Skatteudvalget 2008-09
L 200 Bilag 2
Offentligt
671662_0001.png
671662_0002.png
671662_0003.png
671662_0004.png
671662_0005.png
671662_0006.png
671662_0007.png
671662_0008.png
671662_0009.png
671662_0010.png
671662_0011.png
671662_0012.png
671662_0013.png
671662_0014.png
671662_0015.png
671662_0016.png
671662_0017.png
671662_0018.png
671662_0019.png
671662_0020.png
671662_0021.png
671662_0022.png
671662_0023.png
671662_0024.png
671662_0025.png
671662_0026.png
671662_0027.png
671662_0028.png
671662_0029.png
671662_0030.png
671662_0031.png
671662_0032.png
671662_0033.png
671662_0034.png
671662_0035.png
671662_0036.png
J.nr. 2009-321-0013Dato:22. april 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt demodtagne høringssvar vedrørende forslag til lov om æn-dring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring afforskellige skattelove (Loft for indbetalinger til rateordnin-ger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen foroprettelse af rate- og kapitalpensionsordninger samt forhø-jelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensions-ordninger m.v.).
Kristian Jensen/Birgitte Christensen
Høringsskema indeholdende høringssvar og kommentarer hertil vedrørende forslag til lov om æn-dring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalin-ger til rateordninger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af rate- ogkapitalpensionsordninger samt forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordnin-ger m.v.).

Organisationer

Bemærkninger i høringssvar

Kommentar til bemærkninger

Akademikernes Centralorganisation AC er opmærksom på, at der fortsat Udligningsskatten er ikke en del af(AC)pågår forhandlinger om den endeli- nærværende lovforslag.ge udformning af dette element iforårspakken.Når der er udarbejdet udkast til lov-forslag med en model for udform-AC henviser til beregninger foreta- ningen af udligningsskatten på storeget af Forsikring & Pension, der vi- pensionsudbetalinger i overens-ser, at skatten vil ramme mere end stemmelse med aftalen omForårs-pakke 2.0,vil dette blive sendt på60 pct. af alle akademikere.ekstern høring, og de høringssvar,For en væsentlig del af disse gæl- der afgives til lovforslaget, vil bliveder, at pensionsopsparing i en kol- kommenteret.lektiv pensionsordning, der medfø-rer pensionsudbetalinger overtopskattegrænsen, vil være mindreattraktiv end alternativ opsparing(eksempelvis opsparing i fast ejen-dom).For privat ansatte akademikere an-sat i henhold til en individuel kon-trakt vil det oftest være muligt atændre denne således, at pensionsde-len udbetales som løn med den nyelavere marginalskat. For offentligtansatte akademikere vil dette ikkevære muligt med de nuværende af-taler om obligatorisk pensionsind-betaling. De offentligt ansatte vilsåledes i en række tilfælde væretvunget til at indbetale til pensions-ordninger, hvorfra udbetalinger ud-løser særskatten uanset, at indbeta-lingen kun kan fradrages i den nyelavere marginalskat.I denne situation vil det ikke væreholdbart for de akademiske organi-sationer som parter i et kollektivtaftalesystem at fastholde obligatori-ske pensionsordninger, således somde er aftalt i dag. Det vil ikke væreholdbart, at ens egen organisationer med til at gennemføre tvungnepensionsordninger i en situation,Side 2
hvor det er klart mere økonomiskattraktivt at foretage alternativ op-sparing.Det skønnes ikke muligt at formule-re generelle regler, der begrænserkravet om at være omfattet af enkollektiv pensionsindbetalingsfor-pligtelse til kun at vedrøre personer,der ikke ”rammer loftet” for beta-ling af særskat.Indførelse af en særskat på storepensionsudbetalinger må såledesvurderes at ville medføre et over-enskomstkrav om fuld valgfrihedfor indbetaling til pension i de kol-lektive pensionsordninger, der i dagfindes på det offentlige område forakademikere.AgroSkatDer henvises til kommentaren tilForsikring & Pension, hvor det an-føres, at overgangsreglerne ændres,således at fradragsfordelingsbeløb,der vedrører kapitalindskud m.v.foretaget i indkomståret 2009 ogAgroSkat anbefaler, at der indføres tidligere indkomstår, som hovedre-en valgfri overgangsordning for ra- gel fortsat kan fradrages i ind-tepensionsordninger med kapital- komståret 2010 og efterfølgendeindskud m.v., der er oprettet før den indkomstår indtil fradragsforde-20. marts 2009, og hvor det årlige lingsbeløbet er fradraget fuldt ud.fradragsfordelingsbeløb overstiger Der vil således ikke være behov for100.000 kr. Ordningen foreslås ud- den af AgroSkat foreslåede over-formet som den valgfri ordning igangsregel.lovudkastet § 2, stk. 10, idet fradra-get kan opnås ved blot at forlænge De foreslåede regler i § 21 A for ra-fradragsperioden.tepensionsordninger er udformet påsamme måde som de gældende reg-AgroSkat anbefaler for så vidt an- ler om fradrags- og bortseelsesretgår selvstændigt erhvervsdrivende, for indskud på kapitalpensionsord-at indskud på en ratepensionsord- ninger. Det findes ikke hensigts-ning m.v. i perioden frem til 2014, mæssigt, at der skal gælde forskel-der ikke kan fratrækkes i et ind-lige regler for ordningerne.komstår, idet indskuddet overstiger30 pct. af overskud af selvstændig Dertil kommer, at en regel som fo-erhvervsvirksomhed, kan overføres reslået af AgroSkat vil kunne resul-til fradrag i det følgende indkomst- tere i en fremførsel af fradrag i enår, således at det ikke skal tilbage- meget lang årrække. Et engangsind-betales efter den foreslåede regel i skud på 2 mio. kr. vil således skullepensionsbeskatningslovens § 21 A. fremføres i 19 år. Heller ikke det vilvære hensigtsmæssigt.Den regel, som AgroSkat foreslårom overførsel til senere indkomstår,er derfor ikke imødekommet.Side 3
AgroSkat kommenterer dels over-gangsreglerne vedrørende indskudpå ratepensionsordninger, dels op-fyldningsfradraget for selvstændigterhvervsdrivende.
Center for Kvalitet i Erhvervsregu- CKR finder, at forslaget ikke på-lering (CKR)lægger danske virksomheder admi-nistrative byrder.Danmarks Automobilforhandlerforening (DAF)Dansk AktionærforeningDAF har ingen bemærkninger tillovforslaget.Dansk Aktionærforening kan ikkestøtte et loft på 100.000 kr. for fra-dragsberettigede indskud på rate-pensionsordninger m.v. Foreningenanfører nærmere, at der er tale omet meget indgribende forslag forborgere, der har lagt en langsigtetplan for opsparing og investeringermed henblik på at sikre de pensi-onsvilkår, den enkelte ønsker.Med det foreslåede loft for fra-dragsberettigede indskud på100.000 kr. på ratepensionsordnin-ger m.v. sidestilles alle skatteydere,der ønsker at foretage opsparing påratepensionsordninger m.v. Et loftpå 100.000 kr. vurderes at give alleen rimelig mulighed for at spare optil pension via ratepensionsordnin-ger.Herudover er der fortsat gode mu-ligheder for at foretage pensionsop-sparing i kapitalpensionsordningerog livsvarige livrenter.Dansk DetailÅrsagen til, at der foreslås et årligtloft på 100.000 kr. for fradrags- ogbortseelsesberettigede indskud påratepensionsordninger er, at storeindskud på sådanne ordninger ilangt højere grad end store indskudpå livsvarige livrenter må anses attilgodese andre formål end egentligepensionsformål. Dette gælder såvelselvstændigt erhvervsdrivende somDansk Detail peger på 3 problem- alle andre skatteydere. Med forsla-get om et loft på 100.000 kr. forstillinger i lovudkastet.fradrags- og bortseelsesberettigedeFor detførstepeger Dansk Detail indskud på ratepensionsordningerpå, at selvstændigt erhvervsdriven- m.v. sidestilles lønmodtagere ogdes indskud på ratepensionsordnin- selvstændigt erhvervsdrivende.ger m.v. varierer med indkomsten.Et loft på 100.000 kr. for fradrags- Uanset at selvstændigt erhvervsdri-berettigede indskud rammer derfor vende har varierende indkomster,selvstændigt erhvervsdrivende, der anses et loft på 100.000 kr. for fra-har varierende indkomster. Derud- dragsberettigede indskud på rate-over vil et loft også ramme selv-pensionsordninger m.v. at tilgodesestændigt erhvervsdrivende, der er selvstændigt erhvervsdrivendes be-kommet sent i gang med pensions- hov for pensionsopsparing. Selv-opsparing.stændigt erhvervsdrivende vil i enovergangsperiode fra 2010 til 2014For detandeter de nuværende be- fortsat have mulighed for at anven-stemmelser om ratepensionsordnin- de 30 pct.'s reglen på ratepensions-ger m.v. velkendte og gennemskue- ordninger m.v. Herefter vil selv-lige, og et loft over fradragsberetti- stændigt erhvervsdrivende fortsatgede indskud på 100.000 kr. kom- have mulighed for at anvende 30plicerer reglerne unødigt.pct.’s reglen på livsvarige livrenterved siden af muligheden for at ind-For dettredjevil loftet på 100.000 skyde 100.000 kr. på en rateord-kr. for fradragsberettigede indskud ning. Det indebærer, at de selvstæn-Dansk Detail finder, at det kan dis-kuteres, om der skal være et loft forindskud på ratepensionsordningerm.v., idet et lavt loft kan have enrække negative konsekvenser forselvstændigt erhvervsdrivende, her-under selvstændigt erhvervsdriven-de, der driver deres virksomhed iselskabsform.Side 4
på ratepensionsordninger m.v. for-ringe selvstændigt erhvervsdriven-des muligheder for at sprede risiko-en.Dansk Detail foreslår, at loftet forfradragsberettigede indskud på ra-tepensionsordninger m.v. fastsættestil 250.000 kr., at virkningstids-punktet for de foreslåede regler ge-nerelt fastsættes til 2015, at der vedindførelse af et loft tillades et mak-simalt indskud, der opgøres rullen-de over f.eks. 5 år og, at der sker enligestilling af indskudsreglerne påratepensioner m.v.
