Uddannelsesudvalget 2008-09
L 214
Offentligt
692478_0001.png
692478_0002.png
692478_0003.png
692478_0004.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
26-05-2009I forbindelse med behandlingen af (L 214) Forslag til Lov om ændring aflov om Arbejdsgivernes Elevrefusion har Folketingets Uddannelsesud-valg i brev af 19. maj 2009 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. maj 2009 fra Sam-menslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, jf. UDU L 214 –bilag 4.”Svar:Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) sæt-ter i deres henvendelse fokus på en overgangsproblemstilling, der ifølgedet oprindelige lovforslag vil være for aftaler indgået før lovforslagetsikrafttræden 1. juni 2009, men hvor eleven først påbegynder sin uddan-nelsesaftale efter 1. juni 2009.Nedenfor følger indledningsvis en nærmere gennemgang af den hidtilgældende præmieringsordning og de foreslåede overgangsordninger, jf.henholdsvis lovforslaget og det efterfølgende ændringsforslag oversendttil Folketingets Uddannelsesudvalg den 22. maj 2009.

Den hidtil gældende præmieringsordning

Ifølge den eksisterende § 16 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion1ydesder en økonomisk præmie til arbejdsgiverne for merbeskæftigelse i prak-tikpladser opgjort på dagsbasis for perioden fra den 1. oktober til den 30.september (præmieringsåret) i forhold til den gennemsnitlige beskæftigel-se i praktikpladser i den pågældende virksomhed i de tre foregåendepræmieringsår. Præmien beregnes efter præmieringsårets afslutning pågrundlag af en præmieringssats på 20.000 kr. pr. merbeskæftiget elev i etår. Ved beregningen af merbeskæftigelsen fradrages for hver arbejdsgiver
1
Lovbekendtgørelse nr. 977 af 20. juli 2007
2beskæftigelse i praktikpladser i 30 dage. Præmien ydes i øvrigt kun forelever, som har gennemført prøvetiden i virksomheden.Ordningen er således en optjeningsordning, hvor virksomhederne optje-ner en præmie, der afhænger af, hvor mange elevdages merbeskæftigelsevirksomheden har i fht. de foregående år. En virksomhed med mindreend én merbeskæftiget elev i et år, udløser en forholdsmæssig andel af20.000 kr. Et år (365 elevdage) udløser således en præmie på 20.000 kr.,mens præmien pr. elevdag er 54,80 kr.

Overgangsordningen i L 214

Efter overgangsordningen i lovforslagets § 2, stk. 2, ydes der en præmiefor merbeskæftigelse i praktikpladser i perioden 1. oktober 2008 til lo-vens ikrafttræden (1. juni 2009). Det sidste præmieringsår forkortes såle-des fra tolv til otte måneder.Denne model vil medføre, at det sidste præmieringsår på otte måneder,skal sammenlignes med tolv måneders perioder (de sidste tre præmie-ringsår). Dette kan gøre det svært for arbejdsgiverne at nå op på et antalelevdage i de otte måneder, som er højere end gennemsnittet over tolvmåneder for de sidste tre år, og som dermed kan udløse præmie. Samti-dig vil den præmie, arbejdsgiverne eventuelt vil kunne optjene, i givetfald være mindre, end hvis de kunne tælle elevdage i et helt præmiering-sår på tolv måneder. Endelig vil man, som påpeget af SALA, få en rækkeaftaler, som er indgået inden det nye lovforslags ikrafttræden den 1. juni2009, men hvor elevdagene først påbegyndes efter 1. juni 2009, hvormedaftalerne hverken vil kunne udløse præmie via den nye eller den gamlepræmieringsordning.

