Uddannelsesudvalget 2008-09
L 214 Bilag 3
Offentligt
687498_0001.png
687498_0002.png
687498_0003.png
687498_0004.png
687498_0005.png
Maj 2009
Sagsnr.: 014.54D.121

Notat om høringssvar på

Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Afskaffelse af præmieord-

ning og indførelse af præmie, løntilskud og bonus)

I. Generelt

Undervisningsministeriet sendte den 6. maj 2009 udkast til forslag til lov om ændring af lov om Ar-bejdsgivernes Elevrefusion til høring hos Arbejdsgivernes Elevrefusion og den 7. maj 2009 til Rigsrevi-sionen.Undervisningsministeriet har i øvrigt den 12. maj 2009 sendt lovforslaget til orientering til de organisa-tioner og myndigheder, som er nævnt i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 9.Ministeriet har ikke modtaget høringssvar fra Rigsrevisionen.

II. Bemærkninger til lovforslaget

Arbejdsgivernes Elevrefusion har den 13. maj 2009 afgivet høringssvar, hvori anføres:

Præmie i prøvetiden for erhvervsuddannelseselever ( § 16 )

Korte uddannelsesforløbAER udtrykker bekymring for udbetaling af præmie til korte uddannelsesaftaler og anfører, at AERtidligere i forhold til korte uddannelsesaftaler har gjort opmærksom på, at dette forhold kan give anled-ning til, at der i øget omfang indgås korte uddannelsesaftaler i stedet for uddannelsesaftaler omfattendehele uddannelsesforløbet.Ministeriets bemærkningerBemærkningen giver ikke anledning til ændringer.Elever, der er fyldt 25 år, og som udløser løntilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Vedrørende undtagelse fra præmie for disse elever oplyser AER, de ikke modtager oplysninger om dis-se elever.En mulig administrativ løsning er at pålægge Arbejdsmarkedsstyrelsen/Jobcentrene pligt til at levereelektronisk baserede oplysninger til AER om elever, som udløser løntilskud til arbejdsgiver i henhold tillov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Alternativt vil der blive behov for at etablere en blanket- / hjemmesideløsning, hvor arbejdsgiver vedansøgning om udbetaling af præmie samtidig erklærer på tro og love, at der ikke udbetales tilskud foreleven efter § 68, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Ministeriets bemærkninger:
1
Sagsnr.: 014.54D.121Da ansvaret for administrationen af voksenlærlingeordningen ifølge Arbejdsmarkedsstyrelsen overførestil kommunalt regi 1. august 2009, findes det på indeværende tidspunkt mest hensigtsmæssigt at brugeAERs alternative model, således at arbejdsgiver ved sin underskrift på en blanket m.v. står inde for op-lysningernes rigtighed. Dette kræver ikke ændring af forslaget.Månedlig udbetaling af præmie på 2.000 kr.AER finder det meget problematisk at administrere den foreslåede model, hvorefter skoleophold i prø-veperioden ikke indgår i beregningen af præmien. AER modtager først informationer om skoleopholdfra skolerne, når skoleopholdet er afsluttet. Derfor vil AER oftest have udbetalt en måneds præmie,inden skoleopholdet fremgår af EASY-systemet. AER skønner, at der vil blive tale om en lang rækketilbagesøgningssager, hvor omkostningerne ved tilbagesøgning ikke vil stå mål med det tilbagesøgtebeløb.AER mener, at kun en mindre procentdel af eleverne er på skole i løbet af de første 3 måneder. I lysetheraf synes modellen hverken at være rentabelt økonomisk set eller at være administrativt overskueligfor arbejdsgiverne.På baggrund af ovenstående foreslår AER, at der ses bort fra eventuelle skoleperioder i prøvetiden, ogat udbetaling af præmie således gøres uafhængig af skoleperioder i prøvetiden.Ministeriets bemærkningerUndervisningsministeriet kan ikke anbefale, at udbetalingerne sker, uanset om eleven er på skole, dvs. iperioder, hvor prøvetiden ifølge lov om erhvervsuddannelser er suspenderet. Dette vil bl.a. kunne givemeget skæve incitamenter vedr. indgåelse af aftaler med grundforløb. Endvidere vil det give falske inci-tamenter ikke mindst i uddannelser med adgangsbegrænsning, hvor meget få elever får adgang udenuddannelsesaftale, men hvor alle med uddannelsesaftale har retskrav på optagelse. Arbejdsgiver modta-ger lønrefusion i skoleperioderne, også hvis disse ligger i prøvetiden.AER fremfører, at suspension af præmien i skoleperioder vil pålægge arbejdsgiver ekstra byrder, daarbejdsgiver skal afgive oplysninger om elevens skoleophold og antal dage.Undervisningsministeriet finder, at dette ikke vil være nødvendigt, da der i forvejen administrativt læg-ges op til en aktiv accept løsning for udbetaling af præmie. Det vil således kunne være en del af en aktivaccept-ordning, at arbejdsgiver kun skal acceptere, hvis eleven har været i praktik i samlet 30 dage ekskl.skoleperioder. Virksomheden vil enten kunne vælge at lade være med at acceptere, eller evt. skulle kryd-se af for, at der i løbet af 30-dages-perioden har været skoleophold, der udløser lønrefusion. Præmienvil således ikke udbetales, før AER har modtaget information fra skolen om skoleopholdet, hvilketAER under alle omstændigheder skal modtage for at udbetale lønrefusion. AER kan via af denne in-formation fratrække antal skoledage og beregne en ny slutdato for den pågældende 30-dages periode,hvorpå virksomheden igen får mulighed for at acceptere. Administrationen kan fastlægges af AER medhjemmel i bemyndigelse i forslagets § 16, stk. 3.
2
Sagsnr.: 014.54D.121Det er rigtigt, at prøvetiden i sjældne tilfælde kan forlænges efter aftale mellem aftaleparterne pga. syg-dom eller andet. Derfor foreslås det, at det fastsættes i udbetalingsreglerne, at præmien for den sidstemåned samt bonus først udbetales, når prøvetiden faktisk er ophørt. Der ventes fremsat ændringsfor-slag til § 16, stk. 2, herom.Herudover giver AERs bemærkninger anledning til et ændringsforslag, hvori det præciseres i § 16, stk.2, at præmien ydes hver gang, der er gået 30 dage, ekskl. eventuelle skoleophold, regnet siden sidsteudbetaling af præmie. Afbrydes uddannelsesaftalen i løbet af en 30 dages periode, udbetales ikke præ-mie for denne periode.Morarenter og udpantningAER ønsker, at der sikres hjemmel til, at fejludbetalte præmier, løntilskud og bonus kan pålægges mora-renter samt tvangsinddrives ved udpantning.Ministeriets bemærkninger:Regler herom findes i den gældende lovs § 23a.

