Skatteudvalget 2008-09
L 41 Bilag 18
Offentligt
624388_0001.png
624388_0002.png
624388_0003.png
624388_0004.png
624388_0005.png
624388_0006.png
624388_0007.png
Til lovforslag nr.L 41
Folketinget 2008 - 09Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2008
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven ogpensionsbeskatningsloven(Ny, valgfri metode for opgørelse af det skattepligtige afkast af pensionsordninger ipensionsinstitutter, justering af reglerne for udenlandske pensionsordninger m.v.)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2008 og var til 1. behandling den 7. november 2008.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendteden 29. august 2008 dette udkast til udvalget, jf. SAU, alm. del -– bilag 241, folketingsåret 2007-08,2. samling. Den 3. oktober 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Forsikring &Pension og PFA Pension, som skatteministeren har kommenteret over for udvalget.DeputationerEndvidere har Forsikring & Pension over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed deaf skatteministeren stillede ændringsforslag.
2
Socialdemokratiets, Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis, Socialistisk Fol-kepartis og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at efter den gældende opgørel-sesregel for pensionsafkastskatten beskattes forskellen mellem et korrigeret ultimodepot og et kor-rigeret primodepot. Partierne bemærker, at lovforslaget giver pensionsinstitutterne mulighed for atopgøre beskatningsgrundlaget på en mere direkte måde, hvor der som udgangspunkt kun sker be-skatning af aftalt rente og rentebonus, mens omkostnings- og risikobonus er skattefri. Uanset valg afopgørelsesmetode vil og bør skatten være den samme. Derfor indeholder den mere direkte metodeen værnsregel, der forhindrer omkvalificering af skattepligtig rentebonus til skattefri omkostnings-eller risikobonus. Der kan således ikke uden beskatning tilskrives mere i skattefri omkostnings- ogrisikobonus, end der kan indeholdes i det faktiske overskud på omkostnings- og risikoelementerne.Tilskrives der mere, svarer det til, at udgifterne på bonus er afholdt af skattepligtigt overskud pårenteelementerne, hvorfor den for meget tilskrevne bonus bør beskattes på linje med rentebonus.Opkræves der eksempelvis 100 kr. i omkostningspræmie, mens der senere udloddes 80 kr. i om-kostningsbonus, vil det umiddelbart se ud, som om omkostningerne har udgjort 20 kr. Det behøverimidlertid ikke at afspejle virkeligheden. Hvis de faktiske omkostninger har udgjort 50 kr. og derikke i selskabet er et overskud på omkostningselementerne fra tidligere, som der kan trækkes på,indebærer det, at udgifterne til denne 30 kr. for høje skattefrie omkostningsbonus er afholdt af skat-tepligtigt overskud på renteelementerne. Med andre ord kommer de 30 kr. ikke fra for meget betaltomkostningspræmie, men fra et skattepligtigt afkast, og disse 30 kr. bør derfor beskattes på linjemed rentebonus. Beskatningen sker hos pensionsopspareren på linje med beskatningen af aftalt ren-te og rentebonus.Branchen har anerkendt behovet for en sådan skattemæssig korrektion, men har foreslået, at kor-rektionen i danske institutter beskattes på institutniveau i stedet for at blive fordelt på hver enkeltkundes ordning. Branchen har anført, at dens model ikke ændrer den samlede beskatning af pensi-onsafkastet i danske selskaber: Kunder i udenlandske selskaber vil indirekte blive ligestillet medkunder i danske selskaber, idet de godt nok betaler en højere individuel pensionsafkastskat, men tilgengæld bør få tilskrevet mere i rentebonus, fordi det udenlandske selskab ikke er afkastskatteplig-tigt på institutniveau af korrektionen, ligesom danske selskaber er.Partierne har noteret sig, at denne model er EU-retsstridig, idet modellen medfører en forskelsbe-handling af kunder i danske og udenlandske selskaber.