Overgangsordningen i ændringsforslaget der er fremsendt til UDU

den 22. maj

Efter ændringsforslaget vil der for aftaler, som er indgået før lovensikrafttræden (1. juni 2009), skulle ydes præmie for merbeskæftigelse ipraktikpladser i perioden 1. oktober 2008 til 30. september 2009 (et heltpræmieringsår).Præmien foreslås fastsat således, at den svarer til otte måneders periodenfra 1. oktober 2008 til 31. maj 2009, det vil sige 2/3 (=8/12) af 20.000 kr.hvilket udgør 13.330 kr. I forhold til det fremsatte lovforslag udvidestælleperioden altså fra otte til tolv måneder, mens præmiens størrelsefastsættes, så den svarer til en præmie for en otte måneders periode.Ændringsforslaget om at justere overgangsordningen vil dermed stillevirksomhederne bedre, end den model, der er i det fremsatte lovforslag.Det er få arbejdsgivere, der vil kunne få ekstra dage i forhold til gennem-snittet de sidste tre år, når en otte måneders periode skal sammenlignes
3med en tolv måneders periode. Hvis taksten forkortes i stedet for perio-den, som det er foreslået i ændringsforslaget, vil virksomhederne få for-holdsvis mindre præmie, i stedet for ingen præmie.Samtidig vil ændringsforslaget sikre, at aftaler indgået før 1. juni, somførst starter efter 1. juni, nu vil tælle med under optjeningsmodellen i dengamle ordning med de elevdage, der forfalder frem til 30. september2009, dog med en forholdsvis lavere takst end hidtil i den gamle præmie-ringsordning. Ændringsforslaget indebærer således en løsning på denproblemstilling, der er rejst af SALA.

Fordelingsmæssige konsekvenser

Jeg skal bemærke, at det med de givne økonomiske forudsætninger ogbehovet for en hurtigst mulig iværksættelse af den nye ordning ikke kanundgås, at nogle virksomheder vil blive ringere stillet i forhold til, hvisden gamle ordning var blevet fastholdt. Det er konsekvensen af at ændrepræmieringsordningen midt i præmieringsåret uden at AER-ordningensamtidig i en periode skal finansiere, hvad der svarer til en fuld dobbeltpræmieringsordning for virksomhederne.Det skyldes, at nogle virksomheder kan have haft en forventning om enpræmiering på op mod 20.000 kr. pr. elev i merbeskæftigelse (ekskl. fra-drag) for det præmieringsår, der løber for aftaler indgået i perioden 1.oktober 2008 til 30. september 2009. Med den nye overgangsordningreduceres dette beløb med 1/3, svarende til 13.330 kr. for aftaler med365 elevdage i perioden. Til gengæld får virksomhederne for alle nyeaftaler indgået efter 1. juni 2009 op mod 16.000 kr. pr. elev, hvor dethøje beløb udløses allerede ved fastholdelse af eleven efter den 3 måne-der lange prøvetid.Det bemærkes, at tidligere justeringer og omlægninger af AERs tilskuds-ordninger under tiden også har stillet nogle virksomheder ringere somfølge af omlægningen, end hvis omlægningen ikke var sket. Eventuelleafløbsordninger er indrettet med respekt af den juridiske forpligtelse til etevt. afløb og herudover under hensyn til de politiske behov for at benyttefrigivne midler fremadrettet.

Svar på henvendelsen fra SALA

I forhold til henvendelsen fra SALA vedrørende lovforslaget vil jeg hen-lede opmærksomheden på, at det overordnede formål med lovforslageter at fremme indgåelse af nye uddannelsesaftaler ved at give arbejdsgi-verne bedre økonomiske tilskyndelser til at indgå nye aftaler fra lovensikrafttræden.Jeg er derfor ikke enig i forslaget fra Sammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger (SALA) om, at lovforslagets nye præmie-, løntil-
4skuds- og bonusordninger også bør gælde for aftaler, der allerede er un-derskrevet inden lovens ikrafttræden, men som først træder i kraft efterlovens ikrafttræden.I forlængelse af ovenstående skal jeg dog bemærke, at disse aftaler medændringsforslaget af 22. maj 2009 nu omfattes den overgangsordning,der nu er foreslået for udfasning af den gamle præmieringsordning.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder