juli 2007

Vedr. Dobbelt registreringsafgift på motorcykel med sidevogn

 

Vi henvender os til Dem på vegne af Dansk sidevogns klub, da vi håber på forståelse for vores argument med hensyn til, at enkelte skattecentre administrativt agter at kræve dobbelt registreringsafgift af ejere af motorcykler med tilkoblet sidevogn. Såfremt De skulle behøve nogen form for dokumention vil vi stille os til rådighed med alle de oplysninger vi har. Vi håber her igennem at De vil finde forståelse for, hvorfor vi ikke kun finder denne nye lov fortolkning og beskatning uretfærdig, men også dybt problematisk.

 

En dansk indregistreret motorcykel, som tilkobles en sidevogn, skal efter Skat’s nye praksis, på ny afkræves fuld registreringsafgift af det samlede køretøj.

Dette gælder ikke kun fremtidige registreringer, men også allerede indregistrerede køretøjer.

 

Dette sker ved nyfortolkning af Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer mv., LBK nr. 977 af 02.12.2002.

 

Det har i 35 år været således at en dansk indregistreret motorcykel har kunnet tilkobles en sidevogn, og fra 1997 også en påhængsvogn uden at dette har medført krav om betaling af ny registreringsafgift.

 

Ligeledes har det indtil 2007 været således, at ved import af motorcykler med sidevogn, der er ældre end 8 år, ikke har været betalt afgift af sidevognen, da den er blevet betragtet som ekstraudstyr, som pga. alder er afgiftsfri. Denne praksis er nu ændret til at der afkræves afgift af det samlede køretøj uanset alder.

 

Det er således at en motorcykel kan godkendes med én eller flere sidevogne og påhængsvogne, dette vil så fremgå af motorcyklens koblingsattest/attest for køretøj med flere udførelser. Færdselsstyrelsen sidestiller her sidevogne med påhængsvogne og campingvogne, der jo som bekendt ikke betales registreringsafgift af.

 

Skat mener derimod at montering af en sidevogn medfører at køretøjet mister sin identitet, og at monteringen kan sidestilles med styling af biler, altså en ændring af køretøjets udseende af kosmetiske grunde, ikke af færdselssikkerhedsmæssige grunde.

 

Som med alt andet er der gennem årene sket en udvikling af motorcyklen, både effektmæssigt og færdselssikkerhedsmæssigt, og dette afspejler sig selvfølgelig også i monteringen af sidevognen.

 

De komponenter der medgår til montering af en sidevogn i dag, anvendes ikke af kosmetiske grunde, men af færdselssikkerhedsmæssige grunde. Det er i dag ikke muligt at få en nyere motorcykel godkendt uden disse komponenter.

 

På trods af at én og samme motorcykel, som før nævnt ifølge færdselsstyrelsen, kan godkendes uden eller med én eller flere sidevogne, fastholder Skat at der skal betales fornyet registreringsafgift af sidevognsudførelsen. I det tilfælde hvor samme motorcykel anvendes i en af de af færdselsstyrelsen andre godkendte udførsler, vil det så på ny medføre fornyet registreringsafgift pga. identitetstab?

 

For at anskueliggøre de økonomiske konsekvenser af Skat’s praksis bringes her to eksempler:

 

Eks. 1. Anskaffelsen af en ca. 10 år gammel dansk indregistreret

Motorcykel,                                                                                 ca. kr. 100.000

Afgiftspligtig værdi                                                                       ca. kr.   35.000

Indkøb af sidevogn og montering                                                  ca. kr.   80.000

Skat vil så beregne fornyet afgift af ca. kr. 115.000                  (35,000 + 80,000)

Hvilket udgør                                                                               ca. kr. 200.000

Altså en samlet kostpris på                                                                                           ca. kr. 380.000

 

Eks 2. Anskaffelse 0 til 2 år gammel

Motorcykel                                                                                  ca. kr. 250.000

Afgiftspligtig værdi                                                                       ca. kr.   90.000

Indkøb af sidevogn og montering                                                 ca. kr. 110.000

Skat vil så beregne fornyet afgift af ca. kr. 200.000                (90,000 + 110,000)

Hvilket udgør                                                                               ca. kr. 350.000

Altså en samlet kostpris på                                                                                           ca. kr. 710.000

 

Nu er sidevogns ejere ikke specielt økonomisk velstillede personer, men ganske almindelige mennesker, der blot ønsker at fortsætte med at køre motorcykel selv om familien er blevet større, eller ældre der føler det mindre anstrengende at køre med 3 hjul end med 2 hjul. Ligeledes har personer med mindre fysiske handicap, stadig mulighed for at kunne fortsætte med at køre motorcykel, når dette kan foregå på 3 hjul.

 

Vi står derfor fuldstændig uforstående overfor denne fremgangsmåde, og vi sætter spørgsmålstegn ved om lovgiver virkeligt har haft til hensigt at brandbeskatte en så marginal gruppe.

 

Nogle af konsekvenserne af Skat’s nye praksis vil bl.a. være:

 

Vi håber at De finder forståelse for vores synspunkter, således at lovgivningen tilpasses de faktiske forhold

 

DSK er en forening der har til formål at samle sidevognskører til hyggeligt samvær, hvor der bliver lagt vægt på børnevenligheden i arrangementerne. Gennem forenings blad ”DSK nyt” udveksles der bl.a. tekniske erfaringer og oplevelser på 3 hjul. DSK er startet i 1978 og har i dag ca. 200 medlemmer fordelt over hele Danmark.

 

Dansk Sidevogns Klub

www.sidevogn.dk