Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
683158_0001.png
683158_0002.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EB/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 4. maj 2009 føl-ger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 7 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.,lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejerlejlig-heder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabs-skatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsektor)(L 208).
Spørgsmål nr. 7:
I lovforslagets nr. 53, § 51 b indsættes et nyt stykke 8. Heri bestemmes, atlejligheder der ikke kan lejes ud til en bestemt gruppe af mennesker, kan ståtomme i op til 6 måneder. Vil ministeren oplyse, hvor de mennesker, derafvises fra de omtalte lejemål, skal finde anden bolig?
Svar:Forslaget lægger ikke op til, at familieboliger uden videre kan stå tomme i optil 6 måneder. Der er således foreslået en række forudsætninger for, at detteværktøj kan benyttes ved udlejningen i en afdeling.For det første kan reglen kun bringes i anvendelse i afdelinger, hvor der ermulighed for at bruge reglerne om kombineret udlejning, og hvor kommunal-bestyrelsen rent faktisk har besluttet, at udlejningen skal foregå efter disseregler.For det andet er det en forudsætning for at lade en bolig være ubenyttet i enperiode, at boligen kun kan lejes ud til en boligsøgende på ventelisten, somer uden for arbejdsmarkedet. Hvis der blot er én boligsøgende på venteli-sten, som ikke er uden for arbejdsmarkedet (og som opfylder de almindeligebetingelser om husstandens sammensætning for at få boligen), skal boligenudlejes til denne boligsøgende.
2
For det tredje kræves det, at der er indgået en aftale mellem kommunalbe-styrelsen og boligorganisation om at lade boligerne stå tomme.For det fjerde er det også en forudsætning, at der iværksættes en ekstraor-dinær indsats for at få udlejet boligerne.Herudover vil jeg gøre opmærksom på, at kommunalbestyrelsen og boligor-ganisationen i forbindelse med indgåelse af en aftale om at lade boliger ståtomme skal sikre sig, at der er en strategi, der tager højde for, hvordan bo-ligsøgende uden for arbejdsmarkedet får dækket deres boligbehov.Hvis en boligsøgende, som stod på ventelisten på det tidspunkt, hvor kom-munalbestyrelsen traf beslutningen om udlejning efter reglerne om kombine-ret udlejning, bliver afvist som følge af, at vedkommende er uden arbejde,har vedkommende efter de gældende regler krav på at blive anvist en andenpassende bolig af kommunalbestyrelsen.Det er ikke med forslaget tilsigtet at stille lejere, der afvises, fordi kommunal-bestyrelsen og boligorganisationen har aftalt at lade boliger stå tomme istedet for at udleje dem til boligsøgende uden for arbejdsmarkedet, anderle-des end boligsøgende, der afvises som følge af anvendelsen af kombineretudlejning. Den afviste boligsøgende skal i begge tilfælde anvises en andenpassende bolig.For at undgå enhver tvivl herom, vil jeg i et ændringsforslag præcisere, atkommunalbestyrelsen også har pligt til at anvise en boligsøgende, som afvi-ses, fordi kommunalbestyrelsen og boligorganisationen har indgået en aftaleom at lade boligerne stå tomme, en anden passende bolig.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen