Skatteudvalget 2008-09
L 41 Bilag 2
Offentligt
607524_0001.png
607524_0002.png
607524_0003.png
607524_0004.png
607524_0005.png
1/5
6. november 2008Notat om forslag nr. L 41 til lov om ændring af pensionsafkastbeskat-ningsloven og pensionsbeskatningsloven
Konkurrenceforvridende, uigennemskuelige og ad-ministrationstunge elementer i ny PAL
I 2010 træder den nye PAL i kraft. Dermed bliver hver pensionsopsparer skattepligtig,som udgangspunkt med det tilskrevne afkast på pensionsordningen som beskatnings-grundlag. Desuden er pensionsselskaberne PAL-skattepligtige på selskabsniveau af æn-dringerne i ufordelte midler (kollektive reserver) hørende til bestanden af gennemsnits-renteordninger.I henhold til den nye PAL gælder imidlertid, at hvis et pensionsselskab et år har opkrævetlavere direkte administrationsomkostninger eller forsikringsrisikopræmier hos gennem-snitsrentebestanden end årets faktiske administrations- hhv. skadesudgifter, og under-skuddene ikke kan rummes i tilsvarende overskud fra tidligere år, skal disse kunder PAL-beskattes på individniveau af forskellene, jf. forslagets § 4a, stk. 5-9, samt bemærknin-gerne til § 4, stk. 3, nr. 5, i den gældende lov. Begrundelsen for denne bestemmelse er,at et pensionsselskab ellers ville kunne tilføre en del af investeringsafkastet til kunderne iform af ”for stor” rabat (bonus) på administrationsomkostningerne og/eller risikopræmi-erne i stedet for som kontorente og dermed spare kunderne for PAL-skat.Denne bestemmelse vil gøre PAL-beregningen helt uigennemskuelig for kunderne, som vilopleve en usikkerhed om den reelle omkostningsprocent i forhold til selskabets oplysning iden lovpligtige årsopgørelse, og den vil give en betydelig ekstra administrationsbyrde,som i sidste ende skal betales af kunderne. Hertil kommer, at bestemmelsen er konkur-renceforvridende og usammenhængende i forhold til loven i øvrigt. Forsikring & Pension(F&P) har fremsat et forslag forenkling af loven, der dels varetager det ovennævnte hen-syn, dels er provenuneutralt, men som samtidig fjerner uigennemsigtigheden og den eks-tra administrationsbyrde. Dette forslag er blevet afvist uden holdbare begrundelser, jf.Skatteministeriets kommentarer til F&P’s høringssvar.[email protected]Telefon: 39 17 50 00Telefax: 39 17 59 50PFA PensionSundkrogsgade 4DK-2100 København Ø

Konkurrenceforvridning – til skade for lønmodtagerordninger med gennemsnits-

renteprodukter

www.pfa.dk
PFA PensionforsikringsaktieselskabCVR: 13 59 43 76
En tilsvarende bestemmelse, hvorefter underskud fordele på de enkelte kunder med hen-blik på beskatning, gælder ikke for markedsrenteprodukter eller pensionsordninger etab-leret i et pengeinstitut. For disse produkter og ordninger består den nævnte mulighed forat kunne spare PAL for kunderne således fortsat. Muligheden består for sådanne ordnin-ger i, at kunderne belastes med relativt høje ”puljeprovisioner”, som så finansierer admi-nistrationsudgifterne, og som giver PAL-fradrag for den enkelte kunde, mens der tagesmeget lave eller slet ingen direkte administrationsgebyrer. Denne mulighed giver en kon-kurrenceforvridning til fordel for pensionsopsparere med pengeinstitutordninger og mar-kedsrenteprodukter.Dermed rammes særligt pensionsordninger for lønmodtagere, som er tegnet kollektivt afvirksomheder, hvor de pågældende lønmodtagere er ansat, da disse pensionsordninger ilangt overvejende grad er gennemsnitsrenteprodukter.Det er problematisk, hvis PAL-lovforslaget skal favorisere bestemte pensionsudbydere ogbestemte pensionsprodukter, og særligt når favoriseringen sker til fordel for de mere ag-gressive markedsrenteprodukter, hvor lønmodtagere har langt større risici for tab end påprodukter med gennemsnitsrente.