digt erhvervsdrivende fra 2015 i re-aliteten er stillet bedre end i dag,idet de samlet vil kunne indskyde etstørre beløb på pensionsopsparingmed fradragsret, end de kan i dag.Endelig videreføres de gunstige reg-ler i pensionsbeskatningsloven omophørspension uændret. Det sikrer,at selvstændigt erhvervsdrivende,der opnår en skattepligtig fortjene-ste ved afståelse af deres erhvervs-mæssige virksomhed, kan indskydefortjenesten på en ratepensionsord-ning m.v. med fradragsret. Dog kander maksimalt indskydes 2.507.900kr. (2010-niveau) med fradragsret.Med forslaget om at indføre et loftpå 100.000 kr. for fradrags- og bort-seelsesberettigede indskud på rate-pensionsordninger m.v. opnås dersamtidig en stærk forenkling af re-gelsættet om ratepensionsordninger,idet bl.a. fradragsfordelings- og ef-terbeskatningsreglerne foreslås op-hævet for ratepensionsordningerm.v.Uanset at der indføres et loft på100.000 kr. for fradrags- og bort-seelsesberettigede indskud på rate-pensionsordninger, vil selvstændigterhvervsdrivende have gode mulig-heder for at placere den samledepensionsopsparing fordelt på en vif-te af ordninger, der imødekommerden enkeltes behov bedst muligt,dvs. på livsvarige livrenter, ophø-rende livrenter, ratepensionsordnin-ger, kapitalpensionsordninger ogved opsparing i virksomheden.En forhøjelse af det foreslåede loftover fradragsberettigede indskud påratepensionsordninger fra 100.000kr. til 250.000 kr., vil medføre, atder ikke fuldt ud opnås det merpro-venu, der skal finansiere de skatte-lettelser, som regeringen og DanskFolkeparti har aftalt ved Forårspak-ke 2.0. Det samme gælder en gene-rel ændring af virkningstidspunktettil 2015.Aftalen mellem regeringen ogDansk Folkeparti om ForårspakkeSide 5
2.0 forringer ikke muligheden for atforetage pensionsopsparing. Sam-mensætningen af den samlede pen-sionsopsparing ændres imidlertid,således at egenforsørgelse i hele al-derdommen i form af livsvarige liv-renter begunstiges i videre udstræk-ning end ratepensionsordningerm.v., der alene opfylder målet omegenforsørgelse i en del af alder-dommen. Dansk Details forslag omat indføre en beløbsgrænse, hvor detmaksimale indskud opgøres rullen-de over f.eks. en periode på 5 år, vilmedføre, at reglerne i pensionsbe-skatningsloven bliver unødigt kom-plicerede. Der vil i realiteten væretale om at fremføre den uudnyttededel af loftet for et indkomstår til etefterfølgende indkomstår. En sådankompliceret ordning er fravalgt, idetindkomstudjævningsmulighederneherved forøges. Selvstændigt er-hvervsdrivende mulighed for at fo-retage indkomstudjævning må ansesfor tilgodeset på rimelig vis via reg-lerne om virksomhedsordningen ivirksomhedsskatteloven. Både deforeslåede og de gældende regleranses således at give selvstændigterhvervsdrivende mulighed for atforetage en rimelig pensionsopspa-ring.De foreslåede regler om et loft på100.000 kr. for fradragsberettigedeindskud på ratepensionsordningerm.v. ligestiller alle indskydere, idetselvstændigt erhvervsdrivende dogtilgodeses yderligere i en over-gangsperiode indtil 2015, hvor 30pct.’s reglen fortsat finder anven-delse for indskud på ratepensions-ordninger m.v. Med de foreslåederegler vil en bestemt juridisk struk-tur for virksomheden fra og med2015 være underordnet.Dansk ErhvervDansk Erhverv finder det afgørendevigtigt, at reglerne om ophørspensi-ons for selvstændigt erhvervsdri-vende m.fl. bibeholdes.De gældende regler om ophørspen-sions berøres ikke af det foreslåedeloft over fradrags- og bortseelsesbe-rettigede indskud på ratepensions-ordninger m.v. Der henvises tilDansk Erhverv er endvidere af den kommentaren til Dansk Detail.opfattelse, at indførelse af et loft på100.000 kr. for fradrags- og bort- Der henvises til kommentaren tilseelsesberettigede indskud på rate- Dansk Detail for så vidt angårSide 6
pensionsordninger m.v. er proble-matisk i forhold til aftaler, som ar-bejdsgivere og arbejdstagere indgåromkring lønnen. Dette er særligt etproblem i forhold til medarbejdere,der først sent i deres karriere påbe-gynder pensionsopsparing. Loftetvil efter Dansk Erhvervs opfattelsestille mange lønmodtagere ufor-holdsmæssigt dårligt i pensionist-tilværelsen.Dansk Erhverv er videre af den op-fattelse, at selvstændigt erhvervs-drivendes muligheder for at indbe-tale beløb til ratepensionsordningerforringes betydeligt.Dansk Erhverv anbefaler på denbaggrund, dels at 30 pct.’s reglenfor selvstændigt erhvervsdrivendefastholdes for så vidt angår indskudpå ratepensionsordninger m.v., idetder dog maksimalt kan indskydes250.000 kr. pr. år, dels at der etab-leres en rullende opgørelse, dermedfører, at gode og dårlige år ud-jævnes, således at fradragsbeløb,der ikke kan udnyttes i et ind-komstår, kan fremføres til senereindkomstår, dels at der sikres en li-gestilling af reglerne for indskud påratepensionsordninger, så de er ensfor selvstændigt erhvervsdrivende,for virksomheder drevet i selskabs-form og for lønmodtagere.Dansk Landbrug/LandbrugsraadetDansk Landbrug/Landbrugsraadethar ingen bemærkninger til lovfors-laget, men har henvist til DanskLandbrugsrådgivning kommentarer.Dansk Landbrugsrådgivning anmo-der om at få oplyst, om en skatte-yder, der f.eks. indskyder 150.000kr. på en ratepensionsordning i2010, kan overføre det resterendefradrag på 50.000 kr. til et senereindkomstår.
Dansk Erhvervs bemærkninger om,at det foreslåede loft forringer selv-stændigt erhvervsdrivende opspa-ringsmuligheder til pension.
Efter aftalen mellem regeringen ogDansk Folkeparti om Forårspakke2.0 er loftet over fradrags- og bort-seelsesberettigede indskud på rate-pensionsordninger m.v. fastsat til100.000 kr. Loftet gælder for alle,idet der dog i en overgangsperiodefra 2010 til 2014 er fastsat en over-gangsregel for selvstændigt er-hvervsdrivende, der i denne periodefortsat kan indskyde et beløb sva-rende til op til 30 pct. af overskud-det fra selvstændig erhvervsvirk-somhed på en ratepensionsordningm.v. Fra og med indkomståret 2015vil loftet imidlertid gælde for alle.Fremførsel af et ikke-udnyttet fra-dragsbeløb for et år til et senereindkomstår vil bl.a. komplicere re-gelsættet unødigt, jf. også kommen-taren til henvendelsen fra DanskDetail, hvortil der henvises.
Dansk Landbrugsrådgivning
Det foreslåede loft på 100.000 kr. eret årligt loft. I Dansk Landbrugs-rådgivnings eksempel kan der såle-des ikke overføres 50.000 kr. til2011. Skatteyderen kan derimodvælge at få det overskydende beløbudbetalt, jf. den foreslåede affattelseaf pensionsbeskatningsloven § 21A. På den måde kan skatteyderen fåfradragsret for 50.000 kr. i 2011,hvis beløbet indskydes på ratepen-sionsordningen i 2011. Udbetalin-gen efter § 21 A er afgiftsfri, hvilketer præciseret i lovteksten.
Side 7
Dansk Landbrugsrådgivning anmo- Det kan bekræftes, at eksemplet ne-der om at få oplyst, om eksemplet derst på side 26 er korrekt.nederst på side 26 i lovforslaget erkorrekt.Dansk Landbrugsrådgivning finder,at der ikke er taget tilstrækkeligthensyn til selvstændigt erhvervsdri-vende med svingende indkomster,idet 30 pct.’s reglen for disse af-skaffes.30 pct.’s reglen for selvstændigt er-hvervsdrivende videreføres i enovergangsperiode fra 2010-2014,således at der i denne periode kanindbetales et beløb svarende til optil 30 pct. af overskuddet på en rate-pensionsordning m.v. 30 pct.’s reg-len videreføres endvidere uændretfor så vidt angår andre pensionsord-ninger med løbende udbetalingerend ophørende livrenter, dvs. førstog fremmest livsvarige livrenter.Selvstændigt erhvervsdrivendes be-hov for pensionsopsparing anses så-ledes tilgodeset på betryggende vis.Det kan bekræftes, at selvstændigterhvervsdrivende fra og med ind-komståret 2015 kan indskyde et be-løb svarende til op til 30 pct. afvirksomhedens overskud på en livs-varig livrente. Samtidig kan denselvstændigt erhvervsdrivende ind-skyde op til 100.000 kr. på en rate-pensionsordning m.v.Det kan bekræftes, at indskud på enlivsvarig livrente i indkomståret2010 er omfattet af de gældenderegler i pensionsbeskatningslovens§ 18.
Dansk Landbrugsrådgivning spør-ger, om det er korrekt forstået, atselvstændigt erhvervsdrivende iindkomståret 2015 kan indskyde optil 30 pct. af virksomhedens over-skud på en livsvarig livrente og optil 100.000 kr. på en ratepensions-ordning m.v., der er omfattet af detforeslåede loft.Dansk Landbrugsrådgivning ønskeroplyst, om indskud på en livsvariglivrente efter 1. januar 2010 er om-fattet af de gældende fradragsforde-lingsregler i pensionsbeskatnings-loven § 18, således at der kan væl-ges mellem 1/10 reglen, det almin-delige opfyldningsfradrag på46.000 kr. samt for selvstændigt er-hvervsdrivende 30 pct.’s reglen.Dansk Landbrugsrådgivning anbe-faler, at det almindelige opfyld-ningsfradrag i pensionsbeskatnings-loven § 18 på 46.000 kr. forhøjes til100.000 kr. samt at der ikke skalvære en øvre grænse for indskud pålivsvarige livrenter.
Det ligger uden for lovforslagetsrammer at forhøje det almindeligeopfyldningsfradrag i pensionsbe-skatningslovens § 18. Efter gælden-de regler er der ingen øvre grænsefor fradragsberettigede indskud pålivsvarige livrenter, idet fradragetfor kapitalindskud m.v. fordelesover en periode på 10 år. Lovforsla-get ændrer ikke herved.
Danske Advokater
Vilkårene for de enkelte pensions- Foreningens bemærkninger vedrørerog forsikringsordninger oprettet ef- overgangsreglerne.ter pensionsbeskatningslovens § 8eller § 11 A eller efter reglerne om Der henvises derfor i det hele tilSide 8
ophørende livrenter er meget for-skellige.De kan være betinget af en rækkeforskellige forhold, eksempelvis afforsikringsmæssig karakter, der gør,at de kan være meget vanskelige atændre.En skatteyder bør for så vidt angårallerede etablerede og for skatte-yderen forpligtende pensions- ogforsikringsordninger stilles skatte-mæssigt som på tidspunktet, hvoraftalen indgås. Det gælder både irelation til fradragsretten på tids-punktet, hvor indskuddet sker, og irelation til vilkårene i henhold tilden indgåede aftale.Det strider mod grundlæggenderetssikkerhedsprincipper, at skatte-yderen ved en ændring i henhold tilden for skatteyderen indgåede for-pligtende pensionsordning og påfø-res tab. Da der ikke kan oprettesnye aftaler om pensions- og forsik-ringsordninger omfattet af de oven-nævnte regler, og da de eksisteren-de aftaler pr. definition har et udløbinden for en overskuelig tidshori-sont, og i betragtning af, at udbeta-lingerne forventeligt i et stort om-fang vil blive omfattet af tillægs-pensionsbeskatningen på 9 pct. fin-der foreningen, at det af retssikker-hedsmæssige grunde bør være mu-ligt efter overgangsbestemmelserneat gennemføre de allerede indgåedepensionsordninger i overensstem-melse med de aftalte vilkår og medden skattemæssige konsekvens, atder er fradragsret for indskuddene ifuldt omfang som hidtil. Samtidigforeslås det, at de foreslåede alter-native løsninger i form af overførselaf en del af indskuddene til en livs-varig livrente eller til en ordninguden fradragsret skal være mulig.DatatilsynetDe Samvirkende KøbmændDatatilsynet har ingen bemærknin-ger til lovforslagets indhold.
kommentaren til høringssvaret fraFinansrådet.
