Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             10. december 2008

Dok.id       

J. nr.           500-44

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 4. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 14 vedrørende L 26 Forslag til Lov om ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 14:

”Vil ministeren redegøre for, om hensigten med fastsættelsen af nye

takstområder er at lave flere eller færre takstområder end de nuværende

takstområder som følger de gamle amtsgrænser? Hvordan vil ministeren forholde sig til en situation, hvor de regionale trafikselskaber ønsker færre takstområder, og jernbanevirksomhederne ønsker flere takstområder?”

 

Svar:

 

I lovforslaget er der forholdsvis vide rammer for de aftaler, der kan indgås mellem trafikselskabet og jernbanevirksomhederne om fastsættelse af takstområder. Der er bl.a. mulighed for at opretholde de takstområder, der eksisterer i dag.

 

Intentionen er at give trafikselskabet og jernbanevirksomhederne mulighed for at aftale takstområdegrænser, som er hensigtsmæssige i forhold til det fremtidige takstsamarbejde, herunder at sikre parternes takstkompetence for de rejser, der er væsentlige for parternes provenudannelse.

 

Såfremt der ikke kan opnås enighed om fastsættelse af takstområderne, kan transportministeren, jf. forslagets § 1, nr. 3 (§ 6, stk. 2), foretage inddelingen af trafikselskabet i takstområder. Inddelingen vil i givet fald blive fastsat efter de i lovforslaget givne principper.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed