Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 20 - Forslag til Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 20 af 10. november 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Kaj-Henrik Ludolph

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 20:

Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang den særlige regel i § 13, stk. 6 forventes at blive anvendt, herunder i hvilket omfang den kan anvendes i situationer, hvor folk over en længere periode går ind og ud af arbejdsmarkedet.

Svar:

Bestemmelsen svarer til opkrævningslovens § 15, stk. 6. Denne bestemmelse, der hjemler adgang til eftergivelse, når forholdene i ganske særlig grad taler derfor, er blevet administreret meget restriktivt og kun anvendt i tilfælde, hvor der foreligger myndighedsfejl, force majeure eller force majeure lignende situationer.

Bestemmelsen i opkrævningslovens § 15, stk. 6, foreslås i forbindelse med flytningen af bestemmelsen til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, justeret med henblik på en udvidelse af anvendelsesområdet.

Bestemmelsen, der giver mulighed for eftergivelse, når forholdene i ganske særlig grad taler derfor, foreslås ændret, så der kan ske eftergivelse, når forholdene i særlig grad taler derfor. Med den ændrede formulering er det hensigten, at bestemmelsen skal kunne anvendes til eftergivelse i videre omfang end hidtil.

Afgørelser efter bestemmelsen vil bero på en konkret vurdering af forholdene i sagen. Forhold der i særlig grad kan tale for eftergivelse kan f.eks. være situationer, hvor det, selvom der ikke foreligger økonomisk trang på grund af sociale forhold eller andre særlige forhold, vil være urimeligt at give afslag på en ansøgning om eftergivelse.

Eksempler på situationer, hvor det kan virke urimeligt at give afslag på en ansøgning om eftergivelse af gæld, kan være eftergivelse af skattekravet vedrørende:

·        Indsamlinger til godgørende formÃ¥l, der vil forspildes, hvis kravet vedrørende skat fastholdes.

·        Folkeindsamlinger til en operation, der kun kan udføres i udlandet.

·        Indsamlinger til en dusør for oplysninger, der kan føre til, at en forsvundet person bliver fundet

Derudover vil gældens beskaffenhed eller omstændighederne ved dens tilblivelse sammenholdt med skyldnerens situation, og at eftergivelse kan føre til en varig forbedring af skyldnerens forhold kunne indgå i vurderingen. Det kan således have betydning om gælden til det offentlige er en betydelig barriere for at opnå varig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Det forhold, at folk går ind og ud af arbejdsmarkedet, vil kunne være forhold, der kan begrunde at forslagets § 13, stk. 6 kan anvendes, særligt hvis gælden er en barriere for at disse personer kan opnå en varig tilknytning til arbejdsmarkedet.

Erfaring fra SKATs administration af forskellige eftergivelsesordninger har vist, at der i visse situationer er behov for at kunne foretage et friere skøn ved vurdering af om gæld til det offentlige kan eftergives.