Skatteudvalget 2008-09
L 199
Offentligt
685011_0001.png
685011_0002.png
J.nr. 2009-311-0028Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 199 - Forslag til Lov om ændring af ligningsloven og forskellige andrelove (beskatning af personalegoder, befordringsfradrag, gavefradrag, dag-plejefradrag og rejsefradrag m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål 2 af 7. maj 2009.
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes kommentere materialet udleveret af Dansk Transport og Logistik (DTL)under foretræde for Skatteudvalget den 7. maj 2009, jf. L199 – bilag 19.

Svar:

DTL fremfører det synspunkt, at loftet over rejsefradrag vil medføre en urimelig skævrid-ning mellem ansatte chauffører og selvstændige vognmænd, til skade for den selvstændige.Efter lovforslaget foreslås det at lægge et loft på 50.000 kr. over lønmodtageres mulighedfor at trække udgifter til rejser fra ved indkomstopgørelsen. Loftet gælder både for fradragmed standardsatserne og med faktiske udgifter. Efter de gældende standardsatser kan lang-turschauffører fradrage 455 kr. pr. dag under forudsætning af, at de er på rejse. Med et loftpå 50.000 kr. svarer det til ca. 109 rejsedage om året. Loftet gælder også for selvstændigterhvervsdrivende, som efter gældende regler har mulighed for at foretage fradrag med stan-dardsatserne på samme måde som lønmodtagere.Loftet berører ikke arbejdsgiverens muligheder for at udbetale skattefri godtgørelse eller atbetale lønmodtagerens udgifter efter regning eller at give den pågældende fri kost og logi.Svarende hertil, indebærer lovforslaget heller ikke ændringer i den selvstændigt erhvervs-drivendes adgang til at foretage fradrag for rejseudgifter med de faktiske dokumenteredeudgifter som en driftsudgift. På denne måde sidestilles lønmodtagere og selvstændige.Hvad angår DTLs bemærkninger om det byrdefulde ved denne metode, skal jeg bemærke,at det anses for en normal aktivitet i erhvervslivet at trække faktiske udgifter fra i virksom-hedens regnskab, hvilket i almindelighed ikke opfattes som en byrde.
Side 2