Skatteudvalget 2008-09
L 199 Bilag 28
Offentligt
684560_0001.png
684560_0002.png
684560_0003.png
J.nr. 2009-311-0028Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 199 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og forskellige andrelove (Beskatning af personalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dag-plejefradrag og rejsefradrag m.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 29. april 2009 fra TEKNIQInstallatørernes Organisation (L 199- bilag 5)..
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
TEKNIQ finder det positivt, at der er taget højde for de mange høringssvar og kommentarertil lovforslaget, men finder, at det stadig bærer præg af manglende forståelse for de konkre-te problemer, der vil opstå i erhvervslivet. TEKNIQ bemærker også, at multimediebeskat-ningen er en skat på uundværlige arbejdsredskaber for langt de fleste ansatte i installations-branchen.TEKNIQ påpeger, at der er to primære problemer for virksomhederne generelt og installa-tionsbranchen specifikt – nemlig krav om vagtordning og krav om kontrol. Herudover fin-der TEKNIQ, at det bør afklares mere præcist, hvornår en bærbar computer betragtes somtaget med hjem.TEKNIQ foreslår således, at begrebet ”tilkaldevagt” udgår af bemærkninger til lovgivnin-gen vedrørende mobiltelefoner til erhvervsmæssig brug og at der indføres en mere pragma-tisk og praktisk mulig arbejdsgivermæssig kontrol af, at erhvervsmæssige telefoner kun an-vendes erhvervsmæssigt. Endelig forslår TEKNIQ, at det specificeres, at det først er i detøjeblik en computer bringes inden for hjemmets fire vægge, at den kan beskattes.
Hertil bemærkes, at regeringen og Dansk Folkeparti, som TEKNIQ bemærker, efter hørin-gen af lovforslaget har justeret multimediebeskatningen på to punkter: Det skattepligtigebeløb er nedsat fra 5.000 kr. til 3.000 kr. og rådighedsbegrebet,der fastlægger, hvornår maner omfattet af multimediebeskatningen, er blevet præciseret. Med disse justeringer synes jeg, atvi er kommet frem til en meget rimelig ordning, som tager højde for kritikken af det oprindeli-ge lovforslag.Der er dog ikke – som man kan få indtryk af i medierne - tale om, at vi har undtaget visseerhvervsgrupper såsom hjemmehjælpere og lærere for multimediebeskatningen. I stedet erder i lovforslaget givet eksempler på, i hvilke tilfælde, en arbejdstager ikke anses for at ha-ve privat rådighed over multimedier og dermed ikke er omfattet af multimediebeskatnin-gen.Et af eksemplerne på, at formodningen for privat rådighed over en telefon vil kunne afkræf-tes, selvom den tages med hjem på bopælen, er de tilfælde, hvor brugen af telefonen ernødvendig for at kunne udføre arbejdet (tilkaldevagt), og der er indgået en tro og love er-klæring mellem arbejdsgiver og arbejdstager om, at telefonen udelukkende må anvendeserhvervsmæssigt, og telefonen rent faktisk udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Det eren forudsætning, at arbejdsgiverne fører kontrol med, at telefonen kun anvendes erhvervs-mæssigt. Denne mulighed for at afkræfte formodningen for privat rådighed over en telefongælder ikke tilsvarende for en computer, der tages med hjem på bopælen eller internetad-gang fra bopælen. Baggrunden er blandt andet, at for en telefon er det muligt at få specifi-cerede lister over telefonopkald, der kan dokumentere, at telefonen udelukkende anvendeserhvervsmæssigt – dette er ikke muligt på samme måde for så vidt angår computer eller in-ternetadgang.Det i lovforslaget angivne ”tilkaldevagt” i parentes er her et eksempel på en situation, hvoren erhvervsmæssig telefon kan være nødvendig for at udføre arbejdet. Er der en arbejds-mæssig begrundelse for, at en arbejdstager får stillet en mobiltelefon til rådighed fordi ar-bejdsgiveren, kunder m.v., skal kunne komme i kontakt med arbejdstageren i og uden foralmindelig arbejdstid, er betingelsen om nødvendighed opfyldt.Jeg vil samtidig bemærke, at der allerede i dag er praksis for, at erhvervsmæssige mobilte-lefoner ikke beskattes, hvis de udelukkende anvendes erhvervsmæssigt, og at arbejdsgive-ren forudsættes at føre kontrol hermed. Jeg kan derfor ikke se, at lovforslaget på dette punktmedfører en stor administrativ byrde for arbejdsgiveren, i og med denne kontrolforpligtelseikke er ny for arbejdsgiverne.Side 2
Med hensyn til bærbare computere vil jeg bemærke, at spørgsmålet om, hvornår en compu-ter er stillet til rådighed for privat benyttelse beror på en konkret vurdering. Det er ikke mu-ligt som TEKNIQ foreslår, at fastsætte håndfaste regler for rådighedsbegrebet. Jeg vil dogbemærke, at der i lovforslaget også er givet et andet eksempel på, at en arbejdstager kan af-kræfte formodningen for, at vedkommende har privat rådighed over et multimedie, selvomdet tages med hjem på bopælen. Nemlig den situation, hvor en person er på tjenesterejse oghar et arbejdsbetinget behov for at få stillet et eller flere multimedier – eksempelvis encomputer - til rådighed, som kun må anvendes erhvervsmæssigt og faktisk kun anvendeserhvervsmæssigt, og hvor vedkommende ikke uden unødig besvær har mulighed for at af-levere multimediet på arbejdspladsen.
Side 3