De Samvirkende Købmænd frem- Der henvises i det hele til kommen-hæver, at det kan diskuteres, om der taren til Dansk Detail.skal være et loft for indskud på ra-tepensionsordninger m.v., og hvorSide 9
lavt dette loft skal være. Et lavt loftkan have en række negative konse-kvenser for selvstændigt erhvervs-drivende, herunder selvstændigt er-hvervsdrivende, der driver deresvirksomhed i selskabsform.Selvstændigt erhvervsdrivendesindkomster varierer med virksom-hedens resultat, således at der kanforetages større indskud i gode årend i andre år. Herudover har man-ge selvstændigt erhvervsdrivendestartet deres pensionsopsparing pået senere tidspunkt end øvrigegrupper på arbejdsmarkedet pågrund af investering i virksomhe-den.De Samvirkende Købmænd fore-slår, at loftet for fradragsberettigedeindskud på ratepensionsordningerm.v. fastsættes til 250.000 kr., atder ved indførelse af et loft tilladeset maksimalt indskud, der opgøresrullende over f.eks. 5 år, således atselvstændigt erhvervsdrivende kanudjævne gode og dårlige år, og atder sker en ligestilling af indskuds-reglerne på ratepensioner m.v.DIDI er betænkelig ved konsekven- Der henvises i det hele til kommen-serne af det foreslåede loft overtaren til Dansk Detail.fradrags- og bortseelsesberettigedeindbetalinger til ratepensionsord-ninger m.v. for så vidt angår selv-stændigt erhvervsdrivende. DI er afden opfattelse, at lovforslaget ikke irimelig grad tilgodeser selvstændigterhvervsdrivende, idet de fra 2015alene har mulighed for at indskyde100.000 kr. årligt på en ratepensi-onsordning med fradragsret.DI anfører, at selvstændigt er-hvervsdrivende har svingende ind-komstforhold, hvorfor de i gennem-snit skal have mulighed for at ind-skyde 100.000 kr. på en ratepensi-onsordning pr. år. DI foreslår, atuforbrugt indbetalingsret i et ind-komstår kan fremføres til senereindkomstår. En sådan ordning vilmed en samtidig forøgelse af be-løbsgrænsen for ophørspension ihøjere grad tilgodese selvstændigterhvervsdrivendes særlige forhold,Det ligger uden for lovforslagetsrammer at forhøje beløbsgrænsenfor fradragsberettigede indbetalin-ger til ophørspension.
Side 10
og det vil sikres, at selvstændigt er-hvervsdrivende ikke rammes eks-traordinært hårdt af det foreslåedeloft på 100.000 kr. for fradragsbe-rettigede indskud på ratepensions-ordninger.DomstolsstyrelsenFinansforbundetDomstolsstyrelsen har ingen be-mærkninger til lovforslaget.Finansforbundet er kritisk over for Der henvises til kommentaren tilforligspartiernes vurdering af for- Finanssektorens Arbejdsgiverfor-sørgelsesbehovet af egen alderdom. ening.Finansforbundet finder, at det erEn ordning som foreslået af Finans-fornuftigt, at der indføres et loftforbundet, hvor loftet skal fastsættesover fradrags- og bortseelsesberet- som en procentsats af den årligetigede indskud på ratepensionsord- bruttoløn i stedet for et fast krone-ninger m.v. Dette loft bør imidlertid beløb, vurderes at ville blive særde-fastsættes som en procentsats af den les teknisk kompliceret.årlige bruttoløn i stedet for et fastkronebeløb. Det er Finansforbun- I øvrigt vil et loft i forhold til brut-dets opfattelse, at en procentsats af tolønnen have andre fordelings-bruttolønnen på tilsvarende vis som mæssige konsekvenser end et abso-et fast kronebeløb vil kunne dæm- lut loft, idet højtlønnede i højereme op for, at der spekuleres i pen- grad vil blive tilgodeset end ved etsionsindbetalinger, der ikke kan an- absolut loft.tages at have et reelt pensionsfor-mål.Finansforbundet anfører, at ca.10.000-12.000 ansatte i den finan-sielle sektor med en bidragsprocentpå 16,25 vil kunne blive ramt afloftet, idet ratepensionsordninger ermeget udbredt i den finansielle sek-tor.Finansforbundet finder endelig, atdet foreslåede loft på 100.000 kr.vil medføre en konkurrenceforvrid-ning, idet pengeinstitutter ikke kanudbyde livrenter.Det er ikke et formål med loftet forrateordninger m.v. at ændre på kon-kurrenceforholdene i pensionssekto-ren. Formålet med et loft på100.000 kr. er at reducere fradrags-berettigede indskud på ordninger,der mere har karakter af almindeligopsparing end af egentlig pensions-opsparing.
Finansrådet
Loft over indbetalinger på ratepen-sion og ophørende livrenterFinansrådet er imod loftet over ind-betalinger. Rådet mener, at det erkonkurrenceforvridende og i stridmed hensigten om større mobilitetpå pensionsområdet.Finansrådet foreslår, at det bliverDer henvises for så vidt angårspørgsmålet om konkurrencefor-vridning til kommentaren til Finans-forbundet.
En eventuel adgang til at indskydeSide 11
muligt at foretage fradragsberetti-gede indbetalinger på ratepensionerud over loftet, såfremt den del afindbetalingerne, der overstiger lof-tet, svarer til en ”livsvarig ratepen-sion”, hvor udbetalingsperiodensom minimum skal svare til dengennemsnitlige restlevealder, somanvendes til beregning af en livsva-rig rente.
med fradragsret uden et loft på100.000 kr. på et produkt benævnt”livsvarig ratepension” ville gåimod formålet med lovforslaget. En”livsvarig ratepension” vil fortsathave karakter af en opsparingsord-ning. Hertil kommer, at en sådanordning ikke er livsvarig, idet ord-ningen blot har en længere udbeta-lingsperiode end 10 år, eksempelvis19,5 år for en 65-årig mand.Hensynet bag reglen i forslaget om,at der i en overgangsperiode er fuldbortseelsesret for arbejdsgiverensobligatoriske indbetalinger til en ar-bejdsmarkedspensionsordning, derer omfattet af en kollektiv overens-komst, er at friholde pensionsopspa-rere, der ikke på individuel basiskan nedsætte pensionsbidraget til100.000 kr. Det er tilfældet for kol-lektive arbejdsmarkedspensioner.Den foreslåede overgangsordningfor indbetalinger til ratepensions-ordninger i henhold til en kollektivoverenskomst er derfor begrundet i,at der er tale om aftaler mellem ar-bejdsmarkedets parter, der vedrøreret stort antal skatteydere. Obligato-riske bidrag, der ikke følger en kol-lektiv overenskomst, kan mellemarbejdsgiver og arbejdstager ændresmed kortere varsel. Arbejdstagereog arbejdsgivere, der har sådanneordninger, vil have over et halvt årtil at revurdere indholdet af indgåe-de aftaler om obligatoriske bidragtil ratepensionsordninger m.v. Enfrist på mere end et halvt år vurde-res at være tilstrækkelig for dissearbejdsgivere og arbejdstagere.En friholdelse for arbejdsgiverad-ministrerede ordninger ville givemulighed for, at den ansatte og ar-bejdsgiveren frit kunne aftale indbe-talinger over 100.000 kr. uden atblive omfattet af loftet. Loftet villedermed først blive effektivt i løbetaf nogle år, hvilket ikke ville væretilfredsstillende.
Finansrådet foreslår, at alle firma-pensionsordninger, hvor der fore-ligger en aftale mellem pensions-udbyder og arbejdsgiver, omfattesaf ordningen. Dvs. både firmapen-sionsordninger som kollektive ar-bejdsmarkedspensioner.
Finansrådet finder, at der er behov En livsvarig livrenteordning medfor afklaring af, om en livsvarig liv- garanti er en livsvarig ordning ogrenteordning med garanti for den dermed ikke omfattet af 100.000Side 12
længstlevende ægtefælle er omfattet kr.’s loftet uanset garantien for denlængstlevende ægtefælle.af loftet på 100.000 kr.Finansrådet foreslår, at det præcise-res, at præmier til risikodækningunder skattekode 1 og 2 ikke er om-fattet af loftet.Finansrådet foreslår, at begrebet”ophørende livrente” defineres kla-rere i bemærkningerne. Det er lige-ledes ikke klart, om ordninger om-fattet af pensionsbeskatningslovens§ 5 A og § 5 B er omfattet af loftet.Præmier til risikodækning underskattekode 1 (for så vidt angår op-hørende livrenter) og 2 vil som ud-gangspunkt være omfattet af loftet.Ordninger omfattet af pensionsbe-skatningslovens § 5 A og § 5 B eromfattet af loftet, hvilket fremgår aflovforslagets bemærkninger. Begre-berne ophørende og livsvarige liv-renter vil blive defineret nærmere ilovteksten og bemærkningerne tillovforslaget.
Finansrådet foreslår, at der givesDer henvises til kommentaren tilmulighed for, at ægtefæller indbyr- høringssvaret fra FSR.des kan overføre uudnyttede beløbover loftet. Især for familier medeneforsørgere vil dette have betyd-ning.Finansrådet ønsker bekræftet, at af-kastet på den ikke-fradragsberettigede del af en indbe-taling er PAL-skattepligtigt og kanudbetales sammen med den skatte-pligtige del af udbetalingen, blotskattefrit.Det kan ikke bekræftes. Udbetalin-ger, der kan henføres til ikke-fradragsberettigede indbetalinger, erskatte- og afgiftsfri efter et krone tilkrone princip. Det indebærer, at af-kastet af ikke-fradragsberettigedeindbetalinger er PAL-skattepligtigt,ligesom udbetaling af afkastet, derkan henføres til ikke-fradragsberettigede indbetalinger, tilsin tid vil være indkomstskatteplig-tigt eller afgiftspligtigt.Som den særlige tilbagebetalingsre-gel i § 21 A er formuleret, vil udbe-taling af et overskydende ikke-fradragsberettiget beløb kunne ud-betales på ethvert tidspunkt.Uanset at der ikke har været fradragfor et indskudt beløb, er den del afordningens værdi, der kan henførestil ikke-fradragsberettigede indskuden fuldt integreret del af ordningenog som sådan gælder begunstigel-sesreglerne og kreditorbeskyttelsefor (også denne del af) ordningen.SKAT har udarbejdet en blanket tilformålet. Af vejledningen til blan-ketten fremgår, at inden pensions-ordningen afgiftsberigtiges eller ud-Side 13
Finansrådet beder om afklaring af,om beløb, der ikke har været fra-drag for, kan udbetales selvstændigtpå ethvert tidspunkt som en sum.
Finansrådet beder om afklaring af,om beløb, der ikke har været fra-drag for, er omfattet af de sammebegunstigelsesregler og kreditorbe-skyttelse som den øvrige del afpensionsordningen.
For den del, der ikke har været fra-drag for, antager Finansrådet, atbanken beregner skat på sammemåde som for den øvrige udbeta-
ling, og at SKAT derefter kompen-ser ejeren for den for meget betalteskat, idet pensionsinstituttet ikkehar overblik over alle ordninger,som den enkelte kunde har. I tilfæl-de af udbetaling inden pensionsal-der, antager Finansrådet, at der kanske udbetaling af det skattefri beløbmod fremvisning af erklæring fraSKAT om størrelsen af det skattefribeløb.
betales som skattepligtig indkomst,kan der rettes henvendelse til SKATmed dokumentation for, hvilke be-løb der ikke har været fradragsreteller bortseelsesret for. Når SKAT(SKAT i Maribo) har kontrolleret,at det er korrekt, at en del af ord-ningen kan udbetales skattefrit, vilSKAT give pensionsinstituttet be-sked om, hvor stort et beløb der kanudbetales skatte- eller afgiftsfrit.Ved udbetaling af ratepensioner oglivrenter, hvor der skal betales skat,vil den del, der er skattefri, blivefordelt forholdsmæssigt ud over ud-betalingsperioden. I vejledningenhar SKAT givet eksempler på udbe-taling af kapitalpension, ratepensionog pensionsordninger med løbendeudbetalinger.
Overgangsreglerne i § 2Finansrådet foreslår, at ”gamle ord-ninger” kører uændret videre i ste-det for at blive omfattet af de kom-plicerede overgangsregler, da over-gangsreglerne ikke kan administre-res og ikke er rimelige over forkunden, medmindre kunden om-lægger til livsvarige livrenter.På baggrund af de fremførte ind-vendinger er de foreslåede over-gangsregler ændret.
