Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             28. november 2008

Dok.id       

J. nr.           500-44

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 6. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 8 vedrørende L 26, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 8:

”Lovforslaget løser ikke problemet med, at DSB's orange billetter ikke kan bruges i hele landet, men da det, som ministeren selv var inde på ved første

behandlingen, vil være hensigtsmæssigt, hvis passagerne kan nøjes med at

købe én billet til en given rejse, uanset om de under rejsen skal skifte mellem

forskellige operatører, bedes ministeren oplyse, hvilke overvejelser, ministeren

har gjort sig m.h.t., hvordan en sådan mere enkel billetudstedelse kan fremmes

til gavn for passagererne.”

 

Svar:

 

Med lovforslaget etableres et grundlag for, at trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne aftaler fælles takster for bus og tog. Derudover fremgår det af forslaget, at der skal arbejdes for, at takstsystemerne bliver ensartede og overskuelige.

 

Lovforslaget udgør dermed et godt grundlag for trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne til at indføre fælles rejsehjemmeludstedelsessystemer, hvor der i praksis ikke er forskel på rejsehjemmeludstedelsen uanset hvilken rejse, der købes. Dette kunne eksempelvis være rejsekortet.

 

DSB’s Orangebilletter er et særligt kommercielt produkt, der er kendetegnet ved begrænset gyldighed og anvendelse. Jeg ville foretrække, at der fortsat var enighed om at lade de orange billetter gælde i hele landet ikke mindst af hensyn til overskueligheden for passagererne. Kommercielle billetprodukter skal imidlertid efter min mening ikke reguleres i lov. Lovforslaget ændrer derfor ikke på, at trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne ligesom i dag har mulighed for at tilbyde særlige billetprodukter med begrænset gyldighed. Disse særlige billetprodukter er oftest billigere end normalbilletter, men til gengæld er anvendelsen typisk begrænset.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed