Skatteudvalget 2008-09
L 200 Bilag 7
Offentligt
678800_0001.png
678800_0002.png
678800_0003.png
678800_0004.png
J.nr. 2009-321-0013Dato: 5. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 200 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og lovom ændring af forskellige skattelove (Loft for indbetalinger til rateordnin-ger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse afrate- og kapitalpensionsordninger samt forhøjelse af aldersgrænsen forudbetaling af kapitalpensionsordninger m.v.).
Hermed sendes kommentar til henvendelse af 28. april 2009 fra Forsikring& Pension (L 200 - bilag 4).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
Forsikring & Pension (F&P) har den 28. april 2009 henvendt sig til Folketingets Skatteud-valg. F&P anfører, at loftet på 100.000 kr. årligt for indbetalinger til rateordninger og ophø-rende livrenter har den positive konsekvens, at der bl.a. af den grund foreslås en række for-enklinger af pensionsbeskatningsloven. Disse ændringer hilser F&P velkommen.F&P har bemærkninger til tre elementer i lovforslaget.Ikrafttrædelse af loftet og ligebehandling af alle ansatte med pensionsordninger i arbejdsgi-verregiLovforslaget indeholder en overgangsregel, hvorefter obligatoriske indbetalinger til rate-pensioner eller ophørende livrenter ifølge en kollektiv overenskomst omfattes af gældenderegler. Det gælder indtil overenskomstperiodens udløb. F&P anerkender, at denne over-gangsregel sikrer aftaleparterne og borgerne den fornødne mulighed for at tilpasse sig denye regler. Denne overgangsregel gælder imidlertid ikke for de pensionsordninger, der ikkeer indgået som led i en overenskomst, men som følger ansættelsesvilkår aftalt på virksom-heden.F&P finder, at alle ansatte – uanset hvilken type pensionsordning i arbejdsgiverregi – børbehandles ens, og foreslår en overgangsregel af følgende grunde:Det kræver tid at indgå nye aftaler, som skal tilpasses de nye regler, uanset om pen-sionen følger af en overenskomst eller en firmaaftale.Også i en firmaaftale kan den ansatte være bundet af de aftalevilkår, der er gælden-de for ansættelsesforholdet.En generel overgangsperiode for alle pensionsordninger i arbejdsgiverregi alene foraftaler om indbetaling, der er indgået før lovens fremsættelse, vil ikke kunne føre tilmisbrug eller højere indbetalinger end allerede aftalt.Sondring mellem overenskomstmæssige ordninger og firmaaftalte arbejdsgiverord-ninger er ikke i alle tilfælde til at administrere i praksis.For de ordninger, der ikke følger af en kollektiv overenskomst, foreslås en kortovergangsperiode, f.eks. til og med 31. december 2010.
Hertil bemærkes:Sigtet med lovforslaget er, at der fra og med indkomståret 2010 generelt skal gælde et loftfor fradragsberettigede indbetalinger til rateordninger og ophørende livrenter på 100.000 kr.årligt.Baggrunden for overgangsreglen i lovforslagets § 3, stk. 13, er, at den enkelte lønmodtagerikke efter aftale med sin arbejdsgiver kan nedsætte eller ændre pensionsindbetalinger, somer obligatoriske efter en kollektiv overenskomst, således at loftet ikke overskrides. Den en-kelte lønmodtager har således en meget begrænset rådighed over de løn- og arbejdsvilkår,som er en del af det kollektive overenskomstgrundlag, herunder pensionsvilkårene.Er det i en kollektiv overenskomst aftalt, at der skal indbetales et pensionsbidrag, der bety-der, at loftet overskrides for den ansatte, vil der i udgangspunktet foreligge et brud på over-enskomsten med heraf følgende fagretslige konsekvenser, hvis pensionsbidraget for den an-satte nedsættes eller i stedet indskydes på en livsvarig livrente, uanset at det sker efter aftalemed arbejdsgiveren.For indgåelse af kollektive overenskomster gælder et særligt sæt af regler for indgåelse ogopsigelse af overenskomster og for løsning af konflikter og uenigheder. De kollektive over-enskomster har betydning for langt hovedparten af arbejdsmarkedet. Der kan være tale omlandsdækkende overenskomster, der gælder hele branchen, og lokale overenskomster. Lo-Side 2
kale overenskomster kan dække et mindre regionalt område eller en enkelt virksomhed(virksomhedsoverenskomst).I forbindelse med indgåelse af en ny kollektiv overenskomst har parterne herefter mulighedfor at aftale nye vilkår, der tager højde for, at der fremadrettet gælder et loft på 100.000 kr.for fradragsberettigede indbetalinger.Den foreslåede overgangsregel går ud på, at der gælder fuld bortseelsesret for obligatoriskeindbetalinger, der sker i henhold til en kollektiv overenskomst, der er indgået inden den 22.april 2009, til og med det indkomstår, hvor næste generelle fornyelse af overenskomstensker. En forlængelse, herunder også en uændret forlængelse af overenskomsten, betragtessom indgåelse af en ny overenskomst.Grundlaget for firmapensionsordninger er i de allerfleste tilfælde en aftale mellem den en-kelte arbejdsgiver og de enkelte arbejdstagere. Det ses at være sådanne firmapensionsord-ninger, som F&P foreslår omfattet af en lempeligere overgangsregel. Sådanne firmaaftaleradskiller sig fra kollektive overenskomster ved, at