Skatteudvalget 2008-09
L 24 Bilag 10
Offentligt
608432_0001.png
L 24 - Bilag 10
J.nr. 2007-511-0001
Dato: 11. november 2008
Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 24 - Forslag til Lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, færd-
selsloven, registreringsafgiftsloven og andre love (Justeringer vedrørende di-
gital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse af af-
gift ved eksport af køretøjer, kontrol af registreringsafgift samt krav om syn
ved eksport af køretøjer).
Hermed sendes i 5 eksemplarer kommenterer til henvendelsen af 3. no-
vember 2008 fra Dansk Sidevogns Klub.
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen
L 24 - 2008-09 - Bilag 10: Skatteministerens kommentar til henvendelse af 3/11-08 fra Dansk Sidevogns Klub
Dansk Sidevogns Klub ønsker, at forslaget om at afgiftsfritage på- eller afmontering af en side-
vogn til en motorcykel også tillægges virkning for allerede foretagne på- eller afmonteringer af
sidevogne.
Klubben anfører, at SKAT har ændret praksis. Tidligere blev der ikke opkrævet registreringsaf-
gift ved en sådan ombygning af en motorcykel. Det gør SKAT nu.
Klubben anfører, at SKAT ikke har en ensartet praksis landet over.
Efter gældende ret skal et køretøj, hvoraf der er betalt registreringsafgift, afgiftsberigtiges på
ny, hvis køretøjet ombygges i betydeligt omfang.
Synspunktet er, at et køretøj, der ombygges i betydeligt omfang, derved mister sin identitet, så-
ledes at der ved ombygningen er skabt et nyt køretøj, hvoraf der skal betales registreringsafgift.
Efter forslaget under § 4, nr. 10, bestemmes, at en motorcykel, hvoraf der er betalt registre-
ringsafgift, ikke mister sin afgiftsmæssige identitet, hvis motorcyklen påmonteres en sidevogn.
Det samme gælder en afgiftsberigtiget motorcykel med sidevogn, hvor sidevognen afmonteres.
Der skal herefter ikke betales registreringsafgift på ny ved en sådan ombygning af en afgiftsbe-
rigtiget motorcykel.
Efter § 8 har bestemmelsen virkning fra dagen efter lovforslagets offentliggørelse i Lovtidende.
Den tekniske udvikling har bevirket, at på- eller afmontering af sidevogn til en moderne motor-
cykel er et større teknisk indgreb.
Eksempelvis kan en gammel Nimbus motorcykel med enkle midler monteres med en sidevogn,
hvorimod en moderne motorcykel normalt skal have foretaget andre ændringer ved montering
af en sidevogn, f.eks. ændrede hjul og bremser.
I dag produceres sidevogn til en motorcykel normalt ikke til en bestemt type motorcykel, men
til brug for mange motorcykelmodeller. Dette forhold bidrager også til omfanget af de ændrin-
ger, der er forbundet med at på- eller afmonterer en moderne sidevogn.
SKAT afgør ud fra en konkret vurdering, om en ombygning af en registreret motorcykel er så
omfattende, at der skal beregnes registreringsafgift på ny. Dette gælder også ved på- eller af-
montering af en sidevogn til en registreret motorcykel. Det er der ikke noget nyt i.
Klubben ønsker, at § 4, nr. 10, tillægges tilbagevirkende kraft, således at alle, der har på- eller
afmonteret sidevogn til en motorcykel, hvoraf der er betalt registreringsafgift, fritages for at be-
tale registreringsafgift på ny.
Dette ønske er ikke fulgt.
På den ene side er det en lille ting, at tillægge bestemmelsen tilbagevirkende kraft. På den an-
den side er det betænkeligt, at lovliggøre ulovligheder.
SKAT rejser som udgangspunkt kun sager om afgiftsberigtigelse af ombyggede motorcykler,
hvis det er klart, at motorcyklen har mistet sin afgiftsmæssige identitet.
Hvis loven tillægges tilbagevirkende kraft, vil det tillige rejse spørgsmålet, om de, der har be-
talt registreringsafgift på ny som følge af på- eller afmontering af sidevogn, skal have pengene
tilbage.
Side 2