Skatteudvalget 2008-09
L 206 Bilag 22
Offentligt
689854_0001.png
689854_0002.png
689854_0003.png
689854_0004.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 20. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af chokolade-og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift afmineralvand m.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl,vin og frugtvin m.m. (Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, suk-kerholdigt sodavand og tobak samt afgiftsnedsættelse på sukker-frit sodavand).Hermed sendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2.behandlingen af lovforslaget.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Ændringsforslag

til

2. behandlingen af

Forslag til Lov om ændring af afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift

af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift

af øl, vin og frugtvin m.m. (Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdige soda-

vand og tobak samt afgiftsnedsættelse på sukkerfri sodavand)

Til § 1

2)

§ 1, nr. 1,affattes således:

”1.

§ 2, stk. 1,affattes således:”Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af den afgiftspligtige vægt:1) Varer, hvis indhold af tilsat sukkeroverstiger 0,5 g. sukker pr. 100 g.2) Varer, hvis indhold af sukkerudgør højst 0,5 g. sukker pr. 100 g.14 kr. og 20 øre pr. kg. ””17 kr. og 75 øre pr. kg.
[Bortfald af afgiftsforhøjelse for sukkerfrie varer omfattet af § 1]

3)

Efter§ 1, nr. 1,indsættes som nyt nummer:”01. Efter § 5 indsættes:”§

5 a.

Virksomheder, som ønsker at betale afgift efter § 2, stk. 1, nr. 2, skal fremlæggenødvendig dokumentation for, at varen opfylder betingelserne herfor. Er virksomheden ik-ke i stand til at fremlægge denne dokumentation, betales afgift efter § 2, stk. 1, nr. 1.””[Der indføres et dokumentationskrav, således at betaling af afgift efter § 2, stk. 1, nr. 2,udelukkende kan ske, hvis det kan dokumenteres, at varens sukkerindhold er højst 0,5 g. pr.100 g.]

4)

§ 1, nr. 10,affattes således:”10.§ 22, stk. 4,affattes således:”Stk.4.Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af vægten af de afgiftspligtige be-standdele:1) Kokos2) Behandlede jordnødder3) Andre afgiftspligtige bestanddele,hvis indhold af tilsat sukker overstigerSide 2
5 kr. og 30 øre pr. kg.10 kr. og 60 øre pr. kg.
0,5 g. sukker pr. 100 g.4) Andre afgiftspligtige bestanddele,hvis indhold af sukker højst udgør0,5 g. sukker pr. 100 g.
17 kr. og 75 øre pr. kg.
14 kr. og 20 øre pr. kg. ””
[Bortfald af afgiftsforhøjelsen for sukkerfrie varer omfattet af § 22, stk. 4, nr. 3]

5)

§ 1, nr. 11affattes således:”11. I§22 indsættes efter stk. 8:”Stk.9.Virksomheder, som ønsker at betale afgift efter stk. 4, nr. 4, skal fremlægge nød-vendig dokumentation for, at varen opfylder betingelserne herfor. Er virksomheden ikke istand til at fremlægge denne dokumentation, betales afgift efter stk. 4, nr. 3.””[Der indføres et dokumentationskrav, således at betaling af afgift efter § 22, stk. 4, nr. 4,udelukkende kan ske, hvis det kan dokumenteres, at varens sukkerindhold er højst 0,5 g. pr.100 g.]

6)

§ 1, nr.12,udgår.[Konsekvensrettelse, som følge af ændringen af § 1, nr. 10]
Til § 2

6)

§ 2, nr. 1,affattes således:”1.§ 1, stk. 1,affattes således:”Af her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstillet konsum-is svares afgift til statskassenpå:1) 4 kr. og 25 øre pr. liter, når varens indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g. sukker pr.100 ml.,2) 3 kr. og 40 øre pr. liter, når varens indhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g. pr. 100 ml.Af her i landet fremstillet konsum-is-miks, der er beregnet til erhvervsmæssig fremstillingaf konsum-is i softicemaskiner og lignende apparater, svares afgift til statskassen på:3) 4 kr. og 25 øre pr. liter konsum-is, der kan fremstilles af de pågældende varer, når varensindhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g. sukker pr. 100 ml.,4) 3 kr. og 40 øre pr. liter konsum-is, der kan fremstilles af de pågældende varer, når varensindhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g. pr. 100 ml.””[Bortfald af afgiftsforhøjelse for sukkerfri konsum-is]

7)

Efter§ 2, nr. 1,indsættes som nyt numre:”02. I§ 3, stk. 1,ændres to steder ”§ 1, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 1, stk. 1, nr. 3 eller 4”.Side 3

03.

I§ 4, stk. 2,ændres ”§ 1, stk. 1, 2. pkt.” til: ”§ 1, stk. 1, nr. 3 eller 4”.

04.

I§ 5, stk. 3,ændres ”§ 1, stk. 1, 2. pkt.” til: § 1, stk. 1, nr. 3 eller 4”.

05.

Efter § 5a indsættes:”§

5b.

Virksomheder, som ønsker at betale afgift efter § 1, stk. 1, nr. 2 eller 4, skal frem-lægge nødvendig dokumentation for, at varen opfylder betingelserne herfor. Er virksomhe-den ikke i stand til at fremlægge denne dokumentation, betales afgift efter henholdsvis § 1,stk. 1, nr. 1, eller § 1, stk. 1, nr. 3.””[Der er tale om konsekvensrettelser som følge af ændringerne i § 1, stk. 1, samt en indførel-se af et dokumentationskrav, således at betaling af afgift efter § 1, stk. 1, nr. 2 og 4, ude-lukkende kan ske, hvis det kan dokumenteres, at varens sukkerindhold er højst 0,5 g. pr.100 g.]
BemærkningerMed ændringsforslaget bortfalder afgiftsforhøjelsen på sukkerfrie chokoladeprodukter,sukkerfrit slik m.m. og sukkerfri konsum-is. Afgiftsforhøjelsen bibeholdes for sukkerholdi-ge produkter, samt for visse uforarbejdede produkter, som eksempelvis mandler, nødder ogkokos.Definitionen »sukkerfri« omfattet produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100ml/g. Med sukker menes alle sukkerarter, herunder flydende, hugget sukker, strøsukker mv.Anvendelsen af andre sødemidler end sukker er afgiften uvedkommende.Ovenstående definition af begrebet »sukkerfri« svarer til Europa-Parlamentets og RådetsForordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanpris-ninger af fødevarer, bilag 1.For at opnå tilladelse til betaling af afgift efter den lave sats, skal virksomhederne fremlæg-ge dokumentation i form af en deklaration om, at produktet opfylder kriterierne for at kun-ne betegnes som sukkerfrit.En sådan deklaration er i dag obligatorisk for virksomhederne, såfremt de ønsker at anven-de en sundhedsmæssig anprisning. Det vurderes derfor at være muligt for virksomhederneat kunne fremlægge denne deklaration uden større administrative byrder.Såfremt virksomheden ikke er i stand til at fremlægge den nødvendige dokumentation for,at varen opfylder betingelserne for at kunne afgiftsberigtiges efter den lave sats, bestemmesdet, at den højere sats gælder.Ændringsforslaget vil betyde yderligere udgifter til systemtilretninger hos SKAT på100.000 kr. Ændringsforslaget har herudover ikke nævneværdige provenumæssige konse-kvenser.
Side 4