaget.Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.

Kommentar til bemærkninger

Arbejdsmarkedets Tillægspension(ATP)Dansk AktionærforeningDansk Automobilforhandler For-ening (DAF)Dansk Erhverv
Kan tilslutte sig forslaget om enfastlåsning af det nominelle beløbtil hjemmeserviceordningen fremmod 2015, idet det er et af finansie-ringselementerne for at få sat skat-ten på arbejde ned. Dansk Erhvervhavde dog principielt foretrukket engennemgang af erhvervsstøtteord-ningerne med henblik på at fastslå,hvilke af ordningerne, som pegerproduktivt frem i retning af videns-og servicesamfund, og hvilke ord-ninger, der snarere er begrundet ihistoriske hensyn eller lignende.Bemærkningerne til konsekvens-ændringsforslaget er i øvrigt kom-menteret i høringsnotatet til forsla-get til lov om ændring af person-skatteloven og forskellige andrelove (Forårspakke 2.0 – Vækst,klima, lavere skat) samt til forsla-get til lov om arbejdsmarkedsbi-drag.
Dansk Landbrug/ Landbrugsrådet
De generelle bemærkninger tilForårspakke 2.0 er kommenteret ihøringsnotatet til forslag til lov omændring af personskatteloven ogforskellige andre love (Forårspakke2.0 – Vækst, klima, lavere skat).Gør opmærksom på, at der ikke iForslaget vil indeholde en omtale afafsnit 3.1.2 i bemærkningerne erforslaget om en dag-til-dag rente.taget højde for forslaget om indfø-relse af en dag-til-dag-rente i for-slaget om en enkel og effektiv kon-trol samt mindre skatteplanlæg-ning.Side 2
Dansk Landbrugsrådgivning,Landscentret
Den skematiske oversigt over virk-ningen i afsnit 4 er god, men dentager dog ikke højde for, at der kanvære store beløbsmæssige forskellemellem restskat og restbidrag, rest-skat og overskydende skat, osv.Den giver således ikke et fuldstæn-digt retvisende billede. Og konse-kvenserne kan være meget forskel-lige afhængig af de enkelte situati-oner.Finder det meget hensigtsmæssigt,at grundbeløbene opjusteres til2010-niveau, men gør opmærksompå, at der er forslag i Forårspakke2.0, hvor grundbeløbene angives i2009-tal.Peger på negative konsekvenserved, at der ikke sker en regulering i2010 i forhold til skatteydere, somhar indrettet sig i forventning omen regulering. F.eks. en indbetalingpå en pensionsordning, der oversti-ger opfyldningsfradraget efter pen-sionsbeskatningslovens § 16, menhvor man har forventet, at en visstørre del ville kunne fradrages i2010 ud fra en forventning om re-gulering.Hertil kommer, at den manglenderegulering er en væsentlig skatte-stigning.Peger endelig på, at det er et megetvæsentligt problem, at der ikke ertaget højde for nulstillingen af per-sonskattelovens § 20 i relation tilEBL § 5A.
Det ses ikke umiddelbart muligt atudforme oversigten på en enkel må-de, så den tager hensyn til de be-løbsmæssige forskelle mellem ele-menterne.
Der er enkelte steder i de lovforslag,der har været sendt i høring anført2009-niveau. Det vil blive ændret til2010-niveau.
Det indgår i regeringens aftale medDansk Folkeparti om Forårspakke2.0 – som led i en hurtig indfasningaf reformen – at beløbsgrænserne iskatte- og afgiftssystemet ikke regu-leres i 2010 i henhold til person-skattelovens § 20. Der henvises til §1, nr. 30 (forslaget til § 20 om regu-lering af grundbeløb) og bemærk-ningerne hertil i forslag til lov omændring af personskatteloven ogforskellige andre love (Forårspakke2.0 – Vækst, klima, lavere skat).
