Skatteudvalget 2008-09
L 201 Bilag 16
Offentligt
685140_0001.png
685140_0002.png
685140_0003.png
J.nr. 2009-711-0030Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 201 – forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningslo-ven, skattekontrolloven, kildeskatteloven, ligningsloven og for-skellige andre love (Enkel og effektiv kontrol samt mindre skat-teplanlægning)Hermed sendes kommentar til henvendelse af 5. maj 2009 fraPricewaterhouseCoopers – L 201, bilag 11.
Kristian Jensen
/Birgitte Christensen
PricewaterhouseCoopers (PWC) henleder Skatteudvalgets opmærksomhed på pensionsop-sparingsforholdene for pendlere fra europæiske lande, som er begrænset skattepligtige afderes lønindkomst i Danmark, men tjener mindre end 75 pct. af deres samlede indkomst iDanmark. Denne gruppe af vandrende arbejdstagere arbejder i en begrænset periode iDanmark, eksempelvis gennem en 2-årig periode, og her giver deres pensionsordninger an-ledning til problemer.PWC anfører, at SKAT har tilkendegivet, at disse personer vil kunne få deres udenlandskepensionsordninger godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 15 C, således at indbetalin-gerne vil være fradragsberettigede. Det er bl.a. en betingelse, at personen indvilliger i atblive beskattet af udbetalinger, der modtages, efter at personen ikke længere er skattepligtigtil Danmark. PWC finder, at denne retstilstand ikke er hensigtsmæssig, og at den af denævnte personer opleves som stridende mod resultatet i EF-domstolens dom i pensionsbe-skatningssagen mod Danmark fra 2007, eftersom disse personer kun arbejder her i kortva-rige perioder og ingen særlig tilknytning har til Danmark.PWC har noteret sig, at Estland den 16. oktober 2008 fik en begrundet udtalelse fra EU-Kommissionen om at ændre de estiske pensionsregler for ikke hjemmehørende personer,som modtager mindre end 75 pct. af deres samlede indkomst i Estland. Ifølge PWC anmo-der Kommissionen Estland om at udvide fradragsretten for indbetalinger til udenlandskepensionsordninger for denne gruppe.PWC spørger på denne baggrund Skatteudvalget, om pensionsbeskatningsloven vil bliveændret, således at begrænset skattepligtige får mulighed for godkendelse af deres indbeta-linger til pensionsordninger i lighed med reglerne for fuldt skattepligtige efter den lempeli-ge regel i pensionsbeskatningslovens § 15 D.
Hertil bemærkes:Efter pensionsbeskatningslovens § 15 D, stk. 6, som er indsat ved lov nr. 1339 af 19. de-cember 2008, kanandrebegrænset skattepligtige end grænsegængere opnå godkendelse afen udenlandsk pensionsordning. Det indebærer, at den begrænset skattepligtige kan opnåbortseelsesret for arbejdsgiverens indbetalinger til en udenlandsk godkendt pensionsord-ning, også selvom den pågældende ikke opfylder 75 pct.’s-reglen for grænsegængere.I et ændringsforslag, som jeg har stillet til forslag til lov om ændring af pensionsbeskat-ningsloven og lov om ændring af forskellige skattelove. (Loft for indbetalinger til rateord-ninger og ophørende livrenter, ophævelse af aldersgrænsen for oprettelse af rate- og kapi-talpensionsordninger samt forhøjelse af aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensions-ordninger m.v.) (L 200), hvortil jeg henviser, foreslår jeg dog denne regel ophævet.Tilbage står, at de pågældende pendlere, som PWCs henvendelse vedrører, vil kunne få de-res udenlandske pensionsordninger godkendt efter pensionsbeskatningslovens § 15 C. Jegkan i den forbindelse bekræfte, at det bl.a. er en betingelse, at personen indvilliger i at blivebeskattet af udbetalinger, der modtages, efter at personen ikke længere er skattepligtig tilDanmark. Jeg finder det ikke urimeligt, at fradrag for pensionsindbetalingerne modsvaresSide 2
af, at udbetalingerne til sin tid er skattepligtige. Det er et almindeligt princip i pensionsbe-skatningsloven. Desuden bemærkes, at reglerne om fradragsret for indbetalinger til uden-landske pensionsordninger er inspireret af Kommissionens meddelelse fra 2001 om afskaf-felse af skattemæssige hindringer for grænseoverskridende ydelse af arbejdsmarkedsorien-teret pension.For så vidt angår PWCs henvisning til den begrundede udtalelse bemærkes, at denne ikkevedrører fradrag for udenlandske pensionsordninger, men vedrører et spørgsmål om, hvor-vidt Estland kan beskatte udgående pensionsudbetalinger hårdere end pensionsudbetalingertil personer bosiddende i Estland.
Side 3