Skatteudvalget 2008-09
L 200 Bilag 11
Offentligt
684930_0001.png
684930_0002.png
684930_0003.png
684930_0004.png
684930_0005.png
684930_0006.png
684930_0007.png
684930_0008.png
684930_0009.png
684930_0010.png
684930_0011.png
684930_0012.png
684930_0013.png
684930_0014.png
684930_0015.png
684930_0016.png
684930_0017.png
684930_0018.png
J.nr. 2009-321-0013Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 200 – Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningslovenog lov om ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalin-ger til rateordninger og ophørende livrenter, ophævelse af alders-grænsen for oprettelse af rate- og kapitalpensionsordninger samtforhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsord-ninger m.v.).Hermed sendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2.behandlingen af lovforslaget.
Kristian Jensen
/Birgitte Christensen

Ændringsforslag

til

2. behandlingen af

Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af for-

skellige skattelove

(Loft for indbetalinger til rateordninger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsenfor oprettelse af rate- og kapitalpensionsordninger samt forhøjelse af aldersgrænsen for ud-betaling af kapitalpensionsordninger m.v.)
Til § 1

1)

Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:”01.§ 15 D, stk. 6,ophæves.Stk. 7 bliver herefter stk. 6.”[Ophævelse af en regel om visse begrænset skattepligtige bortseelsesret for indbetalinger tiludenlandske pensionsinstitutter]

2)

Efter nr. 57 indsættes som nyt nummer:”02. I§ 30, stk. 6,ændres ”§ 11 A, stk. 1, nr. 3,” til: ”§ 11 A, stk. 1, nr. 2,”.[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 14]

3)

Efter nr. 61 indsættes som nye numre:”03.§ 43, stk. 1og2,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 1”.[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 7-9 og 13-18]

04.

I§ 43, stk. 3,der bliver stk. 1, ændres ”§ 2, nr. 4, litra a,” til: ”§ 2, nr. 4, litra a og b,”.[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2]

05.

I§ 43, stk. 3,der bliver stk. 1, ændres ”§ 11 A, stk. 1, nr. 5,” til: ”§ 11 A, stk. 1, nr. 4,”.[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 14]

06.

I§ 52, stk. 2,ændres ”§ 2, nr. 4, litra d,” til: ”§ 2, nr. 4, litra e,”.[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2]
Til § 3

4)

Istk. 2ændres ”og 62” til: ”, 04, 06 og 62”.[Ikrafttrædelsesbestemmelse for lovforslagets § 1, nr. 04 og 06, jf. ændringsforslag nr. 2 og3]Side 2

5)

Stk. 3affattes således:”Stk.3.§ 1, nr. 7-8, 13-16, 20, 23, 02 og 05, har virkning fra den 1. juli 2009. § 1, nr. 9, 17,18 og 03, har virkning fra og med den 1. januar 2010.”[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt for ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af kapital-pensioner og ikrafttrædelsesbestemmelse for lovforslagets § 1, nr. 02, 03 og 05, jf. æn-dringsforslag nr. 2]

6)

Istk. 7indsættes efter ”eller senere”: ”, jf. dog 2. pkt. Er det af overenskomstparternebag en kollektiv overenskomst inden den 22. april 2009 aftalt, at arbejdstager har mulighedfor en forhøjet pensionsudbetaling i de første 10 år eller mere efter pensioneringen efter enpå forhånd fastsat nøgle, finder den indtil ikrafttrædelsen af denne lov gældende affattelseaf pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 1, anvendelse på overførsler i overensstem-melse med den fastsatte nøgle, indtil næste generelle overenskomstfornyelse sker.”[Særlig overgangsregel for overførsler fra livsvarig livrente til ophørende livrente]

7)

Istk. 8ændres ”1. januar 2010” til: ”1. juli 2009”.[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt for muligheden for overførsel til ratepension efter ef-terlønsalderens opnåelse]

8)

Istk. 9ændres ”stk. 10, 11 og 13” til: ”stk. 10 og 12”.[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at lovforslagets § 3, stk. 11, udgår]

9)

Stk. 10affattes således:”Stk.10.Er der vedrørende pensionsordninger omfattet af den indtil ikrafttrædelsen afdenne lov gældende affattelse af pensionsbeskatningslovens §§ 8 eller 11 A eller ophørendelivrenter, der er oprettet før indkomståret 2010, jf. dog stk. 11, foretaget kapitalindskud, derer fradragsfordelt og fradraget efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 18, i den indtilikrafttrædelsen af denne lov gældende affattelse, kan de pågældende fradragsfordelingsbe-løb vedrørende 2010 og senere indkomstår fortsat fradrages i de respektive indkomstår. Til-svarende gælder for pensionsordninger omfattet af den indtil ikrafttrædelsen af denne lovgældende affattelse af pensionsbeskatningslovens §§ 8 eller 11 A og ophørende livrenter,der er oprettet før indkomståret 2010, jf. dog stk. 11, og hvor præmie- eller bidragsperiodener udløbet senest i 2009. Overstiger de pågældende fradragsfordelingsbeløb tilsammen ikkebeløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr.35, kan den skattepligtige vælge at foretage et fradrag op til den nævnte beløbsgrænse, ind-til samtlige præmier (bidrag) og indskud er bragt til fradrag. Valget i det enkelte indkomstårer ikke bindende for de følgende indkomstår. Er præmie- eller bidragsperioden ikke udløbetsenest i 2009, kan fradragsfordelingsbeløb vedrørende 2010 og senere indkomstår fortsatfradrages i de respektive indkomstår, såfremt de resterende præmier eller bidrag fra den 1.januar 2010 sker til en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørendelivrente. I modsat fald finder 3. og 4. pkt. tilsvarende anvendelse. Fradragsfordelingsbeløbsvarende til de resterende præmier eller bidrag anses i tilfælde omfattet af 5. pkt. at vedrøreden sidste del af fradragsfordelingsforløbet.”Side 3
[Sammenskrivning og præcisering af lovforslagets § 3, stk. 10 og 11]

10)

Stk.11udgår.[Ophævelse af det selvstændige stykke om fradragsfordelingsbeløb under 100.000 kr.]