– Beskatningen på kundeniveau vil være hårdere for kunder i udenlandske selskaber end for kun-der i danske selskaber, da kun kunder i udenlandske selskaber vil være skattepligtige af korrek-tionen.– Det synes ikke at være en sikker konsekvens af en hårdere beskatning på individniveau, at dertilskrives mere i rentebonus som kompensation, beroende bl.a. på størrelsen af de ufordelte re-server, årets afkast og konkurrencen om kunderne.– Desuden vil danske selskaber have en konkurrencefordel i forhold til udenlandske pensionsin-stitutter. Udenlandske selskabers kunder bliver beskattet ved for lavt skønnede omkostningermed den sandsynlige konsekvens, at udenlandske selskaber vil tilstræbe at skønne årets om-kostninger så realistisk som muligt, hvis de ikke er interesserede i at forklare kunderne, hvorforde bliver beskattet af mere end blot aftalt rente og rentebonus, som de kan se på deres depot-oversigt. Derimod vil danske selskabers eventuelt for lavt skønnede omkostninger ikke skulleforklares nærmere for kunderne, da selskaberne vil afholde skatten. Det vil kunne fremstå så-dan, at danske selskabers omkostninger generelt er lavere end udenlandske, uden at det nød-vendigvis er tilfældet.– Endelig vil de dokumentationskrav, der er knyttet til beskatningen af kunden af den for megettilskrevne bonus, alene være rettet mod udenlandske institutter.
3
Den af branchen foreslåede model stiller således udenlandske selskaber dårligere end danske,hvorfor partierne kan tilslutte sig skatteministerens afvisning af modellen. Partierne kan endvideretilslutte sig skatteministerens afvisning af den tredje model, som Forsikring & Pension og PFA Pen-sion har foreslået under folketingsbehandlingen, hvorefter omkostnings- eller risikobonus, der over-stiger årets og eventuelle tidligere års overskud på risiko- og omkostningselementerne, skattefrita-ges for kunder i udenlandske selskaber, da det vil give de udenlandske selskaber mulighed for atomkvalificere skattepligtigt renteafkast til skattefri omkostnings- eller risikobonus.Etmindretali udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af skatteministeren stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af etflertal(udvalget med undtagelse af EL):Til § 11)Nr. 8affattes således:»8.I§ 7, stk. 2, nr. 1,ændres »til dækning af forpligtelser over for pensionsberettigede omfattet af §1, stk. 1, og som beskattes efter § 4,« til: »pensionsordninger som nævnt i § 1, stk. 1,«.«[Individuel hensættelse som rente som betingelse for fradrag i beskatningsgrundlaget for pensions-kasser]2)I den undernr. 20foreslåede affattelse af§ 17, stk. 3, nr. 2, litra a,udgår »og som beskattesved tilskrivning til depotet efter §§ 4 eller 4 a,«.[Korrektion af bestemmelsen om udbetaling af negativ skat til danske pensionsinstitutter]3)I den undernr. 21foreslåede affattelse af§ 17, stk. 3, nr. 2, litra b,udgår »og som beskattesved tilskrivning til depotet efter §§ 4 eller 4 a,«.[Korrektion af bestemmelsen om udbetaling af negativ skat til danske pensionsinstitutter]4)I den undernr. 22foreslåede affattelse af§ 17, stk. 4, nr. 2, litra a,udgår »og som beskattesved tilskrivning til depotet efter §§ 4 eller 4 a,«.[Korrektion af bestemmelsen om udbetaling af negativ skat til danske pensionsinstitutter]5)I den undernr. 23foreslåede affattelse af§ 17, stk. 4, nr. 2, litra b,udgår »og som beskattesved tilskrivning til depotet efter §§ 4 eller 4 a,«.[Korrektion af bestemmelsen om udbetaling af negativ skat til danske pensionsinstitutter]
4
