Skatteudvalget 2008-09
L 207 Bilag 42
Offentligt
693107_0001.png
Til lovforslag nr.
L 207
Folketinget 2008 - 09
Ændringsforslag stillet den 27. maj 2009 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige
andre love
(Forhøjelse af energiafgifterne, afgift på erhvervenes energiforbrug, afgiftsmæssig ligestilling af
central og decentral kraft-varme, afgift på smøreolie m.v. og forhøjelse af affaldsafgiften)
[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
Af
skatteministeren:
Til § 3
55)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»08.
I
§ 5, stk. 11,
indsættes som
2.-7. pkt.:
»Virksomheder, som producerede både elektricitet og varme i 2008, og som bortkølede produce-
ret varme i 2008, kan opnå et fradrag i den producerede varme, jf. 1. pkt., for efterfølgende kalen-
derår. Dette fradrag opgøres som mængden af den bortkølede varme i 2008 fratrukket en mængde
svarende til 10 pct. af summen af den producerede elektricitet og den producerede varme, inklusive
den bortkølede varme, i 2008. Fradraget i den producerede varme kan dog ikke overstige to gange
produktionen af elektricitet i 2008. Endvidere kan fradraget ikke overstige mængden af bortkølet
varme i et kalenderår, hvori fradraget udnyttes. Uudnyttet fradrag udbetales ikke og kan ikke over-
føres til andre år. Virksomheden skal kunne dokumentere opgørelsen af fradraget og på forlangende
fremvise dokumentationen over for told- og skatteforvaltningen.««
[Lempelse i tillægsafgiften på affald til forbrænding for ikke CO2-kvoteomfattede virksomheder,
der bortkøler varme]
56)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»09.
§ 7 a, stk. 2-4,
affattes således:
»Stk. 2.
Fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 6, er:
1) Biomasseaffald, der kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold til
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1637 af 13. december 2006 om biomasseaffald, i læs, der
udelukkende indeholder denne type affald.
2) Kødmel, benmel og fedt, som stammer fra forarbejdning af animalsk affald og tilføres et for-
brændingsanlæg i hele selvstændige læs fra en godkendt forarbejdningsvirksomhed. Det er en
betingelse for afgiftsfritagelsen, at kød- og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der an-
vendes til fødevareproduktion.
Stk. 3.
Følgende affald er fritaget for afgift, jf. § 1, stk. 1, nr. 7. Affald nævnt under nr. 4 er dog
kun omfattet af dette stykke i perioden 2010-2014:
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0002.png
2
1) Biomasseaffald, der kan tilføres forbrændingsanlæg uden kommunal anvisning i henhold til
Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1637 af 13. december 2006 om biomasseaffald, i læs, der
udelukkende indeholder denne type affald.
2) Kødmel, benmel og fedt, som stammer fra forarbejdning af animalsk affald og tilføres et for-
brændingsanlæg i hele selvstændige læs fra en godkendt forarbejdningsvirksomhed. Det er en
betingelse for afgiftsfritagelsen, at kød- og benmelet ikke må anvendes i foderet til dyr, der an-
vendes til fødevareproduktion.
3) Fiberfraktioner, der fremkommer efter afgasning og separering af husdyrgødning. For at være
omfattet skal afgasningen ske i et husdyrgødningsbaseret biogasanlæg i henhold til Miljømini-
steriets bekendtgørelse nr. 1650 af 13. december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugs-
formål.
4) Farligt affald, herunder klinisk risikoaffald, der tilføres et forbrændingsanlæg i læs, der udeluk-
kende indeholder farligt affald.
Stk. 4.
Det er en betingelse for afgiftsfritagelse efter stk. 2, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, at virksomheden
kan dokumentere, at betingelsen i henholdsvis stk. 2, nr. 2, 2. pkt., og stk. 3, nr. 2, 2. pkt., er op-
fyldt.««
[Ophævelse af fritagelsen for affaldsvarmeafgift for farligt affald. Ophævelse af fritagelsen for til-
lægsafgift for farligt affald l. januar 2015]
Til § 5
57)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 2, stk. 1,
udgår
nr. 15
og i stedet indsættes:
»15) Ikke nedbrydeligt affald anvendt som brændsel 170 kr. pr. ton udledt CO
2
.
16) Smøreolie o.l.
under pos. 27.10, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19. i EU’s KN 45,1 øre pr. liter«.