11)

Istk. 12ændres ”stk. 10 og 11” til: ”stk. 10”.[Konsekvensændring som følge af forslaget om, at lovforslagets § 3, stk. 11, udgår]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås at ophæve ligningslovens § 15 D, stk. 6. Bestemmelsen er indsat ved lov nr.1339 af 19. december 2008. Efter bestemmelsen kanandrebegrænset skattepligtige endgrænsegængere opnå godkendelse af en udenlandsk pensionsordning. Det indebærer, at denbegrænset skattepligtige kan opnå bortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger til enudenlandsk godkendt pensionsordning.Efter EU-retten er fuldt og begrænset skattepligtige ikke i en sammenlignelig situation.Danmark er kun forpligtet til at give begrænset skattepligtige fradrag for personlige og fa-miliemæssige fradrag, hvis hovedparten af den begrænset skattepligtiges lønindkomstkommer fra Danmark. Denne forpligtelse opfylder Danmark ved de såkaldte grænsegæn-gerregler.Bestemmelsen indrømmer imidlertid en bortseelsesret for indbetalinger til udenlandskepensionsordninger i videre omfang, end Danmark er forpligtet til. Dette er ikke hensigts-mæssigt. Det foreslås derfor at ophæve bestemmelsen. Der er i øvrigt ikke godkendt uden-landske pensionsordninger efter den pågældende bestemmelse.Til nr. 2Lovforslagets§ 1, nr. 02,om ændringen af pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 6, er enkonsekvens af ophævelsen i lovforslagets § 1, nr. 14, af pensionsbeskatningslovens § 11 A,stk. 1, nr. 2. Der er tale om en ren konsekvensrettelse.Til nr. 3Ændringsforslaget omfatter 4 ændringer.Lovforslagets§ 1, nr. 03,om ophævelsen af pensionsbeskatningslovens § 43, stk. 1 og 2, erbegrundet i, at der med lovforslaget sker en ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse afrate- og kapitalpensioner.Efter pensionsbeskatningslovens § 43, stk. 1, er der mulighed for at fravige aldersgrænsenfor oprettelse af ratepensioner, når der efter pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 3,overføres en hel ratepension eller en del heraf til en anden ratepension. Efter pensionsbe-skatningslovens § 43, stk. 2, sker der tilsvarende fravigelse af aldersgrænsen for oprettelseSide 4
af kapitalpensioner, når der efter pensionsbeskatningslovens § 41, stk. 1, nr. 5, overføres enhel eller en del af en kapitalpension.Som følge af ophævelsen af aldersgrænsen for oprettelse af rate- og kapitalpensioner, bliverpensionsbeskatningslovens § 43, stk. 1 og 2, overflødige, og bestemmelserne foreslås der-for ophævet.Lovforslagets§ 1, nr. 04,om ændring af pensionsbeskatningslovens § 43, stk. 3, der bliverstk. 1, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, om opdeling af pensionsbeskat-ningslovens § 2, nr. 4, litra a, i to selvstændige litra. Der er tale om en ren konsekvensret-telse.Lovforslagets§ 1, nr. 05,om ændring af pensionsbeskatningslovens § 43, stk. 3, der bliverstk. 1, er en konsekvens af ophævelsen i lovforslagets § 1, nr. 14, af pensionsbeskatnings-lovens § 11 A, stk. 1, nr. 2. Der er tale om en ren konsekvensrettelse.Lovforslagets§ 1, nr. 06,om ændring af pensionsbeskatningslovens § 52, stk. 2, er en kon-sekvens af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, om opdeling af pensionsbeskatningslovens § 2, nr.4, litra a, i to selvstændige litra, hvorefter litra d bliver til litra e. Der er tale om en ren kon-sekvensrettelse.Til nr. 4Det foreslås, at lovforslagets § 1, nr. 04 og 06, har virkning fra og med indkomståret 2010.Til nr. 5Ændringsforslaget indeholder to ændringer. For det første foreslås det at ændre ikrafttræ-delsen i lovforslagets § 1, nr. 9, 17 og 18, for ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse afkapitalpensioner fra den 1. juli 2009 til den 1. januar 2010. Baggrunden for udskydelsen er,at det ellers ville være muligt for personer i aldersgruppen 60-75 år at oprette en kapital-pension i resten af 2009 med fradrag i mellemskatten til en fradragsværdi på ca. 44,6 pct.for herefter straks i 2009 at hæve ordningen til en afgift på 40 pct. Der opnås herved enskattegevinst, som er utilsigtet. Det foreslås derfor at udskyde ikrafttrædelsen til den 1. ja-nuar 2010.Det foreslås for det andet, at lovforslagets § 1, nr. 02 og 05, har virkning fra den 1. juli2009.Til nr. 6Overførsel til en ratepension fra en kapitalpension, en anden ratepension eller en konto iLønmodtagernes Dyrtidsfond kan efter gældende ret ske uden skattemæssige konsekvenser,såfremt overførslen sker inden efterlønsalderen opnås. Som konsekvens af ophævelsen afkravene til, hvornår en ratepension senest skal være oprettet, er betingelsen om, at overførs-len skal ske inden efterlønsalderen nås, foreslået ophævet i lovforslagets § 1, nr. 61. Ophæ-velsen af kravene til, hvornår en ratepension senest skal være oprettet, har virkning fra ogmed den 1. juli 2009, mens virkningstidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 61, er 1. januar
Side 5