BemærkningerTil nr. 1Efter pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 1, beskattes afkastet af pensionskassers egenkapi-tal og afkast, der hensættes kollektivt til medlemmerne af pensionskassen. Når det i et senere ind-komstår udtages herfra og overføres individuelt til pensionsopsparerne som rente m.v., opnås fra-drag i denne skat for det overførte beløb, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 7, stk. 2, nr. 1-6.Samme indkomstår finder individuel beskatning sted efter lovens § 4.I lovforslagets § 1, nr. 8, konsekvensændres § 7, stk. 2, nr. 1, i forbindelse med, at pensionsinsti-tutterne får mulighed for at vælge at opgøre det skattepligtige afkast af pensionsafkastskattepligtigepensionsordninger på den mere direkte måde efter den foreslåede § 4 a, således at der opnås fradragfor skatten efter § 7, i det omfang det overførte beløb beskattes individuelt som rente hos pensions-kassemedlemmerne efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 4 eller 4 a.Har den pågældende pensionskasse medlemmer, der alene er begrænset skattepligtige, sker derimidlertid ingen beskatning efter §§ 4 eller 4 a i forbindelse med den individuelle hensættelse afrente til disse medlemmers pensionsordninger, da begrænset skattepligtige personer ikke er pen-sionsafkastskattepligtige, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1.Konsekvensen er, at beskatningen efter § 7 bliver endelig, i det omfang renten m.v. hensættes tilbegrænset skattepligtige medlemmer, hvilket ikke harmonerer med omlægningen af pensionsafkast-skatten fra institut- til individniveau, jf. lov nr. 1535 af 19. december 2007.Det foreslås derfor at ændre lovforslagets § 1, nr. 8, således at det ikke er en forudsætning for fra-drag i beskatningsgrundlaget efter § 7, at der sker beskatning på individniveau efter §§ 4 eller 4 a,men alene at der sker en individuel hensættelse som rente til pensionsordninger som nævnt i pen-sionsafkastbeskatningslovens § 1, stk. 1. Dette svarer til livsforsikringsselskabers mulighed for fra-drag i beskatningsgrundlaget efter § 8 i forbindelse med den individuelle hensættelse som rente tilde forsikrede.Til nr. 2-5Ved lovforslagets § 1, nr. 20 og 21, foreslås indsat en korrektion af bestemmelsen om udbetalingaf negativ skat til pensionskasser, således at der kun kan udbetales negativ skat svarende til maksi-malt pensionskassens skat betalt efter pensionsafkastbeskatningsloven plus skatten af nedgangen isummen af egenkapital og den del af de ufordelte bonusreserver, der består af overskud på rente-elementerne i perioden fra overgang til beskatning efter den nye pensionsafkastbeskatningslov tiludgangen af indkomståret.For livsforsikringsselskaber foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 22 og 23, tilsvarende indsat en kor-rektion af bestemmelsen om udbetaling af negativ skat, således at der kun kan udbetales negativskat svarende til maksimalt livsforsikringsselskabets skat betalt efter pensionsafkastbeskatningslo-ven plus skatten af nedgangen i den del af de ufordelte bonusreserver, der består af overskud pårenteelementerne i perioden fra overgang til beskatning efter den nye pensionsafkastbeskatningslovtil udgangen af indkomståret.Baggrunden for, at pensionsinstituttet kan få udbetalt negativ skat svarende til pensionsafkastskat-ten af nedgangen i de ufordelte midler (plus pensionsinstituttets skat betalt efter pensionsafkastbe-skatningsloven) som beskrevet, er bl.a., at nedgangen i de ufordelte midler i den nævnte periodeanses for at være udtryk for, at midlerne er hensat individuelt til de forsikredes depoter med beskat-ning efter lovens §§ 4 eller 4 a til følge, jf. lovforslagets § 1, nr. 20-23, og bemærkningerne hertil.