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
58)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 5, stk. 1, nr. 1,
ændres »og 14« til: », 14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
59)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 7, stk. 1, nr. 1,
ændres »og nr. 14« til: », 14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
60)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 7, stk. 5, nr. 1,
ændres »og nr. 9-13« til: », nr. 9-13 og nr. 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
61)
Nr. 9
affattes således:
»9.
I
§ 7, stk. 5, nr. 2,
ændres »og nr. 9-11« til: », nr. 9-11 og nr. 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
62)
Nr. 15
affattes således:
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0003.png
3
»15.
I
§ 9, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og 10-13« til: », 10-13 og 16« og »§ 2, stk. 1, nr. 1-13« til: »§ 2,
stk. 1, nr. 1-13 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
63)
Nr. 16
affattes således:
»16.
I
§ 9 a, stk. 1, 1, pkt.,
ændres »og 9-13« til: », 9-13 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
64)
Nr. 19
affattes således:
»19.
I
§ 11
ændres »9-14« til: »9-14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
65)
Nr. 20
affattes således:
»20.
I
§ 12, stk. 1, nr. 1,
ændres »og 14« til: », 14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
66)
Nr. 21
affattes således:
»21.
I
§ 13, stk. 2, nr. 1,
ændres »og 14« til: », 14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
67)
Nr. 22
affattes således:
»22.
I
§ 14, nr. 1,
ændres »og 14« til: », 14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
68)
Nr. 23
affattes således:
»23.
I
§ 18, 2. pkt.,
ændres »og 14« til: », 14 og 16«.«
[Indsættelse af ændringer i lovteksten fra L 126]
69)
I det under
nr. 24
foreslåede
bilag 2
udgår
række 15
og i stedet indsættes som nye rækker:
»
15) Ikke bioned-
brydeligt affald
anvendt som
brændsel, afgift kr.
pr. ton udledt CO2.
16) Smøreolie o.l.
under pos. 27.10,
34.03.19, 34.03.99,
38.19
i EU’s KN
kr./t
155,4
158,2
161,1
164,0
166,9
øre/l
41,3
42,0
42,8
43,5
44,3
«.
[Indeksering af CO
2
-afgift som indført ved L 126]
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0004.png
4
Til § 9
70)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 10, stk. 1,
affattes således:
»Afgiften udgør 475 kr. pr. ton affald, der afleveres til deponering. I perioden 2010-2014 er afgif-
ten af farligt affald, der afleveres til deponering på specielle deponeringsanlæg til farligt affald, som
anført i bilag 3. Den afgiftspligtige vægt er affaldets bruttovægt.««
[Indfasning af afgiften på farligt affald, der deponeres]
71)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»05.
§ 10, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Afgiften udgør ligeledes 475 kr. pr. ton affald, der deponeres med henblik på senere for-
brænding. I perioden 2010-2014 er afgiften af farligt affald pr. ton affald, der deponeres på specielle
deponeringsanlæg til farligt affald med henblik på senere forbrænding, som anført i bilag 3.«
06.
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som
2. pkt.:
»Specielle
deponeringsanlæg til farligt affald skal registreres hos told- og skatteforvaltningen.«
07.
I
§ 11, stk. 2,
indsættes som
2. pkt.:
»Specielle
deponeringsanlæg til farligt affald skal registreres hos told- og skatteforvaltningen.«
08.
§ 11, stk. 5,
affattes således:
»Stk. 5.
Fritaget for registrering er
1) anlæg til deponering af olie-, kemikalie, eller tungmetalforurenet jord og oprensningssedimen-
ter og
2) anlæg til deponering af jord fra afvaskning af roer.««
[Ophævelse af afgiftsfritagelse på farligt affald, der deponeres, og indfasning af afgiften på farligt
affald, der deponeres]
72)
Efter bilag 2 indsættes som
bilag 3:
»Bilag 3. Satser for affalds- og råstofafgiftslovens § 10, stk. 1 og 2.
2010
2011
2012
2013
Farligt affald, der
afleveres til de-
ponering på spe-
cielle depone-
ringsanlæg til
farligt affald
Farligt affald, der
afleveres til de-
ponering på spe-
cielle depone-
ringsanlæg til
farligt affald med
henblik på senere
forbrænding
kr.
ton/affald
-
-
160
160
2014
160
kr.
ton/affald
-
-
160
160
160
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0005.png
5
«.