Uigennemskuelig PAL-beregning

For den enkelte kunde vil bestemmelsen medføre en helt uigennemskuelig PAL-beregning,hvilket er bekymrende især set i lyset af bestræbelserne om at øge åbenheden og gen-nemsigtigheden på pensionsområdet.En kunde, der har fået tilskrevet 100 kr. i kontorente før PAL og har betalt 10 kr. i admi-nistrationsomkostninger, vil have en forventning om, at PAL-skatten bliver 15 kr. Menhvis selskabets samlede administrationsudgifter udgør 1,1 mio. kr., og der kun er opkræ-vet 1,0 mio. kr. samlet i administrationsomkostninger (altså et underskud på 10 pct. afde opkrævede omkostninger), vil kunden ydermere blive PAL-beskattet af 1 kr., svarendetil 10 pct. af 10 kr., således at kundens PAL-beskatningsgrundlag bliver 101 kr. Dette vilvære skjult for kunden i de omkostningsoplysninger, pensionsselskaberne kan give kun-den. Oplysningerne til kunden bliver derved misvisende.Tilsvarende gælder risikoresultatet. Et samlet risikounderskud, der svarer til 20 pct. af deopkrævede risikopræmier, vil således resultere i en merbeskatning hos den enkelte kundepå 20 pct. af de betalte risikopræmier. To kunder, der betaler forskellige administrations-omkostninger og/eller risikopræmier, men opnår samme beløbsmæssige afkast, vil såle-des blive PAL-beskattet forskelligt.Dette vil være meget vanskeligt at forklare kunderne, især fordi de faktiske udgifter ikkefremgår af deres aftaler eller depotoversigter, men alene af selskabernes regnskaber. Det
2/5
skal også bemærkes, at disse udgifter i sagens natur først kan opgøres efter det enkelteårs udgang. Derfor vil den enkelte kunde således opleve, at der kommer en efterregule-ring flere måneder efter opgørelsen af omkostningerne, der vises i den årlige depotover-sigt, og det svækker naturligvis kundens mulighed for at gennemskue omkostningsni-veauet for det enkelte års aktiviteter, og særligt vil sammenligninger med administrati-onsomkostningerne på pengeinstitutprodukter og markedsrenteprodukter bliver yderligerevanskeliggjort.Desuden påpeges det, at fordelingen mellem kunderne ikke er entydigt fastlagt (som an-taget i eksemplet), hvilket kan skabe yderligere forskelsbehandling.

Tung ekstra administration

Bestemmelsen påfører selskaberne en betydelig ekstra administrationsbyrde ud over densystemtilpasning, som den nye PAL i øvrigt medfører.I praksis fremregnes gennemsnitsrenteordninger måned for måned baseret på rente-, ri-siko- og omkostningssatser, der forud for hver måned er lagt ind i IT-systemerne. Be-stemmelsen bevirker, at PAL-skatten på hver ordning ikke altid vil kunne beregnes i den-ne fremregning. I år med risiko- og omkostningsunderskud vil PAL-skatten for hver enkeltordning således skulle justeres med tilbagevirkende kraft, når selskabets regnskab er of-fentliggjort. I mange tilfælde sker dette først flere måneder inde i det nye år. Disse juste-ringer kræver således en ny fremregning af depotet fra årsskiftet og frem til offentliggø-relsen - til stor gene for såvel selskaber som opsparere, som ikke længere vil kunne reg-ne med de tal, som depotoversigterne indeholder.Hertil kommer, at reglerne ikke giver et klart svar på, hvordan kunder, som træder ud afeller ind i selskabet i årets løb skal behandles.

