Skatteudvalget 2008-09
L 24 Bilag 20
Offentligt
619872_0001.png
619872_0002.png
619872_0003.png
619872_0004.png
619872_0005.png
619872_0006.png
Til lovforslag nr.L 24
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 26. november 2008
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer,færdselsloven, registreringsafgiftsloven og andre love(Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse afafgift ved eksport af køretøjer og kontrol af registreringsafgift samt krav om syn ved eksport afkøretøjer)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2008 og var til 1. behandling den 24. oktober 2008. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 5. september 2008 dette udkast til udvalget, jf. SAU, alm. del – bilag 247, folketingsåret 2007-08, 2. samling. Den 30. september 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et no-tat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), Centralforeningen af Autoreparatører i Dan-mark (CAD) og Dansk Bilforhandler Union (DBFU),Dansk Sidevogns Klub ogForsikring & Pension.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser.DeputationerEndvidere har Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), Centralforeningen af Autorepara-tører i Danmark (CAD), Dansk Bilforhandler Union (DBFU) og Dansk Sidevogns Klub mundtligtover for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. IndstillingerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til nr. 11)De undernr. 21foreslåede§ 15, stk. 6 og 7,affattes således:»Stk. 6.Skatteministeren fastsætter regler om betaling af godtgørelse til synsvirksomheder, der erautoriseret efter stk. 1, for registrering vedrørende et køretøj, der ikke handles som led i synsvirk-somhedens øvrige virksomhed. Andre virksomheder end synsvirksomheder, der er autoriseret efterstk. 1, kan opkræve et gebyr for registrering vedrørende et køretøj, der ikke handles, repareres ellerleases som led i den autoriseredes øvrige virksomhed.Stk. 7.I områder af landet, hvor der i særlig grad mangler et ekspeditionssted, hvor der registreresuden gebyr, kan skatteministeren autorisere en virksomhed eller en offentlig myndighed til at regi-strere i Køretøjsregisteret og udlevere nummerplader. Skatteministeren kan bestemme, at der skalbetales godtgørelse til den således autoriserede virksomhed eller myndighed for registrering af etkøretøj.«[Ret for nummerpladeoperatører, der er autoriseret af SKAT, til at opkræve gebyr for registreringfor andre end egne kunder, bortset fra synsvirksomheder]Til § 22)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.§ 107, stk. 4,ophæves.«[Ophævelse af et gebyr, som forsikringsselskaber betaler til motorkontorerne for registrering af be-vis for ansvarsforsikring af et motorkøretøj]Til § 83)I stk.2ændres »§ 2, nr. 2, 4, 5« til: »§ 2, nr. 2, 4, 01, 5«.[Ændringen er af redaktionel karakter som følge af ændringsforslaget under nr. 2]
3
BemærkningerTil nr. 1Bestemmelsen tilsigter at smidiggøre registrering vedrørende køretøjer, der ikke handles, repare-res eller leases ud som led i den autoriserede nummerpladeoperatørs øvrige virksomhed. Bestem-melsen tilsigter herunder at forenkle administrationen af godtgørelsesordningen.En autoriseret nummerpladeoperatør skal holde åbent for registrering af køretøjer for alle. Efter §15, stk. 5, fastsætter skatteministeren vilkår for autorisation. Skatteministeren kan herunder be-stemme, hvor mange timer om ugen en autoriseret nummerpladeoperatør skal holde åbent. Det ertanken, at en autoriseret nummerpladeoperatør skal holde åbent for registrering af køretøjer for allemindst 30 timer om ugen.Efter stk. 1, 1. pkt., fastsætter skatteministeren regler om betaling af godtgørelse til autoriseredenummerpladeoperatører for registrering af køretøjer. Godtgørelsen betales kun til synsvirksomhe-der. Andre autoriserede nummerpladeoperatører som omsynsvirksomheder, leasingvirksomhedereller andre forhandlere