Overgangsreglen er i lovforslagetnu udformet på den måde, at en-gangsindskud m.v. foretaget før of-fentliggørelsen af forslaget kan fra-drages efter de nugældende regler,Alternativt foreslår Finansrådet, at indtil indskuddet er fuldt ud fra-kun ordninger, hvor der samlet set trukket. Indskuddet vil dog tages iskal overføres mindst 1 mio. kr. til betragtning ved afgørelsen af, hvil-livsbetinget livrente, bliver omfattet ke muligheder pensionsopsparerenaf de foreslåede overgangsordnin- har for at foretage yderligere indbe-ger.talinger inden for 100.000 kr.’s lof-tet.Finansrådet finder, at overgangs-reglerne for ordninger, som er aftalt Personer, der har foretaget engangs-før 20. marts 2009, er overflødige, indskud efter lovforslagets offent-da fradragene løber ud af sig selv. liggørelse, har haft mulighed for atindrette sig efter udkastets indhold –Finansrådet gør opmærksom på, at eller i hvert fald tage det i betragt-informations- og rådgivningsopga- ning. Denne persongruppe er be-ven i forhold til de private indbeta- grænset, og pensionsinstitutterne villinger er problematisk, da bankerne kunne tage højde herfor i deres råd-ikke råder over data om kundernes givning. For denne persongruppe vilder således alene opnås fradrag ud-fradragsfordeling. Rådgivningenforudsætter derfor en opgørelse ud- over 100.000 kr., hvis der foretagesarbejdet af SKAT tilsendt den en- en overførsel til en livsvarig livrentekelte borger med oplysninger om af et beløb svarende til det ikke-dennes indbetalinger på ratepensio- fradragsberettigede fradragsforde-ner og ophørende livrenter over de lingsbeløb.Side 14
sidste 10 år med angivelse af, ihvilket omfang borgeren er omfat-tet af overgangsreglerne.Der opstår en række problemstillin-ger, hvis det forudsættes, at pensi-onskunden vælger at overføre tillivrente for at bevare sit fradrag:Depoter skal helt eller delvist reali-seres med store tab på basis af detnuværende marked. Samtidig vilmange depoter kastes på markedetca. samtidig, hvilket kan påvirkemarkedet i negativ retning.Overgangsreglerne tager ikke højdefor personer med forskudt regn-skabsår.Pensionsinstitutterne har ikke mu-lighed for at gennemføre overførs-ler af pensionsordninger den førstedag i indkomståret 2010, og der børderfor indrømmes en længere peri-ode til gennemførelse af de ønskedeoverførsler.Finansrådet foreslår, at tab, der rea-liseres ved salget, kan bruges til atnedsætte PAL-skattegrundlaget påden resterende ordning, eller atborgeren kan vælge at overføre ta-bet til modregning i andre PAL-skattepligtige pensionsordninger.Finansrådet gør opmærksom på, atforslagets måde at opgøre ordnin-gers værdi på betyder, at man ram-mer gamle ordninger hårdere, idetman tvinges til også at overføre endel af de ”gamle” indbetalinger tilden livsvarige livrente hos forsik-ringsselskabet for at bevare fra-dragsretten.Finansrådet bemærker, at det af ud- Det vil være tilstrækkeligt, at pensi-kastet til lovforslag fremgår, at del- onsselskabet og evt. en arbejdsgivergiver tilladelse til overførsel.overførsel til livsvarige livrenterforudsætter, at pensionsaftalen åb-ner mulighed herfor. Finansrådetønsker en stillingtagen til, om det ertilstrækkeligt, at pensionsselskabetog evt. arbejdsgiver giver tilladelsehertil, idet mange pensionsaftalerikke på forhånd har taget højde forSide 15
en sådan situation.Det antages ved overførsel til livs- Denne antagelse kan bekræftes.varig livrente for at bevare fra-dragsretten, at tidligst muligt udbe-talingstidspunkt for ratepensionenkan bibeholdes på den nye livrente-ordning uanset at den oprettes efter,at de nye velfærdsregler er trådt ikraft.Øvrige bemærkningerFemårsreglen i PBL § 11 A, stk. 1,nr. 5, bør fjernes, da den ikke tjenernoget formål. Når pensionskundermaksimalt kan indbetale 100.000kr. om året, er der ikke længere ri-siko for, at kunden indbetaler storebeløb kort tid inden, at kunden skalpå pension.
Da det hensyn, der ligger bag reglenom, at udbetalinger først kan påbe-gyndes 5 år efter, at ordningen eroprettet, effektivt varetages af loftet,foreslås det nu i lovforslaget at op-hæve 5-års reglen i pensionsbeskat-ningslovens § 8, stk. 1, nr. 3, og §11 A, stk. 1, nr. 5, bortset fra rate-pensionsordninger oprettet som § 15A-ordninger (ophørspensionsord-ninger).
Lovforslaget er ændret således, ataldersgrænsen for oprettelse af rate-og kapitalpensioner foreslås ophæ-vet. Med ophævelsen af et loft på100.000 kr. årligt for indbetalingerpå ratepensioner ses der ikke at væ-Finansrådet foreslår at harmonisere re behov for at opretholde alders-indbetalingsreglerne således, at der grænsen.kan indbetales på en ratepensionmed respekt af indbetalingsloftet på Ophævelsen af aldersgrænsen for100.000 kr. frem til, at første udbe- oprettelse af ratepensioner vil -sammen med en afskaffelse af fra-taling skal finde sted.dragsfordelingsreglerne - være enforenkling af pensionsbeskatnings-lovens regler om ratepension.Finansrådet foreslår, at PBL § 11A, stk. 1, nr. 1, 2 og 5, ændres, så-ledes at adgangen til indbetalingentil ratepension gøres uafhængig afopnået efterlønsalder.Det foreslås at rette op på forskels-behandlingen af rateopsparing iforhold til rateforsikring i PBL § 11A, stk. 1, nr. 1, sidste punktum,hvorefter der ikke kan foretagesind- og udbetalinger i samme år.Bestemmelsen i § 11 A, stk. 1, nr. 1,sidste punktum, er begrundet i denmåde, som raterne i en rateopspa-ring beregnes på. Ved beregningenlægger man værdien ved årets be-gyndelse til grund, dvs. at en indbe-taling, der er foretaget i det år, ud-betalingen finder sted, dermedumiddelbart ikke vil komme til atindgå i beregningen af raterne.Som anført ovenfor ændres over-gangsreglerne, idet i øvrigt bemær-kes, at deloverførsel er selvstændigthjemlet i de foreslåede overgangs-regler, og således ikke omfattet afSide 16
Finansrådet foreslår, at hvis manfastholder lovforslagets foreslåedeovergangsregler, at afskaffe forbudmod del-overførsel af ordningermed 82-værdi for ikke at forhindre
overførsel til livsvarige livrenter.
forbuddet mod deloverførsel af ord-ninger med 82-værdi.
Finansrådet foreslår, at det ved op- Det anførte synes at følge af gæl-deling af en arbejdsgiveradministre- dende ret.ret pensionsordning over 100.000kr. til nyoprettet livsvarig livrentepræciseres, at det ses som én del afden oprindelige ordning i henholdtil PBL §§ 19 A-E og ikke som ennyoprettet.SportspensionFinansrådet foreslår, at sportsud-øveren kan oprette flere kon-ti/policer i henhold til § 15 B ogdermed ikke er bundet til én ogsamme leverandør analogt med reg-lerne for § 15 A.
Baggrunden for kravet om, atsportsudøveren kun må have énordning er hensynet til at gøre detuattraktivt at oprette flere ordninger,og dermed, at der på en enkel mådeer mulighed for at påse, at der ikkesker udbetaling ud over beløbs-grænserne for den samlede indbeta-ling og den årlige udbetaling fraordningen.Tilfælde, hvor en sportsudøver øn-sker at oprette en § 15 B ordning,men hvor arbejdsgiveren alleredehar oprettet en § 15 B ordning forden pågældende, bør parterne rela-tivt nemt kunne undgå.
Overførsel af rater under udbeta-lingFinansrådet ønsker bekræftet, at deri den nuværende lovgivning ikke ernoget til hinder for overførsel af enpensionsordning fra et forsikrings-selskab til en bank, selv om udbeta-lingsmåden ændres fra forsikrings-metoden til bankmetoden. Hvis detikke er tilfældet ønskes bestemmel-sen ændret, så det er muligt.
Efter pensionsbeskatningslovens §30 svares der afgift på 60 pct. vedændring af udbetalingsvilkårene foren rateordning efter det aftalte tids-punkt for første udbetaling. Der kandog ske overførsel, hvis et påbe-gyndt udbetalingsforløb i en af ord-ningerne kan fortsætte på sammevilkår.
Der er i øvrigt forslag til en række Der er taget højde herfor i lovfors-tekniske rettelser og uklarheder ilagetlovtekst, bemærkninger og eksem-pler, som bør præciseres.KapitalpensionerFinansrådet ønsker en længere fristfor afregning og betaling af afgifter, Selve fristen for ophævelse af defor de kapitalpensionskunder, der pågældende pensionsordninger er ifyldte 70 år i perioden 1. marts - 13. lovforslaget teknisk rykket til den 1.marts 2009.april 2009. Der ses imidlertid ikkeat være grundlag for at udskydepensionsinstitutternes kredittid forSide 17
pensionsafgiften på baggrund afFinansrådet foreslår, for at fremme denne udskudte ophævelse.kapitalpensioner, at afgiften bliver Formålet med forslaget er at gøre40 pct. af 2009-saldo og en afgift det skattemæssigt mindre attraktivtpå f.eks. 37 pct. af resten.at indskyde med fradragsret på mereopsparingsprægede ordninger ogordninger, der ikke er livsvarige.Der er derfor ingen planer om atnedsætte afgiftssatserne for udbeta-linger af kapitalordninger.Finansrådet antager, at der mangler Forslaget om ophævelse af kraveten tilretning af personskattelovens om, at indbetalinger på en kapital-§ 13, stk. 4.pension skal kunne rummes i denpersonlige indkomst, er udgået aflovforslaget.Finanssektorens Arbejdergiverfor-eningFinanssektorens Arbejdsgiverfor-ening er ikke enig i, at store ind-skud på ratepensionsordninger m.v.kun i begrænset omfang kan ansesat tilgodese pensionsformål.Det er videre anført, at størrelsen afpensionsopsparing, der kan antagesat tilgodese pensionsformål, skalses i relation til det indkomstni-veau, der ønskes opretholdt ogdermed også indkomstniveauet iarbejdslivet. Videre anføres det, at10 pct. af medarbejderne i finans-sektoren har årlige bidrag på over100.000 kr., og at disse medarbej-dere vil blive ramt af det årlige loftpå 100.000 kr., i det omfang der ertale om ratepensionsordninger.Der er foreslået overgangsregler,der tilgodeser arbejdstagere, der eromfattet af en kollektiv overens-komst. Ifølge overgangsreglen hardisse arbejdstagere således bortseel-sesret for obligatoriske indbetalin-ger over 100.000 kr. på ratepensi-onsordninger m.v. til og med detindkomstår, hvor næste generelleoverenskomstfornyelse sker.
De foreslåede regler medfører, atder ikke gives fradrag for indskudud over 100.000 kr. Tilsvarende erFinanssektorens Arbejdsgiverfor- der heller ikke bortseelsesret for ar-ening anfører, at konsekvensen af bejdsgiverbidrag ud over 100.000lovforslaget kan blive, at overens- kr., idet overskydende beløb somkomstparterne tvinges til at ændre udgangspunkt er skattepligtig ind-overenskomsternes indhold for så komst for arbejdstageren. Der ervidt angår opsparingsform. Detteimidlertid ikke noget til hinder forvurderes at være konkurrencefor- at foretage indskud uden fradrags-vridende, idet livrenteordningereller bortseelsesret. Beløb, der ikkealene kan oprettes af forsikringssel- er fradrags- eller bortseelsesberetti-skaber og pensionsselskaber samt, gede beskattes heller ikke ved udbe-at pengeinstitutter bliver begrænset taling.i brugen af egne pensionsproduktertil deres medarbejdere.Formålet med lovforslaget er at be-grænse fradragsretten for indskudpå ratepensionsordninger m.v. Detforhold, at arbejdsgiverne i finans-sektoren anvender egne ratepensi-onsprodukter til egne ansatte, kanikke begrunde en særlig behandling,der ikke gives til andre skatteydere.Side 18
For så vidt angår spørgsmålet omkonkurrenceforvridning henvises tilkommentaren til Finansforbundet.Foreningen Danske RevisorerForeningen Danske Revisorer haringen bemærkninger til lovforsla-get.