Løntilskud for egu-elever ( § 16a)

Beregning af løntilskud på 30 kr. i timen i den aftalte arbejdstid.Beregningsreglen i § 16a, stk. 1, forudsætter, dels at AER modtager og registrerer oplysning om læng-den af den aftalte arbejdstid, dels at IT-systemet på basis af de registrerede oplysninger udvikles til atberegne tilskuddets størrelse. Da AER ikke er i besiddelse af de nødvendige data foreslås det, at derudbetales en fast månedspræmie i stedet for den foreslåede beregning af præmie i hvert enkelt tilfælde –ikke mindst i lyset af det relativt lille antal egu-elever.Ministeriets bemærkninger:Da eleverne i erhvervsgrunduddannelserne typisk vil have flere praktikaftaler, som kan have varierendeprøvetid, kan ordningen ikke udformes på samme måde som præmieringsordningen vedrørende er-hvervsuddannelserne. Ligeledes varierer den ugentlige arbejdstid. Da der er tale om et begrænset antalaftaler i en begrænset periode, vil en større IT-systemudvikling ikke stå mål med opgaveløsningen,hvorfor en manuel behandling af udbetalingerne vil være nødvendig. I den forbindelse vil en oplysningom den aftalte arbejdstid være en relativ simpel oplysning i forbindelse med aftaleindgåelsen, idet derikke er forudsat en efterfølgende løbende registrering af den realiserede arbejdstid.Forslaget fastholdes.

Bonus for erhvervsuddannelseselever (§ 17)

Udbetalingstidspunkt for bonus ( § 17, stk. 2)AER finder det er uklart, om eleven også skal være ansat i den fjerde måned, eller om bonus kan udbe-tales efter fire måneder, blot eleven ikke er fratrådt i prøvetiden. AER ønsker en administrationsmodel,hvorefter arbejdsgiver initierer bonusudbetalingen på AERs portal efter udløbet af 4. måned.
3
Sagsnr.: 014.54D.121Ministeriets bemærkninger:Lovforslaget skal forstås således, at bonus kan udbetales efter fire måneder, hvis eleven ikke er fratrådt iprøvetiden. Arbejdsgiveren har ikke umiddelbart ret til at afskedige eleven efter prøvetidens udløb. Hvisuddannelsesaftalen alligevel skulle ophøre fx 14 dage efter prøvetidens udløb, vil arbejdsgiveren stadigvære berettiget til præmie. Ministeriet har ikke bemærkninger til AERs forslag til administration af ord-ningen.

Ikrafttrædelses- og overgangsordninger (forslagets § 2)

