Skatteudvalget 2008-09
L 200
Offentligt
685242_0001.png
685242_0002.png
685242_0003.png
J.nr. 2009-321-0013Dato: 15. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 200 - Forslag til Lov om ændring af pensionsskatteloven og lov om æn-dring af forskellige skattelove. (Loft for indbetalinger til rateordninger ogophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af rate- ogkapitalpensioner samt forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapi-talpensionsordninger m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 6. maj 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske af Nick Hækkerup.
Kristian Jensen/ Thomas Larsen

Spørgsmål:

Kan ministeren forklare, hvorfor det af bemærkningerne til L 200 s. 15 fremgår, at "den af-ledte fremrykning af indkomstbeskatningen fra de løbende pensioner medfører ikke et va-rigt merprovenu", når det af bemærkningerne af lovforslaget s. 8 fremgår, at den skatte-mæssige begunstigelse ved ratepensioner består i, "at bidrag og præmier til ratepension kanfradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, og at beskatningen af udbetalin-gen typisk er lavere end fradragsværdien af indbetalingerne", og kan ministeren forklare,om ikke der vil være en eller anden provenukonsekvens, når pensionsindbetalingerne totaltset sænkes, og når indkomstskattesatsen på indbetalingstidspunktet ofte vil være højere endpå udbetalingstidspunktet?

Svar:

I besvarelsen fokuseres der udelukkende på marginalskattesatsen og ikke på den sammen-satte marginalskattesats, som medtager indkomstafhængig aftrapning af offentlige ydelser.Størrelsen af den sammensatte marginalskattesats afhænger af forskellige faktorer såsomboligform mv., hvorfor det er valgt udelukkende at betragte de skattemæssige forhold.Indførelsen af 100.000 kr.-grænsen på ratepensioner betyder, at dele af pensionsopsparin-gen fremadrettet placeres i frie midler. Herved fremrykkes indkomstskattebetalingen, hvil-ket giver et merprovenu på kort sigt, men et tilsvarende fald i provenuet på lang sigt, somfølge af reduktionen af pensionsformuen. Det er her antaget, at for den gennemsnitlige pen-sionsmodtager som hidtil har haft store indbetalinger på ratepensioner over 100.000 kr. år-ligt, vil der ikke være nogen ændring i marginalskatteprocenten på indbetalings- og udbeta-lingstidspunktet. Det må forventes, at personer der som udgangspunkt indbetaler minimum100.000 kr. årligt på en ratepension, vil have en så stor årlig personlig indkomst i pensions-alderen, pga. høje pensionsudbetalinger, at der skal betales topskat på udbetalingstidspunk-tet. På samme måde forventes det, at personer som indbetaler minimum 100.000 kr. årligtpå en ratepension, ligeledes har en indkomst af en størrelse, hvoraf pensionsindbetalingernekan fradrages i topskatten. Der vil dermed gennemsnitlig ikke være nogen skattemæssigbegunstigelse i dette tilfælde.På side 8 i bemærkningerne til L 200 ” Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatnings-loven og lov om ændring af forskellige skattelove”, fremgår det, at den skattemæssige be-gunstigelse af ratepensioner består i, at bidrag og præmier til ratepension kan fradrages vedopgørelsen af den skattepligtige indkomst, og at beskatningen af udbetalingen typisk er la-vere end fradragsværdien af indbetalingerne. Begunstigelsen vil oftest forekomme i tilfæl-de, hvor skatteydere, ligger over topskattegrænsen, og derved kan fradrage pensionsindbe-talingerne til ratepension i topskatten, men kun indbetaler til pension i et begrænset om-fang. Denne begrænsede pensionsindbetaling betyder, at den samlede pensionsudbetaling,som hidrører fra løbende udbetalinger, ikke er stor nok til at skatteyderens indkomst på ud-betalingstidspunktet overstiger topskattegrænsen, hvorfor marginalskatteprocenten på udbe-talingstidspunktet er lavere.Det er dermed rimeligt at antage, at der er en del skatteydere, som kan opnå en skattebe-gunstigelse, som følge af lavere beskatning på udbetalingstidspunktet. Mens det med rime-lighed kan antages, at for meget store pensionsindbetalinger over 100.000 kr. årligt, vil dergennemsnitligt være samme høje marginalskattesats på udbetalingstidspunktet, som der erforetaget fradrag med på indbetalingstidspunktet.
Side 2
Hvis den marginale beskatning er den samme på ind- og udbetalingstidspunktet, består be-gunstigelsen alene i den lave afkastbeskatning på 15 pct., sammenlignet med opsparing ifrie midler, som fremover indkomstbeskattes i intervallet fra 25,5 pct. (negativ netto kapi-talindkomst) til ca. 52,2 pct. (positiv nettokapitalindkomst).I hovedreglen er det provenumæssigt fordelagtigt at få skattebetalingerne nu frem for sene-re, da der er en rentemæssig fordel forbundet hermed. I dette tilfælde har det dog ingen be-tydning for provenuet, idet pensionsopsparingerne forrentes, herunder den udskudte skat,og den samlede pensionsformue beskattes på udbetalingstidspunktet.Der vil dog som beskrevet i L200 spørgsmål 1 samt i bemærkningerne til selve lovforslagetvære provenumæssige konsekvenser som følge af at pensionsopsparing afkastbeskattes med15 pct. sammenlignet med opsparing i frie midler, som fremover indkomstbeskattes i inter-vallet fra 25,5 pct. (negativ netto kapitalindkomst) til ca. 52,2 pct. (positiv nettokapitalind-komst).
Side 3