Skatteministeriet

Nicolai Eigtveds Gade 28

1402 København K.

 

Mail:  

 

 

 

København, d. 2. oktober  2008

 

 

 

Vedr.: Svar på høring over forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven og tonnageskatteloven.

Skatteministeriet har sendt ovennævnte forslag i høring. Hermed fremsendes Lejernes Landsorganisations (LLO) og Danmarks Lejerforenings (DL) kommentarer hertil.

Skatteministeriet anfører, at det generelt er hensigtsmæssigt, at reglerne for skatteankenævn i videst muligt omfang også gælder for vurderings- og motorankenævn. LLO og DL har ingen bemærkninger til de foreslåede tilføjelser.

LLO og DL er imidlertid af den opfattelse, at man ved en samordning af reglerne om henholdsvis skatteankenævn, vurderingsankenævn og motorankenævn bør sikre identiske klagevilkår.

Afgørelser, der kan påklages til skatteankenævnet, kan i dag i stedet påklages til Landsskatteretten jf. skatteforvaltningsloven § 5, stk. 2. Der er ved den seneste revision af skatteforvaltningsloven tillige indført mulighed for at klage til Landsskatteretten, såfremt skatteankenævnet ikke inden 3 måneder har truffet afgørelse jf. § 5, stk. 3.

Ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt må udgangspunktet være det samme for en klager, uagtet om sagen vedrører personlig indkomst og skal behandles af et skatteankenævn eller sagen vedrørende ejendomsskat og skal behandles af et vurderingsankenævn.

Det er LLO og DLs opfattelse, at der er alt for lange sagsbehandlingstider ved vurderingsankenævnene – særligt hvis de 3 måneder i skatteforvaltningsloven § 5, stk. 3 er udtryk for lovgivers målsætning for sagsbehandlingstid. Dette understreger behovet for en snarlig samordning af reglerne ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt..

Behovet for en samordning af reglerne om overspringelse understreges endvidere af, at lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at skatteministeren kan oprette et fælles skatte- og vurderingsankenævn.

LLLO og DL foreslår endvidere, at man benytter den forestående revidering af skatteforvaltningsloven til at præcisere bestemmelsen i § 38, stk. 1 om den klageberettigede kreds.

Vi har noteret os Landsskatterettens afgørelse om, at en lejer der bærer samtlige skatte og afgifter på en ejendom, anses for omfattet af § 38, stk. 1 og dermed klageberettiget i forhold til ejendomsvurderingen.

Det er på denne baggrund LLO og DL opfattelse, at man som lejer i praksis ikke kan anses for omfattet af bestemmelsen, hvis man ikke kontraktligt bærer samtlige skatter og afgifter på ejendommen.

I lejemål underlagt reglerne om omkostningsbestemt husleje i boligreguleringsloven § 5 er der er en direkte sammenhæng mellem ejendomsvurderingen og den enkelte lejers økonomi, da skatter og afgifter har direkte indflydelse på huslejeniveauet. Det forekommer derfor naturligt, at der indføres en klageadgang for denne gruppe af lejere. Derudover anbefales, at alle lejere, der via lejen dækker en andel af de af ejeren pålagte skattet og afgifter, medtages som klageberettigede. 

Det forslås derfor , at man  indsætter følgende bestemmelse i § 38:

”Omfattet af stk. 1 anses lejere, der kontraktligt eller efter lejelovene bærer samtlige skatter og/eller afgifter på en ejendom samt lejere, hvis husleje er omkostningsbestemt efter lov om midlertidig regulering af boligforholdene”.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Klaus Hansen,                                                                                     Bodil Kjærum

Formand for Lejernes Landsorganisation                                           Danmarks Lejerforening