Skatteudvalget 2008-09
L 200 Bilag 17
Offentligt
689798_0001.png
689798_0002.png
689798_0003.png
J.nr. 2009-321-0013Dato: 20. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 200 – Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lovom ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til rateordnin-ger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse afrate- og kapitalpensionsordninger samt forhøjelse af aldersgrænsen forudbetaling af kapitalpensionsordninger m.v.).Hermed sendes kommentar til henvendelse af 15. maj 2009 fra Finansrå-det (L 200 - bilag 14).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Finansrådet har den 15. maj 2009 henvendt sig til Folketingets Skatteudvalg om tre forholdi lovforslaget.Afklarende kommentarer - § 3, stk. 9, 10 og 12Finansrådet anfører for detførste,at der under bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 9,§ 3, stk. 10, og § 3, stk. 12, anvendes udtrykkene ”pensionsordning med løbende udbetalin-ger” såvel som ”livsvarig livrente”. Finansrådet beder om, at hvis det kan bekræftes, at derer tale om samme type pensionsordning uagtet den forskellige betegnelse, rettes bemærk-ningerne til, så de ikke for fremtiden efterlader tvivlHertil bemærkes:Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 9, at i ordninger med en præmie- eller bidragsperiodepå mindst 10 år, hvor præmien overstiger 100.000 kr., kan det overskydende beløb indsæt-tes på ”en pensionsordning med løbende udbetalinger, bortset fra en ophørende livrente”.For så vidt angår lovforslagets § 3, stk. 10, som jeg har foreslået nyaffattet ved mit æn-dringsforslag af 14. maj 2009, anvendes ligeledes udtrykket ”en pensionsordning med lø-bende udbetalinger, bortset fra en ophørende livrente”.I lovforslagets § 3, stk. 12, er det fastsat, at for kapitalindskud foretaget efter den 22. april2009, kan ikke-fradragsberettigede beløb overføres til ”en pensionsordning med løbendeudbetalinger, bortset fra en ophørende livrente”.Det tilføjes for god ordens skyld, at det ikke er muligt at stille ændringsforslag alene til be-mærkningerne i et lovforslag men kun til lovteksten.Afgift ved ophævelse af kapitalpensionFinansrådet henviser for detandettil afvisningen i høringsskemaet af at nedsætte afgiftenved udbetaling af kapitalpensioner fra 40 pct. til 37 pct. Finansrådet anfører, at kapitalpen-sioner har udgjort en væsentlig del af den samlede pensionsopsparing for personer med re-lativt lave indkomster. For disse personer er det pensionsformålet, der er det primære for-mål med indskud på ordningen. De pågældende personer har et særligt behov for, at densærligt enkle og fleksible pensionsopsparing, som kapitalpensionen er, ikke forringes uri-meligt eller ligefrem i mange tilfælde må frarådes..Hertil bemærkes:Det fremgår af kommentaren til høringssvaret fra Finansrådet, at formålet med lovforslageter at gøre det skattemæssigt mindre attraktivt at indskyde med fradragsret på mere opspa-ringsprægede ordninger og ordninger, der ikke er livsvarige. Der er derfor ingen planer omat nedsætte afgiftssatserne for udbetalinger af kapitalpensionsordninger.Side 2
Begunstigelsen af kapitalordninger er knyttet til den lave beskatning af afkastet. På grundaf forskellene i skatteværdien af fradrag af indskud og afgiften af udbetalinger, kræver detfremadrettet en længere tidshorisont for, at opsparing i kapitalpensionsordninger er skatte-mæssigt fordelagtig.I skattereformen bliver kapitalpensioner tilgodeset på to andre måder. For det første forhø-jes aldersgrænsen for, hvornår en kapitalpensionsordning senest skal hæves, med 5 år. Forpersoner med en efterlønsalder på 60 år indebærer forslaget, at kapitalpensionsordningenskal udbetales i perioden mellem det fyldt 60. år og det fyldte 75. år. For det andet foreslåsdet, at aldersgrænsen for, hvornår en kapitalpension senest skal være oprettet, ophæves.Henvendelsen giver mig fortsat ikke anledning til at overveje en nedsættelse af afgiftssat-sen af udbetalinger som foreslået af Finansrådet.Arbejdsgiveradministrerede ordninger og loftet på 100.000 kr.Finansrådet foreslår for dettredje,at alle arbejdsgiverordninger fritages for 100.000 kr.’sgrænsen i en periode, f. eks. to år. Herved opnås, at de ordninger, hvor der for en længereperiode er aftalt præmier på mere end 100.000 kr., kan fortsætte. Finansrådet gentager end-videre ønsket fra den eksterne høring om, at 100.000 kr.’s loftet kan overføres mellem æg-tefæller. Specielt i familier med uensartede indkomstforhold, hvor den ene ægtefælle har enhøj indkomst, og den anden har en lav indkomst, eller hvor den ene ægtefælle har varieren-de indkomst, ville et fælles loft for ægtepar kunne få betydning.Hertil bemærkes:For så vidt angår ønsket om at friholde firmapensionsordninger fra loftet på 100.000 kr. i enovergangsperiode henvises til kommentaren til henvendelsen af 11. maj 2009 fra Forsikring& Pension (L 200 – bilag 8).For så vidt angår ønsket om, at der skal gælde et fælles loft for ægtepar, kan jeg henvise tilkommentaren til høringssvaret fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer. Heri er an-ført, at såfremt et ægtepar har et forsørgelsesbehov i pensionisttilværelsen, der ikke kan fi-nansieres ved årlige indskud på 100.000 kr. fra den ene af ægtefællerne, er der mulighed forat foretage supplerende indbetalinger på en livsvarig livrente uden et årligt loft for fradra-gets størrelse.Finansrådets henvendelse giver mig fortsat ikke anledning til at foreslå et fælles loft for æg-tepar på 200.000 kr.
Side 3