Skatteudvalget 2008-09
L 204
Offentligt
689495_0001.png
689495_0002.png
J.nr. 2009-231-0024Dato: 20. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 204 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af spildevand og for-skellige andre love.Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 45 af 18. maj 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 45:

Med henvisning til ministerens besvarelser af 14. maj 2009 af spørgsmål 11 og18 bedes redegjort nærmere for, hvorfor afgiften lempes for drivhusgasser med en GWP-værdiover 4.000, d.v.s. for de største miljøsyndere.

Svar:

Som der blev redegjort for i svar af 14. maj 2009 på spørgsmål 18, så bør afgiften på in-dustrielle drivhusgasser afbalanceres i forhold til afgiften på andre drivhusgasser, herunderCO2. For at kunne afbalancere afgiften er det nødvendigt at korrigere for stoffernes forskelligegrad af indvirkning på drivhuseffekten, hvilket gøres ved hjælp af GWP-værdien.Der er i dag et generelt forbud mod fremstilling og import af industrielle drivhusgasser i Dan-mark, men der findes dog en række undtagelser. Da der samtidig ikke er en produktion af indu-strielle drivhusgasser i Danmark, er det vigtigt, at afgiften ikke bliver prohibitiv. I så fald vilden blive en handelshindring, hvilket vil være i modstrid med reglerne for det indre marked.Visse industrielle drivhusgasser har dog en GWP-værdi, der er så høj, at det vil resultere i enafgift der er op til 40 gange stoffernes salgspris, hvilket vil virke prohibitivt. Dette er eksem-pelvis tilfældet for SF6(Svovlhexafluorid), som har en GWP-værdi på 22.800 ifølge FNs kli-mapanels 4. vurderingsrapport. Dette vil resultere i en afgiftssats på 3.420 kr. pr. kg, hvis derikke var et afgiftsloft, jf. tabellen i svar af 14. maj 2009 på spørgsmål 11. Til sammenligningskønnes SF6at have en salgspris på ca. 80 kr. pr. kg.Den tekniske udvikling har gjort, at der efterhånden findes alternativer til brugen af mange afde industrielle drivhusgasser. Der findes dog stadig anvendelser, hvor der ikke er noget alterna-tiv til brugen af de industrielle drivhusgasser. En afgift uden loft vil derfor ramme erhvervenehårdt, uden at det medfører en adfærdseffekt. For SF6findes der f.eks. ikke nogen alternativertil brugen af dette stof som afbryder i højspændingsanlæg. Visse virksomheder vil også bliveramt meget hårdt, hvis der ikke er et afgiftsloft, da de har lagt meget betydelige anlægsinveste-ringer i køleanlæg, som kræver genopfyldning med kølemidler i form af industrielle drivhus-gasser.
Side 2