arbejdsgiveren og de ansatte direkte kanændre aftalen.Da det for parterne i sådanne firmaaftaler er relativt nemt at ændre i aftalen, og da parternehar mere end 6 måneder frem til 2010 til at ændre aftalen med henblik på at bringe pensi-onsbidraget ned på 100.000 kr. med virkning fra begyndelsen af 2010, er der ikke grundlagfor at undtage sådanne aftaler for det foreslåede loft på 100.000 kr. Desuden er der skatte-mæssigt ikke noget til hinder for, at parterne først i løbet af 2010 ændrer aftalen om pensi-onsordningen, idet parterne kan aftale midlertidigt at undlade at foretage indskud på rate-pension m.v., indtil aftalen endeligt justeres i lyset af loftet for indbetalinger på ratepensionm.v. senere i 2010.Hertil kommer, at hvis parterne ikke i løbet af 2010 formår at indgå en ny aftale om ned-sættelse af pensionsbidraget til 100.000 kr. for 2010, kan den del af det overskydende be-løb, som der ikke kan opnås fradrag for, enten tilbagebetales uden, at dette betragtes som enafgiftspligtig udbetaling, eller overføres til en anden pensionsordning med bortseelsesmæs-sig virkning for indskudsåret. Dette følger af pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2, somforeslået i lovforslaget.Som anført er grundlaget for firmapensionsordninger i de allerfleste tilfælde en aftale mel-lem den enkelte arbejdsgiver og de enkelte arbejdstagere. Det bemærkes, at i de tilfælde,hvor en kollektiv overenskomst måtte stille nærmere krav til indholdet af en firmapensi-onsordning, eller hvor firmapensionsordningen måtte være reguleret af en virksomheds-overenskomst, vil bortseelsesberettigede indbetalinger kunne være omfattet af den foreslå-ede overgangsregel. Det vil de være i det omfang, at der er tale om obligatoriske indbeta-linger til firmapensionsordningen ifølge den pågældende overenskomst.Fradragsfordelingsregler for livsvarige livrenterF&P foreslår, at fradragsfordelingsreglerne også ophæves for de livsvarige livrenter, som ilovforslaget betragtes som den mest ønskværdige type pensionsordning til selvforsørgelse.F&P anfører, at fradragsfordelingsreglerne i L 200 foreslås fastholdt uden nærmere forkla-ring.F&P anfører, at forslaget om at ophæve fradragsfordelingsreglerne helt også vil hjælpe deselvstændigt erhvervsdrivende, der mister muligheden for at indbetale et beløb svarende tilop til 30 pct. af årets overskud, men fortsat har svingende muligheder for at indbetale på enpensionsordning.
Side 3
Hertil bemærkes:Formålet med lovforslaget er bl.a. at mindske de skattemæssige fordele, der er knyttet tilratepensionsordninger og ophørende livrenter.Lovforslaget indeholder derimod ikke ændringer af reglerne for de livsvarige livrenter, her-under af fradragsfordelingsreglerne. På sådanne ordninger kan der således fortsat foretagesubegrænsede indskud med fradrag. Det hensyn, som fradragsfordelingsreglerne for livsva-rige livrenter skal varetage, eksisterer således fortsat. Og de selvstændiges svingende mu-ligheder for at indbetale på en livsvarig livrente bliver fortsat tilgodeset med 30 pct.’s reg-len.Der er på den baggrund ikke grundlag for at ophæve fradragsfordelingsreglerne for livsva-rige livrenter.Skattemyndighedernes opgaver i forhold til borgerneF&P anfører, at lovforslaget fører til, at borgerne får et stort behov for rådgivning, sompensionsinstitutterne vil få svært ved at varetage. F&P forudsætter, at skattemyndighederneløfter deres del af byrden, således at borgerne skriftligt informeres om alle de nye regler,herunder om overgangsregler.Desuden forudsætter F&P, at SKAT udarbejder beregningsgrundlag (om indskud, indbeta-ling, fradragsprofil for forskellige ordninger) til den enkelte borger, da alene myndigheder-ne er i besiddelse af oplysninger om de samlede indbetalinger til samtlige ordninger, somen borger måtte have – og som pensionsinstitutternes rådgivning og borgerens beslutningermå basere sig på.Hertil bemærkes:SKAT iværksætter en overordnet informationskampagne over for borgerne om skattere-formen, hvis primære mål er at skabe opmærksomhed om, at der sker ændringer på en ræk-ke personbeskatningsområder, og at man kan læse om de forskellige ændringer påwww.skat.dk/skattereformen.Særligt om de ændrede regler på pensionsbeskatningsområdet vil man således påwww.skat.dk/skattereformenkunne finde svar på de mest sandsynlige spørgsmål til de æn-drede regler. Der vil også blive udsendt et Nyhedsbrev på skat.dk. Dette nyhedsbrev vil og-så blive udsendt til penge- og pensionsinstitutter.SKAT vil desuden ændre de relevante vejledninger på området og holde instruktioner forSKATs ansatte for derigennem at styrke SKATs dialog med borgerne i SKATs Kunde-centre.Det er min opfattelse, at det ikke er SKATs opgave at give borgerne konkret rådgivning omderes pensionsforhold. Denne rådgivning foregår bedst i regi af borgerens eget pengeinsti-tut, forsikringsselskab e.l. Den enkelte borger bør have papirer på alle de aftaler om ind-skud på pensionsordninger, som vedkommende har oprettet. Disse aftaler kan tages med tilpensionsinstituttet, hvis borgeren ønsker rådgivning fra dette.
Side 4