Forslag fra F&P om provenuneutral kraftig forenkling

F&P har over for Skatteministeriet fremsat et forslag, som er vedlagt, til en forenkling afden nye PAL. Forslaget går ud på, at eventuelle samlede risiko- og omkostningsunderskudpå gennemsnitsrentebestanden PAL-beskattes på selskabsniveau sammen med beskat-ningen af ændringerne i de ufordelte midler i stedet for at blive fordelt ud på hver ord-ning.Forslaget er provenuneutralt i forhold til modellen i lovforslaget og vil sikre bedre gen-nemsigtighed for kunderne, idet den enkelte kundes PAL-skat blot vil være 15 pct. af dettilskrevne afkast på ordningen. Endvidere vil det forenkle administrationen betydeligt iforhold til, hvad der ellers lægges op til.
3/5
Forslaget har været fremlagt for Skatteministeriet men er blevet afvist uden holdbare ar-gumenter. Det eneste argument har været en påstand om, at forslaget skulle forskels-behandle ordninger i danske og udenlandske selskaber og dermed stride mod EU-reglerne. Denne påstand er imidlertid uden substans. Det fremføres af Skatteministeriet,at forslaget skulle beskatte ordninger i udenlandske selskaber hårdere end i danske, meneftersom det kun er danske selskaber, der beskattes af ændringer i de ufordelte midler,forholder det sig faktisk modsat (omvendt diskrimination).Det skal samtidig understreges, at Skatteministeriets påstand om, at beskatning på kol-lektivt niveau er EU-retsstridigt på grund af konkurrenceforvridning overfor udenlandskepensionsselskaber, er i modstrid med en vurdering, som advokatfirmaet Bech-Bruun ud-arbejdedei forbindelse med folketingsbehandlingen PAL-forslaget i 2007. I relati-
4/5
on ti de EU-retlige regler om fri bevægelighed af tjenesteydelser anfører Bech-Bruun følgende:"Det er vores opfattelse, at afregning på individniveau i mindst lige så høj gradsom afregning på institutniveau vil gøre det uattraktivt for udenlandske virksom-heder at tilbyde deres tjenesteydelser til danske pensionstagere." (Bech-Bruun,august 2007)Vi finder det derfor problematisk for en seriøs behandling af PAL-forslaget, nårSkatteministeriet ikke kommer med nogen nærmere redegørelse for, hvorfor definder F&P’s provenuneutrale forslag om beskatning på kollektivt niveau EU-retsstridigt, mens ministeriets eget forslag om beskatning på den enkelte kundesdepotkonti ikke betragtes som retsstridigt.

Mangel på juridisk grundlag

De samlede risiko- og omkostningsunderskud er typisk meget små i forhold til de samledeændringer i de ufordelte mider. Det er derfor usammenhængende, at beskatningen af ri-siko- og omkostningsunderskud skal fordeles og beskattes på depotniveau, mens ændrin-gerne i de ufordelte midler fortsat beskattes hos selskabet. Der er tale om, at en megetlille del af de samlede ændringer i de ufordelte midlerskalfordeles og beskattes individu-elt, mens langt størstedelen heraf beskattes kollektivt hos selskabet. Hvis Skatteministe-riet anerkender muligheden for beskatning af selskabet for så vidt angår de ufordeltemidler, savner det mening, når Skatteministeriet afviser også at lade typisk langt mindrerisiko- og omkostningsunderskud beskatte på selskabsniveau..Afslutningsvist skal det påpeges, at reglerne for fordeling af ufordelte midler for gennem-snitsrentebestande reguleres i lov om finansiel virksomhed og kontributionsbekendt-gørelsen. Specielt bør det i den forbindelse nævnes, at der fra Erhvervs- og økonomimini-steriets og Finanstilsynets side pt. arbejdes på en stramning af kontributionsbekendtgø-
relsen for at mindske nogle af de omfordelinger, gennemsnitsrenteproduktet indebærer.Derfor vil problemstillingens omfang, hvor der opstår et underskud på administrationsom-kostningerne som skal beskattes, forventeligt blive stærkt reduceret inden lovforslagetikrafttræden i 2010, og derfor fremstår det som en aldeles unødvendig administrativ byr-de når PAL-forslaget skal regulere dette forhold med beskatning på de enkelte kundersdepotkonto.6. oktober 2009PFA Pension
5/5