Skatteudvalget 2008-09
L 206
Offentligt
685088_0001.png
685088_0002.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af chokolade og suk-kervarer m.m., lov om afgift af konsum is, lov om afgift af mineralvandm.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdigt sodavand og tobaksamt afgiftsnedsættelse på sukkerfrit sodavand).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 7. maj 2009.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 8

Hvilke forudsætninger ligger til grund for beregningerne af de samfundsøkonomiske kon-sekvenser i tabel 2 og 4?

Svar:

Skatteministeriets analyser af grænsehandlen er i sin opbygning analog til traditionelcost-benefit analyse, og er således i overensstemmelse med Finansministeriets vejledning iudarbejdelse i samfundsøkonomiske konsekvensvurderinger. Den centrale størrelse i be-regningerne er således den samfundsøkonomiske gevinst, hvor der både er taget højde forgevinster og tab. Opgørelsen af den samfundsøkonomiske gevinst kan ske på flere forskel-lige måder, og for en nærmere gennemgang heraf kan der henvises til ”Kapitel III. Princi-pielle overvejelser om grænsehandel” i ”Rapport om Grænsehandel 2000”.1Den opgørelse,der er præsenteret i tabel 2 og 4 i L 206, ser som udgangspunkt således ud:1) Gevinst samfund netto = Gevinst staten + Gevinst borgereDen samfundsøkonomiske gevinst består således af summen af statens og borgernes ge-vinst, hvor statens gevinst er nettoprovenuet fra afgiftsændringen. Det vil sige nettoprove-nuet, hvor der er taget hensyn til ændringer i forbrug og grænsehandel – dvs. både danske-res køb i udlandet og udlændinges køb i Danmark – samt evt. ændringer i den illegale han-del. Borgernes gevinst er den beregnede ændring i borgernes velfærd som følge af ændrin-gen i afgiften.I lovforslaget er der ikke inkluderet beregning af de evt. gevinster, der er forbundet medbedre helbred. For tobak inkluderes gevinster ved bedre helbred dog i grænsehandelsanaly-serne, mens Skatteministeriet ikke for så vidt angår chokolade mv. er i besiddelse af esti-mater over helbredsomkostningerne ved forbrug af chokolade mv., og de indgår følgeligikke i grænsehandelsanalyserne.
1
Kapitlet kan findes på følgende link:http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1723/1726/Side 2