Skatteudvalget 2008-09
L 206 Bilag 25
Offentligt
690821_0001.png
690821_0002.png
690821_0003.png
Til lovforslag nr.L 206
Folketinget 2008 - 09
Ændringsforslag stillet den 25. maj 2009 uden for betænkningen
Ændringsforslagtil 2. behandling afForslag til lov om ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarerm.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lovom tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdigt sodavand og tobak samt afgiftsnedsættelse påsukkerfrit sodavand)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]Afskatteministeren:Til § 12)Nr. 1affattes således:»1.§ 2, stk. 1,affattes således:»Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af den afgiftspligtige vægt:1) Varer, hvis indhold af tilsat sukkeroverstiger 0,5 g sukker pr. 100 g17 kr. og 75 øre pr. kg.2) Varer, hvis indhold af sukkerudgør højst 0,5 g sukker pr. 100 g14 kr. og 20 øre pr. kg.««[Bortfald af afgiftsforhøjelse for sukkerfrie varer omfattet af § 1]3)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 5 indsættes:»§ 5 a.Virksomheder, som ønsker at betale afgift efter § 2, stk. 1, nr. 2, skal fremlægge nødven-dig dokumentation for, at varen opfylder betingelserne herfor. Er virksomheden ikke i stand til atfremlægge denne dokumentation, betales afgift efter § 2, stk. 1, nr. 1.««[Der indføres et dokumentationskrav, således at betaling af afgift efter § 2, stk. 1, nr. 2, udelukken-de kan ske, hvis det kan dokumenteres, at varens sukkerindhold er højst 0,5 g pr. 100 g]4)Nr. 10affattes således:»10.§ 22, stk. 4,affattes således:»Stk. 4.Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af vægten af de afgiftspligtige bestand-dele:1) Kokos5 kr. og 30 øre pr. kg.2) Behandlede jordnødder10 kr. og 60 øre pr. kg.3) Andre afgiftspligtige bestanddele,
2
hvis indhold af tilsat sukker overstiger0,5 g sukker pr. 100 g17 kr. og 75 øre pr. kg.4) Andre afgiftspligtige bestanddele,hvis indhold af sukker højst udgør0,5 g sukker pr. 100 g14 kr. og 20 øre pr. kg.««[Bortfald af afgiftsforhøjelse for sukkerfrie varer omfattet af § 22, stk. 4, nr. 4]5)Nr. 11affattes således:»11.I§ 22indsættes somstk. 9:»Stk. 9.Virksomheder, som ønsker at betale afgift efter stk. 4, nr. 4, skal fremlægge nødvendigdokumentation for, at varen opfylder betingelserne herfor. Er virksomheden ikke i stand til at frem-lægge denne dokumentation, betales afgift efter stk. 4, nr. 3.««[Der indføres et dokumentationskrav, således at betaling af afgift efter § 22, stk. 4, nr. 4, udeluk-kende kan ske, hvis det kan dokumenteres, at varens sukkerindhold er højst 0,5 g pr. 100 g]6)Nr. 12udgår.[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 4]Til § 27)Nr. 1affattes således:»1.§ 1, stk. 1,udgår, og i stedet indsættes som nye stykker:»Af her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstillet konsum-is svares afgift til statskassen på:1) 4 kr. og 25 øre pr. liter, når varens indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 ml.2) 3 kr. og 40 øre pr. liter, når varens indhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g pr. 100 ml.Stk. 2.Af her i landet fremstillet konsum-is-miks, der er beregnet til erhvervsmæssig fremstillingaf konsum-is i softicemaskiner og lignende apparater, svares afgift til statskassen på:1) 4 kr. og 25 øre pr. liter konsum-is, der kan fremstilles af de pågældende varer, når varens ind-hold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 ml.2) 3 kr. og 40 øre pr. liter konsum-is, der kan fremstilles af de pågældende varer, når varens ind-hold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g pr. 100 ml.«Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.«[Bortfald af afgiftsforhøjelse for sukkerfri konsum-is]8)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.I§ 1, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 1, stk. 5« til: »stk. 6«.02.I§ 1, stk. 2, 2. pkt.,der bliver stk. 3, 2. pkt., ændres »jf. dog stk. 3« til. »jf. dog stk. 4«.03.I§ 1, stk. 4, 1. pkt.,der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »stk.1« til: »stk. 1 og 2«.04.I§ 3, stk. 1,ændres to steder »§ 1, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 1, stk. 2, nr. 1 eller 2«.05.I§ 4, stk. 2,ændres »§ 1, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 1, stk. 2, nr. 1 eller 2«.06.I§ 5, stk. 3,ændres »§ 1, stk. 1, 2. pkt.« til: »§ 1, stk. 2, nr. 1 eller 2«.07.I§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.,ændres »§ 1, stk. 4« til: »§ 1, stk. 5«.08.Efter § 5 a indsættes:»§ 5 b.Virksomheder, som ønsker at betale afgift efter § 1, stk. 1, nr. 2, eller stk. 2, nr. 2, skalfremlægge nødvendig dokumentation for, at varen opfylder betingelserne herfor. Er virksomheden
3
ikke i stand til at fremlægge denne dokumentation, betales afgift efter henholdsvis § 1, stk. 1, nr. 1,eller stk. 2, nr. 1.«09.I§ 6, stk. 1,ændres »§ 1, stk. 3« til: »§ 1, stk. 4«.010.I§ 10, stk. 1, nr. 2,ændres »§ 1, stk. 4, 2. pkt.« til: »§ 1, stk. 5, 2. pkt.««[Konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr. 7 og indførelse af et dokumentationskrav,således at betaling af afgift efter § 1, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 2, udelukkende kan ske, hvis det kandokumenteres, at varens sukkerindhold er højst 0,5 g pr. 100 g]
BemærkningerTil nr. 2-8Med ændringsforslagene bortfalder afgiftsforhøjelsen på sukkerfrie chokoladeprodukter, sukker-frit slik m.m. og sukkerfri konsum-is. Afgiftsforhøjelsen bibeholdes for sukkerholdige produkter ogfor visse uforarbejdede produkter, som eksempelvis mandler, nødder og kokos.Definitionen sukkerfri omfattet produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100 ml/g. Medsukker menes alle sukkerarter, herunder flydende sukker, hugget sukker, strøsukker m.v. Anvendel-sen af andre sødemidler end sukker er afgiften uvedkommende.Ovenstående definition af begrebet sukkerfri svarer til Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer,bilag 1.For at opnå tilladelse til betaling af afgift efter den lave sats, skal virksomhederne fremlægge do-kumentation i form af en deklaration om, at produktet opfylder kriterierne for at kunne betegnessom sukkerfrit.En sådan deklaration er i dag obligatorisk for virksomhederne, såfremt de ønsker at anvende ensundhedsmæssig anprisning. Det vurderes derfor at være muligt for virksomhederne at kunne frem-lægge denne deklaration uden større administrative byrder.Såfremt virksomheden ikke er i stand til at fremlægge den nødvendige dokumentation for, at va-ren opfylder betingelserne for at kunne afgiftsberigtiges efter den lave sats, bestemmes det, at denhøjere sats gælder.Ændringsforslagene vil betyde yderligere udgifter til systemtilretninger hos SKAT på 100.000 kr.Ændringsforslagene har herudover ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.