2010. Det foreslås på denne baggrund at ændre virkningstidspunktet for § 1, nr. 61, således,at ændringen får virkning for overførsler, der foretages den 1. juli 2009 eller senere.Til nr. 7Introduktionen af loftet over indbetalinger til ratepension og ophørende livrente indebærer,at overførsler fra livsvarig livrente til ophørende livrente fremover ikke kan ske uden skat-te- eller afgiftsmæssige konsekvenser. Det følger af lovforslaget § 1, nr. 60. Såfremt det varmuligt at overføre andre pensionsordninger med løbende udbetalinger end ophørende liv-renter til en ophørende livrente, ville man kunne omgå 100.000 kr.’s loftet ved, at indbeta-lingerne eksempelvis sker på en livsvarig livrente, for hvilken der ikke gælder et loft forfradragsberettigede indskud, for herefter, når indbetalingen er afsluttet, at overføre ordnin-gen til en ophørende livrente.Denne ændring rejser dog en usikkerhed i forhold til indholdet af visse overenskomstbase-rede pensionsordninger, hvor udgangspunktet er en livsvarig livrente, men med mulighedfor at få en forhøjet pensionsudbetaling de første 10 år af pensionisttilværelsen efter en påforhånd fastsat nøgle. Den forhøjede pensionsudbetaling tilvejebringes ved at overføre endel af den livsvarige livrente til en ophørende livrente, hvilket kan ske uden skatte- og af-giftsmæssige konsekvenser. Dette vil ikke være muligt, jf. lovforslagets § 1, nr. 60.Typisk fungerer det på den måde, at pensionisten de første 10 år får dobbelt så meget udbe-talt som de efterfølgende år. Eksempelvis får pensionisten en månedlig udbetaling på15.000 kr. de første 10 år, og derefter og resten af livet en månedlig udbetaling på 7.500 kr.I de ordninger, der har denne mulighed, fremgår det af pensionsordningens regulativ, der ergodkendt af overenskomstparterne. De enkelte medlemmer har herefter mulighed for påpensioneringstidspunktet at beslutte, om de vil have den forhøjede udbetaling de første 10år eller en mindre udbetaling, der er af samme størrelse i hele den livslange udbetalingspe-riode. Det enkelte medlem kan ikke selv beslutte en hvilken som helst udbetalingsprofil,men alene til- eller fravælge den på forhånd definerede forhøjede udbetaling i de første 10år. Det er vurderingen, at den overvejende part af de berørte pensionskassemedlemmer ikkeer i nærheden af at have en samlet årlig pensionsindbetaling på 100.000 kr.Hvis man havde valgt at opbygge pensionsproduktet, så det bestod af en forhøjet udbetalingde første 10 år i form af en ophørende livrente, men at man kunne fravælge denne, villepensionsproduktet være uberørt af de ændrede regler, uagtet at et sådant produkt reelt ikkeadskiller sig fra det ovennævnte produkt.Der foreslås derfor en overgangsregel, således at hvis det af overenskomstparterne bag enkollektiv overenskomst inden den 22. april 2009 er aftalt, at arbejdstager har mulighed foren forhøjet pensionsudbetaling i de første 10 år eller mere efter pensioneringen efter en påforhånd fastsat nøgle, vil der fortsat kunne ske overførsel fra en livsvarig til en ophørendelivrente i overensstemmelse med denne nøgle indtil næste generelle overenskomstfornyelsesker.
Side 6
Til nr. 8-11I lovforslagets § 3, stk. 10, er der indsat en overgangsregel for bl.a. kapitalindskud, der erforetaget før lovforslagets fremsættelse, og hvor indskuddet er omfattet af fradragsforde-lingsreglerne. Efter denne regel får pensionsopspareren fradrag for det fulde fradragsforde-lingsbeløb for 2010 og følgende indkomstår. Reglen er en forenkling i forhold til det for-slag, som blev sendt i høring den 20. marts 2009.I lovforslagets § 3, stk. 11, er der indsat en særlig overgangsregel vedrørende fradragsfor-delingsbeløb, der er mindre end 100.000 kr. Udgangspunktet er også i denne situation, atpensionsopspareren får fradrag for det fulde fradragsfordelingsbeløb for 2010 og følgendeindkomstår. Det foreslås dog endvidere, at den pågældende kan vælge årligt at fradrage optil 100.000 kr., indtil samtlige præmier og indskud er bragt til fradrag. Dermed kan endnuikke foretagne fradrag fremrykkes under anvendelse af 100.000 kr.’s reglen.Fælles for de to regler i stk. 10 og 11 er, at de tager udgangspunkt i den fradragsfordeling,der er sket på baggrund af allerede foretagne indskud. Imidlertid skelner de gældende fra-dragsfordelingsregler for en umiddelbar betragtning ikke mellem, om der er tale om præmi-er og bidrag til ratepensionsordninger eller pensionsordninger med løbende udbetalinger. Erder således i 2008 indskudt 600.000 kr. på en ratepension og andre 600.000 kr. på en livs-varig livrente, udgør årets fradrag 120.000 kr., svarende til en tiendedel af det samlede ind-skud på 1,2 mio. kr. Som stk. 10 og 11 er formuleret står det i eksemplet imidlertid ikkehelt klart, om fradragsfordelingsbeløbene skal behandles efter § 3, stk. 10, fordi det samle-de 1/10-fradrag overstiger loftet for indskud på 100.000 kr., eller om fradragsfordelingsbe-løbet hidrørende fra indskuddet skal behandles efter stk. 11, fordi 1/10-fradraget hidrørendefra indskuddet på ratepension isoleret set udgør 60.000 kr. og dermed ikke overstiger loftetfor indskud på ratepension og ophørende livrenter. Det sidste skal være tilfældet, men detfremgår ikke med den fornødne klarhed af stk. 10 og 11.Det foreslås på denne baggrund at sammenskrive og præcisere stk. 10 og 11. Herunder skerder en præcisering af reglerne for den situation, hvor en præmie- eller bidragsperiode for enratepension eller ophørende livrente ikke er udløbet senest i 2009, og hvor fradragsforde-lingsbeløbet ikke overstiger loftet for indskud på 100.000 kr. Der er ikke dermed tilsigtet enindholdsmæssig ændring af overgangsreglerne i stk. 10 og 11.For ratepensionsordninger m.v., hvor der før forslagets fremsættelse er foretaget kapitalind-skud, foreslås der herefter fortsat en overgangsordning med henblik på, at pensionsopspare-ren får fradragsret for det fulde fradragsfordelingsbeløb for 2010 og følgende indkomstår.Det foreslås i den nye affattelse af stk. 10, 1. pkt., at fradragsfordelingsbeløb vedrørende2010 og senere indkomstår kan fradrages som oprindeligt forudsat ved den foretagne fra-dragsfordeling ud fra et princip om, at ikke fratrukne indbetalinger før 2010 på ratepensio-ner og ophørende livrenter, vil kunne fremføres til senere år, svarende det oprindeligt for-udsatte fradragsfordelingsforløb. Dette gælder, uanset om de enkelte års fradrag overstigerbeløbsgrænsen på 100.000 kr. eller ej. Dermed tages der samtidig højde for, at fradragsfor-delingsreglerne i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 3 og 4, ophæves for ratepensioner ogophørende livrenter.Side 7