Foreningen af Statsautoriserede Re-Overordnede bemærkningerFSR anfører, at forslaget vil påføre Center for Kvalitet i Erhvervsregu-visorer (FSR)pensionsforsikringsselskaber oglering har fundet, at forslaget ikkepengeinstitutter betydelige admini- pålægger danske virksomheder ad-strative byrder. Dels når de somministrative byrder. Desuden erkonsekvens af forslaget skal fordele overgangsreglerne blevet ændret iindbetalingerne til en ordnings for- forhold til høringsudgaven af lov-skellige elementer eller udbetaleforslaget.eller flytte allerede indbetalte beløb.Dels betydelige engangsudgifter tilændring af eksisterende aftaler.Skatteydere med pensionsordningeri flere institutter vil også opleveadministrative byrder ved forslaget.FSR foreslår mulighed for, at100.000 kr.’s loftet forhøjes for æg-tefæller, således at det forhøjes medden ene ægtefælles ikke udnyttededel af grundbeløbet på 100.000 kr.Forslaget vil tilgodese ægtepar,hvor den ene part har en høj ind-komst, og hvor den anden ingenindkomst har, men hvor denne æg-tefælle skal nyde godt af udbetalin-gerne fra samme ordning.FSR ønsker gældende ret for fra-trædelsesgodtgørelser opretholdt,således at en fratrædelsesgodtgørel-se kan indbetales på en pensions-ordning med bortseelsesret. Fratræ-delsesgodtgørelser bør med andreord ikke være omfattet af 100.000kr.’s loftet, da disse beløb ofte viloverstige 100.000 kr. og disse per-soners pensionsmuligheder vil bliveforringet betydeligt med loftet.Såfremt et ægtepar har et forsørgel-sesbehov i pensionisttilværelsen,der ikke kan finansieres ved årligeindskud på 100.000 kr. fra den eneaf ægtefællerne, er der mulighed forat foretage supplerende indbetalin-ger på en livsvarig livrente uden etårligt loft for fradragets størrelse. Påden baggrund foreslås der ikke ind-ført adgang til overførsel af uudnyt-tede grundbeløb mellem ægtefællerIndbetales en fratrædelsesgodtgørel-se på en ratepension med bortseel-sesret, vil indbetalingen være om-fattet af 100.000 kr.’s loftet. Hvis enfratrædelsesgodtgørelse på over100.000 kr. ønskes indbetalt på enpensionsordning, kan det ske på enlivsvarig livrente.
FSR henstiller til, at fradragsretten Der henvises til kommentaren tilfor engangsindbetalinger, der forde- Finansrådet.les over 10 år, og som er foretaget itillid til de på indbetalingstidspunk-tet gældende regler, opretholdes.Tekniske bemærkninger til de en-kelte bestemmelser:Side 19

Ad § 1

Ad § 1, nr. 1, 2 og 22FSR ønsker præcisering af, om for-sikringer omfattet af pensionsbe-skatningslovens § 5 A og § 5 B eromfattet af 100.000 kr.’s loftet.
Det er korrekt, at forsikringer om-fattet af pensionsbeskatningslovens§ 5 A og § 5 B er omfattet af100.000 kr.’s loftet, hvilket fremgåraf bemærkningerne til det fremsattelovforslag.
Ad § 1, nr. 24FSR foreslår, at ”og ophørende liv- Lovteksten er rettet til i overens-renter” bør udgå i § 16, stk. 2, 2.stemmelse med kommentaren.pkt., da ophørende livrenter ikkekan oprettes i pengeinstitutter.Ad § 1, nr. 39Der er overlap mellem § 21 A, stk.1-2 og stk. 4, med hensyn til over-førsel til en anden pensionsordningomfattet af kapitel 1.
Der er foretaget ændringer i formu-leringen af § 21 A, stk. 1-2 og 4, så-edes at overlappende bestemmelserundgås.
FSR ønsker præcisering af begrebet ”det indbetalte beløb” fremgår afi § 21 A, stk. 5 ”det indbetalte be- den gældende bestemmelse i § 21løb”.B, stk. 2.

Ad § 2

Ad stk. 3FSR ønsker sikret, at overgangsbe- Der er i lovforslagets bemærkningerredegjort nærmere for, at adgangenstemmelserne i forbindelse medændringer af aldersgrænserne i pen- til at hæve kapitalpensionen senest15 år efter, at efterlønsalderen ersionsbeskatningsloven ved vel-færdsreformen ikke forsvinder og at nået, gælder for alle.pensionsopsparere med pensions-ordninger, der har bevaret de gamlealdersgrænser på trods af en højereefterlønsalder, også får mulighedfor først at hæve kapitalpensionenved det 75. år.Ad stk. 6-9 (overgangsregler)FSR foreslår, at stk. 6 ændres, såle- Der henvises i det hele til kommen-des at ”mere end 10 år” ændres til taren til Finansrådet.”mindst 10 år”, hvorefter der gæl-der fradragsfordeling, hvis præmie-betalingsperioden er mindre end 10år.FSR foreslår at stk. 7, 2. pkt., ude-lader ”eller senere” i sætningen ”---ordningen er oprettet før den 20.marts 2009 eller senere”.FSR foreslår at fristen i stk. 7, sid-ste punktum, ”Overførsel eller ud-betaling skal ske den første dag iindkomståret 2010” bliver ændret.Side 20
Det er ikke praktisk muligt at efter-leve fristen. Navnlig for personermed forskudt indkomstår, hvor ind-komståret 2010 begynder før lov-forslagets forventede vedtagelse ul-timo maj 2009, forekommer fristenurimelig.Ad stk. 12Det anføres ikke i bemærkningerneFSR anfører, at der ikke synes atvære hjemmel til, at selvstændigt til § 2, stk. 12 (der i lovforslaget nuerhvervsdrivende frem til og med er stk. 13), at selvstændigt er-hvervsdrivende frem til og med2014 både kan indbetale kr.100.000 til ratepension og ophøren- 2014 både kan indbetale 100.000 kr.de livrente og 30 pct. af overskud- til ratepension og ophørende livren-te og 30 pct. af overskuddet fradet fra selvstændig erhvervsvirk-somhed til de nævnte pensionsord- selvstændig erhvervsvirksomhed tilninger. FSR går ud fra, at der er tale de nævnte pensionsordninger, menom en henvisningsfejl, således atat de pågældende personer ved si-der skulle være henvist til stk. 12 i den af de 30 pct. kan foretage etstedet for stk. 13 og lovteksten så- bortseelsesberettiget indskud på enledes bliver tilpasset.arbejdsgiveradministreret ratepensi-on eller ophørende livrente på op til100.000 kr. Der er dog også tale omen henvisningsfejl, som er rettet.Tekniske bemærkninger til de al-mindelige bemærkninger i lovudka-stet:

Ad 2.1.1.1.

FSR mener, det er misvisende attale om egne indskud m.v. i ar-bejdsgiveradministrerede ordnin-ger, idet der ikke kan foretages pri-vate indbetalinger på disse.
Det er korrekt, at det er misvisendeat tale om egne indskud m.v. i ar-bejdsgiveradministrerede ordninger.Bemærkningerne er justeret i detfremsatte lovforslag.

Ad. 2.1.1.2.

FSR foreslår, at sætningen ”En liv- Bemærkningerne er præciseret irente er en pension, der bliver udbe- overensstemmelse med kommenta-talt til pensionsopspareren” præci- ren.seres til ”En livrente er en løbende,livsbetinget pension, der bliver ud-betalt til pensionsopspareren”.

Ad 2.2.1.1.

Beskrivelsen af opfyldningsfradragsynes at indebære, at selvstændigterhvervsdrivende har to opfyld-ningsfradrag, som begge kan benyt-tes i samme indkomstår. Det synesikke at harmonere med PBL § 18,stk. 5.
Den selvstændigt erhvervsdrivendehar ikke to opfyldningsfradrag.Lovforslagets bemærkninger er æn-dret, således at de ikke bør kunnegive anledning til misforståelse.
FSR har enkelte tekniske bemærk- De foreslåede ændringer til de spe-cielle bemærkninger er indarbejdet ininger til lovforslagets specielleSide 21
bemærkninger.Forsikring & Pension (F&P)
det fremsatte lovforslag.
GenereltF&P anfører, at forslaget indebærer Skatteformen skal vedtages indenvanskeligheder af administrativ art Folketingets sommerferie. Det erog en øget administrativ byrde. Især derfor ikke muligt at gennemføre etovergangsreglerne bliver vanskeli- udvalgsarbejde om tekniskege at forklare borgerne. Derfor fo- spørgsmål i lovforslaget således, atFolketingets vedtagelse af lovfors-reslås det at nedsætte et intensivtudvalgsarbejde med deltagelse af laget skulle afvente et sådant ud-myndighederne og pensionserhver- valgsarbejde. Der henvises i øvrigtvet med henblik på at forenkle og til kommentaren til Finansrådet.afklare reglerne mest muligt indenden endelige vedtagelse i Folketin-get.Kapitalpensioner - udbetalingsal-der – oprettelsesalderF&P er positiv over for, at alders-grænsen er hævet med 5 år.
Formålet med lovforslaget er at re-ducere store fradragsberettigedeindskud på pensionsordninger, hvorformålet alene i begrænset grad er atFor at forenkle reglerne og kom-tilgodese pensionsformål. Loftetmunikation til borgerne foreslåsgælder ikke for livsvarige livrenter,det, at loftet for indbetalinger på100.000 kr. for ratepensioner også idet disse i højere grad varetager etegentlig pensionsformål end rate-bør gælde for kapitalpensioner.ordninger og ophørende livrenter.Det ville derfor være i strid medformålet med lovforslaget yderlige-re at begunstige ikke-livsvarigeordninger som f.eks. kapitalpensio-ner. En sådan forhøjelse ville i øv-rigt indebære et provenutab.F&P foreslår endvidere en for-Der henvises i det hele til kommen-holdsmæssig forhøjelse af oprettel- taren til Finansrådet.sesalder eller, at den helt bortfalder.Loft over indbetalinger på ratepen-sion og ophørende livrenter - over-gangsreglerDet foreslås at videreføre 30 pct.s Der henvises i det hele til kommen-ordningen for selvstændigt er-taren til Dansk Detail.hvervsdrivende. Det vil tilgodeseselvstændigt erhvervsdrivendessvingende indtægter, og at flerekommer sent i gang med opsparing.Det foreslås for alle andre, at derindføres en fradragsgrænse på 20pct. af lønindkomsten, dog mini-mum 100.000 kr., for at tilgodesede personer, som kommer sent indpå arbejdsmarkedet eller kommersent i gang med opsparing.Formålet med lovforslaget er at be-grænse store indskud på ratepensio-ner og ophørende livrenter. Det villederfor være i strid med intentioner-ne, hvis der skal være adgang til atindskyde op til 20 pct. af lønnen påen rateordning.Har personer et forsørgelsesbehov,Side 22
der ikke kan dækkes af årlige indbe-talinger på 100.000 kr., eksempelvishvis de først i en sen alder begynderat spare op, kan der i stedet foreta-ges indskud på livsvarige livrenter,for hvilke der ikke gælder noget loftfor fradragsberettigede indskud. Derkan i øvrigt henvises til kommenta-ren til Finansforbundet.Hvis ovennævnte forslag ikkefremmes, forudsætter F&P, atSKAT påtager sig skriftligt at in-formere borgerne om alle de nyeregler, herunder at SKAT fastsætterberegningsgrundlaget for den en-kelte borger, da alene myndighe-derne er i besiddelse af oplysningerom de samlede indbetalinger tilsamtlige ordninger.Administrationen af 100.000 kr.’sloftet kræver indberetning fra pen-sionsinstitutterne om indbetalingerpå rateordninger og ophørende liv-renter til SKAT. Herefter beregnerSKAT skatten for pensionsopspare-reren ud fra de oplysninger, der erindberettet fra pensionsinstitutterneom de indbetalinger, som personensamlet har foretaget.
