Skatteudvalget 2008-09, Boligudvalget 2008-09
L 203 Bilag 11, BOU Alm.del Bilag 81
Offentligt
678771_0001.png
678771_0002.png
678771_0003.png
J.nr. 2009-211-0009Dato: 5. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 203 - Forslag til Lov om ændring af lov om merværdiafgift og lov omafgift af lønsum m.v. (Ophævelse af visse momsfritagelser og øget løn-sumsafgift for den finansielle sektor m.v.).Hermed sendes kommentar til materiale fra Dansk Byggeri af 3. maj 2009i forbindelse med foretræde for Skatteudvalget den 6. maj 2009.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Dansk Byggeri

ønsker en overgangsordning, således at salg af byggegrunde udstykket in-den lovforslaget kom i høring (den 20. marts 2009), fortsat er momsfritaget eller alternativt,at der betales en afgift på f.eks. 1,5 pct.Årsagen hertil er, at forslaget ifølge

Dansk Byggeri

medfører strukturændringer af mar-kedsforholdene og

Dansk Byggeri

fremhæver såvel nedvæltningen af momsen i grundpri-serne, nedgangen i nybyggeriet med deraf afledt stigning i ledigheden indenfor byggebran-chen, og at forslaget har tilbagevirkende kraft, da forløbet fra udstykning til færdigt byggeritypisk tager 5 år.Dansk Byggeri mener endelig, at provenuet er helt urealistisk.

Kommentar:

Aftaleparterne bag Forårspakke 2.0 – Regeringen og Dansk Folkeparti – harfulgt Skattekommissionens anbefaling om at reducere antallet af særordninger for erhvervs-livet. Dette gælder således også denne særordning, som er en særlig dansk undtagelse fraEU’s fælles momssystem. Med ophævelsen af momsfritagelsen for levering af fast ejendombliver de danske momsregler harmoniseret med de øvrige EU-landes momsregler.Derudover bidrager forslaget også til finansieringen af skattelettelserne med deraf afledtepositive effekter, jf. bemærkningerne til lovforslag L 195 om ændring af personskattelovenog forskellige andre love. (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat).For så vidt angår henvendelsen af 3. maj 2009 skal jeg indledningsvis bemærke, at lovfors-laget først træder i kraft den 1. januar 2011. Med andre ord er salg af byggegrunde indendenne dato fortsat momsfritaget.Der findes i forslaget en overgangsordning for byggegrunde og særskilt levering af bebyg-gede grunde således, at man kan få godtgjort moms på udgifter til byggemodning m.v. af-holdt inden lovens ikrafttræden, såfremt salget omfattes af momspligten efter lovens ikraft-træden. Dermed skabes der symmetri mellem pålæggelse af moms og indrømmelse afmomsfradrag.Der er ikke fastsat en lignende ordning for nybyggeri, idet lovens ikrafttrædelse den 1. ja-nuar 2011 kun gælder byggeri, der er påbegyndt efter lovens ikrafttræden. Påbegyndesbyggeriet inden den 1. januar 2011, vil et salg efter denne dato være momsfritaget. Påbe-gyndes byggeriet efter den 1. januar 2011, vil salget være momspligtigt, men der vil samti-dig være momsfradrag for momsudgifterne.For så vidt angår spørgsmålet om overvæltning/nedvæltning, er det den altovervejende ho-vedregel, at udgiften til moms overvæltes i højere priser. Det er dog forventningen, atmomsen på byggegrunde vil blive nedvæltet, således at sælgeren af grunden vil skulle bæremomsen, mens det vedrørende levering af bygninger m.v. er forventningen, at momsen vilblive overvæltet. I lovforslaget er det forudsat, at momsen på byggegrunde nedvæltes fuldtud, men det er imidlertid et ”grænsetilfælde”, da udbuddet af grunde også påvirkes af pri-sen, og derfor er en mindre grad af nedvæltning end forudsat sandsynlig. Det er dog ikkemuligt at fastsætte nedvæltningsgradens præcise størrelse, da det afhænger af markedet.Det forventes derfor, at momspligten vil slå igennem som højere priser på nybyggede boli-ger og allerede opførte boliger, da de er i konkurrence med hinanden. Det vil således pri-mært være nye købere af ejerboliger og sælgere af byggegrunde, der vil blive belastet afmomspligten, mens nuværende boligejere må forventes at få en gevinst som følge af deprisstigninger på allerede opførte boliger, som momspligten vedr. nye boliger forventes atmedføre.For så vidt angår beregningen af provenuet på 735 mio. kr. årligt i varig virkning inkl. til-bageløb og adfærd, er det bl.a. baseret på (historiske) oplysninger fra Danmarks Statistik,Side 2
Dansk Byggeri og SKAT. Det er korrekt, at provenuet vil være konjunkturfølsomt, da detogså gælder for aktiviteten i byggesektoren, og dermed i den aktuelle konjunktursituationvil kunne være lavere end forudsat på baggrund af de historiske oplysninger. Dermed vildet også i fremtidige højkonjunkturer kunne ligge højere end forudsat. Det er derfor lagt tilgrund, at niveauet fremadrettet i gennemsnit vil ligge omtrent på niveau med det skøn, derer udarbejdet på baggrund af de nævnte historiske oplysninger.Som tidligere nævnt ophæves momspligten først pr. 1. januar 2011, og såfremt byggebran-chen ønsker at nyde godt af momsfritagelsen, kan dette måske være medvirkende til igang-sættelse af yderligere byggeprojekter inden lovens ikrafttrædelse.Jeg ser derfor ikke anledning til at fastsætte en undtagelse for grunde, der er udstykket in-den den 20. marts 2009, således at disse kan sælges uden moms efter lovens ikrafttrædelse.
Side 3