Eksempel 1En pensionsopsparer har i 2005 indskudt 2 mio. kr. på en rateopsparing. Kapitalindskuddet er eftergældende regler blevet fordelt over 2005 og de efterfølgende 9 år med 200.000 kr. årligt. Pensi-onsopspareren har således i indkomstårene 2005-2009 fradraget 200.000 kr. årligt. I indkomstårene2010-2014 kan pensionsopspareren fortsat fradrage 200.000 kr. hvert år. Den pågældende vil dogikke kunne opnå yderligere fradrag for indskud på ratepension m.v. før efter 2014. Det følger afden almindelige beløbsgrænseregel i den foreslåede § 18, stk. 2, jf. § 16, stk. 2. Eksemplet svarertil det første eksempel i bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 10, hvortil der henvises.
Eksempel 2En pensionsopsparer har i 2008 indskudt 300.000 kr. på en rateopsparing. Kapitalindskuddet er ef-ter gældende regler blevet fordelt over 2008 og de efterfølgende 9 år med 30.000 kr. årligt. Pensi-onsopspareren har i indkomstårene 2008-2009 valgt alene at fradrage 30.000 kr. årligt, idet den på-gældende ikke har valgt at foretage opfyldningsfradrag (op til 46.000 kr. i 2009). I indkomstårene2010-2017 kan pensionsopspareren fortsat fradrage 30.000 kr. hvert år. Herudover kan pensions-opspareren indskyde yderligere 70.000 kr. på en ratepension eller ophørende livrente med fradrags-ret, idet de 30.000 kr. fragår i opgørelsen af, om beløbsgrænsen på 100.000 kr. overskrides.
Det foreslås endvidere i den nye affattelse af stk. 10, 3. pkt., at i det omfang fradragsforde-lingsbeløbet hidrørende fra et engangsindskud på en ratepension eller ophørende livrenteforetaget før lovforslagets fremsættelse er mindre end 100.000 kr. kan pensionsoparerereni stedet for fradragsfordelingsbeløbet, herunder et eventuelt opfyldningsfradrag, årligt fra-drage 100.000 kr. (hvori medregnes eventuelle indbetalinger til nyoprettede ratepensions-ordninger eller ophørende livrenter) indtil, at samtlige præmier og indskud er bragt til fra-drag. Dermed vil den pågældende efter behov kunne fremrykke de endnu ikke foretagnefradrag under anvendelse af 100.000 kr.'s-reglen. Da det ikke er givet, at den pågældende erinteresseret i en sådan fremrykning, foreslås det for det første, at anvendelsen af fremryk-ningsreglen er frivillig, og for det andet, at valget ikke er bindende for resten af fradragspe-rioden. Reglen svarer til reglen i lovforslagets § 3, stk. 11, 2. pkt.
Eksempel 3Pensionsopspareren i eksempel 2 vil kunne fradrage 100.000 kr. i 2010 og 2011, og de resterende40.000 kr. af den oprindelige indbetaling på 300.000 kr. i 2012. I 2012 kan der dermed indskydesyderligere 60.000 kr. med fradrag på en ratepension eller ophørende livrente, idet de 40.000 kr.fragår i opgørelsen af, om beløbsgrænsen på 100.000 kr. overskrides.
I 2010 og fremover gælder fradragsfordelingsreglerne og herunder reglen om opfyldnings-fradrag alene for indskud på livsvarige livrenter m.v. Det betyder, at pensionsopspareren i
Side 8
eksempel 2 og 3 ved siden af fradragene for ratepension kan foretage engangsindskud medfuldt fradrag på en livsvarig livrente op til opfyldningsfradraget på 46.000 kr.I de tilfælde, hvor der før lovforslagets fremsættelse både er sket engangsindskud på rate-pension og på livsvarig livrente, vil det ligeledes gælde, at fradragsfordelingsbeløb hidrø-rende fra ratepensionsindskuddet kan fradrages som oprindeligt forudsat. I sådanne tilfæl-de, og hvor pensionsopspareren frem til 2009 har anvendt reglen om opfyldningsfradrag på46.000 kr., vil der skulle foretages en opgørelse af, hvor meget af det oprindelige ratepensi-onsindskud, der er fradraget til og med 2009. I dette tilfælde anses hele opfyldningsbeløbetfor fortrinsvis at være fradraget i de forfaldne indbetalinger på den først oprettede ordning,svarende til princippet i § 15, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 662 af 16. juni 2006 om beskat-ningen af pensionsordninger.
Eksempel 4En pensionsopsparer har indskudt 300.000 kr. på en ratepension i 2008, og har valgt at anvende op-fyldningsfradraget i 2008 og fremover. Pensionsopspareren indskyder yderligere 100.000 kr. på enlivsvarig livrente i 2009.I 2008 fradrages 44.500 kr. 1/10-fradraget udgør 30.000 kr., og pensionsopspareren fylder op med14.500 kr. I 2009 udgør det samlede 1/10-fradrag 40.000 kr. (30.000 kr. hidrørende fra ratepensio-nen, 10.000 kr. fra den livsvarige livrente) og pensionsopspareren fylder op med 6.000 kr. Denneopfyldning anses for fortrinsvis at være fradraget i ratepensionsindbetalingen fra 2008.Før 2010 er der af ratepensionsordningen dermed fradraget 80.500 kr. Idet ratepensionsindbetalin-gen foretaget i 2008 fra og med 2010 ikke længere indgår i den samlede opgørelse af fradragsfor-delingsbeløbet, herunder i opgørelsen af opfyldningsfradraget knyttet til den foretagne fradragsfor-deling, kan der fradrages 46.000 kr. i 2010 efter overgangsreglen i § 3, stk. 10, med mulighed for istedet at fradrage 100.000 kr. indtil, de oprindelige 300.000 kr. er bragt til fradrag. I 2012 restererder i givet fald 19.500 kr., som fradrages i dette år. Det betyder, at der i 2012 vil kunne indskydesyderligere 80.500 kr. med fradrag på en ratepension, mens der i 2013 vil kunne indskydes 100.000kr., idet ratepensionsindbetalingen fra 2008 er fuldt fradraget ved udgangen af 2012.Før 2010 er der af den livsvarige livrente fradraget 10.000 kr. I 2010 udgør 1/10-fradraget for liv-renten 10.000 kr., og der kan fyldes op til 46.000 kr.