5
Imidlertid udløser den individuelle hensættelse ikke nødvendigvis beskatning efter §§ 4 eller 4 a itilfælde, hvor hensættelsen sker til begrænset skattepligtiges pensionsordninger, svarende til pro-blemstillingen nævnt ovenfor under nr. 1, eller til livrenter uden ret til bonus, der er tegnet før den1. maj 1982. Konsekvensen er, at beskatningen af pensionsinstituttet bliver endelig, i det omfangrenten m.v. hensættes til begrænset skattepligtige medlemmer og til livrenter uden ret til bonus, derer tegnet før den 1. maj 1982.Det foreslås derfor at ændre lovforslagets § 1, nr. 20-23, således at udbetalingen af negativ skatmaksimeres til pensionsinstituttets skat betalt efter pensionsafkastbeskatningsloven plus skatten afnedgangen i den del af de ufordelte midler, der består af overskud på renteelementerne i periodenfra overgang til beskatning efter den nye pensionsafkastbeskatningslov til udgangen af indkomst-året, uanset om denne hensættelse beskattes individuelt efter §§ 4 eller 4 a.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Christensen (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)17Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 41Bilagsnr.1234567891011121314151617TitelHøringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHenvendelse af 6/11-08 fra PFA PensionUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 18/11-08 fra PFA PensionHenvendelse af 19/11-08 fra Forsikring & Pension1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra skatteministerenSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 6. november 2008fra PFA PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 18. november 2008fra PFA PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 19. november 2008fra Forsikring & Pension2. udkast til betænkningHenvendelse af 30/11-08 fra Forsikring & PensionSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-08 fra Forsik-ring & PensionHenvendelse af 2/12-08 fra PFA PensionMeddelelse om nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over forslagetSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-08 fra PFAPensionOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 41Spm.nr.12TitelSpm. om at redegøre for, hvad der ligger i ordet »egentlige«, jf. lov-forslaget side 20, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at redegøre for, hvordan det sikres, at indførelsen af en al-ternativ opgørelsesmetode ikke indebærer risiko for provenutab, tilskatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det kan bekræftes, at det af Forsikring & Pension fremsatte»forenklingsforslag« vil være i strid med EU-retten, til skatteministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om det kan bekræftes, at Højesteret ved Statsanstaltens privati-sering (nu Danica) fastslog i en sag anlagt af Erling Olsen m.fl., at deforsikrede i Statsanstalten i 25 år efter privatiseringen skulle modtageoverskuddet af den del af Danica, der vedrørte deres forsikringer, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå
3
4
7
5
6
7
8
9
10
11
12
Spm. om at bekræfte, at det i lovforslag nr. L 9 (folketingsåret 2007-08, 2. samling) oplyste om de administrative konsekvenser for SKATfortsat er ministerens opfattelse, jf. bemærkningerne til Skatterevisor-foreningens høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvorledes der i SKATs nye organisation pr. 1. januar 2009er taget hensyn til, at der skal implementeres det nye system for be-skatning af pensionsordninger, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke foranstaltninger SKAT har påbegyndt til uddannelseaf personale, der skal administrere de nye pensionsbeskatningsregler,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at oplyse begrundelsen, der ligger bag ministerens vurderingaf, at Forsikring & Pensions forenklingsforslag er i strid med EU-retten, og herunder oversende det notat, der ligger til grund for vurde-ringen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes ministerens afvisning af forslaget fra Forsikring& Pension er i overensstemmelse med hensigten om større åbenhedog gennemsigtighed for borgerne, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, om der ikke er en bagatelgrænse for,hvor små beløb der reelt udgør forskelsbehandling i relation til EU-lovgivningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens vurdering af risikoen for at løbe ind i en EU-sagalene på »individuelle skattekorrektioner«, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor ministeren ikke accepterer Forsikring & Pensionsforslags beskedne forøgelse af provenutabsrisikoen i udlandet, tilskatteministeren, og ministerens svar herpå