[Angivelse af satserne for farligt affald i 2010-2014]
Til § 10
73)
Som
stk. 12
og
13
indsættes:
»Stk. 12.
Specielle deponeringsanlæg til farligt affald, som frafører affald den 1. januar 2012 eller
senere, skal kunne godtgøre vægten af affaldet i deponiet den 1. januar 2012 og på forlangende
fremvise dokumentation herfor over for told- og skatteforvaltningen. Ved fraførsel af affald fra
denne mængde affald i deponiet, som skal være opgjort pr. 1. januar 2012, kan der ikke opnås fra-
drag eller tilbagebetaling efter § 12 i lov om afgift af affald og råstoffer. Hvis denne mængde affald
efterfølgende blandes med andet farligt affald, og der fra denne mængde af blandet affald sker fra-
førsel af affald, kan der ikke opnås fradrag eller tilbagebetaling efter § 12 i lov om afgift af affald
og råstoffer, før der er sket fraførsel svarende til vægten af affaldet i deponiet den 1. januar 2012.
Stk. 13.
Specielle deponeringsanlæg til farligt affald, som frafører affald den 1. januar 2015 eller
senere, skal kunne godtgøre vægten af affaldet i deponiet den 1. januar 2015 og på forlangende
fremvise dokumentation herfor over for told- og skatteforvaltningen. Ved fraførsel af affald fra
denne mængde affald, som skal være opgjort pr. 1. januar 2015, kan der opnås fradrag eller tilbage-
betaling med alene 160 kr. pr. ton affald efter § 12 i lov om afgift af affald og råstoffer, medmindre
fradrag eller tilbagebetaling er udelukket efter stk. 12. Hvis denne mængde affald efterfølgende
blandes med andet farligt affald, og der fra denne mængde af blandet affald sker fraførsel af affald,
kan der ikke opnås fradrag eller tilbagebetaling med gældende satser pr. ton affald efter § 12 i lov
om afgift af affald og råstoffer, før der er sket fraførsel svarende til vægten af affaldet i deponiet
den 1. januar 2015.«
[Overgangsregler i forbindelse med indførelse af affaldsafgift på farligt affald til deponering]
Bemærkninger
Generelle bemærkninger til nr. 55 og 70-73
Ændringsforslag nr. 47, 48 og 54 stillet i betænkningen over lovforslaget trækkes tilbage og er-
stattes af ændringsforslag nr. 70-73.
I lyset af den særlige belastning, som en afgift på farligt affald kan have for shredderbranchen,
gennemføres forinden i 2011 en analyse af konkurrenceforholdene i shredderbranchen, herunder
muligheder for anden bortskaffelse af shredderaffald end deponering.
I forhold til det oprindeligt fremsatte lovforslag vil en udskydelse af afgiften på farligt affald, der
deponeres, ikke have nogen nævneværdig effekt på det varige finansieringsbidrag. For 2010 og
2011 vil der være en afgiftslempelse på ca. 35 mio. kr. årligt i forbrugerpriser (dvs. inkl. moms) i
2009-niveau.
For så vidt angår det forslåede fradrag i tillægsafgiften og CO
2
-afgiften vedrørende bortkølet var-
me, vil ændringsforslaget i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag i årene 2010-2012 medføre
en årlig afgiftslempelse på ca. 10 mio. kr., og fra og med 2013 medføre en afgiftslempelse på ca. 20
mio. kr. årligt. Beløbene er i forbrugerpriser (dvs. inkl. moms) og i 2009-niveau. Effekten på det
varige finansieringsbidrag er ca. 5 mio. kr.
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0006.png
6
Generelle bemærkninger til nr. 56-69
Ændringsforslag nr. 17, 41, 44 stillede i betænkningen over lovforslaget trækkes tilbage og erstat-
tes af ændringsforslag nr. 56, 57 og 69.
Den varige virkning (finansieringsbidrag) af ændringsforslagenr er ca. 5 mio. kr.
For årene 2010 og 2011 vil virkningen være ca. -10 mio. kr. i forbrugerpriser i 2009-niveau, og i
2012 vil der ikke være nogen effekt. For 2013 vil virkningen være ca. -120 mio. kr., og for 2014 vil
virkningen være ca. -115 mio. kr. i forbrugerpriser i 2009-niveau.
Til nr. 55
Ændringsforslaget vedrører den gruppe virksomheder, som skal betale tillægsafgift og CO
2
-afgift
af den producerede varme, inklusive bortkølet varme, fra affaldsforbrænding. Der er tale om virk-
somheder, som ikke er CO2-kvoteomfattede.