En tilsvarende regel om fortsat fradragsret indtil udløbet af fradragsfordelingsperioden vilogså efter nyaffattelsen af § 3, stk. 10, gælde for personer, der inden lovforslagets fremsæt-telse har oprettet ophørende livrenter eller ratepensionsordninger med en præmie- eller bi-dragsperiode på mindre end 10 år, og hvor præmie- eller bidragsperioden er udløbet senest i2009. Disse personer har efter gældende regler fået fordelt fradragsretten for det beløb, deri alt er betalt, med lige store beløb over 10 år.Eksempel 5En pensionsopsparer har årligt i 2005-2008 indbetalt 750.000 kr. på en rateopsparing i pensions-øjemed. Der er således i alt indbetalt 3 mio. kr. Da bidragsperioden er mindre end 10 år, er fradra-Side 9
get for det samlede bidragsbeløb på 3 mio. kr. blevet fordelt med lige store beløb i 2005 og de ef-terfølgende 9 år. Det vil sige 300.000 kr. årligt. Pensionsopspareren har således i indkomstårene2005-2009 fradraget 300.000 kr. årligt. I indkomstårene 2010-2014 kan pensionsopspareren fortsatfradrage 300.000 kr. om året. Den pågældende vil dog ikke kunne opnå yderligere fradrag for ind-skud på ratepension m.v. før efter 2014. Det følger af den almindelige beløbsgrænseregel i den fo-reslåede § 18, stk. 2, jf. § 16, stk. 2. Eksemplet svarer til det andet eksempel i bemærkningerne tillovforslagets § 3, stk. 10, hvortil der henvises.
En regel om fortsat fradragsret indtil udløbet af fradragsfordelingsperioden foreslås efternyaffattelsen af stk. 10 fortsat også at skulle gælde tilfælde, hvor præmie- eller bidragsperi-oden ikke er udløbet senest i 2009.Det foreslås således, at fradragsfordelingsbeløb vedrørende 2010 og senere indkomstår kanforetages, såfremt de resterende præmier eller bidrag sker til en pensionsordning med lø-bende udbetalinger, bortset fra en ophørende livrente, ud fra princippet om, at endnu ikkefratrukne indbetalinger før 2010 på ratepensioner og ophørende livrenter, kan fremføres tilsenere år, jf. ovenfor, men også kun disse indbetalinger. Ved at foretage de resterende ind-skud på en livsvarig livrente m.v., vil fradragsfordelingsforløbet være uændret. Det foreslåsdog samtidigt, at fradragsfordelingsbeløb svarende til de resterende præmier eller bidrag,som sker til den livsvarige livrente m.v., anses for at blive fradraget i det eller i de sidste åraf fradragsfordelingsforløbet. Dermed opnås, at den pågældende i det eller de pågældendeår vil kunne foretage nye fradragsberettigede indskud på ratepension m.v. under overhol-delse af grænsen på 100.000 kr. Den pågældende skal altså ikke afvente den oprindeligefradragsfordelingsperiodes udløb, før supplerede opsparing på ratepension m.v. kan foreta-ges.Som en anden mulighed kan den pågældende undlade at indbetale de resterende præmier ogbidrag, hvilket efter lovforslaget kan ske uden at blive omfattet af efterbeskatningsreglernei pensionsbeskatningslovens § 18 A, der foreslås ophævet for så vidt angår ratepensioner ogophørende livrenter.Som en tredje mulighed kan pensionsopspareren fortsætte med at betale det aftalte beløb ide kommende år. Virkningen er, at der ikke opnås fradragsret for det overskydende beløb,men beløbet vil heller ikke blive beskattet ved udbetaling.Der kan henvises til det tredje eksempel i bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 10.Under anvendelse af den særlige overgangsregel for selvstændigt erhvervsdrivende, hvoref-ter der til og med 2014 kan foretages et fradrag svarende til op til 30 pct. af overskud afselvstændig erhvervsvirksomhed, vil de aftalte beløb dog kunne fradrages, jf. lovforslagets§ 3, stk. 14. Overstiger de aftalte beløb 30 pct. af overskuddet i de pågældende indkomstår,vil det overskydende beløb ikke kunne fremføres til senere indkomstår. Som lovforslagets §3, stk. 14, er formuleret, sammenholdt med ændringen af pensionsbeskatningslovens § 18,stk. 3-5, hvorefter fradragsfordelingsreglerne, herunder de forskellige opfyldningsfradragfremover alene gælder pensionsordninger med løbende udbetalinger, bortset fra ophørendelivrenter, er udgangspunktet et loft over de årlige ratepensionsindbetalinger på 100.000 kr.,Side 10
men med et højere loft for selvstændigt erhvervsdrivende, svarende til 30 pct. af overskudaf selvstændig erhvervsvirksomhed. Overskydende indbetalinger er hverken fradragsberet-tigede eller kan fremføres til fradrag i senere indkomstår.En særlig situation opstår i tilfælde, hvor præmie- eller bidragsperioden ikke er udløbet se-nest i 2009, og hvor 1/10-fradraget ikke overstiger 100.000 kr. Udgangspunktet, jf. ovenfor,er, at fradragsfordelingsbeløb vedrørende 2010 og senere indkomstår kan foretages, såfremtde resterende præmier eller bidrag sker til en pensionsordning med løbende udbetalinger,bortset fra en ophørende livrente.Sker det ikke, vil fradragsfordelingsbeløb knyttet til de foretagne indskud til og med 2009kunne fradrages i 2010, jf. også princippet i tredje eksempel i bemærkningerne til lovfors-lagets § 3, stk. 10. Det foreslås, at der også i denne situation kan foretages et fradrag på100.000 kr. indtil, samtlige præmier og indskud er bragt til fradrag.
Side 11