Ikrafttræden 1. juni 2009Lovforslagets § 2, stk. 1, lovændringens ikrafttræden til den 1. juni 2009. Da præmien udløses løbendepr. måned bagud, vil AER skulle kunne håndtere præmieudbetaling allerede i løbet af juli 2009.AER har anfører, at den nye præmieringsordning vil kræve udvikling af nye IT-løsninger, ligesom derskal fastlægges nye administrative rutiner. AER forventer derfor først at kunne udbetale præmie, løntil-skud og bonus omkring 1. november 2009.Ministeriets bemærkningerI den politiske aftale om praktikpladspakken, som nærværende lovforslag udmønter, er der lagt betyde-lig vægt på, at den nye præmie- og bonusordning skal synliggøre for arbejdsgiverne, at de hurtigt får enøkonomisk belønning for i den nuværende økonomiske situation at indgå uddannelsesaftaler. AERoplyser, at ordningerne i en overgangsperiode vil kunne håndteres via en manuelt understøttet løsning,hvorefter den første udbetaling kan ske allerede i juli 2009. AERs bemærkninger giver derfor ikke an-ledning til ændringer.Overgangsordning vedr. praktikpladspræmienLovforslagets § 2, stk. 2, indeholder en overgangsregel for den afsluttende beregning af præmie efter dehidtil gældende regler. Det er foreslået, at reglerne i den nugældende § 16, stk. 1, anvendes for perioden1. oktober 2008 til 31. maj 2009.Der er ikke fastsat et tidspunkt for, hvornår den afsluttende beregning af præmie skal være foretaget ogpræmiebeløbet udbetalt. AER foreslår i denne forbindelse, at beregningen foretages pr. 30. september2009, på hvilket tidspunkt de fleste uddannelsesaftaler indgået frem til 31. maj 2009 må antages at væreregistreret. Det foreslås yderligere, at registrerede uddannelsesaftaler, modtaget efter dette tidspunkt,ikke giver ret til præmie efter de hidtidige regler.Vedr. beregning af præmie for perioden 1. oktober 2008 – 31. maj 2009 fremgår beregningsmetodenikke af lovforslaget. Dvs. at det endnu ikke afklaret, hvordan der etableres et sammenligningsgrundlagtil perioden 1. oktober 2008 -31. maj 2009.Ministeriets bemærkninger:Undervisningsministeriet har i beregningen af udgiften til udfasning af den hidtidigt gældende præmie-ringsordning, i lighed med beregning fremsendt af AER april 2009, lagt til grund, at der benyttes enmodel, der afkorter udgiften lineært. Undervisningsministeriet lægger i lovforslaget op til en udfas-
4
Sagsnr.: 014.54D.121ningsmodel, der for indeværende præmieringsår kun tæller elevdage indgået fra 1. oktober 2008 til 31.maj 2009. Denne model vil kunne reducere omkostningerne vedrørende udfasningen af den hidtidigeordning betydeligt, sandsynligvis med mere end den tredjedel, afkortningsperioden tilsiger. Undervis-ningsministeriet vil derfor fremsætte et ændringsforslag, der vil muliggøre en lineær afkortning af om-kostningerne. Ændringen vil indebære, at elevdage tælles for hele perioden fra 1. oktober 2008 til 30.september 2009. I perioden 1. juni 2009 til 30. september 2009 tælles dog kun elevdage for aftaler ind-gået inden 1. juni 2009. For at begrænse omkostningerne kan præmien fastsættes således, at den svarertil den andel, de 8 måneder udgør af præmieringsåret, dvs. 2/3 af 20.000 kr. hvilket vil udgøre 13.330kr. Dette vil give et omkostningsniveau, der svarer til en lineær afkortning af perioden, dvs. de tidligereberegnede 170 mio. kr.Uanset model for udfasning af den hidtidige ordning tilslutter Undervisningsministeriet sig forslagetom, at den afsluttende beregning af tilskud efter den hidtidige ordning foretages pr. 30. september2009. Aftaler, der er indgået før 1. juni 2009, men ikke er registreret inden 30. september 2009, vil såle-des ikke udløse præmie. Ændringsforslag herom vil blive fremsat.

Til de økonomiske forhold

AER påpeger, at der er betydelig usikkerhed vedr. størrelsen på udviklings- og driftsomkostninger. Det-te giver ikke anledning til bemærkninger.AER har tidligere estimeret, at udfasningen af præmieringsordningen vil beløbe sig til 275 mio. kr. Det-te estimat var baseret på en lineær afkortning af udgifterne vedr. ordningen med udgangspunkt i estime-rede omkostninger på 400 mio. kr. uden udfasning. AER har i dette estimat ikke taget høje for den fal-dende tendens i indgåelsen af praktikaftaler. Hvis der tages udgangspunkt i regnskabstallene for 2008og korrigeres for faldet i indgåelsen af praktikaftaler i præmieringsperioden, vil de estimerede udgifterhavne på de anslåede 170 mio. kr.AER bemærker endvidere, at 60 mio. kr. af de budgetterede beløb på 450 mio. kr. vedrører hensættelserfra tidligere år, hvorfor dette beløb ikke kan medtages ved finansieringen af ordningen. AER har oplyst,at der indgik hensættelser af lignende størrelse i regnskabstallene for 2008. Da Undervisningsministerieti sin beregning har taget udgangspunkt i regnskabstallene for 2008, er der således taget højde for hen-sættelser fra tidligere år i estimatet. Undervisningsministeriet finder derfor ikke, at det er grund til, atændre estimatet på de 170 mio. kr.

III. Øvrige forhold

Ministeriet vil i øvrigt fremsætte ændringsforslag til § 17, der præciserer, at elever, der er fyldt 25 år, ogsom udløser løntilskud til arbejdsgiveren i henhold til § 68, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesind-sats, ikke udløser bonus til arbejdsgiveren. Hermed er forslaget bragt i overensstemmelse med aftalenom en praktikpladspakke, der er optaget som bilag to til lovforslaget.
5