Lovforslaget kræver givetvis nyeDer er behov for etablering af nye administrative rutiner og kan med-administrative rutiner, idet 100.000 føre udgifter til ændring af IT-kr.s loftet kræver ændring i IT-systemer i pensionsinstitutterne.systemerne, så indbetalingerne ka-naliseres hensigtsmæssigt hen påDer er dog ikke krav om, at ikke-livsvarig livrente eller en PBL § 53 fradragsberettigede indskud skalA ordningoverføres til en livrente eller enPBL § 53 A-ordning. Overførsel tilPBL § 53 A-ordning ville medføre,at afkastet skal beskattes om kapi-talindkomst i stedet for til PAL-beskatning, hvis beløbet bliver stå-ende på ordningen.I en pensionsordning med løbendeudbetalinger skal alderspensionenudbetales over mindst 10 år og tid-ligst begynde ved opnåelse af efter-lønsalderen, medmindre lavere al-dersgrænse er godkendt af Skatterå-det. Den gældende affattelse af be-stemmelsen i § 2, nr. 4, litra a, dæk-ker såvel ophørende livrenter somlivsvarige livrenter.
F&P er enig i, at ophørende livren-ter bør omfattes, men er ikke umid-delbart stødt på en definition af be-grebet. F&P antager, at det er liv-renter omfattet af pensionsbeskat-ningslovens § 2, nr. 4, litra a.
F&P foreslår et nyt litra i § 2, nr. 4,hvor teksten er som i litra a) bortsetfra, at "hvis udbetaling sker overmindst 10 år" erstattes med "alders- Pensionsbeskatningslovens § 2, nr.pension, der er livsvarig".4, foreslås ændret med udgangs-punkt i F&P’s forslag.
Med ophørende livrenter forstås så-ledes ophørende alderspension, hvisudbetalinger sker over mindst 10 årog tidligst begynder på det tids-punkt, hvor efterlønsalderen nås,Side 23
medmindre lavere aldersgrænse ergodkendt af Skatterådet, jf. det fore-slåede ny litra b i pensionsbeskat-ningslovens § 2, nr. 4. Er der til-knyttet garanti til den ophørendelivrente, medregnes betalingen her-for under loftet.Med livsvarige livrenter forstås al-derspension, hvis udbetalinger erlivsvarige og tidligst begynder pådet tidspunkt, hvor efterlønsalderennås, medmindre lavere aldersgrænseer godkendt af Skatterådet, jf. denforeslåede nyaffattelse af litra a ipensionsbeskatningslovens § 2, nr.4.100.000 kr.’s loftet gælder også forAf forslaget bør det fremgå, hvor- forsikringer og pensionsordningerledes 100.000 kr.’s loftet forholder omfattet af pensionsbeskatningslo-sig i henseende til PBL §§ 5 A og 5 vens § 5 A og § 5 B, hvilket er præ-B. Begge ordninger etableres sent i ciseret i lovforslagets bemærknin-opsparingsforløbet.ger.I dag gælder fradrags- og efterbe-skatningsreglerne også for livsvari-ge livrenter. På sådanne ordningerkan der fortsat foretages store ind-skud. Det hensyn, som fradrags- ogefterbeskatningsreglerne for livsva-rige livrenter skal varetage, eksiste-rer således fortsat. Og de selvstæn-diges svingende muligheder for atindbetale på en livsvarig livrente vilnetop blive tilgodeset med 30 pct.’sreglen.
For at forenkle reglerne foreslårF&P at ophæve fradragsfordelings-og efterbeskatningsreglerne forlivsvarige livrenter. F&P´s forslagskal tillige ses i sammenhæng medlovforslagets foreslåede ophævelseaf 30 pct.s ordningen for andet endlivsvarige livrenter.De svingendemuligheder igennem årene for atindbetale tilgodeses ikke, når ind-betalingen til en livsvarig livrenteer underkastet de fradragsforde-lingsregler, som er gældende forde selvstændigt erhvervsdrivende.For at forenkle reglerne foreslårF&P, at opfyldningsfradraget på100.000 kr. bør gælde alle forsik-ringsprodukter. Det vil være en for-enkling, og det vil være langt mereforståeligt, hvis der er samme fra-dragsmulighed for en indbetaling tilen livsvarig livrente og til en rate-pension
Der henvises til kommentaren tilFinansrådet.
Der er fremadrettet ikke samme fra-For at forenkle foreslår F&P, at reg- dragsregler for rateordninger oglerne om forhøjelsesgrundlag for en livsvarige livrenter, idet der på eneksisterende ratepension ophæves. livsvarig livrente kan foretages ek-100.000 kr.’s grænsen gør reglerne sempelvis kapitalindskud med for-Side 24
overflødige.
deling af fradraget over 10 år. For-målet med forslaget er ikke at lempepå fradragsfordelingsreglerne forlivsvarige livrenteordninger.
En sådan ændring ligger uden for deFor at tilgodese forsørgelseshensyn rammer, der gælder for gennemfø-og give større fleksibilitet i tilrette- relsen af skattereformen.læggelsen af pensionstilværelsenforeslås det, at udbetalingsperiodenfor en ratepension under udbetalingbør kunne forlænges.Lovforslaget er ændret således, atdet foreslås at ophæve kravet om, atder skal gå 5 år fra oprettelsen af enrateordning til udbetalingen kan på-begyndes, bortset fra ratepensions-ordninger oprettet som § 15 A-ordninger (ophørspensionsordnin-ger).
F&P foreslår, at 5-års reglen for ra-tepensioner ophæves som hovedre-gel, idet det om nødvendigt kanovervejes at bibeholde reglen i rela-tion til § 15 A-ordninger (ophørs-pension). Alternativt efterlyses be-grundelse for opretholdelse.
I lovforslaget er betingelsen nu æn-F&P foreslår, at anmodninger om dret således, at der lægges vægt på,overførsler fra livsvarige livrenter om pensionsopspareren har anmo-til ophørende livrente foretaget in- det om overførsel inden den 20den den 20. marts 2009 ikke ram- marts 2009.mes af forslaget.Forslaget om overførsel af livsvari-F&P foreslår at undtage overførsler ge livrenter til ophørende livrenteraf livsvarige livrente til en ophø-gælder generelt. Undtages overførs-rende livrente, jf. PBL § 5 A, hvis ler fra en livsvarig livrente til enpensionsopspareren går på pension ophørende livrente i de tilfælde,før folkepensionsalderen, fra § 1, som pensionsbeskatningslovens § 5nr. 49.A regulerer, er der risiko for, at dervil kunne spekuleres heri, således atden foreslåede loftsregel ikke blivereffektiv.
Overgangsreglerne i § 2F&P mener, at reglerne i § 2, stk. 7,8 og 9, kan siges at have et indhold,der giver indtryk af lovgivning medtilbagevirkende kraft. Personer, derhar foretaget indskud inden offent-liggørelse af udkastet til lovforslag,har indrettet sig i tillid hertil, og dehar ikke haft mulighed for at speku-lere i ændringen. F&P mener, atdette bør holdes i erindring i relati-on til overgangsreglerne.F&P peger på en række administra-tive udfordringer i forhold til, at
Der henvises i det hele til kommen-taren til Finansrådet, hvoraf detfremgår, at overgangsreglerne forkapitalindskud m.v. foretaget førden 20. marts 2009 udgår.
Side 25
kunder kan benytte flere pensions-institutter, og disse ikke har detsamlede overblik for kunden i for-hold til 100.000 kr.s grænsen, og atkunden dermed kan komme iklemme i forhold til reglen.F&P efterlyser en række yderligereeksempler, som skal illustrere over-gangsreglerne.F&P foreslår, at overgangsreglen iforhold til kapitalindskud, § 2, stk.7, bliver, at indskuddet kan fradra-ges efter de nugældende regler, ind-til indskuddet er fuldt ud fratrukket.F&P bemærker, at der kan være etkontrolmæssigt problem i forholdtil personer, der har foretaget kapi-talindskud efter lovens ikrafttræ-den, da disse personer har haft mu-lighed for at indrette sig efter udka-stets indhold – eller i hvert fald tagedet i betragtning. Tilsvarende gørsig gældende i forhold til § 2, stk. 8.I eksemplet på side 39 i udkastet tillovforslag bør ”indskud” i førstelinje ændres til ”indbetalt”.F&P foreslår, at reglen i § 2, stk. 9,forenkles, således at der bortses fraallerede foretagne indbetalinger,hvilket betyder, at kunden ikke skalforetage en omfordeling af sin re-serve, men blot fremadrettet skalnedsætte sin indbetaling til ratepen-sioner og ophørende livrenter til100.000 kroner, hvis kunden ønskerfuldt fradrag.F&P mener ikke, at eksemplet føl-ger de afstukne beregningsreglerfor § 2, stk. 6, 7 og 8.F&P foreslår, at overgangsreglen i§ 2, stk. 11, bør udvides til at om-fatte alle arbejdsgiverordninger,dvs. omfatte ordninger, hvad entende er indgået som firmaaftaler påden enkelte virksomhed eller eroverenskomstbaserede.F&P foreslår, at en evt. overgangs-periode får et fast sluttidspunkt,f.eks. 1. januar 2012.Side 26
F&P opfordrer til, at der til § 2 ikkestilles krav om, at overførsel ellerudbetaling skal ske den første dag iindkomståret 2010, da det vil væreen administrativ umulig opgave.F&P foreslår derfor, at der fastsæt-tes en grænse for, hvornår en kundeeller medlem senest skal have truf-fet sit valg, og det bør under ingenomstændigheder være før end vedudgangen af 2. kvartal 2010.Funktionærernes og Tjenestemæn- FTF finder det positivt, at der ind-denes Fællesråd (FTF)føres et loft for fradrags- og bort-seelsesberettigede indskud på rate-pensionsordninger m.v.FTF er dog af den opfattelse, at lof-tet bør udgøre en procentsats af denårlige bruttoløn i stedet for et fastkronebeløb. Mange pensionsopspa-rere ønsker at sikre sig en pension,der svarer til en bestemt procentdelaf lønnen i den erhvervsaktive delaf livet. Et fast kronebeløb imøde-kommer ikke dette ønske. Dette gøret loft baseret på en procentsats der-imod samtidig med, at det dæmmerop for pensionsindbetalinger, derikke kan antages at have et reeltpensionsformål.FTF finder, at en forhøjelse af al-dersgrænsen for udbetaling af kapi-talpensionsordninger fra 10 år til 15år efter opnåelse af efterlønsalderener et skridt i den rigtige retning.FTF mener imidlertid, at alders-grænsen bør afskaffes fuldstændigt.Kapitalpensionsordninger har somandre skattebegunstigede pensions-ordninger som formål at sikre pen-sionsopsparerens alderdom.En fuldstændig afskaffelse af al-dersgrænsen for udbetaling af kapi-talpensionsordninger vil reelt med-føre, at der kan foretages skattebe-gunstiget opsparing, som ikke tilgo-deser et pensionsformål. Afskaffesaldersgrænsen for udbetaling af ka-pitalpensionsordninger, vil det be-tyde, at udbetaling af pensionsop-sparing kan udskydes til dødsfaldeti videre udstrækning end hidtil ogderved falde i arv. Herved forskert-ses pensionsformålet. Regeringenhar ingen planer om at afskaffe al-dersgrænsen fuldstændigt.Der henvises i det hele til kommen-tarerne til Finansforbundet og Fi-nanssektorens Arbejdsgiverfor-ening.
