Text Box: j.nr. 08-180062
Dato: 15. december 2008

                                                                                                              

 

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Skatteudvalg

 

 

Vedr. lovforslag L 43 - forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven, tonnageskatteloven og lov om skattenedslag for seniorer (Ændringer vedrørende skatte- og vurderings- og motorankenævn)

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentarer til henvendelse af 9. december 2008 fra borgmesteren i Mariagerfjord Kommune, H.C. Maarup (L 43 – bilag 19).

 

 

 

 

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /  Tina R. Olsen


Borgmester i Mariagerfjord kommune, H. C. Maarup, opfordrer skatteministeren til, at ankenævnssekretariat Hobro bevares.

 

Kommentar:

Indledningsvis bemærker jeg, at spørgsmålet om antal af sekretariater ikke vedrører det lovforslag, der er under behandling.

 

Som jeg tidligere har oplyst, planlægger SKAT at reducere antallet af ankenævnssekretariater, herunder sammenlægge sekretariatet i Hobro med sekretariatet i Silkeborg.

 

Beslutningen om at nedlægge et antal ankenævnssekretariater er truffet ud fra en betragtning om, at opgaverne for sekretariaterne samlet set er blevet mindre end ved etableringen af de 16 sekretariater i 2005. Dette skyldes det faldende antal klager til skatteankenævnene. Selv om der tages hensyn til de aktuelle klager over ejendomsvurderingen, forventes der ikke frem over at være så mange opgaver i sekretariaterne som ved etableringen i 2005. For at det fortsat er muligt at opretholde et rimeligt fagligt miljø indenfor sekretariaterne, vil antallet af sekretariater skulle reduceres i takt med, at mængden af opgaver bliver reduceret.

 

Ved placeringen af de tilbageværende sekretariater er der dels taget hensyn til udkantsområderne og dels til placeringen af andre statslige arbejdspladser.

 

Det er korrekt, at sekretariatet i Hobro i en periode har aflastet andre ankenævnssekretariater, herunder Silkeborg. For de nuværende 16 sekretariater, har det været en overordnet mÃ¥lsætning, at der bliver flyttet opgaver frem for medarbejdere. Det betyder, at de sekretariater, der har haft overskydende ressourcer, har løst opgaver for sekretariater, der i kortere eller længere perioder har haft for fÃ¥ ressourcer i forhold til mængden af opgaver. Hobro er sÃ¥ledes blot et af flere sekretariater, der ikke fuldt ud kan udnytte egen kapacitet, og derfor aflaster andre sekretariater. Â