Bilag 1

Ændringsforslaget sammenholdt med gældende lov og det fremsatte lovforslag

Gældende formulering

Lovforslaget

§1

I lov om beskatningen afpensionsordninger m.v.(pensionsbeskatningsloven),jf. lovbekendtgørelse nr.1120 af 10. november 2006,som ændret bl.a. ved § 12 ilov nr. 1515 af 20. decem-ber 2006, § 1 i lov nr. 347af 18. april 2007, § 8 i lovnr. 516 af 6. juni 2007, § 10i lov nr. 1235 af 24. oktober2007, § 1 i lov nr. 1534 af19. december 2007, § 2 ilov nr. 1339 af 19. decem-ber 2008 og senest ved § 23i lov nr. 1344 af 19. decem-ber 2008, foretages følgen-de ændringer:

Ændringsforslaget

Til § 1

§ 15 D. ---

Stk. 6.Stk. 1-4 finder til-svarende anvendelse for per-soner omfattet af kildeskatte-lovens § 2, stk. 1, nr. 1 eller3, eller § 2, stk. 2, eller kul-brinteskattelovens § 21,stk. 2. Perioden på 60 måne-der regnes fra det tidspunkt,hvor den pågældende bliveromfattet af bestemmelsernenævnt i 1. pkt.

1)

Efter nr. 33 indsættessom nyt nummer:”01.§ 15 D, stk. 6,ophæves.Stk. 7 bliver herefter stk. 6.”[Ophævelse af en regel omvisse begrænset skattepligti-ge bortseelsesret for indbe-talinger til udenlandske pen-sionsinstitutter]

§ 30. ---

Stk. 6.Reglerne i stk. 1 an-vendes ikke ved salg af vær-dipapirer eller tegningsrettig-heder, der henhører under enrateopsparing i pensionsøje-med eller en opsparing i pen-

2)

Efter nr. 57 indsættessom nyt nummer:”02. I§ 30, stk. 6,ændres ”§11 A, stk. 1, nr. 3,” til: ”§11 A, stk. 1, nr. 2,”.Side 12
sionsøjemed, hvis det ind-vundne beløb anbringes ioverensstemmelse med § 11A, stk. 1, nr. 3, og § 12,stk. 1, nr. 1.

§ 43.

En rateforsikring ellerrateopsparing i pensionsøje-med kan uanset bestemmel-serne i § 8, stk. 1, nr. 1, og§ 11 A, stk. 1, nr. 2, oprettesefter det fyldte 60. år vedoverførsel som nævnt i § 41,stk. 1, nr. 3.Stk. 2.En kapitalforsikringeller opsparing i pensions-øjemed kan uanset bestem-melserne i § 10, stk. 1, nr. 1,eller § 12, stk. 1, nr. 1, opret-tes efter det fyldte 60. år vedoverførsel som nævnt i § 41,stk. 1, nr. 5.Stk. 3.En pensionsordningmed løbende udbetalinger, enrateforsikring eller rateopspa-ring i pensionsøjemed eller enkapitalforsikring eller opspa-ring i pensionsøjemed opret-tet ved overførsel som. nævnti § 41, stk. 1, kan uanset be-stemmelserne i § 2, nr. 4, litraa, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10,stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr.5, og § 12, stk. 1, nr. 3, afta-les udbetalt fra et tidspunktmellem overførslen og detfyldte 60. år, når forsikrings-tageren eller kontohaverenopfylder de respektive ord-ningers vilkår for udbetalingfør det fyldte 60. år på grundaf invaliditet m.v.

§ 52.--

Stk. 2.Fonden må alene ha-ve til formål at yde understøt-telse til personer, der tidligerehar været ansat i arbejdsgive-rens virksomhed, eller til så-danne arbejdstageres efterlad-te ægtefælle, fraskilte ægte-

3)

Efter nr. 61 indsættessom nye numre:”03.§ 43, stk. 1og2,ophæ-ves.Stk. 3 bliver herefter stk. 1”.

04.

I§ 43, stk. 3,der bliverstk. 1, ændres ”§ 2, nr. 4, lit-ra a,” til: § 2, nr. 4, litra a ogb,”.

05.