af køretøjer end synsvirksomheder får ikke del i godtgørelsesordningen.Synsvirksomheder adskiller sig fra andre virksomheder, der kan autoriseres, derved, at synsvirk-somheder ikke må reparere køretøjer.Der er i dag omkring 120 synsvirksomheder med 300-350 synssteder.Det forventes med betydelig usikkerhed, at synsvirksomheder årligt vil komme til at registrere foromkring 50.000 kunder, der ikke samtidig handler køretøjet med synsvirksomheden.Efter stk. 1, 2. pkt., får andre autoriserede nummerpladeoperatører end synsvirksomheder ret til atopkræve et gebyr for registrering vedrørende et køretøj, der ikke handles, repareres eller leases udsom led i den autoriserede nummerpladeoperatørs øvrige virksomhed (egne kunder). Disse virk-somheder er omsynsvirksomheder, leasingvirksomheder og forhandlere af køretøjer, der ikke ersynsvirksomheder, og som er autoriseret af SKAT efter stk. 1. Virksomheder eller myndigheder, derautoriseres som nummerpladeoperatør af skatteministeren efter stk. 7, kan ikke opkræve gebyr forregistrering.Der vil ikke kunne opkræves gebyr for registrering vedrørende såkaldte egne kunder. Det er kun-der, der i øvrigt handler, får repareret eller leaser det køretøj, registreringen vedrører, hos den på-gældende nummerpladeoperatør. Dette skal ses i lyset af, at forhandlere, reparatører eller udleasereaf køretøjer kan opnå betydelige økonomiske fordele ved en autorisation, idet de administrativeomkostninger ved at registrere køretøjer og udlevere nummerplader for egne kunder derved reduce-res betragteligt i forhold til i dag.Der stilles ikke krav om, at gebyret er omkostningsbestemt. Den enkelte virksomhed bestemmerselv gebyrets størrelse.Denne frihed til at opkræve gebyr skal ses i sammenhæng med, at der sammen med told- og skat-teforvaltningens ekspeditionssteder kan blive omkring 400 steder landet over, hvor der registreresuden gebyr. Dermed får den enkelte borger en reel mulighed for at få registreret uden gebyr. Dettestore antal gebyrfrie ekspeditionssteder forventes at påvirke markedet så stærkt, at der enten kun vilblive opkrævet et minimalt gebyr eller vil blive opkrævet et prohibitivt gebyr.Det vil i øvrigt blive stillet som et vilkår for en autorisation, at nummerpladeoperatøren skiltermed, at registrering sker uden gebyr hos SKAT eller synsvirksomheder, der er autoriseret somnummerpladeoperatører.
4
Efter stk. 7 kan skatteministeren autorisere en virksomhed eller en offentlig myndighed til at regi-strere og udlevere nummerplader.Bemyndigelsen kan bruges i områder af landet, hvor der i særlig grad mangler ekspeditionssteder,hvor der registreres uden gebyr. Det vil vejledende være steder, hvor der er mere end 50 km til detnærmeste ekspeditionssted, hvor der registreres uden gebyr.Efter bestemmelsen kan skatteministeren bestemme, at der skal udbetales godtgørelse til dissevirksomheder for registreringsarbejdet.Virksomheder, der autoriseres som nummerpladeoperatører efter denne bestemmelse, må ikke op-kræve gebyr for registrering af køretøjer.Til nr. 2Efter § 107, stk. 4, i færdselsloven betaler forsikringsselskaber 7 kr. ved registrering af forsik-ringsbevis for et motorkøretøj.Med indførelsen af den digitale motorregistrering erstattes det papirbaserede forsikringsbevis afdigitale indberetninger fra forsikringsselskaber. Dermed bortfalder grundlaget for opkrævning afgebyret på 7 kr. for registrering af et forsikringsbevis.Til nr. 3Bestemmelsen er ændret som følge af ændringen under ændringsforslag nr. 2.