Ændringsforslaget medfører en lempelse i tillægsafgiften og CO
2
-afgiften under forudsætning af,
at virksomheden producerede både elektricitet og varme i 2008. Lempelsen ydes som et fradrag i
bortkølet varme, der indgår i beregningen af afgift for et kalenderår. Dette fradrag opgøres som
mængden af den bortkølede varme i 2008, men fratrukket en mængde svarende til 10 pct. af sum-
men af den producerede elektricitet og den producerede varme, inklusive den bortkølede varme, i
2008. Fradraget i den bortkølede varme kan dog ikke overstige to gange produktionen af elektricitet
i 2008.
Lempelsen er tilrettelagt, så det sikres, at det fremover ikke vil kunne betale sig at bortkøle frem
for at udnytte varmen fra forbrænding af affald.
Til nr. 56
Med ændringsforslaget foreslås ophævelse af fritagelsen for affaldsvarmeafgift på farligt affald pr.
1. januar 2010. Endvidere foreslås ophævelse af fritagelsen for tillægsafgift på farligt affald fra den
1. januar 2015. Dermed ophæves også fritagelsen for CO2-afgiften på farligt affald fra den 1. januar
2015.
Til nr. 57-69
Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,
forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslag
L 126 foreslår regeringen bl.a., at der pålægges afgift på ikke bionedbrydeligt affald, som medfører
udledning af CO
2
, når det forbrændes. CO
2
,-afgiften udgjorde oprindeligt med L 126, men afgiften
er med L 207 indekseret og udgør 170 kr. (2015-niveau)
,
og foreslås at indgå som nr. 15 i CO
2
-
afgiftslovens § 2, stk. 1. Samtidig hermed foreslås det med
Forårspakke 2.0,
at der indføres energi-
afgift på smøreolie o.l., herunder CO
2
-afgift. I lovforslaget (L 207), der implementerer
Forårspakke
2.0
foreslås det, at afgiften på smøreolie o.l. indgår som nr. 15 i CO
2
-afgiftslovens § 2, stk. 1.
Med ændringsforslaget til det fremsatte forslag foreslås det at lade afgiften på henholdsvis ikke
bionedbrydeligt affald og smøreolie o.l. indgå som henholdsvis nr. 15 og 16 i CO
2
-afgiftslovens § 2,
stk. 1.
Dette medfører en række konsekvensændringer til bestemmelser og bilag i CO
2
-afgiftsloven. Sær-
ligt vedrørende nr. 73, der foreslår ændringer til bilag 2 skal følgende anføres: Det pågældende bi-
lag til CO
2
-afgiftsloven blev ændret ved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring af afgift på elektri-
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0007.png
7
citet og forskellige andre love (implementering af energiaftalen), der implementerede
Energiaftalen
af 21. februar 2008; den såkaldte afgiftsrationalisering. Den ændring af bilaget til CO
2
-afgiftsloven,
der skete med lov nr. 528 af 17. juni 2008, foreslås ikke videreført med den nu foreslåede ændring
og får derfor ingen betydning. Ændring til bilaget til CO
2
-afgiftsloven, der foreslås med dette æn-
dringsforslag, indeholder i forhold til det nuværende bilag i CO
2
-afgiftsloven de ændringer, der føl-
ger af lov nr. 528 af 17. juni 2008, de ændringer der foreslås med L 126 og de ændringer, der fore-
slås på grundlag af Forårspakke 2.0.
Til nr. 70 og 71
Affaldsafgiften på affald til forbrænding er under omlægning, jf. regeringens lovforslag L 126,
forslag til lov om ændring af lov om afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks mv. og forskellige andre love (Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften). Ved lovforslag
L 126 foreslår regeringen bl.a., at afgiften på affald, der forbrændes, ophæves, og at der indføres
energiafgift på affaldet, som svarer til energiafgiften på fossile brændsler.
Med ændringsforslag nr. 70 foreslås en nyaffattelse af § 10, stk. 1, i affalds- og råstofafgiftsloven,
der viderefører bestemmelsen som foreslået i § 1, nr. 5, i lovforslag L 126, men inkorporerer en
forhøjelse af deponeringssatsen fra 375 kr. til 475 kr. pr. ton affald, der afleveres til deponering,
som foreslået i Forårspakke 2.0.