Håndværksrådet
Håndværksrådet støtter overordnet Der henvises til kommentaren tilden foreslåede skattereform. Her- Dansk Detail.under kan Håndværksrådet støtteSide 27
forslaget til lov om ændring af pen-sionsbeskatningsloven, idet rådetdog gerne havde set en bedre sik-ring af selvstændigt erhvervsdri-vende efter 2015.Det er Håndværksrådets vurdering,at der også efter 2015 vil væremange selvstændigt erhvervsdri-vende, som efter en årrække udenmulighed for at spare op på en rate-pensionsordning skal hente det tab-te de sidste år. Håndværksrådet serderfor gerne, at 30 pct. reglen forselvstændigt erhvervsdrivende vi-dereføres efter 2014 for så vidt an-går indskud på ratepensionsordnin-ger m.v. Alternativt foreslår Hånd-værksrådet, at selvstændigt er-hvervsdrivende først omfattes af100.000 kr.’s loftet, når de samlethar indbetalt 2 mio. kr. Endelig fo-reslår Håndværksrådet at hæve lof-tet for personer over 50 år med etdokumenteret dårligt helbred og enrelativ lille opsparing.Ingeniørforeningen (IDA)
Herudover bemærkes, at forslagetom, at selvstændigt erhvervsdriven-de først skal være omfattet af detforeslåede loft, når de har indbetaltf.eks. 2 mio. kr. på en ratepensions-ordning vil medføre en skævvrid-ning i forhold til andre personermed svingende indkomster. Selv-stændigt erhvervsdrivende tilgode-ses således fortsat særskilt af 30pct.’s reglen, der giver mulighed forindbetalinger på livsvarige livrenter,og af reglerne om ophørspension.Håndværksrådets forslag om mål-rettet at hæve loftet for selvstændigterhvervsdrivende over 50 år, der haret dokumenteret dårligt helbred ogen relativt lille opsparing, vil med-føre en unødigt kompliceret lovgiv-ning med skønsprægede afgørelser,idet dokumenteret dårligt helbred eren lidet objekt målestok. Et sådantforslag kan derfor ikke støttes.
IDA er ikke principielt modstander Udligningsskatten er ikke en del afaf en udligningsskat for høje pensi- nærværende lovforslag.onsudbetalinger, al den stund at deberørte pensionister ikke beskatteshårdere end i dag. IDA læggerimidlertid vægt på, at beskatningenudformes således at:det fortsat er attraktivt for alleat spare op til sin egen forsør-gelse gennem pensionsordnin-ger, og atbundfradrag kan overføresmellem ægtefæller, således atægtepar, hvor den ene har spa-ret op til deres fælles pensio-nisttilværelse, ikke rammeshårdere end andre ægtepar medsamme pensionsopsparing,som blot er fordelt ligeligtmellem ægtefællerne.Dette er ikke tilfældet for den ud-ligningsskat på 8 pct., der blev præ-senteret i regeringens udspilFor-årspakke 2.0.KL anfører, at de ændrede fradrags- Regeringen er ikke enig i KLs præ-regler fra og med 2010 samt mulig- mis om, at de ændrede fradragsreg-heden for udbetaling af midlerne fra ler og muligheden for udbetaling afSP-ordningen i 2009 giver et væ- SP-midler vil øge indskuddene påsentligt incitament til forøgede ind- pensionsordninger i 2009. KL vilSide 28
KL
betalinger på pensionsordninger,kunne rejse problemstillingen i for-hvilket kan reducere provenuet for året 2011 i forbindelse med drøftel-selvbudgetteringskommuner i 2009. serne om kommunernes økonomifor 2012.Ledernes Hovedorganisation (LH)LH kan ikke støtte, at der indføres Der henvises til kommentaren tilet loft på 100.000 kr. årligt for fra- Dansk Detail.drags- og bortseelsesberettigedeindbetalinger til ratepensionsord-ninger m.v. LH er af den opfattelse,at loftet ikke tager højde for perso-ner med vekslende løn, herunderselvstændigt erhvervsdrivende. Etloft på 100.000 kr. årligt begrænserderes muligheder for at kompenserefor et dårligt indtjeningsår, hvor dekun kan indbetale et begrænset be-løb på deres pensionsopsparing vedat indbetale et større beløb i godeindtjeningsår. Det foreslås derfor, atloftet for indbetalinger til ratepen-sion forhøjes til 250.000 kr. årligt.LH mener herudover, at et loft ogsåer med til at komplicere pensions-systemet yderligere. Hvis lovfors-lagets beløbsgrænse fastholdes, børreglerne først gælde fra 2015.LH kan støtte forslaget om en merefleksibel udbetaling af kapitalpen-sioner, da det vil kunne bidrage tilen senere tilbagetrækning fra ar-bejdsmarkedet.LOLO finder, at det er hensigtsmæs-sigt, at der indføres et loft over fra-drags- og bortseelsesberettigedeindskud på ratepensionsordningerm.v. LO finder dog, at loftet ogsåskal gælde for livsvarige livrenter.Hensigten med det foreslåede loftpå 100.000 kr. for fradrags- og bort-seelsesberettigede indskud på rate-pensionsordninger m.v. er at be-grænse store indskud på sådanneordninger, idet de i langt højeregrad end indskud på livsvarige liv-renter må anses at tilgodese andreformål end egentlige pensionsfor-mål. Fradrags- og bortseelsesrettenfor indskud på livsvarige livrenterønskes ikke begrænset, idet disseordninger utvivlsomt tilgodeser etegentligt pensionsformål. Herud-over er der ikke det samme incita-ment til at foretage store indskud pålivsvarige livrenter, da pensionsop-spareren ikke kan være sikker på atfå hele sin opsparing udbetalt, hvisvedkommende eksempelvis dør korttid efter pensionsalderen indtræder.
Martinsen Rådgivning & Revision
Martinsen Rådgivning & Revision Der henvises generelt til kommenta-Side 29
anbefaler, at der indføres en over-gangsordning for selvstændigt er-hvervsdrivende, der er organiseret iselskabsform, således at disse side-stilles med selvstændigt erhvervs-drivende, der ikke driver deresvirksomhed i selskabsform. Det vilsige, at der i perioden 2010-2014også skal være en overgangsord-ning for disse. Det anføres, at man-ge af disse selvstændigt erhvervs-drivende først har påbegyndt pensi-onsindbetalinger i en sen alder.
ren til Dansk Detail.Det bemærkes herudover, at degældende regler om ophørspensionikke berøres af det foreslåede loft på100.000 kr. Herudover kan selv-stændigt erhvervsdrivende, der dri-ver deres virksomhed i selskabs-form, også foretage ubegrænsedeindskud på livrenter med bortseel-sesret, hvilket må antages at tilgo-dese disse personers behov for pen-sionsopsparing fuldt ud.Hertil kommer, at baggrunden forovergangsreglen for selvstændige,der ikke driver deres virksomhed iselskabsform, er, at 30 pct.’s reglenkun har været i kraft siden 2004, så-ledes at de pågældende selvstændi-ge kun har kunnet udnytte den lem-pelige regel til pensionsopsparing iform af ratepension i en begrænsetårrække. Derimod er de lempeligeregler for arbejdsgiveradministrere-de pensionsordninger af væsentligtældre dato. Rationalet bag over-gangsreglen kan således ikke ud-strækkes også til selvstændigt er-hvervsdrivende, der driver deresvirksomhed i selskabsform.
Det er endelig anført, at livrenterDet er ikke umiddelbart indlysende,ikke er et alternativ til ratepensioner at livrenter skulle være et dårligerefor selvstændigt erhvervsdrivende alternativ til ratepensioner for selv-stændigt erhvervsdrivende end forandre borgere.NovozymesNovozymes er af den opfattelse, atdet foreslåede loft på 100.000 kr.for fradrags- og bortseelsesberetti-gede indskud på ratepensionsord-ninger har uheldige konsekvenserfor generelle firmapensionsordnin-ger.Novozymes har en fordelagtigt fir-mapensionsordning. Denne fordel-agtige pensionsordning tillagt even-tuelle private ordninger vil betyde,at et stort antal af virksomhedensmedarbejdere bliver tvunget til atomlægge en del af pensionsopspa-ringen til mindre fordelagtige ord-ninger med stort risikoelement elleralternativt, at opgive en del af pen-sionsopsparingen. Dette kan efterDet forudsættes, at Novozymes fir-mapensionsordning er en ratepensi-onsordning. Det foreslåede loft på100.000 kr. for fradrags- og bort-seelsesberettigede indskud på rate-pensionsordninger m.v. gælder ge-nerelt for alle personer. Loftet be-grænser imidlertid ikke en arbejds-givers adgang til at foretage indskudpå livsvarige livrenter med bortseel-sesret for den ansatte. En arbejdsgi-ver kan uden begrænsning foretageindskud på sådanne livsvarige liv-renter. Aftalen mellem regeringenog Dansk Folkeparti om Forårspak-ke 2.0 forringer ikke mulighedenfor, at virksomheder kan tilbyde at-traktive firmapensionsordninger tilde ansatte. Aftalen kan imidlertidSide 30
Novozymes opfattelse medføre, at medføre, at sammensætningen afmange ved pensionering må gå ned den samlede pensionsopsparing ii levestandard og i yderste konse- nogle tilfælde må ændres.kvens sælge hus mm.Novozymes anbefaler, at lovforsla-get ændres således at generelle fir-mapensionsordninger ikke omfattesaf 100.000 kr. begrænsningen.SKATSkatterevisorforeningen (SRF)SKAT har ingen bemærkninger tillovforslaget.Ligestilling mellem private og ar-bejdsgiverindskudSRF foreslår, at der vedrørendelivsvarige livrenter sker en ligestil-ling mellem private indskud og ind-skud på arbejdsgiverordninger.
Forslaget kan ikke imødekommes.Det er på den ene side ikke umid-delbart muligt at begrænse fradragfor indskud på livsvarige livrenter iforhold til et absolut loft eller i for-SRF foreslår, at der for begge typer hold til lønnen. For så vidt angåraf indskud på livsvarige livrenter ydelsesdefinerede pensionsordnin-enten gælder, at indskud kan fore- ger, herunder tjenestemandspensi-onsordninger, er der således ikke ettages ubegrænset, eller at der forbegge typer af indskud indføres et årligt bidrag eller præmie, der kanmedtages under en maksimums-fælles maksimumgrænse. På den anden side bør detfortsat gælde, at private indskud påen livsvarig livrente skal omfattes affradragsfordelingsreglerne, idetskattereglerne i øvrigt er uændretfor livsvarige livrenter – herunderførst og fremmest, at der ikke er no-gen maksimumsgrænse for indskudÆndring af fradragsfordelingsreg-lerneSRF gør opmærksom på, at privateindskud på livsvarige livrenter –afhængigt af størrelsen – ved enbevarelse af det hidtidige opfyld-ningsfradrag på 46.000 kr. (2010-niveau) kan blive dårligere stilletfradragsmæssigt end indskud på ra-tepension. Foretages der f.eks. en-gangsindskud på 100.000 kr. på ra-tepension, er dette indskud fuldtfradragsberettiget i indskudsåret,mens et tilsvarende indskud pålivsvarig livrente skal fordeles tilfradrag over 2-3 år. Størrelsen afdet almindelige opfyldningsfradragskal minimum forhøjes til 100.000kr. pr. år.FraflytterbeskatningsreglerneSRF foreslår, at fraflytterreglerne
Der er ikke foreslået ændring afskattereglerne for livsvarige livren-ter, og på den baggrund ses en sær-skilt begunstigelse af private livren-ter ikke umiddelbart at kunne be-grundes.
De gældende skatteregler for livsva-Side 31
ophæves, idet der ikke længere erbaggrund for reglerne, når beskat-ningsretten til udbetalinger fra pen-sionsordninger enten allerede tilfal-der Danmark eller ved genforhand-ling af dobbeltbeskatningsaftaler vilblive tillagt Danmark.Hvis reglerne ikke helt ophæves,bør der ske begrænsning af fraflyt-ningsreglerne, så de alene gælderfor livsvarige livrenter.
rige livrenter opretholdes. På dettegrundlag vil der isoleret set fortsatvære behov for regler om fraflytter-beskatning. Der er således fortsatlande, med hvilke Danmark har af-talt, at bopælsstaten har beskat-ningsretten til udbetalingerne.Behovet for fraflytterbeskatnings-reglerne svinder i takt med, atDanmark får beskatningsretten tiludbetalinger, der hidrører fra fra-dragsberettigede indbetalinger. Devidere overvejelser om en eventuelafskaffelse af fraflytterbeskatnings-reglerne, herunder en delvis ophæ-velse for rateordninger og ophøren-de livrenter, ligger uden for ram-merne af nærværende lovforslag.