I§ 43, stk. 3,der bliverstk. 1, ændres ”§ 11 A, stk.1, nr. 5,” til: ”§ 11 A, stk. 1,nr. 4,”.

06.

I§ 52, stk. 2,ændres”litra d” til: ”litra e”.
Side 13
fælle, samlever, jf. § 2, nr. 4,litra d, børn eller stedbørnunder 24 år.
Stk. 2.§ 1, nr. 1-6, 12, 21,22, 24-52, 57 og 62, og § 2har virkning fra og medindkomståret 2010, jf. dogstk. 9 og 12.Stk. 3.§ 1, nr. 7-9, 13-18,20 og 23, har virkning fraden 1. juli 2009.---Stk. 7.§ 1, nr. 60, har virk-ning for anmodninger omoverførsler, der sker den 20.marts 2009 eller senere.Stk. 8.§ 1, nr. 61, har virk-ning for overførsler, der fo-retages den 1. januar 2010eller senere.Stk. 9.Er der vedrørende enpensionsordning omfattet afden indtil ikrafttrædelsen afdenne lov gældende affat-telse af pensionsbeskat-ningslovens §§ 8 eller 11 Aeller en ophørende livrente,der er oprettet før ind-komståret 2010, og hvorpræmie- eller bidragsperio-den er mindst 10 år, truffetaftale om indbetalinger, deroverstiger beløbsgrænsen ipensionsbeskatningslovens§ 16, stk. 2, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 35, kanpræmierne eller bidraget tilordningen opdeles, såledesat præmier eller bidrag forindkomståret 2010 og sene-re indkomstår, der oversti-ger beløbsgrænsen, hvoriogså medregnes eventuellefradrags- eller bortseelses-berettigede beløb omfattetaf stk. 10, 11 og 13, indsæt-tes på en pensionsordningmed løbende udbetalinger,bortset fra en ophørendelivrente. Pensionsbeskat-ningslovens § 18 A i denindtil ikrafttrædelsen afdenne lov gældende affat-telse finder fortsat anven-delse på pensionsordninger

4)

Istk. 2ændres ”og 62”til: ”, 04, 06 og 62”.[Ikrafttrædelsesbestemmelsefor lovforslagets § 1, nr. 04og 06, jf. ændringsforslagnr. 2 og 3]

5)

”Stk.3.§ 1, nr. 7-8, 13-16, 20, 23, 02 og 05 harvirkning fra den 1. juli 2009.§ 1, nr. 9, 17, 18 og 03, harvirkning fra og med den 1.januar 2010.”[Ændret ikrafttrædelsestids-punkt for ophævelse af al-dersgrænsen for oprettelseaf kapitalpensioner ogikrafttrædelsesbestemmelsefor lovforslagets § 1, nr. 02,03 og 05, jf. ændringsfor-slag nr. 2]

6)

Istk. 7indsættes efter”eller senere”: ”, jf. dog 2.pkt. Er det af overenskomst-parterne bag en kollektivoverenskomst inden den 22.april 2009 aftalt, at arbejds-tager har mulighed for enforhøjet pensionsudbetalingi de første 10 år eller mereefter pensioneringen efter enpå forhånd fastsat nøgle,finder den indtil ikrafttræ-delsen af denne lov gælden-de affattelse af pensionsbe-skatningslovens § 41, stk. 1,nr. 1, anvendelse på over-førsler i overensstemmelsemed den fastsatte nøgle, ind-til næste generelle overens-komstfornyelse sker.”[Særlig overgangsregel foroverførsler fra livsvarig liv-rente til ophørende livrente]

7)

Istk. 8ændres ”1. januar2010” til: ”1. juli 2009”.[Ændring af ikrafttrædelses-tidspunkt for muligheden forSide 14
som nævnt i 1. pkt., der eroprettet den 22. april 2009eller senere. Pensionsbe-skatningslovens § 21 A,stk. 2, som affattet ved den-ne lovs § 1, nr. 50, finderikke anvendelse på pensi-onsordninger som nævnt i1. pkt., der er oprettet den22. april 2009 eller senere.Stk. 10. Er der vedrørendeen pensionsordning omfat-tet af den indtil ikrafttræ-delsen af denne lov gæl-dende affattelse af pensi-onsbeskatningslovens §§ 8eller 11 A eller en ophøren-de livrente, der er oprettetfør indkomståret 2010, jf.dog stk. 12, foretaget kapi-talindskud, der er fordelt ef-ter pensionsbeskatningslo-vens § 18, stk. 3, i den indtilikrafttrædelsen af denne lovgældende affattelse, kanfradragsfordelingsbeløbvedrørende 2010 og senereindkomstår, uanset at deoverstiger beløbsgrænsen ipensionsbeskatningslovens§ 16, stk. 2, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 35, fort-sat fradrages i de respektiveindkomstår. Tilsvarendegælder for pensionsordnin-ger omfattet af den indtilikrafttrædelsen af denne lovgældende affattelse af pen-sionsbeskatningslovens§§ 8 eller 11 A og ophøren-de livrenter, der er oprettetfør indkomståret 2010, jf.dog stk. 12, og hvor præ-mie- eller bidragsperiodener udløbet senest i 2009. Erpræmie- eller bidragsperio-den ikke udløbet senest i2009, kan fradragsforde-lingsbeløb vedrørende 2010og senere indkomstår, uan-set at de overstiger beløbs-grænsen i pensionsbeskat-
overførsel til ratepension ef-ter efterlønsalderens opnåel-se]

8)

Istk. 9ændres ”stk. 10,11 og 13” til: ”stk. 10 og12”.[Konsekvensændring somfølge af forslaget om, at lov-forslagets 3, stk. 11, udgår]

9)