Det foreslås tillige, at der indføres afgift på farligt affald, der afleveres til deponering på specielle
deponeringsanlæg til farligt affald fra 2012. Det foreslås, at afgiften på farligt affald indfases grad-
vist, således at satsen i perioden 2012-2014 er på 160 kr. pr. ton, der afleveres til deponering på
specielle deponeringsanlæg til farligt affald, medens satsen fra og med 2015 forhøjes til den almin-
delige sats på 475 kr. pr. ton.
Indførelsen af afgift på farligt affald, herunder en deponeringsafgift på farligt affald, bebudedes i
det fremsatte lovforslags almindelige bemærkninger, afsnit 2.9.2.
Som en konsekvens af forslaget om at forhøje deponeringssatsen i Forårspakke 2.0 og forslaget i §
1, nr. 7, i L 126 om at pålægge affald, der mellem deponeres med henblik på senere afbrænding,
den almindelige deponeringssats, foreslås det i ændringsforslag nr. 71 at tilrette bestemmelsen i
affalds- og råstofafgiftslovens § 10, stk. 2.
Der foreslås en ændring af reglerne om registreringspligt i affalds- og råstofafgiftsloven som følge
af indførelsen af afgift på farligt affald, der afleveres til deponering på specielle deponeringsanlæg
til farligt affald.
Udgangspunkter for betaling af affaldsafgift ved deponering af farligt affald i specielle depone-
ringsanlæg er, at affald til den pågældende virksomhed er omfattet af kommunalbestyrelsens anvis-
ningspligt eller en kommunal indsamlingsordning efter de hidtil gældende principper. Det er imid-
lertid ikke i alle tilfælde, at specielle deponeringsanlæg til farligt affald vil blive registreringspligti-
ge på dette grundlag. Derfor foreslås indsat regler om, at specielle deponeringsanlæg til farligt af-
fald i alle tilfælde skal registreres hos told- og skatteforvaltningen og betale afgift.
Der foreslås en nyaffattelse af § 10, stk. 1 og 2, i lov om afgift af affald og råstoffer, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1165 af 27. november 2006 (affalds- og råstofafgiftsloven), der viderefører be-
stemmelserne som foreslået i § 1, nr. 5 og 7 i tillæg til de ændringer, der foreslås med Forårspakke
2.0. De ændringer af affalds- og råstofafgiftslovens § 10, stk. 1 og 2, der foreslås med § 1, nr. 5 og 7
i L 126, som forventes vedtaget ved 3. behandlingen den 28. maj 2009, foreslås ikke videreført i sig
selv med nyaffattelsen af bestemmelserne i dette ændringsforslag og får derfor ingen betydning.
Den nye affattelse af affalds- og råstofafgiftslovens § 10, stk. 1 og 2, indeholder i forhold til de nu-
L 207 - 2008-09 - Bilag 42: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 27. maj 2009
693107_0008.png
8
værende bestemmelser de ændringer, som foreslås ved L 126 og de ændringer, der foreslås med
Forårspakke 2.0.
Til nr. 72
Det foreslås at indsætte et bilag 3 til affalds- og råstofafgiftsloven, der angiver satsen for hen-
holdsvis farligt affald, der afleveres til deponering på specielle deponeringsanlæg til farligt affald i
perioden 2010-2014 og farligt affald, der afleveres til deponering på specielle deponeringsanlæg til
farligt affald med henblik på senere forbrænding i perioden 2010-2014.
Til nr. 73
Ved ændringsforslaget indsættes overgangsregler for farligt affald til deponering, som følger prin-
cippet om »first in first out« ved afgiftsfradrag eller tilbagebetaling for betalt afgift ved fraførsel af
affald fra et deponi efter § 12 i lov om afgift af affald og råstoffer. Hvis der ikke indsættes sådanne
overgangsregler anses det for sandsynligt, at der fra virksomhedernes side stilles krav om alminde-
ligt fradrag eller tilbagebetaling ved fraførsel af affald fra et deponi. Hvis det sker, vil virksomhe-
derne i praksis kunne opnå en afgiftsmæssig gevinst på 475 kr. pr. ton affald for affald tidligere
modtaget uden afgift eller afgiftsmæssig gevinst på 315 kr. pr. ton (forskellen mellem 160 kr. pr.
ton og 475 kr. pr. ton) for affald modtaget med en afgift på 160 kr. pr. ton i perioden, hvor afgiften
på farligt affald indfases.