Skatteudvalget 2008-09
L 206 Bilag 19
Offentligt
685144_0001.png
685144_0002.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af chokolade- og suk-kervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvandm.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdigt sodavand og tobaksamt afgiftsnedsættelse på sukkerfrit sodavand).
Hermed sendes kommentarer til henvendelsen fra Bryggeriforeningen af11. maj 2009, bilag 12.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Bryggeriforeningen

finder det principielt i orden, at øl, der fremstilles til eget forbrug, ik-ke skal beskattes. De er dog bange for, at § 5 i L 206 vedrørende hjemmebrygning af øl kangøre en meget alvorlig trussel for mikrobryggerierne i Danmark. I praksis kan bestemmel-sen betyde, at medlemsejede mikrobryggerier afgiftsfritages, mens almindelige kommerci-elle mikrobryggerier fortsat er afgiftspligtige.

Bryggeriforeningen

anfører, at det øl, som brygges af foreninger, hvor medlemmerne de-ler udgiften til indkøb af råvarer og bryganlæg, og hvor de færdige øl distribueres mellemmedlemmerne, er i direkte konkurrence med de mikrobryggerier, der er afgiftspligtige afdet øl, de sælger.

Bryggeriforeningen

finder det uklart, om det foreslåede stk. 4 i ølafgiftslovens § 11 inde-bærer, at også organiseret hjemmebrygning, eksempelvis i foreninger og ølklubber, bliverfritaget for afgiftsbetaling, når det færdige øl ikke sælges, men fordeles blandt foreningensmedlemmer.

Bryggeriforeningen

spørger, om der i lovforslaget er indtænkt en mængdebegrænsning, pålinie med det der gælder for privates import af øl.Endvidere spørges til, om et bryggeri kan etablere en forening, hvor foreningens medlem-mer tilbydes selv at brygge øl på foreningens bryganlæg og få det færdige øl udleveret, nårforeningens medlemmer deler udgifterne til råvareindkøb, leje af bryganlæg og betaling fornødvendig instruktion, forudsat at foreningens medlemmer selv står for hele brygningspro-cessen og øllet ikke sælges?

Bryggeriforeningen

spørger dernæst, hvordan bestemmelsen vil blive fortolket, hvis derforegår delvist salg?Endelig anfører

Bryggeriforeningen,

at de ønsker at afgiftsfritagelsen begrænset med ek-sempelvis en afgiftsbundgrænse på 1.000 hl, så brygning af øl i meget små mængder be-handles lige, uanset om det foregår som hjemmebrygning eller hos et mikrobryggeri.

Kommentar:

Som angivet i lovforslaget er forslaget vedrørende hjemmebrygning af øludelukkende en stadfæstelse af gældende praksis.I praksis vil bestemmelsen også fremover blive administreret således, at det er tilladt enprivatperson at fremstille øl på betingelse af, at fremstillingen foregår for egen regning ogrisiko, samt at de fremstillede produkter udelukkende er til eget brug uden salg for øje.Der er i lovforslaget ikke indtænkt en konkret afgiftsbundgrænse. Vurderingen vil som hid-til blive foretaget ud fra de konkrete omstændigheder.
Side 2