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Christensen (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 24TitelBilagsnr.1Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren2Henvendelse af 17/10-08 fra Danmarks Automobilforhandler For-ening (DAF), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD)og Dansk Bilforhandler Union (DBFU)3Henvendelse af 14/10-08 fra Forsikring & Pension4Berigtigelse af en korrekturfejl i lovforslaget, fra skatteministeren5Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/10-08 fra Forsik-ring & Pension6Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget7Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget8Henvendelse af 3/11-08 fra Dansk Sidevogns Klub9Henvendelse af 4/11-08 fra Danmarks Automobilforhandler Forening(DAF), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD) ogDansk Bilforhandler Union (DBFU)10Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 3/11-08 fra DanskSidevogns Klub11Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 5/11-08 fra Central-foreningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), Dansk Bilforhand-ler Union (DBFU) og Danmarks Automobilforhandlerforening (DAF)12Ændringsforslag fra skatteministeren131. udkast til betænkning14Henvendelse af 17/11-08 fra Dansk Sidevogns Klub15Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 17/11-08 fra DanskSidevogns KlubOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 24Spm.nr.1TitelSpm. om at oplyse, hvor stort et årligt beløb der skønnes uberettiget atblive udbetalt i godtgørelse, jf. lovforslagets bemærkninger, hvorafdet fremgår, at der årligt udbetales ca. 1 mia. kr. i godtgørelse vedrø-rende 60.000 eksporterede biler, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, at der i vurderingen af de provenumæssige konsekvenser afden del af lovforslaget, der vedrører øget godtgørelse ved syn af køre-tøjer til eksport, er taget højde for, at der fremover må forventes etfald i udbetalingen af uberettigede godtgørelsesbeløb, til skattemini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for karakteren og omfanget af de øgede admini-
2
3
6
4
5
6
7
8
9
strative byrder, jf. henvisning til SKATs høringssvar, hvor det kraftigthenstilles, at der ikke åbnes op for yderligere variationer i nummer-pladestørrelser og -udformninger, og hvor der henvises til, at indførel-sen af små nummerplader vil medføre betydelige administrative be-sværligheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at eventuelle administrative konsekvenser itilknytning til en udvidelse af nummerpladesortimentet med amerika-nerplader m.v. ikke er vurderet, og at der heller ikke er taget stillingtil de økonomiske konsekvenser i relation til rammeaftalen mednummerpladeproducenten, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at redegøre for, hvilke risici og retssikkerhedsmæssige be-tænkeligheder der er forbundet med muligheden, jf. lovforslagets be-mærkninger, hvoraf fremgår, at der af hensyn til privatlivets fred ikkeuden videre skal kunne udleveres oplysninger om, hvem der er ejereeller brugere af køretøjet, til skatteministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at oplyse, hvor mange årsværk der er afsat til opgavernemed at værdiansætte og kontrollere de ca. 60.000 køretøjer, der årligteksporteres, og oplyse, om SKAT vurderer, at man har tilstrækkeligeressourcer hertil, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren har kendskab til Dansk Sidevogns Klubs oplys-ning under foretræde for udvalget 19/11-08 om, at flere af de ejere,der igennem årene har monteret sidevogn på deres motorcykel, harhaft rettet henvendelse til SKAT, som hidtil har oplyst, at der ikkeskal betales afgift i forbindelse med montering af sidevogn, til skat-teministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken forældelsesfrist der gælder i forhold til SKATs mu-lighed for at opkræve afgift af en motorcykel i forbindelse med mon-tering af sidevogn, når afgiftskravet ikke hidtil er rejst af SKAT, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse, hvilken praksis SKAT fremover vil følge i forholdtil spørgsmålet om, hvorvidt der skal opkræves afgift eller ej af deøvrige motorcykler, der tidligere har fået monteret sidevogn, jf. fore-træde med Dansk Sidevogns Klub 19/11-08, til skatteministeren, ogministerens svar herpå