Forslaget til lov om ændring af per-sonskatteloven og forskellige andrelove vil blive justeret, således at detudtrykkeligt af § 20 fremgår, at re-guleringstallet for 2009 med virk-ning for indkomståret 2010 er100,0. I de tilfælde, hvor regulerin-gen af beløbssummer sker med enprocent svarende til stignin-gen/ændringerne i reguleringstalletfra år til år, herunder i EBL § 5 A,sikres herved overgangen fra detgældende reguleringstal på 182,7 i2009 til det nye ”nulstillede” regu-leringstal. Dette teknisk fastsatte re-guleringstal har ingen indflydelsepå de gældende beløbsgrænser, deranvendes i 2009. Se i øvrigt minekommentarer til høringssvaret fraDansk Landbrugsrådgivning,Side 3
Landscentret, i høringsnotatet tilforslag til lov om ændring af per-sonskatteloven og forskellige andrelove (Forårspakke 2.0 – Vækst,klima, lavere skat).
Finder, at præciseringen af § 1, nr.6, er hensigtsmæssig, men at be-stemmelsen ikke bliver særlig læ-sevenlig.
Efter præciseringen kommer be-stemmelsen i 1. pkt. i kildeskattelo-vens § 25 A, stk. 1, til at lyde såle-des:”Indkomst, der vedrører en er-hvervsvirksomhed, medregnes vedopgørelsen af skattepligtig ind-komst, personlig indkomst og kapi-talindkomst, jf. personskattelovens§§ 2-4, samt ved opgørelsen af denarbejdsmarkedsbidragspligtige ind-komst, hos den ægtefælle, der drivervirksomheden.”Efter min opfattelsekan bestemmelsen næppe formule-res klarere, om end jeg medgiver, atden kan være tung at læse.
Mener under henvisning til forsla- Forslaget falder uden for Forårs-gets § 1, nr. 8, at beløbsgrænsen i pakke 2.0.kildeskatteloven § 25 A, stk. 3, foroverførsel af op til 50 pct. af virk-somhedsoverskuddet til den andenægtefælle, bør sættes op. Den ud-gør i 2009 215.500 kr. Det er ikketidssvarende og bør sættes op tilf.eks. grænsen for topskat.Spørger, om der ved ændringen af Dette kan bekræftes.beregningsreglerne for forskere i §1, nr. 20 – 21, er taget højde for deforeslående ændringer vedrørenderenter i forslaget om en enkel ogeffektiv kontrol samt mindre skat-teplanlægning.Gør opmærksom på, at der tilsyne- Bemærkningerne er justeret i lysetladende ikke i bemærkningerne til heraf.§ 1, nr. 28, er taget højde for deændringer, der samtidig er foreslåetvedrørende restskattetillæg i for-slaget om en enkel og effektiv kon-trol samt mindre skatteplanlæg-ning.I bemærkningerne til § 4, nr. 1, erfejlagtigt alene angivet en af demange aktiver, der er omfattet afAL § 40, stk. 2.Bemærkningerne er justeret i lysetheraf.
Side 4
Danske AdvokaterDatatilsynet
Har ikke fundet anledning til at af-give høringssvar om dette forslag.
Forudsætter, at de foreslåede æn-Det kan bekræftes, at forslaget vildringer administreres under iagt-blive administreret under iagttagelsetagelse af persondataloven og haraf reglerne i persondataloven.i øvrigt ingen bemærkninger tilforslaget.Positivt, at genoptagelse af indbe-talingerne til SP-ordningen kræverlovgivning.Anmoder om bekræftelse på, at derfortsat skal ske en separat opkræv-ning og indeholdelse af AM-bidraget og indkomstskatten.Det kan bekræftes, at dette normaltvil være tilfældet. Der kan dog væresituationer, hvor det det kan værehensigtsmæssigt at opkræve småarbejdsmarkedsbidrag gennem ned-sættelse af skattekortsfradraget.
DI
Gør opmærksom på, at enhver til-retning af lønsystemerne, er enkrævende proces, hvorfor færrestmulige ændringer ud fra et admini-strativt synspunkt bør tilstræbes.Finder, at begge satser bør fremgåaf skattekortet. Såfremt der sker ensamlet opkrævning, bør AM-bidraget indregnes i trækprocenten.Arbejdsmarkedsbidraget og ind-komstskatten opkræves som ud-gangspunkt fortsat separat, og pro-ceduren for så vel opkrævning afarbejdsmarkedsbidrag som A-skatmå forventes at være velkendt ogindarbejdet i virksomhederne. Påden baggrund mener jeg ikke, at detvil være rigtigt at påføre skattekor-tet oplysninger om indeholdelses-procenten for arbejdsmarkedsbidra-get.