Karensperioden på 5 år for rate-pensionsordningerSRF foreslår, at 5-års reglen ophæ- Der henvises i det hele til kommen-ves, idet der ikke længere er bag- taren til Finansrådet.grund for reglerne, når indskud påratepensionsordninger begrænses til100.000 kr.Ophørs- og sportspensionAf bemærkningerne til lovforslaget Dette er præciseret i lovforslaget(generelle bemærkninger afsnit2.1.2, sidste afsnit) fremgår det, atreglerne om ophørspension i PBL §15 A ikke berøres af begrænsningenaf indskud på ratepension og ophø-rende livrenter til 100.000 kr. årligt.Dette fremgår ikke af den foreslåe-de regel i PBL § 16 stk. 2, hvor derikke er gjort undtagelse for indskudpå ophørspension efter PBL § 15 A.Der er heller ikke indsat en regel iPBL § 15 A, hvorefter begrænsnin-gen i § 16, stk. 2, ikke gælder. Ved-rørende indskud på PBL § 15 B gørdet samme forhold sig gældende,hvis sådanne indskud ikke skal væ-re begrænset af 100.000 kr.s regleni PBL § 16, stk. 2.Ophørende livrenteLovforslaget indeholder ikke nogen Der henvises i det hele til kommen-definition af begrebet ”ophørende taren til Finansrådet.livrente”. Foreningen finder hen-sigtsmæssigt, at definitionen findesi selve lovbestemmelserne og ikkeSide 32
alene i bemærkningerne til lovfors-laget.Kapitalpensionsordninger fungereri dag på grund af muligheden forsuccessiv udbetaling til 40 pct.s af-gift efter det 60. år reelt på sammemåde som en ratepension, bortsetfra beskatningsformen ved udbeta-ling og fradragsværdien ved indbe-taling. Dette taler efter foreningensopfattelse for at harmonisere sidsteudbetalingsdag, så den som for ra-tepensionsordninger fastsættes til25 år efter opnåelse af efterlønsal-deren.I skattereformaftalen er det aftalt atforhøje aldersgrænsen for den sene-ste udbetaling for kapitalordningermed 5 år til 15 år efter, at efterløns-alderen er nået. Det vil derfor liggeuden for rammerne af skattereform-aftalen at forhøje det seneste udbe-talingstidspunkt for kapitalordnin-ger med 15 år til 25 år efter, at efter-lønsalderen er nået.En sådan forhøjelse af udbetalings-grænsen ville i øvrigt medføre etyderligere provenutab på grund afden lavere afkastbeskatning.
Forenkling af kapitalpensionsreg-lerneSRF hilser med tilfredshed forsla-get om forenkling af reglerne forindskud på kapitalpension, såledesat det alene fremover er det be-løbsmæssige maksimum, der be-grænser indskud på kapitalpension.SRF foreslår, at den hidtidige ord-ning, som indebærer, at pensions-selskabet ved tilbagebetaling af forstore indskud på kapitalpension el-ler overførsel af sådanne for storeindskud til en anden fradragsberet-tiget pensionsordning, skal foretageen manuel indberetning til SKAT,bør ændres til en elektronisk løs-ning.Den af SRF foreslåede elektroniskeløsning er en fornuftig løsning pålængere sigt. Ud over en elektroniskindberetning og dermed automatiskændring af skatteyderens årsopgø-relse i det pågældende år skal derogså ske en korrektion til CPS-systemet (DetCentralePensionssy-stem – der er det system, som pen-sionsinstitutterne indberetter til, nårde indberetter til SKAT, hvor megetden enkelte kontoha-ver/forsikringstager har indskudt påsin pensionsordning), uanset om be-løbet bliver udbetalt eller overførttil en anden pensionsordning. Imodsat fald er der risiko for, at enperson beder om at få et beløb til-bagebetalt uden afgift/skat i forbin-delse med endelig ophævelse afordningen, som enten allerede erudbetalt eller overført til en andenordning.
Tilbagebetaling fra kapital- og ra-tepensioner – maks. 500 kr. i renterAf den foreslåede § 21 A, stk. 3,Den foreslåede § 21 A, stk. 3, er enfremgår (som i den hidtidige be-videreførelse af den gældende § 21Side 33
stemmelse, men nu med udvidelsetil også at omfatte indskud på rate-pensionsordninger mv.), at der vedophævelse af ordningen kan tilba-gebetales et beløb svarende til ind-betalingen m.v. med påløbne renteri det pågældende indkomstår. Depåløbne renter, der tilbagebetalesafgiftsfrit, kan højst udgøre 500 kr.SRF foreslår, at denne bestemmelseudgår. Dels er der i forvejen hjem-mel til, at der kan ske afgiftsfri ellerfor ratepensionsordningers ved-kommende skattefri tilbagebetalingaf beløbene, dels er det efter formu-leringen tvivlsomt for hvilket år, depåløbne renter skal opgøres, lige-som der ikke findes bestemmelseom, at renterne er skattefri. EfterSRFs opfattelse har bestemmelsenom tilbagebetaling af påløbne ren-ter på maks. 500 kr. ikke været an-vendt i praksis og bestemmelsen erderfor overflødig.Fradrag på kapitalpensionsordnin-ger uanset tidligere afgiftsberigti-gelse - overgangsreglenAf overgangsreglen i lovforslagets§ 2, stk. 4, fremgår, at reglen om, atder fremover kan foretages fradragfor indskud på kapitalpension, selv-om der tidligere – efter det 60. år –er sket afgiftsberigtigelse af udbeta-ling fra kapitalpension med 40 pct.først skal gælde for kapitalpensi-onsordninger, der afgiftsberigtigesden 1. januar 2010 eller senere.
A, stk. 3. Har årets indskud omfattetaf den pågældende maksimums-grænse omfattet indbetalinger tilflere ordninger, kan der efter stk. 1og 2 afgiftsfrit højst udbetales et be-løb svarende til det beløb, der erindbetalt til ordningen i det pågæl-dende indkomstår. I de tilfælde,hvor denne udbetaling svarer til, athele den pågældende ordning op-hæves, indestår der fortsat de på-løbne renter. I den gældende § 21A, stk. 3, er det derfor bestemt, at depåløbne renter på ordningen i dissesærlige tilfælde ligeledes kan udbe-tales afgiftsfrit sammen med detindbetalte beløb. De påløbne renter,der kan udbetales afgiftsfrit, kanhøjst udgøre 500 kr. På denne bag-grund bibeholdes reglen.
Forslaget kan tiltrædes. Det er enmere enkel løsning systemmæssigtset, hvis der for ophævede kapital-pensioner ikke skal skelnes mellemordninger, der er ophævet før ellerefter den 1. januar 2010.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen er æn-dret, således at der fra og med ind-komståret 2010 kan foretages fra-drag for indskud på kapitalpension,Da ændringen af bestemmelserne er uanset at der tidligere – efter det 60.begunstigende, og da lovforslaget år – er sket afgiftsberigtigelse afbetyder at fradragsbegrænsningen udbetaling fra kapitalpension medopretholdes i tilfælde, hvor udbeta- 40 pct.lingen til 40 pct. sket før den 1. ja-nuar 2010, uden at de modsvarendebestemmelser i PBL § 21 B om af-giftsfri tilbagebetaling eller over-førsel til anden ordning tilsvarendevidereføres (lovforslagets § 1 nr. 40om ophævelse af PBL § 21 B gæl-der fra indkomståret 2010), foreslårSRF, at overgangsreglen ændres, såde nye regler gælder for indskud påkapitalpension for indkomståret2010 eller senere.Ældre SagenÆldre Sagen kan støtte, at alders-Den foreslåede ændring af alders-Side 34
grænsen for udbetaling af kapital-pension hæves til 75 år (15 år efteropnåelse af efterlønsalderen). Æl-dre Sagen anbefaler, at lovforslagethar virkning fra 1. marts 2009, elleralternativt fra datoen for lovforsla-gets fremsættelse, og ikke først frabekendtgørelse i Lovtidende.
grænsen for udbetaling af kapital-pension til 75 år (15 år efter opnåel-se af efterlønsalderen) skulle efteraftalen mellem regeringen og DanskFolkeparti om Forårspakke 2.0 havevirkning fra 1. marts 2009. Et så-dant virkningstidspunkt er imidler-tid ikke muligt, hvorfor det har væ-ret nødvendigt at lade virknings-tidspunktet være dagen efter be-kendtgørelse i Lovtidende.
Ældre Sagen har påpeget, at forsla- Spørgsmål om aftrapning af pensi-get om fortsat fradragsret for indbe- onstillæg henhører under Vel-talinger til en kapitalpensionsord- færdsministeriets område.ning efter, at udbetalingen af en an-den kapitalpensionsordning er på-begyndt, også vil have betydningfor beregningen af pensionstillægfor folkepensionister, idet indbeta-ling til en kapitalpension reducererindkomstgrundlaget for modreg-ning af pensionstillægget. For dissepensionister øges pensionstillæggetmed 30 kr. for hver 100 kr., derindbetales på en kapitalpensions-ordning. Ved udbetaling af kapital-pensionen sker der imidlertid ingenreduktion af pensionstillægget.Ældre Sagen finder det paradoksalt,at samspillet mellem forskelligeregler medfører, at lavtlønnede harstørre økonomisk fordel af at spareop på en kapitalpension, der senestskal være udbetalt ved 75 år (15 årefter opnåelse af efterlønsalderen),end på en livsvarig pension.Ældre Sagen er enig i, at et loftover indbetalinger til pensionsord-ninger ikke bør omfatte pensions-ordninger med løbende livsvarigudbetaling.Svaret på spørgsmålet om, hvorvidtdet bedre kan betale sig for lavtløn-nede at spare op til egen alderdommed kapitalpensionsordninger fremfor med livsvarig pension, er ikkeentydigt, men kapitalpension vil of-te være den mest gunstige opspa-ringsform for lavtlønnede.Det foreslåede loft for indskud påratepensionsordninger m.v. omfatteralene disse og ikke ordninger medlivsvarige udbetalinger.
Ældre Sagen finder, at den foreslå- Der henvises til kommentaren tilede overgangsordning for indbeta- Finansrådet.linger ifølge en kollektiv overens-komst ikke bør begrænses til bi-drag, der følger af en kollektivoverenskomst. Det er anført, at bi-draget ofte også vil være obligato-risk for den enkelte medarbejderhos arbejdsgivere, der ikke er om-fattet af en kollektiv overenskomst.Efter Ældre Sagens opfattelse er detSide 35
ikke hensigtsmæssigt, hvis mangeprivate arbejdsgivere skal ændrederes pensionsaftaler med kort var-sel.Ældre Sagen har vedrørende kon- Afgiftssatserne på 60 pct. for førti-tant udbetaling af efterlønsbidrag dig ophævelse af en pensionsord-anført, at skatteværdien af fradrag ning, på 40 pct. for rettidig udbeta-for bidrag til efterlønsordningen re- ling af en kapitalpension og på 30duceres ved skattereformen. Dette pct. for udbetaling af efterlønsbi-bør efter Ældre Sagens opfattelse drag er ikke omfattet af aftalen mel-føre til, at afgiftssatsen ved udbeta- lem regeringen og Dansk Folkepartiling i forbindelse med invaliditet og om Forårspakke 2.0. Det ligger der-til dødsboer reduceres tilsvarende. for uden for lovforslagets rammer atÆldre Sagen er tilfreds med udbeta- reducere afgiftssatsen for udbetalingaf efterlønsbidrag til invalide ogling i andre situationer beskattesdødsboer.med satsen for kommuneskat ogsundhedsbidrag og dermed ikke på-lægges en ”udligningsskat”.
Side 36