Stk. 10affattes således:”Stk.10.Er der vedrøren-de pensionsordninger omfat-tet af den indtil ikrafttrædel-sen af denne lov gældendeaffattelse af pensionsbeskat-ningslovens §§ 8 eller 11 Aeller ophørende livrenter,der er oprettet før indkomst-året 2010, jf. dog stk. 11, fo-retaget kapitalindskud, derer fradragsfordelt og fradra-get efter reglerne i pensi-onsbeskatningslovens § 18, iden indtil ikrafttrædelsen afdenne lov gældende affattel-se, kan de pågældende fra-dragsfordelingsbeløb vedrø-rende 2010 og senere ind-komstår fortsat fradrages ide respektive indkomstår.Tilsvarende gælder for pen-sionsordninger omfattet afden indtil ikrafttrædelsen afdenne lov gældende affattel-se af pensionsbeskatnings-lovens §§ 8 eller 11 A ogophørende livrenter, der eroprettet før indkomståret2010, jf. dog stk. 11, oghvor præmie- eller bidrags-perioden er udløbet senest i2009. Overstiger de pågæl-dende fradragsfordelingsbe-løb tilsammen ikke beløbs-grænsen i pensionsbeskat-ningslovens § 16, stk. 2,som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 35, kan den skatte-pligtige vælge at foretage etfradrag op til den nævnteSide 15
ningslovens § 16, stk. 2,som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 35, fortsat fradragesi de respektive indkomstår,såfremt de resterende præ-mier eller bidrag fra 1. ja-nuar 2010 sker til en livsva-rig livrente. Fradragsforde-lingsbeløb svarende til deresterende præmier eller bi-drag anses at vedrøre densidste del af fradragsforde-lingsforløbet.Stk. 11.Er der vedrørendeen pensionsordning omfat-tet af den indtil ikrafttræ-delsen af denne lov gæl-dende affattelse af pensi-onsbeskatningslovens §§ 8eller 11 A eller en ophøren-de livrente, der er oprettetfør indkomståret 2010, be-regnet fradragsfordelingsbe-løb vedrørende 2010 og se-nere indkomstår, der ikkeoverstiger beløbsgrænsen ipensionsbeskatningslovens§ 16, stk. 2, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 35, fra-drages disse fradragsforde-lingsbeløb efter reglerne iden indtil ikrafttrædelsen afdenne lov gældende affat-telse af pensionsbeskat-ningslovens §§ 18, stk. 3-5,jf. dog stk. 12. Den skatte-pligtige kan dog vælge atforetage et årligt fradrag optil beløbsgrænsen i pensi-onsbeskatningslovens § 16,stk. 2, som affattet ved den-ne lovs § 1, nr. 35, indtilsamtlige præmier (bidrag)og indskud er bragt til fra-drag. Valget i det enkelteindkomstår er ikke binden-de for de følgende ind-komstår.Stk. 12.Stk. 10 og 11 gælderikke kapitalindskud og pen-sionsaftaler med en korterepræmie- eller bidragsperiode
beløbsgrænse, indtil samtli-ge præmier (bidrag) og ind-skud er bragt til fradrag.Valget i det enkelte ind-komstår er ikke bindendefor de følgende indkomstår.Er præmie- eller bidragspe-rioden ikke udløbet senest i2009, kan fradragsforde-lingsbeløb vedrørende 2010og senere indkomstår fortsatfradrages i de respektiveindkomstår, såfremt de re-sterende præmier eller bi-drag fra den 1. januar 2010sker til en pensionsordningmed løbende udbetalinger,bortset fra en ophørende liv-rente. I modsat fald finder 3.og 4. pkt. tilsvarende an-vendelse. Fradragsforde-lingsbeløb svarende til deresterende præmier eller bi-drag anses i tilfælde omfat-tet af 5. pkt. at vedrøre densidste del af fradragsforde-lingsforløbet.”[Sammenskrivning og præ-cisering af lovforslagets § 3,stk. 10 og 11]

10)

Stk.11udgår.[Ophævelse af det selvstæn-dige stykke om fradragsfor-delingsbeløb under 100.000kr.]

11)

Istk. 12ændres ”stk. 10og 11” til: ”stk. 10”.[Konsekvensændring somfølge af forslaget om, at lov-forslagets § 3, stk. 11, ud-går]
Side 16
end 10 år, der er aftalt den22. april 2009 eller senere.For kapitalindskud og pensi-onsaftaler med en korterepræmie- eller bidragsperiodeend 10 år, der er aftalt den22. april 2009 eller senere,gælder, at fradragsforde-lingsbeløb vedrørende 2010og senere indkomstår knyttettil forfaldne præmier og bi-drag for 2009 bortfalder,medmindre et beløb svarendetil det nævnte fradragsforde-lingsbeløb overføres til enpensionsordning med løben-de udbetalinger, bortset fraen ophørende livrente. Over-førsel skal ske senest den 30.december 2009. For pensi-onsaftaler med en korterepræmie- eller bidragsperiodeend 10 år, der er aftalt den22. april 2009 eller senere,gælder endvidere, at fra-dragsfordelingsbeløb vedrø-rende 2010 og senere ind-komstår knyttet til præmierog bidrag for 2010 og senerebortfalder, medmindre denpågældende pensionsopspa-rer opdeler den årlige indbe-taling, således at der på rate-pensionen eller den ophøren-de livrente højst indbetales etbeløb svarende til beløbs-grænsen i pensionsbeskat-ningslovens § 16, stk. 2, somaffattet ved denne lovs § 1,nr. 35, fratrukket eventuelleandre fradrag eller bortseel-sesbeløb knyttet til indskudpå ratepension eller ophøren-de livrenter. Pensionsbeskat-ningslovens § 18 A i den ind-til ikrafttrædelsen af dennelov gældende affattelse fin-der fortsat anvendelse påpensionsordninger somnævnt i 1. pkt. § 21 A, stk. 2,som affattet ved denne lovs§ 1, nr. 50, finder ikke an-vendelse på pensionsordnin-Side 17
ger som nævnt i 1. pkt.
Side 18