DomstolsstyrelsenForeningen af StatsautoriseredeRevisorer (FSR)Foreningen Danske RevisorerFrederiksberg Kommune
Ingen bemærkninger.For nærværende har FSR ingenbemærkninger til forslaget.Ingen bemærkninger.Henholder sig til høringssvaret fra Se kommentaren til høringssvaretKommunernes Landsforening (KL) fra Kommunernes Landsforening(KL) nedenfor.
Funktionærernes og Tjenestemæn- Positiv over for den forenkling, derdenes Fællesråd (FTF)ligger i forslaget.HåndværksrådetKLIngen bemærkninger.
Vurderer, at en reduktion i de øko- Servicelovens § 83 fastlægger, atnomiske støttemuligheder tilkommunerne skal tilbyde personlighjemmeservice kan skabe et sti-hjælp og pleje samt hjælp eller støtteSide 5
gende efterspørgselspres på kom-munal hjemmehjælp, f.eks. rengø-ring efter servicelovens § 83.
til nødvendige praktiske opgaver ihjemmet. Tilbudet skal efter lovens§ 83, stk. 2, gives til personer, der pågrund af midlertidig eller varigt ned-sat fysisk eller psykisk funktionsev-ne eller særlige sociale problemerikke selv kan udføre disse opgaver.Det er imidlertid kommunerne, dervia deres visitation afgør, hvilkeborgere, der er berettiget til hjælp ihenhold til servicelovens § 83, stk.2. Dette ændres der ikke på som føl-ge af forslaget. Det vil derfor ogsåfortsat være op til de enkelte kom-muner at afgøre, hvilke borgere, derer berettiget til hjælp, og hvilke bor-gere, der selv må betale for hjælp tilpraktiske opgaver i hjemmet.En fastholdelse af udgifterne tilhjemmeservice i 2010-2015 betyderikke, at der vil ske et stop i udbeta-lingerne til hjemmeservice. Borgereomfattet af lov om hjemmeservicevil derfor fortsat have mulighed forat få tilskud til køb af hjemmeser-vice. Denne mulighed omfatter så-vel borgere, der ikke er visiteret tilhjælp i henhold til servicelovens §83, stk. 2, som borgere, der er visite-ret til sådan hjælp, men som ønskerhjælp udover det niveau, som kom-munen vil tilbyde.Det er ikke muligt at afgøre, hvor-vidt der vil ske en øget efterspørgselefter hjælp i henhold til servicelovensom følge af en reduktion i bidrags-satserne for den egenbetalte hjem-meservice.Fastfrysningen af den samlede puljetil hjemmeserviceordningen er endel af den politiske aftale bag For-årspakke 2.0, som er indgået mellemregeringen (Venstre og Det Konser-vative Folkeparti) og Dansk Folke-parti.
Københavns Kommune
Henviser til høringssvaret fraKommunernes Landsforening(KL).Københavns Kommunen tager for-
Se kommentaren til høringssvaretfra Kommunernes Landsforening(KL) ovenfor.
Side 6
behold for de kommunaløkonomi-ske konsekvenser af forslaget.LO
Påpeger det uhensigtsmæssige i, atSe kommentaren til høringssvaretman, i en periode med stigende ar-fra Kommunernes Landsforeningbejdsløshed, skærer i hjemmeser-(KL) ovenfor.viceordningen. Navnlig fordihjemmeserviceordningen støtter enarbejdsintensiv branche med for-holdsvis lavt uddannet personale.Ingen bemærkninger
LandsskatterettenRengøringsselskabernes Branche-og Arbejdsgiverforening
Frygter, at hjemmeserviceordnin-Se kommentaren til høringssvaretfra Kommunernes Landsforeninggen vil blive udpint igennem(KL) ovenfor.fastholdelsen af udgifterne på2009-niveau gennem årene 2010til 2015.Ingen bemærkningerIngen bemærkninger.
SKATSkatterevisorforeningen
Side 7